Specificaties Small form factor, 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One Mini P180 (Zwart) Review

KGB007 14 maart 2009, laatste update op 10 juli 2009, 4.622 views

Antec Performance One Mini P180 (Zwart)

Pluspunten

• Strak uiterlijk, goede afwerking.
  • Veel 3,5" bays voor een mini-atx.
  • Makkelijke installatie (moederbord uiteindelijk ook).
  • Rubbers voor geluidsdemping (zowel de schijven als de voetjes).
  • Potentieel goede koelingsmogelijkheden (niet getest).
  • Compleet geleverd (schroeven etc.)
  • Goed kabelmanagement.

Minpunten

• Voeding moet "op zijn kop" geïnstalleerd worden (mogelijke kabelproblemen)
  • Frontpaneel moest eraf voor verwijderen metalen plaatje.
  • Deurtje voelt niet heel stevig.
  • (Prijs voor sommigen)
  • Geen fire-wire aan de voorkant.

Dit is mijn eerste review dus wellicht enige coulance _/-\o_ . Tips en adviezen zijn van harte welkom.

Na een tijdje bezig te zijn geweest om met verouderde hardware een mini-thuisserver te bouwen heb ik de beslissing genomen om wat verder te gaan. De Gigabyte case die ik gebruikte voor dit doeleinde voldeed niet aan mijn wensen. De harde schijven worden direct in/op het frame gemonteerd wat resulteerde in een resonantie in mijn kamer. Ik heb van Scythe nog rubbers gehaald maar door het screwless design van mijn kast kon ik deze niet ideaal ophangen en daarbij vond ik ¤9,- voor een setje rubbers die ik nodig heb voor een tweede harde schijf teveel van het goede.

Op zoek naar een nieuwe kast.

Waarom deze kast
Mijn gamepc is gebouwd in een Antec P182 (met Antec voeding) en sinds twee weken geleden is, dankzij een medetweaker, mijn HTPC gehuisvest in een Antec NSK2408. Voor mij was de keuze niet al te lastig en na wat eerder kwijl- en zoekwerk heb ik besloten om de Antec P180 mini aan te schaffen om mijn server in te bouwen.
De specificaties voldoen wellicht niet om als volwaardige server te fungeren maar voor de taken waarvoor ik hem (voorlopig) gebruik is deze kast prima.

Leverancier
Vandaag in de auto gestapt en op naar Alternate. Ik heb niet in de pricewatch gekeken maar door mijn inmiddels erg goede ervaringen met Alternate (en mijn ongeduld, dus niet op de post wachten) besloten hem daar te kopen. De kast kost daar op het moment van schrijven ¤99 en ondanks dat het geen prikkie is, heb ik gezien de staat van dienst van en mijn voorliefde voor Antec gekozen voor deze kast.

Aflevering
De kast wordt geleverd in een mooie stevige doos. In de doos staat de kast geklemd tussen twee stukken schuim op zijn rug (deurtje omhoog). De benodigdheden voor de installatie zitten allemaal in de kast zelf. Zoals ik dat van Antec gewend ben zijn alle benodigde schroeven, klemmen rails e.d. aanwezig incl reserve onderdelen. De kast zelf is aan de zij- en bovenkanten voorzien van beschermings folie. Ik heb mezelf aangeleerd om deze pas te verwijderen nadat de kast volledig klaar is om zo krassen te voorkomen.

