Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart Review

securitymayo 12 oktober 2014, laatste update op 17 oktober 2014, 4.131 views

Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart

De Note4 is dun en voelt goed en solide aan. Het scherm is geweldig, qua kleur, helderheid en kijkhoeken. De camerakwaliteit is goed en heeft veel functies. De Spen met functies voegt wat toe. Gaat lang mee op een accu en is vervangbaar. Nadeeltje, scherm ligt hoger dan de zijkant.

Pluspunten

• Scherp beeld
  • Dun en licht
  • Goede camera met vele functies
  • Verwisselbare accu
  • Handige apps, zoals Snote en snapnote

Minpunten

• scherm ligt iets hoger dan de zijkant
  • de achterkant van het toestel
  • veel apps die je niet kan verwijderen

*UPDATE*
Er is een software update beschikbaar gesteld. Deze zou o.a. de accuduur optimaliseren. Op dit moment zit ik dus op buildnummer KTU84P.N910FXXU1ANJ4. Mocht er een significant verschil zijn in de accuduur, dan zal ik het hier melden. In de screenshots vind je info m.b.t. de update.

Algemeen
Vrijdag 3 oktober was ik één van de gelukkigen die zich mocht melden bij het kantoor van Samsung. Na eerst een hapje en een drankje, hebben we uitleg gehad over de Note4 en zijn speficieke mogelijkheden.
Zelf ben ik in het bezit van een HTC One M8 en M7. Her en der zal ik een vergelijking met de M8 maken. Op de foto hieronder liggen de Note4 en HTC M8 naast elkaar.
voorkant
achterkant

Featureset
Bij Samsung stond voor ons een tasje klaar, met daarbij de volgende inhoud:
  • Galaxy Note 4
  • Lader, kabel en oordopjes in een bubbelzakje
  • alcoholdoekje
  • Houder om je telefoon op te plaatsen
  • Samsung blocknote
  • Pen
  • En als extraatje kregen we een Samsung klokje mee, in de vorm van een stuurwiel.
Specs Note4:
  • Gewicht: 176gram
  • Lengte: 153,5mm
  • Breedte 78,6mm
  • Dikte: 8,5mm
  • 5.7 inch HD Super Amoled scherm
  • 1440x2560 pixels (551 PPI)
  • Multitouch
  • Qualcomm snapdragon 805 2.7ghz Quad Core
  • 3gb werkgeheugen
  • 32gb opslaggeheugen
  • MicroSD slot
  • 3220mAh batterij (deze is te vervangen)
  • Camera achter: 16MP
  • Camera voor: 3,7MP
  • Ledflitser
  • Ultra HD video opname (3840x2160)
  • Bluetooth 4.0
  • NFC
  • Micro usb
  • GPS
  • A2DP
  • Infrarood
Bereik GSM
De note4 is getest met simkaarten van T-mobile, Vodafone en O2 (Tsjechisch).
Het Vodafone simkaartje is van het werk en heeft geen 4g ondersteuning. Het bereik van de note4 is goed, 4 a 5 strepen, ook binnenshuis in Hoevelaken. Bij het gebruik van de T-mobile simkaart in huis, heb ik bij het raam 4g en 1 streepje. In beide gevallen is dit hetzelfde als bij de HTC M8. In Tsjechie heb ik een simkaart van O2 gekocht. Deze provider heeft ook 4g ondersteuning. In Praag heb ik hier prima gebruik van kunnen maken. Zelfs in de metro’s had ik bijna continue bereik. Het internet was heerlijk vlot, zelfs daar op eigenlijk alle plekken prima kunnen navigeren en internetten. De M8 had regelmatig geen bereik met de simkaart van Vodafone.

Ik heb op straat een beltest gedaan met de Note4 en M8. Het bellen zelf klinkt beter (helderder) dan met de HTC M8. Je hoort minder ruis. De persoon die gebeld werd had minder last van omgevingsgeluiden met de note4. Vermoedelijk komt dit door de 3 microfoons waar de note4 mee is uitgerust. Er wordt door de note4 automatisch tussen deze microfoons geschakeld.

