Sennheiser HD 201 (Zwart) Review

Romaantje 19 oktober 2014, laatste update op 19 oktober 2014, 4.100 views

Sennheiser HD 201 (Zwart)

Voor de prijs is het een zeer goede koptelefoon. Het heeft van nature wat minder bass, maar het midden en hoog zijn goed. Het is stevig en zit goed. Met de oorkussens van de HD438, heb je voor 10,- extra meer comfort en bass.

Pluspunten

• Goedkoop (de prijs zeker waard)
  • Lang snoer (voor sommigen een nadeel)
  • Stevig, kan behoorlijk wat hebben
  • Goed comfort gehalte voor een lange tijd
  • Vrij hoog tweakgehalte

Minpunten

• Bass is aan de lage kant (Beter met HD 348 kussens)
  • Het geluid is niet vol (Beter met HD 348 kussens)
  • Snoer aan beide oorschelpen
  • Als iets tegen het snoer tikt, hoor je dat
  • Orginele oorkussens zeer dun

Twee jaar geleden kreeg ik de Sennheiser HD 201 voor mijn verjaardag. Dit is mijn eerste degelijke koptelefoon, hiervoor had ik van die onpraktische, goedkope (nog goedkoper ja) ondingen waarbij de kabel spontaan breekt, zonder fatsoenlijke oorkussens en waar je soms liever geen koptelefoon opdoet in verband met het geluid..

Een word vooraf
Na twee jaar en meer ervaring met andere koptelefoons die ik even op heb gehad (ik heb nu dus nogsteeds alleen de HD 201), heb ik een aardig oordeel kunnen vormen. De koptelefoon is alleen thuis gebruikt, voornamelijk met mijn PC.

Ik ben geen expert in audio, waarschijnlijk gebruik ik soms verkeerde termen en weet ik sommige eigenschappen niet helemaal juist te beschrijven. Je mag mij gerust verbeteren d.m.v. een reactie of een PM, maar verwacht geen technische review waar ik helemaal in de techniek duik. Ik verwacht ook niet dat het de doelgroep is van deze koptelefoon.

Aan het eind heb ik nog een stukje over het tweaken van de HD 201.

Specificaties
  • Type koptelefoon: Over ear
  • Kleur: Zwart/Zilver
  • Frequentie: 21 - 18000 Hz
  • Gevoeligheid: 108dBSPL/mW
  • Impendantie: 24Ω
  • Kabellengte: 3m
Vormgeving en bouwkwaliteit
De HD 201 is een over ear koptelefoon. Het is gemaakt van een kunststof, het voelt zeer stevig. De hoofdband is wat flexibeler. Door deze flexibiliteit kan je de koptelefoon als het ware torderen, maar bij normaal gebruik vormt dit geen probleem. De koptelefoon kraakt niet als het op je hoofd zit, wat erg fijn is.

De oorschelpen zijn ovaal, hierdoor vallen ze geheel over de oren, maar blijft de grootte gelukkig beperkt. Op de achterkanten van de oorschelpen zijn (verwijderbare) zilver/metaal kleurige oorkappen met daarop het logo van Sennheiser. Op de hoofdband bevinden zich aan de zijkanten een L en een R, met aan de kant van de L drie puntjes die voor de letter L staan in het brailleschrift. Bovenop de hoofdband staat weer het Sennheiser logo.

De kabel heeft een lengte van 3 meter, voor velen is het een groot voordeel of een groot nadeel. Mocht je veel weg gaan met je koptelefoon zal je hier wel last van hebben en zal je de kabel moeten oprollen. Voor mij is de lange kabellengte een groot voordeel. De koptelefoon is vrijwel altijd aangesloten op mijn PC, ik kan bijna door mijn hele kamer lopen met het ding op. Verder heb ik geen last van te veel kabel.

Wat ik wel een nadeel vindt, is dat de kabel aan beide oorschelpen vast zit en niet verwijderbaar is. Zo nu en dan zitten de kabels in de weg. Ook kan je doordat de kabel niet verwijderbaar is de koptelefoon niet makkelijk opbergen, zonder dat de kabel losgemaakt moet worden.

Links het originele oorkussen, rechts mijn huidige HD 348 oorkussen.

