Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony MDR-DS6500 (Zwart) Review

thedude182 16 oktober 2014, 522 views

Sony MDR-DS6500 (Zwart)

Voor een draadloze koptelefoon in de range van 100 - 150 euro, is dit een goede keuze. Je kunt ermee door je huis lopen zonder connectie problemen, is mijn ervaring. Goed bereik en een deftig geluid.

Pluspunten

• Bereik valt niet weg
  • Vol geluid
  • Digitaal en Analoog
  • Stevige dock die goed aansluiting maakt

Minpunten

• Iets zwaarder dan andere geteste wireless headphones
  • Lelijk design hoofdtelefoon
  • De met folie afgewerkte earpads worden warmer dan de met stof afgewerkte concurrenten
  • Volumeknop moeilijk te hanteren

Keuze
Voordat ik deze Sony ontving, had ik al 3 andere draadloze hoofdtelefonen uitgeprobeerd. Namelijk de Sony MDR-1RBT die via bluetooth werkt en 250 euro kostte,
en twee maal de Philips SHD 9200 die in dezelfde prijscategorie valt als het product waar ik nu over schrijf.
De MDR-1RBT van Sony had mooi geluid, maar doordat het via bluetooth werkte had ik kort en slecht bereik. Retour dus.
Daarna voor de Philips SHD9200 gekozen. Deze zat heerlijk op mijn hoofd en zag er mooi uit. Helaas viel de wireless-radio verbinding steeds weg. Retour dus en een nieuw exemplaar terug gekregen,
die onmiddelijk hetzelfde probleem had plus nog een electrische bromtoon. Ook weer retour dus.
Toen even de tijd genomen voor onderzoek. Vragen op fora gesteld en veel reviews gelezen. Echter blijft het altijd een risico met draadloze verbindingen, want geen huis is hetzelfde.
Uiteindelijk gekozen voor deze Sony MDR-DS6500 wegens goede reviews met betrekking tot de draadloze verbinding.

Installatie en gebruik
De installatie is even eenvoudig als de andere producten die ik eerder getest heb. Je zet de docking neer, plugt de stroom en de audio kabels in, en duwt de koptelefoon erop om voor de eerste maal op te laden.
De headset heeft een ingebouwde accu. Deze is alleen door Sony te vervangen, maar uit ervaring weet ik dat mocht het ooit nodig zijn, ik zon accu op ebay kan bestellen.
Als er wordt opgeladen dan brandt het rode lampje op de headset. Na 2 uur was het opladen compleet (rode lampje dus uit). Eindelijk tijd om te testen.
Als je de headset optilt, moet je 4sec op de power toets duwen. Dan is hij aan.
Mocht er lange tijd geen geluid zijn, dan gaat hij uit. Daarna hoef je hem maar terug te koppelen voor 1 seconde, en weer aan te zetten en de draadloze verbinding is weer optimaal.
De volumeknop op de koptelefoon is even een dagje wennen. Deze is diep weggewerkt en heeft een relief dat niet echt helpt bij het localiseren met je vingers.
Ik heb echter de koptelefoon onder het licht gehouden, het volume op 8 gezet en daarna ben ik er niet meer aangekomen.
Volume regel ik enkel via de computer.
Op de dock zitten knopjes waarmee je compressie kunt aan/uit zetten, switchen tussen analoge en digitale input (dus je kunt 2 apparaten koppelen), en een soundeffect kunt kiezen (bioscoop, spraak, game, normaal).
De enige van die knoppen die ik gebruik op de dock is de Compressie knop. Wat dit doet: zonder compressie heb je origineel geluid, waarbij het ene youtube filmpje bijvoorbeeld harder is dan de ander. Hierdoor zit je veel met volume te spelen.
Met compressie aan, is er minder geluidsverschil. Ik heb echter meestal de compressie uit, want er is een reden waarom ik de ene applicatie minder volume wil geven dan de andere.
Bij het beluisteren van een concert of cd kan de compressie wel weer aan, omdat dit een voller en krachtigere output geeft. In leken term: nog harder nog beter!
Ik denk dat veel bass-liefhebbers deze knop standaard aan zullen hebben. Ik zelf ga toch meestal voor origineel geluid.
Over de soundeffect schakelaar kan ik kort zijn: overbodig. Bioscoop, spraak en game effecten equalizing vind ik echt iets ouderwets. Misschien is het voor ouderen/slechthorenden handig om tijdens het journaal de 'spraak' functie te gebruiken zodat spraak duidelijker wordt.
Het game en bioscoop effect maken het geluid niet beter naar mijn mening.