Wifi
Met de app Galaxy apps, heb ik alleen een probleem. De app geeft regelmatig aan geen netwerk te hebben. Verder heb ik geen problemen ondervonden met andere apps. Het Wifi signaal is goed. Vaak kan ik nog gebruik maken van wifi waar de One M7 net geen bereik meer heeft. De M8 en Note4 zijn qua wifi signaal aardig gelijk. Hieronder een screenshot van het wifibereik van de M8 en Note4 op dezelfde plek/afstand vanaf de router in een hotel in Praag.
Note4

Accuduur en opladen
De accu is 3220mAh en is vervangbaar. Dit vind ik een groot pluspunt. Door Samsung wordt gezegd dat de Note4 minimaal 50% geladen is in 30 minuten. Dit heb ik getest en hij haalt dit daadwerkelijk binnen 30 minuten. Samsung gaaf aan dat hij 100% geladen is in 95 minuten, dit heb ik niet getest. Draadloos opladen is ook mogelijk met de note4. Hiervoor moet een ander hoesje aangeschaft worden, die dat ondersteund. Het draadloos opladen heb ik zelf niet getest. De accu gaat bij mij, met redelijk intensief gebruik, met gemak een dag mee. Meestal hou ik dan tussen de 20 en 30% over. Mocht je dan nog een feestje hebben, kan je met gemak de nacht nog halen met de extreme energiebesparing stand.

Ik heb een korte test gedaan met een aflevering van Chicago Fire (X264, 1080p) De eerste 20 minuten heb ik afgespeeld op halve helderheid. Daarna op volle helderheid. Het geluid stond hierbij op maximaal. Ik had na 42 minuten nog 92% batterij over. Bij intensief gebruik kwam ik na een kleine 4,5uur op meer dan 50% uit. Dit bestond onder andere uit: Google maps raadplegen, whatsapp, youtube, ezpdf reader met bouwkundige tekeningen bekijken/bewerken, browsen via Chrome en wat foto's bekijken en aanpassen. In deze test van 4,5 uur heeft het scherm bijna continue aangestaan.

De note4 heeft net als de S5 de 'extreme energiebesparing' stand. Het beeld wordt dan zwart/wit. Je kan 4 apps selecteren die je nog kan gebruiken. Push internet is dan niet actief. De applicatie vernieuwd op het moment dat je hem opent. Op het moment dat je de optie 'extreme energiebesparing' aanklikt, geeft de telefoon zelf aan hoe lang je nog met de batterij kunt doen.

Gebruiksgemak
Het toestel ligt lekker in de hand en is makkelijk te bedienen. Ook heeft het toestel de optie om het met één hand te bedienen. Zelf gebruik ik hem bijna altijd met twee handen.
Het menu zit simpel in elkaar. In de instellingen kon ik makkelijk 'de weg vinden'.

Multitasking
het multitasken werkt soepel. In een vingerbeweging maak je een app kleiner en vervolgens kan je hem verslepen naar de plaats waar je wilt, tevens kan je de app qua formaat wijzigen. Vervolgens kan je een tweede app openen en hem ook verkleinen. Via de multitask-knop kan je ook twee applicaties openen. Dit werkt vloeiend. De grootte van de ‘schermen’ zijn aan te passen via een slider.

Spen & Snote
Je hebt twee nieuwe penopties. Vulpen en Kalligrafeerpen. Hij herkend ook je schrijfsnelheid en is drukgevoelig (2048 punten, was 1024). Ten opzichte van de vorige note’s vind ik dat je handschrift heel echt lijkt. De pen kan je ook gebruiken om makkelijk stukken tekst te selecteren. Hier kan je vervolgens van alles mee doen, zoals de test een kleur geven of kopieren. Je kan hem dus eigenlijk als een soort muis gebruiken.

Microfoon
In de note4 zijn drie microfoons ingebouwd. Twee aan de onderkant en één aan de bovenkant. Tijdens een interview kan je de telefoon tussen twee (of meerdere personen) inleggen. Je kan op het scherm zien vanaf welke kant gepraat word. Wat ik heb begrepen is, dat je de audiosporen apart van elkaar kunt afluisteren.

