VSonic GR07 (Blauw) Review

vix-ducis 21 oktober 2014, laatste update op 21 oktober 2014, 490 views

VSonic GR07 (Blauw)

Een uitstekende set IEMs, waarvan de geluidskwaliteit werkelijk onovertroffen is in zijn pricerange. Zeer stevige bouwkwaliteit, maar een iets minder geslaagd design.

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • bouwkwaliteit

Minpunten

• geen afneembare kabels
  • beetje lelijk

De doos

Deze IEMs worden in een (laten we eerlijk zijn) veel te grote doos geleverd. Ze zijn mooi in het midden door het deksel van transparant plastic te bezichtigen. Eronder Vind je een ziplock zakje met extra tips en 'ear guides'. Dit zijn een soort geleiders van semi-hard plastic om de draad van de oortjes gemakkelijker over je oor te dragen (de enige aangeraden manier om ze te dragen btw). Ik vind de geleiders echter oncomfortabel en gebruik ze dan ook niet. De kabel blijft sowieso al redelijk goed over mijn oor hangen. Ook wordt er een zakje meegeleverd, uitgevoerd in een soort leer, met een metalen sluiting.

Uiterlijk

De classic versie van deze oortjes is te verkrijgen in een zilver, blauw of donkerrod jasje. Persoonlijk vind ik ze eigenlijk echt lelijk. Ze zijn behoorlijk omvangrijk van formaat tegenover balanced armature oortjes (door de omvang van de driver uiteraard). De kabel is een soort van zilver/grijs-kleurtje met subtiel afwisselend donkere en lichte stukjes. De gold-plated aansluiting is stevig, maar het verleden heeft me geleerd dat dat wel eens kan tegenvallen.

Comfort

Zoals al eerder vermeld is het wel degelijk de bedoeling dat deze IEMs over het oor gedragen worden. Hierdoor komen microphonics (geluiden die door de kabel resoneren naar je oren, bijvoorbeerbeeld door wrijving met je kleinding) niet voor. Ik heb zowat alle bijgevoegde tips geprobeerd (buiten de kleinste siliconen uitvoeringen) en de grootste siliconen zitten voor mij het beste. De dual flanges zitten niet diep genoeg waardoor er geen perfecte sluiting ontstaat, de foams creŽren voor mij dan weer een te 'gemoffeld' geluid. Ik heb momenteel nog sony hybrid tips in bestelling, die mogelijk nog een beter comfort kunnen bieden, maar daar is het nog even op wachten. De hoek van de nozzle, waar het geluid uitkomt, is verstelbaar om het comfort aan te passen, dit helpt aanzienlijk om de relatief grote body van de IEMs in mijn kleine oren te positioneren.

Geluidskwaliteit

Dit is natuurlijk de sectie waar het allemaal over gaat. Ze hebben er ongeveer een burn-in tijd van 200 uur opzitten. Ik kan niet zeggen dat het geluid in die tijd enorm geŽvolueerd is, maar de hoge tonen lijken iets minder hard geworden te zijn. Over het algemeen klinken deze oortjes zeer neutraal, daar zijn ze ook voor ontworpen. De lage tonen zijn niet overweldigend, maar ze zijn zeker aanwezig (voornamelijk in vergelijking met bijvoorbeeld de heel analytische Ety HF5/HF3), en geven ook een leuke impact (wederom, niet spectaculair, maar net goed). De middentonen klinken helder en gedetailleerd, maar niet overheersend. Bij hogere volumes kunnen hoge tonen wat sissend overkomen, ik heb dit gevoel vooral bij symbalen. Iemand die superaccurate hoge tonen verkiest, kiest beter voor een balanced armature IEM. De hoge tonen blijven echter niet te schel en klinken wat sprankelend.
Ze zijn behoorlijk breed van geluid, en hebben een zeer treffende scheiding van de instrumenten. Voor deze prijs is het moeilijk een betere geluidskwaliteit te vinden, tenzij je een totaal ander klankbeeld zoekt uiteraard.

Heb jij ook een VSonic GR07 (Blauw)?