Materiaal
Alles bestaat uit plastic. Maar dit wist ik van tevoren al, dus daarmee ben ik akkoord gegaan.
Het glimmende plastic van de headset is ontvangstrijk voor vingervlekken, maar omdat het zwart is zie je dit niet snel tenzij je hem in het licht houdt. Acceptabel dus.
Esthetisch is zowel de dock als de koptelefoon gewoon lelijk te noemen. En dan doel ik met name aan de beugels waaraan de earpads zijn opgehangen.
Maar tegelijkertijd is de dock reuze praktisch en stevig. En de headset zie je toch niet als je hem zelf op je hoofd hebt.
Ik ben echt voor goed bereik gegaan, zonder ruis of glitches. Design was absoluut ondergeschikt hieraan.
De schelpen sluiten goed aan op je oren, geven een bovengemiddelde druk. Ze worden wel wat warmer dan de stoffen schelpen die ik van andere modellen gewend was. Er zit een zwarte leder-looking folie om de schelpen.
Dat is gelaas een minpuntje voor de duurzaamheid, want folie gaat na een aantal jaren scheurtjes krijgen. Maar na die aantal jaren zie ik wel verder. Ik ben al lang blij dat ik goed geluid zonder problemen met bereik heb.

Geluid
Deze Sony heeft een goed ontvangst via Wifi signaal op 2,4Ghz. Ik wist dat dit voor storingen kon zorgen, omdat veel modems en routers ook op deze frequentie uitzenden.
Op youtube zag ik een review die hier verder op in ging. Blijkt dat je gewoon een paar meters afstand moet bewaren tussen deze apparaten. Ik heb de draadloze router 5 meter links van mijn docking station staan, en ondervindt geen problemen.
Ik woon in een appartement en heb ook nog eens veel wifi signalen van buren. Ondanks dat alles, kan ik vrij door mijn appartement lopen zonder storing of wegvallen. En dat is fijn en wat blijkt: de reviews lezen heeft zijn nut bewezen.
Enkel wanneer je langs een actieve magnetron loopt, hoor je geluidsvervorming. Maar dat heb ik met alle draadloze hoofdtelefoons ervaren.
Het geluid is netjes te noemen voor een draadloze hoofdtelefoon in deze price-range. Ja, ik weet dat een 100 euro duurdere headset beter geluid heeft, maar of die ook zo'n goed ontvangst hebben..? Vaak niet is mijn ervaring.
Wat deze koptelefoon beter doet dan andere die ik testte, is flink volume met een vol geluid geven. Mensen die van dance-genres houden zullen hier wel van genieten denk ik. Ikzelf vind het ook handig dat het vrij deftig kan presteren wanneer ik een concert kijk.
De 7.1 surround sound is een beetje overdreven. Ga er maar vanuit dat de hoofdtelefoon goed kan weergeven waar geluid vandaan komt. Beter als de Philips headset die evenveel kost in ieder geval.
Ik zou het geluid een 8 geven. Het is gewoon netjes voor een draadloze headset in deze prijscategorie, plus geen storingen.

Voor een draadloze koptelefoon in de range van 100 - 150 euro, is dit een goede keuze. Je kunt ermee door je huis lopen zonder connectie problemen, is mijn ervaring. Buiten dat dat de earpads wat warm worden en het design gewoon lelijk te noemen is, heb je een goed bereik en een deftig geluid.

Heb jij ook een Sony MDR-DS6500 (Zwart)?