Specificaties
De kast heeft de volgende specificaties:
Aluminium en plastic, totaal gewicht 9 kg
micro-ATX (4 uitbreidingssloten)
(B*H*D): 212 x435 x436 mm
5 interne 3,5" bays
3 externe 5,25" bays, er wordt een converter geleverd om een externe 3,5" bay te maken
1*120mm fan aan de achterkant een grote 200mm aan de bovenkant. Beide zijn via schakelaars aan de achterkant te regelen
Optioneel twee 120mm fans die aan de voorkant voor de harde schijven geplaatst worden.
De kast is leverbaar in wit en zwart. Mijn keuze is op laatstgenoemde gevallen.
Aan de voorkant zit een deurtje die 270 graden open gedraaid kan worden.
Zowel aan de voorkant (2) als aan de onderkant (1) zitten verwijderbare stoffilters.
2 usb poorten, microfoon en koptelefoon aansluiting en een e-sata poort, een powerled (wit) en achter het deurtje een hdd-led (blauw)

Uiterlijk
De kast is heel erg 'simpel' maar ik waardeer dat wel. Gewoon een strakke kast. De kleur is donkergrijs en volgens mij gelijk aan mijn P182. Een soort matte, afgewerkte glans :? . Aan de voorkant zit een deurtje met een paar openingen die vermoedelijk voor een betere airflow zorgen. Ze geven de kast net dat beejte extra's, een mooie afwerking aan de voorkant. Aan de bovenkant zit een rooster waar de superfan onder zit. Dit rooster heeft een aantal sleuven die mooi in een V gevormd zijn.
Ik vindt het uiterlijk in een woord geweldig, dit is voor mij de mooiste Antec kast tot nog toe. (een beetje mijn aankoop verantwoorden hoor :+ )

Installatie
Na het zijpaneel verwijderd te hebben en de installatiematerialen uitgepakt te hebben begonnen met de installatie van de verschillende onderdelen. Direct al kom ik tot de conclusie dat het plaatsen van de voeding onderin de kast niet voor elke voeding ideaal is. Doordat de voeding strak op de bodem geplaatst wordt (in tegestelling tot de P182) met enkel rubbers van een milimeter dik, moet deze op zijn kop geplaatst worden. Hierdoor komt de hoofdkabel ongunstig te liggen. Ik heb vanwege dit euvel besloten de voeding als allerlaatste te plaatsen. Achteraf bleek dat de moederbordkabel niet achterlangs het moederbord kan lopen door deze plaatsing en moet hij dwars door de kast heen. De 4-pins cpu kabel is wel lang genoeg om achterlangs geplaatst te worden.

Mijn dvd-brander heb ik eerst geplaatst omdat ik een kleine angst had dat deze ruzie zou gaan krijgen met de gigantische fan die bovenin de kast zit. Dit bleek gewoon goed te gaan. Wat wel een klein puntje van kritiek is, is dat ik het frontpaneel moest demonteren omdat het metalen plaatje niet los wilde komen. Hij kwam op zich netjes los, maar bleef 'hangen' achter het frontpaneel.

Ik ben verder gegaan met het plaatsen van het moederbord. Doordat dit mijn eerste mini-atx tower was bleek dit best een gehannes omdat de door mij aangeschaft moederbord de maximale breedte heeft voor de kast. Ik moest beide hdd-bays eruit halen maar het is gelukt. Moederbord vastgeschroefd en op naar de kabels. Bij de kabels van het frontpaneel geen problemen ondervonden. De USB-kabels kunnen netjes achterlangs en onderdoor waardoor je de overtollige lengte ook kwijt bent. De e-sata frontpoort heb ik niet aangesloten omdat ik aan de achterkant ook al een e-sata aansluiting heb. Wegewerken van de kabel leek me dus een beter idee.
Even kijken of alles goed zit, voorkant, binnenkant, ach..ter...kant $#&*%^$^$%& :( :X |:( 8)7 . De pennetjes van mijn I/O shield zitten in mijn netwerkpoort (vandaar het gehannes :P ), kan ik het moederbord weer losschroeven en opnieuw beginnen. Door de ervaring (al één keer gedaan) ging het bord er nu iets sneller in.

Zoals met elke door mij gebouwde computer heb ik de cpu, koeler en geheugen pas geplaatst nadat het moederbord gemonteerd was. Dit ging ook nu weer prima. Ik vermoed dat als je een groteren koeler hebt deze volgorde ook makkelijker is vanwege de beperkte ruimte in de kast.

