Specificaties Bedraad Qwerty met Membraan toetsen - Bekijk alle specificaties

Steelseries Apex (Qwerty US) Review

NmidnetSTestpanel 17 oktober 2014, 340 views

Steelseries Apex (Qwerty US) (Testpanel)

Na de tweakers express, kreeg ik het heugelijke nieuws te horen dat ik een Steelseries Apex had gewonnen !

Pluspunten

• Fijn toetsenbord
  • Heel veel leuke en handige functionaliteit

Minpunten

• Extreem groot

Het eerste wat me opviel, is dat het toetsenbord monsterlijk groot is. Ik gebruikte hiervoor een mechanisch toetsenbord, en ik zag het somber in dat dit toetsenbord mijn huidige kon vervangen.

Maargoed, ik moest een review schrijven, dus ik ging het uitproberen.

Product was goed en netjes verpakt van de fabriek uit, niks op aan te merken. (behalve dan de inpakmethode van tweakers, die een overdaad aan tape hebben gebruikt).

Het tweede wat me opviel was, dat het helaas geen mechanisch toetsenbord betrof, maar na enig proberen en diverse games mee te hebben gespeeld raakte ik hier toch wel aan gewend.

Het derde unique selling point dat de verpakking aangaf was de vele verschillende combinaties licht kleurtjes die je kan instellen. In het begin was ik hier sceptisch over, want wat heb ik nu aan een troetsenbord met 'ambilight'. Om eerlijk te zijn gebruik ik de licht functies niet heel veel, maar mijn vriendin vind het 'pretty' wat weer een paar pluspunten geeft in de waf factor (had al een paar min punten gekregen vanwege de grootte).

De software is in tegenstelling tot andere merken, erg mooi en duidelijk. Het was meteen duidelijk hoe ik het een en ander in kon stellen.

De macro knoppen, zijn slim geplaatst, de toetsen boven de functie toetsen zijn iets verhoogd, waardoor je makkelijk dat soort combinaties kan maken en niet de verkeerde knop drukt.

Het bevat 12 macro knoppen aan de bovenkant, en 10 macro knoppen links van het toetsenbord voor een totaal van 22 knoppen. Deze zijn per layer in te stellen voor een totaal aan combinaties van 88 macro knoppen. Dit is erg fijn voor spellen met meerdere characters en verschillende macro/keybinds.

Er zijn in totaal 4 layers, als je op een layer knop drukt om naar de desbetreffende layer te schakelen dan veranderen de kleuren ook, naar hoe je die hebt ingesteld voor die layer. (handig om verschillende profielen te herkennen)

De media toetsen werken ook allemaal out of the box, handig voor muziek tijdens een avondje grinden.

De spatiebalk heeft een andere vorm dan die van een normaal toetsenbord, en eigenlijk bevalt die me wel.

Ook is de Esc knop wat groter, en erg toegankelijk.

Een andere functie van het toetsenbord die ik erg waardeer is dat het toetsenbord met een toetscombinatie de windows toets kan uitschakelen. Top !

Voor de rest werkt het toetsenbord erg fijn, en heb ik nog niet mijn oude toetsenbord aangesloten, wat dus wel wat zou moeten zeggen.

Ik had wat foto's gemaakt, maar die zijn helaas te groot om te uploaden naar tweakers. In de toekomst hoop ik die te verkleinen en toe te voegen.

Heb jij ook een Steelseries Apex (Qwerty US)?

Waarom voeg je die afbeeldingen niet toe via een externe image hoster?

Hoe vind je de duurzaamheid van het toetsenbord? Vooral omdat het geen mechanisch toetsenbord is. Hoe lang duurt het voordat de toetsen veranderen van karakteristieken of zelfs blijven hangen?

Een maat van me heeft ook een Apex waarbij bepaalde toetsen steeds stroever gaan.