Scherm
De Note4 heeft een 5.7 inch Super AMOLED scherm met een resolutie van 1440 x 2560 pixels (515PPI).
Het quad hd scherm ziet er geweldig uit! Geen pixels zichtbaar en persoonlijk vind ik het mooie heldere kleuren. Het scherm is goed zichtbaar in zonlicht. Als tip werd meegegeven om de helderheid op automatisch te zetten. In zonlicht gaat hij feller branden dan als je de helderheid op maximaal zet. De kijkhoek is ook goed, weinig vervorming qua kleur. Het scherm blijft goed leesbaar. Ik weet niet of het een feature is, maar het viel mij op dat de kleuren van het scherm veranderen in direct zonlicht. Hiervan had ik een screenshot gemaakt, maar de verandering van kleuren is niet te zien op de screenshot. Ik kon het reproduceren door het scherm in direct zonlicht te houden.

Een vergelijking tussen de Note4 en M8 homescreen
note4

Note4 en M8 apps screen
note4

Design
In vergelijking met de note3 lijkt met materiaal van de note4 van hogere kwaliteit. Het metalen frame straalt luxe uit. Het design is strak. Wat ik mooi vind, is de vormgeving van het metalen frame. Het heeft speelse rondingen en toch ziet het er strak uit. Ook de achterzijde vind ik persoonlijk beter en mooier dan (de stiksels op) de Note3. In vergelijking met de achterkant van de HTC M8, is de achterkant van de M8 stijlvoller, maar wel gevoeliger voor krasjes. De vingerafdrukgevoeligheid aan de achterzijde van de note4 is bijna nihil. De note4 voelt goed in de hand. Het gewicht valt mee en hij is slank. Onder andere hierdoor past hij goed in mijn broekzak. Ook als je zit, kan je hem makkelijk uit de broekzak halen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het toestel voelt heel solide aan. De afwerking is in mijn ogen goed. Geen rare dingen. Wat ik persoonlijk een nadeel vind, is dat het scherm iets hoger ligt dan de rand. Het lijkt mij niet verstandig om het toestel met het scherm naar beneden op een tafel o.i.d. te leggen. Omdat het scherm er iets bovenop ligt, voel je de rand van de note4. Vanaf de zijkant naar je scherm swipen voelt de rand niet scherp aan. Vanaf je scherm naar de buitenkant over het randje heen, voel je wel dat het een beetje scherp is. Ook wordt er gesproken over de ruimte tussen het scherm en de behuizing. Aan de zijkanten van het scherm kan ik een a4tje tussen steken (op z'n zij natuurlijk) Aan de bovenkant is de ruimte twee a4tjes dik. Dan heb ik het over standaard A4 printpapier. Buiten dat er wat stof tussen gaat zitten, is het verder niet hinderlijk.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
De software is bij mij stabiel. Ik heb tot nu toe geen vastloper gehad. 1 keer sloot een applicatie zich uit zichzelf af. Daarna opnieuw opgestart en kon verder waar ik gebleven was. Ondertussen heb ik wat testen gedaan met zwaardere bouwtekeningen. Hier heeft de note4 ook geen enkele moeite mee.

Beeldkwaliteit opname
De camera aan de achterkant is 16MP en heeft optische beeldstabilisatie. Je kan filmen in 2160p met 30fps of 1080 met 60fps. De camera aan de voorkant is 3,7MP en laat tot 60% meer licht inkomen, dan de frontcamera van de Note3.

De kwaliteit van de frontcamera vond ik nog niet optimaal. De kwaliteit van deze foto's blijven duidelijk achter. Daarintegen vind ik de camera aan de achterzijde goede en scherpe foto's maken. Zelfs in het donker! De camera van de HTC M8 is hiermee niet te vergelijken. In verhouding met de note4, vind ik de camera van de HTC M8 slecht.
voorbeeld foto donkere gang in Terezin

opnamestanden foto
De camera heeft meerdere opnamestanden om foto’s te maken, namelijk:
  • Standaard
  • Opname en meer
  • Selfie cam achter
  • Selectieve focus
  • Panorama
  • Virtuele toer
  • Surroundopname
  • Animatiefoto
Ook zijn er nog meerdere opnamestanden die je kan downloaden. Zie voor meerdere opties onderstaande screenshot.