Comfort
De koptelefoon zit goed, ook voor langdurig gebruik. Door de eerder genoemde flexibelere hoofdband past de koptelefoon zich aan de breedte van je hoofd. Dit is niet de enige manier hoe de HD 201 zich aanpast aan je hoofd. De oorschelpen kunnen zich in twee assen draaien, zowel horizontaal als verticaal. Ook is de hoogte aanpasbaar met zeven stappen van 0,5cm. De koptelefoon valt daarom altijd goed op je hoofd en blijft ook fatsoenlijk zitten.

Zowel aan de binnenkant van de hoofdband als op de oorschelpen bevinden zich kussentjes van stof met een nep-leren afwerking. Het kussen op je hoofd zit erg prettig en met zijn lengte van zo'n twaalf centimeter is het lang genoeg. Over de kussens op de oorschelpen ben ik helaas van minder tevreden, deze zijn vrij dun en niet heel stevig. Het oorkussen zelf zitten wel lekker, maar door de geringe dikte zitten (in mijn geval) mijn oren tegen de binnenkant van de oorschelpen aan, waardoor mijn oren platgedrukt worden. Dit stoort niet altijd, maar soms had ik er erg veel last van dat ik de HD 201 maar niet opdeed. Mocht je grote oren hebben of hier snel last van hebben zou je voor de tijd de koptelefoon moeten uitproberen. Ik heb dit probleem na ruim anderhalf jaar gebruik opgelost door reserve oorkussens voor de HD 438/439 te kopen en de oude door deze te vervangen. Hierover later meer.

Geluidsweergave
En dan nu waar het om draait bij een koptelefoon, het geluid. Dit is immers hetgeen waarvoor je in de eerste plaats een koptelefoon koopt. In het begin was ik hier razend enthousiast over, en na twee jaar en andere koptelefoons te hebben geprobeerd ben ik nog steeds tevreden. Ik vind het vrij lastig om dit te beoordelen zonder dat ik subjectief ben. Via deze site heb ik een aantal testjes gedaan, verder vul ik het aan mijn mijn eigen ervaring.

Laat ik eerst beginnen met het frequentiebereik. Volgens Sennheiser zou het bereik tussen de 21Hz tot en met 18kHz. Ik heb wel eens eerder gehoortesten gedaan, terwijl mijn vrienden op 18kHz - 20kHz kwamen, hoorde ik niets meer na 16kHz. Afgelopen week heb ik ook een feest gehad, misschien beïnvloed dit ook de resultaten. Verder kan de geluidskaart ook invloed hebben. Uit de test komt een minimale frequentie van 30Hz en een maximale frequentie van 14kHz. Niet helemaal wat Sennheiser vertelt, maar door de wat mindere betrouwbaarheid van de test en het praktisch nut van de buiten vallende tonen is dit goed genoeg voor het gebruik. (Met de oorkussens van de HD 438 begint de frequentie vanaf 23Hz al merkbaar te worden, verder is het tot 80Hz een duidelijk verschil.)

Frequentiebereik van onder andere de HD 201. Zoals beschreven mist het wat bass en het dal na 10kHz verklaart de stilte na 14kHz. Bron.

Wat meer van praktisch nut is, is de algemene weergave van laag, midden en hoog. Ook hoe realistisch het geluid wordt overgebracht is belangrijk. Hiervoor heb ik verschillende muziekstijlen geluisterd, gegamed en films gekeken. In de muziekstijlen bevinden zich de volgende nummers:
  • Queen - Flash (zowel hoog als laag)
  • Wasted Penguinz - Out of Reach (Hardstyle, veel laag door het hele nummer)
  • Milky Chance - Sadnecessary (Indie, laag, midden en natuurlijke stemmen)
  • Pyotr Ilyich Tchaikovsky - Swan Lake (Klassiek, voornamelijk midden en hoog)
Het midden spectrum zit goed in elkaar, net als het hoge spectrum zijn deze goed. De bass is ook vertegenwoordigd, maar het is minder diep en nadrukkelijk dan midden en hoog. (Met de oorkusens van de HD 438 is het laag ook goed vertegenwoordigd.)

Met de koptelefoon valt goed te gamen, het geluid is erg duidelijk. In bijvoorbeeld Battlefield 4 kan je duidelijk horen waar iemand loopt. Ook met vrienden gamen en praten via Skype of Teamspeak gaat goed, de stemmen klinken natuurlijk, voor zo ver hun mic ook goed is. Soms heb ik dat mijn oren warm worden, dit komt vooral door de opwinding van het spel, maar door de HD 201 gaat de warmte moeilijker weg, het werkt dan bijna als een oorwarmer. :)

Films kijken is heerlijk. Door de isolerende over-ear koptelefoon (vooral met de HD 438 kussens), zit je helemaal in de film. Geluiden klinken natuurgetrouw, zoals het hoort. (Met de HD 348 kussens is het bioscoop effect wat groter.) Ook de Binaural Test van Audiocheck klonk zo realistisch dat ik echt even dacht dat er rechts van mij op de deur geklopt werd, terwijl ik alleen een deur links heb.

