Specificaties 5,2" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto X (2014) 16GB Zwart Review

Port187 12 oktober 2014, laatste update op 22 oktober 2014, 5.265 views

Motorola Moto X (2014) 16GB Zwart

Mooie hoge kwaliteit mobiel met premium gevoel en zeer leuke features!

Pluspunten

• Hoge kwaliteit bouw
  • Snel
  • Groot mooi 1080p AMOLED scherm
  • Kale Android geen bloatware
  • Gebruikers ervaring met extra Motorola features erg goed
  • Relatief goedkoop
  • Turbo charging (los te koop)

Minpunten

• Batterij goed, maar had groter gekunt
  • Camera matig bij weinig licht.
  • 16GB (NL) en geen mircoSD

Na een zeer tevreden eigenaar te zijn geweest van de 2013 Moto X, toch de sprong genomen naar betere specs en groter scherm. Buiten dat ik een kleine telefoon een beetje mis - lag zo lekker in de hand, heb ik geen spijt van de upgrade!

Design: Erg mooi en zakelijk.
Verder voelt het heel premium en stevig aan in de hand.
Groot scherm met kleine bezels maakt deze mobiel bij 5.2inch. kleiner dan bv een Sony Xperia Z1 5.0inch en bijna even klein als de iphone 6 met 4.7inch.

Scherm: 1080p AMOLED - ik vind het persoonlijk heel mooi en hou wel van velle kleuren die eruit springen en kijkhoeken zijn super, echter zullen er mensen zijn die niet zo houden van hoge contrasten waar AMOLED's bekend om staan. AMOLED heeft ook nog eens als extra voordeel dat niet alle pixels aangezet hoeven te worden, dit bespaard batterij en is dus erg handig van de Active Display functie, zwarte/donkere achtergronden en zelfs met het spel Ingress!

Snelheid: Top, weinig aan toe te voegen. Alles vliegt over je scherm.
Een kale Android zonder bloatware en een Snapdragon 801 quad core 2.5Ghz en 2GB RAM combinatie maken deze mobiel een van de sneltste dat ik ooit gebruikt heb. - Antutu benchmark hieronder:

Gebruikers ervaring: Voor mij de grootste reden om voor Motorola te kiezen, de extra features zijn echt een leuke toevoeging. Active Display - nu met 3 notificaties die je direct kunt inzien zonder te unlocken, hand swipe om alarm/beller op stil te zetten, trusted divices opzetten, moto assist tijdens autorijden oa., twist om snel een foto te maken en de altijd luister voice commando's maken deze mobiel speciaal.
Sommige features zou ik eigenlijk niet meer zonder willen.
Daarbij zeer snelle updates naar nieuwe Android versies is ook een plus.

Geluid - Tijdens het bellen top kwaliteit audio, Audio over de speaker - zeer luid en erg duidelijk. Helaas geen stereo geluid, echter kan het geluid kan zo hard dat ik mijn externe boxje eigenlijk niet meer hoef te gebruiken als ik muziek wil afspelen.

Camera - Prima voor dagelijks gebruik, soms ietswat hit en miss, top fotos moet je de tijd voor nemen en manueel focus aanzetten, echter bij slecht licht matige foto's met iets wat pixellation.
Camera app wat gelimiteerd, maar ik ben zelf niet een fanatieke mobiele foto nemer, de standaard opties zijn voor mij genoeg. Foto's hieronder zijn genomen met HDR aan en manueel focus.
De een vind het belangrijk de ander boeit het weinig. Al met al niet de beste maar een goed genoeg.

Batterij: Komt de dag door met zwaar gebruik. bij zwaar gebruik bedoel ik: full brightness, wifi, 4G, bluetooth, gps, nfc, multiple accounts sync, gamen etc etc)
Moet er wel bij vermelden dat ik gebruik maar van ART runtime ipv de standaard Dalvik.
Met handig gebruik maken van Acitve Display (mede door AMOLED scherm), auto brightness en andere enegrie besparende acties, zou je er een hoop meer uit moeten kunnen halen.

Online zie ik mensen klachten over de grootte van de Moto X 2014 batterij (2300mAh), en natuurlijk er had best een grotere batterij in gemogen, maar in vergelijking met bv HTC One X en de Nexus 5, presteert deze telefoon toch echt een stuk beter op dit gebied. Heb ook het idee dat veel klagen zonder het zelf getest te hebben maar alleen kijkend naar de specs.

Turbo charging support is ook een leuke toevoeging: 80% opladen in 15 minuten. Echter helaas moet je deze speciale oplader apart kopen.