Vervolgens heb ik in een van de twee hard-drive bays tussen de oh zo fijne rubbers die Antec in deze kasten gebruikt, twee harde schijven geplaatst. Ik weet het al, hier hoor ik niets meer van ;) . Dit ging doordat dit niet mijn eerste Antec kast is gewoon makkelijk zonder problemen. Na alles geïnstalleerd te hebben was het tijd voor de benodigde sata kabels. Aangesloten, achterlangs het moederbord laten lopen en hier ook ingeplugd. Ik moet nog kabels met klemmetjes halen want ze zitten niet helemaal stabiel.

Tot slot was de voeding aan de beurt, eerst nog geprobeerd of er echt geen ruimte was, maar omdat ik oververhitting (er kan geen lucht aangezogen worden) niet wil riskeren toch maar op zijn kop geplaatst. Moederbordkabel zoals al eerder vermeld door de kast heen, cpu-kabel achterlangs. Een molexkabel achterlangs laten lopen en mijn schijven en dvd-brander via converters aangesloten. Misschien een vreemde manier, de voeding heeft immers sata kabels, maar voor de fans heb je molex stekkers nodig en op deze manier kan ik met een kabel af. Alles achter het moederbord vastgeklemd en de kast gesloten. Even een korte test of er geen rare piepjes uit de kast komen (stroom erop, laten draaien en weer uit) en de kast kon dicht.

Werking
Alles draaide met Windows Server 2008. Ik zeg draaide omdat om een of andere reden de installatie niet ok is en ik opnieuw ben begonnen. Helaas worden er nu partities van 0mb aangemaakt dus eerst maar uitzoeken wat het probleem is. Gegevens over temperatuur kan ik nog niet geven. Geluidsontwikkeling vind ik zelf in orde. Ik hoor de schijven niet, de standaard AMD koeler wel dus die wordt vervangen, en van de standaard Antec fans hoor ik alleen maar dat er lucht wordt verplaatst en dat vind ik zelf niet storend. Hierbij moet ik opmerken dat ze op de laagste stand draaien op een hogere stand kun je ze beter horen.

Al met al ben ik erg tevreden met de kast. Ik heb weinig aan te merken. De installatie gaat goed. Persoonlijk vind ik de kast er erg strak uitzien. De prijs is reëel. En het is gewoon degelijke, goede Antec-kwaliteit.

Heb jij ook een Antec Performance One Mini P180 (Zwart)?

heb gisteren ook mijn NAS in deze kast gebouwd bevalt erg goed.. Nette review ook :)

ten tweede een tip.. de middelste hdd bay zitten de hdd's horizontaal. Indien je de andere module los zou kunnen krijgen (waar er 3 hdd's verticaal in staan) kun je dus een extra hdd kwijt :)
Ok. Ik zal eens passen. Dan mis je overigens wel het leuke opbergbakje dat aan de achterkant van deze bay zit. Waar moet ik mijn reserveschroefjes dan laten? :)
het deurtje waarvan jij zegt dat niet al te stevig aanvoelt heeft volgens mij een reden.
ik heb de kast zelf ook. De reden waarom het deurtje niet stevig aanvoelt komt omdat je de scharnier zo kunt gebruiken dat het gehele deurtje tegen de zijkant van de kast gedrukt kan worden. Dit heeft voordelen bij het monteren van de kast. Hierdoor voelt de scharnier misschien wat lullig aan maar kan hierdoor dus 270 graden kantelen! }>
Draai jij geen dual channel?
Jawel hoor. Waar haal jij vandaan dat ik geen dualchannel draai.

Dit moederbord heeft gekleurde sloten en als je twee banken in dezelfde kleur sloten installeert dan draaien ze in dual0channel.