De HD 201 tweaken
Aan de Sennheiser HD 201 valt aardig wat te tweaken en te modden. Bovendien is de prijs er ook naartoe dat je makkelijker een overweging maakt. Hieronder noem ik wat punten met aanpassingen die ik heb gedaan of ik waarschijnlijk ga doen.

De oorkussens van de Sennheiser HD 438
Ik heb eerder vermeld dat ik de oorkussens heb veranderd. Afgelopen zomer was ik eigenlijk aan het kijken voor een headset, momenteel heb ik de Sennheiser en een onding van een headset die ik over mijn nek hang. Mijn vrienden zijn niet blij als zij mij horen... Op het internet zwervend kwam ik deze pagina tegen. De ervaringen van anderen waren overtuigend genoeg voor mij om ook een setje te bestellen. Ik vond deze zeer vriendelijke man uit China die het product naar mij verstuurde in een goed verpakt doosje.

Dus, wat is mijn ervaring met de oorkussens van de HD 438/9 op mijn HD 201? Op het moment van schrijven heb ik links een HD 201 kussen, en rechts een HD 438 kussen. Het eerste wat ik op moet merken is het comfort, ik merk dat het HD 201 kussen eigenlijk helemaal niet fijn zit. Zoals ik eerder zei zit mijn oor continu tegen de binnenkant aan. Verder sluit het HD 438 kussen mijn oor beter af, de isolatie is een stuk beter.

Links de HD 438, recht de HD 201. Die van de HD 438 is wat dikker en steviger.

Over het geluid kan ik alleen maar de mensen van Head-Fi na praten. De HD 438 zorgt ervoor dat de bass dieper en sterker overkomt. Zoals eerder is vermeld hoor je met de HD 201 kussens de bass vanaf 30Hz, terwijl de kussens van de HD 438 al vanaf 23Hz weergeven. De oorkussens van de HD 438 zorgen hierdoor dan ook voor een dieper en voller geluid. Die ¤10,- voor de oorkussens is echt een aanrader.

De zilveren oorkappen
De zilveren oorkappen zijn verwijderbaar met een schroefje. Hierdoor kan je ze makkelijk een paint-job geven of zelfs vervangen met ander kappen. Hier op Head-Fi staan enkele voorbeelden. Persoonlijk vind ik de tweede erg mooi.

Één kabel
Ik heb eerder aangeven het feit dat beide oorschelpen een vast draad hebben zo nu en dan een heikelpunt kan zijn. Ook dit valt te modden. Aan een kant wordt de draad doorgesneden, met een beetje soldeerwerk zet je de nieuwe draad er aan vast, deze laat je via de hoofdband naar de andere oorschelp lopen en zorg je dat het daar weer uitkomt. Het ligt eraan hoe nauwkeurig en netjes je bent, maar je kunt hiermee ook de hele kabel in een keer vervangen mocht je dat nodig vinden. Hier heb je een van de vele handleidingen.

Verwijderbare kabel
Dit kan je tegelijkertijd met de mod van hierboven doen, maar het kan ook apart. Je wilt hier dat je koptelefoon een audio-ingang krijgt met een kabel met beide kanten een jack plug. Je haalt de huidige kabel weg. In de oude gaten zet je een 3.5 jack socket (je zult het gat groter moeten maken). In de oorschelp soldeer je het stukje draad wat afgesneden is aan de jack socket. Uiteindelijk heb je een kabel nodig met aan beide kanten een jack plug, deze kan je van de oude kabel maken, maar je kunt ook een nieuwe kopen. Ook hiervan heb je vele handleidingen op het internet (niet per sé specifiek voor de HD 201).

Microfoon
Als laatste kan je er ook een een microfoon inbouwen. Hier zijn verschillende manieren voor. Hier heb je bijvoorbeeld een wat geavanceerdere maar er toffe mod, met verwijderbare mic en kabel. Ook kan je een wat makkelijkere, maar minder mooie manier een mic inbouwen, klik.