Foto bewerken
Ook kan je een gemaakte foto bewerken. Zie voor de opties onderstaande screenshot.

Panorama
De Panorama optie heb ik enkele malen getest. Op zich vind ik dat de panoramafunctie goed werkt. Let alleen op dat er niet teveel bewegende mensen voor je zijn. Som krijg je ook een bolling in de foto. Voor wat voorbeelden van panoramafoto's, zie: https://www.dropbox.com/s...o-rAtwwOcxVspb421-ra?dl=0. Hieronder is alvast een voorbeeld gegeven. Ze zijn klikbaar, want ze geven op deze pagina een vertekend beeld.

Selfies
Er is een panoramamode voor selfies
Zo kan je meerdere personen fotograferen in een selfie met de frontcamera. Dit gebeurd in portraitmode en de camera aan de voorkant wordt hiervoor gebruikt. Om een selfie te maken, zit je altijd te zoeken met je vinger om de juiste knop aan te raken op je scherm. Met de Note4 kan je de foto maken met je vinger op de hartmonitor die op de achterzijde van het toestel zit.

Snap note
Een nieuwe functie van de camera, is snap note. Je kan een foto maken van een whiteboard of een stuk papier. De tekst die hierop geschreven staat wordt omgezet in tekst die je kan bewerken. Persoonlijk vind ik dit een handige app.

Filmen en slowmotion
Het filmen met de note4 is geweldig in verhouding met de HTC M8. Het opgenomen beeld ziet er geweldig uit op de note4. Het afspelen van een FullHD filmpje dat is opgenomen met de note4 op onze Samsung tv, via wifi, zag er ook geweldig uit! Voor een voorbeeld van een Full HD en een UHD filmpje, zie: https://www.dropbox.com/s...o-rAtwwOcxVspb421-ra?dl=0

de camera heeft de volgende videogrootte's
  • UHD 3840x2160 (16:9)
  • WQHD 2560x1440 (16:9)
  • Full HD 1920x1080
  • HD 1280x7208
  • VGA (4:3)
De daarbij behorende opnamestanden zijn:
  • Normaal
  • Slowmotion
  • Fastmotion
  • Soepele beweging.
Bij slowmotion kan je kiezen uit x1/2, x1/4 en x1/8. Dit geeft de 'snelheid' van de slowmotion weer.
De videogrootte is dan grayed out. Een van de andere gelukkigen heeft in zijn review een filmpje geplaatst van deze 3 snelheden.

Hierbij wat screenshots van de instellingen van de camera:
Algemeen menu:
Menu als je 'Full hd video' hebt aangetikt. Deze benaming wijzigt als je een andere van de onderstaande opties kiest.
Menu 'opnamestand'
In het menu 'opnamestand', gekozen voor slowmotion. Dan krijg je het volgende menu.

Het is een groot toestel, met geweldige specs, maar de prijs van 730 euro vind ik persoonlijk aan de hoge kant. Maar voor dat geld krijg je wel een snelle telefoon met QHD super Amoledscherm met 2560x1440 pixels, Spen, Qualcomm Snapdragon 805 processor, 3gb werkgeheugen en een goede 16megapixel camera die optische beeldstabilisatie heeft.

Testen i.c.m. de note4

Gear fit
Al een paar maanden was ik in het bezit van een Gear fit (en geen samsung telefoon/tablet die de Fit ondersteund). Eindelijk kon ik hem echt gaan gebruiken! De note4 werkt goed samen met de Fit. BIj de note4 heb ik in het programma S health, de mogelijkheid om de gegevens weer te geven van de Note4 en de Gear fit. Informatie die via de Fit wordt verworven, is direct zichtbaar op de Note4.

OTG kabel
2x een usb stick (1 usb 2 ander usb 3) aangesloten via een OTG kabel. Beide werden meteen herkend. Zelfs één van de twee sticks is geformatteerd via de Note4. Dan worden er automatisch 2 androidgerelateerde mappen aangemaakt.

