Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2013) Review

fotografie999 21 oktober 2014, 982 views

Google Chromecast (2013)

Goedkoop, simpel in gebruik, niet twijfelen maar kopen! Voor deze prijs een absolute aanrader! Maakt domme tv's slim of geeft nog meer functies aan je al slimme tv.

Pluspunten

• Simpel in gebruik
  • Goedkoop
  • Veelzijdig
  • Makkelijke instalatie

Minpunten

• Er zijn nog website's en apps die geen ondersteuning bieden
  • Cast extension nog steeds in beta

Geluidskwaliteit Score: 5
Mijn eerste Chromecast kocht ik in Amerika drie weken na de release en in de tussentijd zijn er een hoop mogelijkheden bijgekomen.

De verpakking is simpel. Het eerste wat je tegenkomt is de Chromecast. Als je deze eruit hebt gehaald vind je erachter de power adapter.

De installatie is super simpel! Je steekt de Chromecast in de HDMI-poort van je TV en sluit de USB-kabel aan in het stopcontact of als je TV over USB bezit direct in de TV. De Chromecast creŽert een Wi-Fi netwerk en je kunt een telefoon/tablet/notebook connecten en je Chromecast instellen.

Wanneer je dat gedaan hebt kun je via apps casten vanaf je tablet/telefoon of met de beta van Google Cast extension in Chrome ook vanaf laptop of PC. Hiervoor dient de Chromecast wel in hetzelfde netwerk te hangen. Het gebruiksgemak is super simpel omdat alles via apps werkt. Je selecteert wat je wilt casten en het wordt doorgestuurd naar de Chromecast.
Geen moeilijke afstandsbediening nodig zoals die wel bij andere media spelers wordt geleverd.

Het casten gaat goed tot zeer goed. Met RTL XL streams heb ik aan het begin meestal wat moeite maar eenmaal opgestart doet hij het fantastisch. Dit zou te maken kunnen hebben met het in beta zijn van de Chrome Cast extension in Chrome.

Wanneer je gebruik maakt van een Nexus telefoon of tablet kan je via de Chromecast app ook je hele scherm casten. Dit is leuk als je apps wilt bekijken die de Chromecast functionaliteit niet ingebouwd hebben.

Mocht je films willen kijken die op je computer staan dan is er een oplossing. Natuurlijk is er Plex, maar je kunt ook de .avi files slepen naar het Chrome venster en vervolgens via de Cast extensie
Google heeft in zijn eigen dienst de Chromecast functionaliteit al ingebouwd. Zo kan iedereen via Youtube of Google Music, video'’s of muziek streamen.

Verbeterpunten:
Er zijn nog wel een aantal website's en apps die als het aan mij ligt nog moeten werken aan de Chromecast ondersteuning. Gelukkig heb je met een Nexus de screencast funcite maar andere tablets en telefoons moeten dit missen en dat is jammer maar niet onoverkomelijk.

Als je alles bij elkaar optelt is het een fantastisch apparaat. Prijs is zeer goed, functionaliteit is uitstekend, installatie is gemakkelijk.

Op de fotos is te zien: Het startscherm, RTL XL stream, Google Music, en een webpage gecast met de Cast extension.
*Deze review in eerste instantie geschreven voor Coolblue.*

Heb jij ook een Google Chromecast (2013)?

Weet je of MKV bestanden al werken?
De laatste keer dat ik Plex gebruikte, wilde hij alle mkv's transcoderen.
Ik heb Plex op de Synology draaien en die is te traag voor transcoding.

Plex met .mp4 en .m2ts werkte erg goed.