De Sennheiser HD 201 biedt allereerst zeker waar voor zijn geld. Voor ¤20,- heb je een volledige, goed werkende en comfortabele over-ear koptelefoon. Het geluid is redelijk goed, al is de bass wat zwakker en het geluid wat minder vol. Het apparaat is erg stevig gebouwd en het kraakt niet. Films kijken en gamen gaat prima, al kan het bij de laatste misschien wat warm worden aan je oren.

Misschien komt de koptelefoon een beetje als slecht over (wanneer ik de vergelijking trek met de oorkussens van de HD 438), maar dat is het niet. Ik heb heb ruim anderhalf jaar gebruikt zoals het was. Het feit is dat met de oorkussens van de HD 438 sommige aspecten veel beter zijn en daardoor enkele minpunten er niet meer zijn. Zo is er de betere bass, het vollere geluid, de betere isolerende werking maar bovenal het verhoogde draagcomfort. Ik zou deze oorkussens aan iedereen aanraden.

Heb jij ook een Sennheiser HD 201 (Zwart)?

Heb deze koptelefoon ook maar ik had geen idee dat er zoveel aan te modden is. Fantastisch, was altijd al blij met de relatief goede geluidskwaliteit en nu kan ik helemaal los! :D
Eigenlijk kan je vrijwel elke koptelefoon wel modden, maar met deze is het door de prijs en de ruimte in de koptelefoon zelf veel makkelijker. Ik heb naast de oorkussens nog niets veranderd. Dit was ik wel van plan maar het is er niet van gekomen.

Ik ben erg benieuwd wat jij er eventueel mee gaat doen en het resultaat daarvan.
Ik heb op jouw aanraden de oorkussens vervangen voor die van de HD438, wat een verschil! Bedankt voor de tip ;)
Is er een handleiding om hoe je de oorkussen eraf haalt voor die HD438 kussens?
Dit is vrij simpel. De oorkussens zitten vast met plastic clipjes. Als je het oorkussen opzij duwt, zie je deze zitten.

Het makkelijkst is om met een dunne schroevendraaier onder de oorkussen te komen en dan als een hefboompje de oorkussen clipje voor clipje eruit duwen.

Het vervelendste is het erop zetten van een oorkussen, je zult het dan onder deze clipjes moeten krijgen. Bij mij is er één bijna afgebroken, hoewel dat niet veel uitmaakt. Het oorkussen zit immers vast met 12 clipjes. Het handigst is als je het oorkussen er voornamelijk onder de clipjes schuift, er de resterende delen van het oorkussen er voorzichtig onder probeert te duwen. Wederom kan de schroevendraaier weer van pas komen.

Vaak blijft er één clipje over die wat moeilijker is dan de rest, mijn advies is gewoon om het zo te laten. Het oorkussen zit dan toch al vast genoeg. Je hebt kans dat het clipje eraf breekt, bovendien is het voor de volgende keer makkelijker om het oorkussen eraf te halen.

Het oorkussen van de HD438 heeft exact de zelfde vorm, alleen de kussens zijn dikker.

Veel succes! Laat weten wat je van de nieuwe oorkussens vind.
Bedankt. Ik zal het proberen wanneer ik tijd heb.

Vraagje. Hoe is de bass met de nieuwe oorkussen? Met de HD201 oorkussens voel je de bass gewoon niet. Voel je de bass wel met de HD438 kussens?
Ik heb de oorkussens sinds de review niet meer gebruikt, maar ik weet wel dat de bass aanzienlijk beter werd.

Verder zit het gewoon veel comfortabeler. Dit staat ook in de review onder het kopje 'De oorkussens van de Sennheiser HD 438'.
Zou ik mogen weten welke oorkussens je gekozen hebt?
De verkoper biedt ze aan in 'leer' of velour.
Op basis van jouw foto denk ik dat je leren genomen hebt?
(Ik zal wss de velouren kopen en dan hier posten wat het resultaat is)
Ik heb inderdaad de 'leren' oorkussens genomen. Ik zie graag het resultaat :)
Ik heb de upgrade van die oorkussens laten zitten, heb door te experimenteren eenvoudiger een betere klank gekregen (gevonden op een ander forum). Als je de oorkussens er af haalt zie je naast de speaker twee sleuven; dek je die af, dan komt de bas er wat beter door. Bij de uitleg die ik erover vond werd bluetack gebruikt, maar ik heb het simpelweg met patex tape gedaan. :)