MHL kabel
Ik had nog een verdwaalde MHL kabel van een htc sensation liggen. Deze heb ik getest met een Iiyama 27inch full hd scherm en daarna getest met een Samsung Full HD 40inch scherm. Dit ging ook zonder haperingen. Hierbij heb ik filmpjes gebruikt die ik zelf met de Note4 heb opgenomen.

Controllers
Vanmiddag heb ik in een Samsung winkel van Praag de Samsung controller kort kunnen testen.
Je klikt hem in de houder en je paired hem via bluetooth. De installatie gaat dus makkelijk en snel. Als je een game start, dan werkt hij meteen als je de controller geselecteerd hebt als inputdevice. Heb het getest met o.a. Sonic 4. De Wii en xbox 360 controller werken niet met de standaard rom.
De sixaxis controller werkt wel, hiervoor heb je een OTG kabel nodig. Ik heb dit getest met het programma Nesoid en SMB3. Je kan in Nesoid de Dpad instellen en/of de joystick om te lopen. Alles werkt zonder haperingen.

Het is een grote telefoon met in mijn ogen goede specificaties en een geweldig scherm. De kwaliteit/resolutie van het scherm, achtercamera, snelheid, accuduur en het kunnen verwisselen van de accu vind ik grote pluspunten. De penfunctie heeft voor mij een meerwaarde. De grootte is voor mij prima. Het toestel is maar een fractie groter dan bijvoorbeeld de HTC M8. Hij past ook prima in mijn broekzak.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart?

Je zegt dat de note 4 lekker in de hand ligt, maar is ie niet te groot om nog met de duim te kunnen bedienen? Ook vraag ik me af welk toestel je beter vindt, htc one m8 of de samsung note 4 want het zijn allebei goede toestellen. Verder vraag ik me af hoe erg je het toestel tot het uiterste hebt getest, bijvoorbeeld koppelen aan een groot scherm voor een presentatie en zware content afspelen.
Ik gebruik hem vrijwel altijd met twee handen. Met 1 hand is het scherm in mijn geval niet helemaal te bedienen. Linksboven kom ik met mijn duim niet bij, de rest van het scherm wel (heb hem dan vast met rechts).

Beide toestellen zijn zeer snel. De HTC verschilt qua grootte ook niet zo heel veel. Ik heb een persoonlijke voorkeur voor Sense. Maar de touchwizz op de Note4 heeft voor mij nog geen merkbare vertraging opgeleverd. Qua snelheid vind ik dat beide toestellen aardig gelijk opgaan. Weinig tot geen echte haperingen. Het pennetje van de Note vind ik wel een pluspunt, ook in het gebruik met bouwtekeningen. Zo kan ik tijdens een controle ter plaatse snel aantekeningen maken. Daarintegen, met grote panden/ meerdere bouwlagen, gaat dit lastig worden, i.v.m. schermgrootte.

persoonlijk het grote verschil tussen de note4 en HTC m8.
Het grote pluspunt van de M8 is het geluid. De camera van de HTC M8 is niet te vergelijken met die van de Note 4.
Het grote pluspunt van de Note4 is de camera en natuurlijk de extra functies, zoals de Spen, vingerprintsensor e.d.

Ik heb thuis geen 4K scherm om tot het uiterste te testen. Ook heb ik alleen een wat oudere MHL kabel (heb nog geen nieuwe liggen, die hogere standaarden ondersteund) om te testen.

[Reactie gewijzigd door securitymayo op 13 oktober 2014 17:43]

Tip voor je review: doet iets aan de opmaak. De inhoud leest wel lekker weg maar is niet te lezen zo wat ontzettend zonde is :(
Volgens mij komt dat nog. Hij zegt ook in het begin van de review dat hij nog bezig is.
Het probleem is dat ik in een hotel in Praag zit, en al 5 uur bezig ben geweest om alleen dit te plaatsen. Het internetten is gewoon niet te doen. Het is voor mij nu even belangrijker om alles in de review te krijgen. Vanavond ga ik het resterende proberen te plaatsen en de opmaak aan te passen.
Morgenavond ben ik weer thuis, daar heb ik een fatsoenlijke verbinding. Dan hoef ik ook niet bang te zijn om stukken 'kwijt' te raken.
Awesome, thanks :) Kijk er naar uit ^^
Je zegt dat het scherm hoger ligt dan de rand, is dat geen onprettig gevoel als je vanaf de zijkant moet swipen? Dus een scherp randje o.i.d.?