Dimm0 = Channel A1
Dimm1 = Channel B1
Dimm2 = Channel A2
Dimm3 = Channel B2

Zoals te zien is heb ik twee bankjes in Dimm0 en Dimm1 gedaan, gewoon in Dual-channel.
Je draait momenteel géén dual-channel. De modules behoor je in bank A1 & A2 te steken. Lees de gebruikershandleiding er maar op na.. ;)
For Dual Channel you may
- install identical DIMMs in all four sockets OR
- install an identical DIMM pair in DIMM_A1 and DIMM_B1 (yellow sockets)
and an identical DIMM pair in DIMM_A2 and DIMM_B2 (black sockets)

Dit staat vermeld in de handleiding op pagina 27 van de PDF manual onder hoofdstuk 1.7.2. Memory configurations.

Daarboven staat:

Channel A = DIMM_A1 and DIMM_A2
Channel B = DIMM_B1 and DIMM_B2

Dus dual channel is Channel A+B.
Excusez-moi, je hebt helemaal gelijk! :o
Zeer nette review moet ik zeggen. Hoe zit het met de geluidsproductie? Ik heb al eens gehoord dat de fans op de hoogste of middelste stand nogal veel herrie maken. Kun jij dit beamen?
Ja klopt dan maken ze best wat geluid. Dit is ook het geval in mijn andere kast. Als de fans op stand 2 of 3 staan dan zij ze erg aanwezig.
Op zich weet ik wel van mijn andere kast dat het niet nodig is om de fans hoger te zetten. Ze creëren op de laagste stand dusdanig veel airflow dat alles koel genoeg blijft (E6600 OC'ed naar 3,0 Ghz). Idle 29 á 30 graden.
Op mid vind ik ze al niet meer leuk om te horen. Low gaat nog.
helaas staan ze niet in de antec spare partsstore :(
Jammer dat de aan/uit-knop achter het deurtje zit. Dat zou op dat frontpaneeltje moeten staan vind ik. Moet je dat deurtje telkens weer openzwieren, uit ellende laat je die deur dan toch gewoon openstaan?
Nette review! Ik ben zelf ook in het bezit van deze kast en ben er zéér tevreden over. Het voedingsprobleem waar je over spreekt heb ik gelukkig met mijn modulaire Enermax geen last van. Deze kast leent zich goed voor het passief koelen van de processor. Ik raad je dan ook aan de huidige cooler te vervangen voor een fanloos heatsink.

Onderstaande foto's zijn gemaakt met een werkend systeem, al lijkt het dat de fans stil staan (korte sluitertijd).

Foto's: Intel Stock Core 2 Quad Radial Curved Bifurcated Fin Heatsink & Thermalright Ultra-120 eXtreme TRUE Black & Antec Mini P180 EU (voorkant)

P.S. Die lelijke brede kabel dient voor de SCSI U320 aansluiting van mijn Seagate Cheetah 15K.5 }:O

[Reactie gewijzigd door boolean op 16 april 2009 00:51]

Ik heb op dit moment, na het proberen van een coolermasterkoeler, een Scythe Ninja erin zitten. De laatste versie.
De Ninja werkt inderdaad prima passief en ook mét fan (waarbij deze praktisch niet te horen is).De temperaturen blijven veel lager dan met de standaard koeler (of de coolermaster).

Later zal ik een review schrijven van deze koeler en dan komen er ook foto's bij van het complete systeem.

[Reactie gewijzigd door KGB007 op 28 april 2009 15:00]

"De pennetjes van mijn I/O shield zitten in mijn netwerkpoort (vandaar het gehannes :P ), "

haha, dat had ik ook de laatste keer bij inbouwen van mn moederbord. Ik had echter gewoon die pennetjes afgeknipt; ik had geen zin om alles eruit te halen.
nette revieuw.
duidelijk, ovrzichtelijk.

goed gedaan.. keep up the good work
Past er toevallig ook een DTX-formaat mobo in deze mooie kast? Staat niet in de specs maar je weet maar nooit.