En hoe zit het met de 'gap' tussen het scherm en de rand, is dat echt zo groot als ze zeggen?
Het randje voel je wel. Vanaf de zijkant naar je scherm swipen is niet scherp. Vanaf je scherm naar de buitenkant over het randje heen, voel je wel dat het een beetje scherp is.

Aan de zijkanten kan ik een a4tje tussen steken (op z'n zij natuurlijk ;)) Aan de bovenkant is de ruimte twee a4tjes dik. Dan heb ik het over standaard A4 printpapier. Er gaat wel een beetje stof tussen zitten.
Ik heb een vraag omtrent dat gaatje. Het is geen waterbestendig telefoon. Zal het enig probleem opleveren wanneer het regent?
Ik denk het niet, morgenochtend zal ik er bij daglicht een foto van maken.
Het stelt in mijn ogen niet zo heel veel voor.
Goede review alleen idd de opmaak vind ik niet super en minpuntje.
De afsluiting vind ik niet zo goed, je eindigt met een controller wat ik niet echt van toepassing vind op de note 4. Je kan beter eindigen met een conclusie over de telefoon :)
Bedqnkt voor je reactie, zoals je in de opening kan lezen, had ik beperkte mogelijkheden met het internet in Praag.
Ik ben in totaal meer dan 11 uur bezig geweest om dit al online te zetten. Frustraties alom ;)
De opmaak was voor mij van latere zorg. Dit is voor mij de eerste review en weet ook nog niet goed hoe ik de opmaak kan optimaliseren qua lettergroottes e.d. De review is nog niet helemaal af. Er gaan nog meer kleine testjes e.d. toegevoegd worden als ik weer een stabiele verbinding heb. En ja, ook de eindconclusie gaat dus nog toegevoegd worden!

[Reactie gewijzigd door securitymayo op 14 oktober 2014 21:41]

Ah okee ik begrijp je haha, ik dacht dat de foto's toevoegen ofzo niet ging.

Succes dan maar met het toevoegen en veranderen! :)
Haha, nou, het ging steeds per 3 a 4 regels toevoegen, anders lag ik er weer uit. De verbinding was verschrikkelijk ;)
beetje off-topic

maar was het leuk bij samsung? kun je wat meer vertellen hierover? ben ik wel erg geintereseerd na :)
Ja, het was leuk en gezellig!
We zijn eerst naar de ruimte gebracht waar de presentatie heeft plaatsgevonden. Daar werden we welkom geheten door de afgevaardigde van tweakers en drie medewerkers van Samsung.
We zijn met elkaar in gesprek gegaan, zodat we elkaar een beetje konden leren kennen.

Vrij vlot daarna werd het eten gebracht (domino's!) en hebben we onder het genot van een hapje en drankje verder gepraat.

Vervolgens kregen wij een presentatie van het bedrijf Samsung in het algemeen. Waar ze gevestigd zijn, welke producten ze maken en meerdere info. Na de afsluiting van het algemene deel kregen we een presentatie over de Note4 en zijn specifieke eigenschappen/mogelijkheden. Onder de presentatie kregen we de tijd om het meteen te testen. Nadat dit deel was afgelopen kregen wij de mogelijkheid om de VR bril te testen in combinatie met de Note4. Je kon een film kijken in een bioscoop en er werden demofilmpjes afgespeeld. ook konden we nog even een van de nieuwe horloges bekijken.

Na de afsluiting ging iedereen weer zijn eigen weg.

Het was in mijn ogen een gezellige avond!
super! het leek me erg leuk om dat ook te doen! maar helaas was het random en ik denk dat er veel aanmeldingen zijn ;)