Hieronder wat screenshots van mijn persoonlijke verbruik.
Let wel op, dit is bij zwaar gebruik. Ingress bv slurpt enorm veel batterij (gpu, cpu, gps, 4g)
Bij normaal gebruik zullen de resultaten een stuk beter uit de verf komen.

Opslag: 16GB (32GB zijn wat moeilijker te krijgen in NL) voor mij opzich geen probleem, met 11GB vrij van de 16GB kan ik al mijn apps/games kwijt, offline sygic maps van een aantal landen en fotos. Muziek gaat via cloud en voor op reis gebruik ik toch al OTG USB stick voor films en extra muziek.

Conclusie: Al met al een toppertje met wat kleine gebreken. Ik zou de Moto X 2014 aan ieder aanraden (zelfs nog de 2013 moto X) de speciale features maken deze telefoon tot eentje dat zich kan onderscheiden van de rest.

Heb je op dit moment een Moto X 2013, en dan vooral omdat het zo lekker klein is en lekker in hand ligt, dan is deze helaas wat groter, echter went dat prima als je het een kans geeft.

De 2013 Moto X was al redelijk snappy en eigenlijk prima voor dagelijkse taken. Echter voor de liefhebber van grotere schermen en snelle SOC's is de upgrade zeker aan te raden.

Kom je van een andere merk Android, dan zal je geen spijt krijgen van de Moto X 2014.
Kale Android zal een verademing zijn en de extra motorola features zul je niet meer zonder kunnen.
Voor de Iphone bezitters, Motorola is de perfecte overstap naar Android.

High-end specs, goede stevige bouw kwaliteit en mooi design voor 500 euro is meer dan prima te noemen! Zeker als je kijkt naar de concurrentie.

Externe review: http://www.theverge.com/2...la-moto-x-2014-new-review

Heb jij ook een Motorola Moto X (2014) 16GB Zwart?

Bedankt voor de review, snap wel niet goed waarom je 5 sterren geeft ... 5 sterren is bij mij perfectie en dat maak ik toch niet op uit jouw review. Je noemt zelf een aantal negatieve punten dus dan vind je 'm zelf toch ook niet perfect?
In een wereld waar een perfecte mobieltje niet bestaat, moet je dus kiezen voor een mobieltje die goed bij je past, waarbij de min punten geen probleem zijn. De min punten die ik noem zijn niet perse min punten voor mezelf, maar een eerlijke review moet gegeven worden.

Voor mij persoonlijk is deze mobiel 5 sterren waard, zeker omdat de gebruikers ervaring heerlijk is vergeleken met andere mobieltjes.

Als ik zeg dat 16GB een min punt is bv, dan is dat omdat ik weet dat veel mensen dat vervelend vinden, echter heb ik er totaal geen moeite mee. Heb dan ook OTG als oplossing op het moment dat ik veel data mee wil slepen, bv op vakantie.

Dat foto's wat matig zijn bij slecht licht, doet me ook weinig. Ik heb dan ook een mobieltje aangeschaft en geen foto toestel.

Dat de batterij groter had gekunt, is meer mierneukerij, want zelfs bij zwaar gebruik kom ik de dag door. Mijn ervaringen met batterijen (HTC Desire, HTC Sensation XL, HTC one X, Nexus 5 etc) zijn BAR slecht, en in dat opzicht ben ik er DIK op vooruit gegaan met batterij duur van de Moto X.

Perfectie is dus relatief, gezien en gebaseerd op ervaringen met mobieltjes waar ik langdurig gebruik van heb gemaakt.

Als we met z'n allen alleen 5 sterren mogen geven aan perfectie, dan zou er geen een mobiel 5 sterren krijgen, elk merk heeft zo zijn tekortkomingen, al zijn het vaak persoonlijke.

High end specs, goede gebruikers ervaring en bouwkwaliteit voor 500 euro, mag van mij 5 sterren krijgen in een markt waar mobieltjes wel 1000 euro kunnen kosten en dan nog steeds niet "perfect" zijn.

[Reactie gewijzigd door Port187 op 20 oktober 2014 10:56]

Ok, mooi uitgelegd en op die manier kan ik je wel volgen.
Sinds een week de 32GB versie in gebruik en of die bevalt ! Apps vliegen over het scherm, internet voelt sneller dan ooit en de kwaliteit van de hardware is fenomenaal, met name door het metalen frame. Het 5,2 inch display is een lust voor het oog waar je heel snel aan went. Nog even in het oude toestel met 4,3 inch iets nazien is ineens een teleurstelling. Als je niet al te grote handen hebt is het toestel wellicht net te groot om comfortabel met ėėn hand te bedienen. De accuduur is bij gemengd gebruik ruim voldoende om de dag door te komen. Bij intensief gebruik van het scherm (games of video) zal dit wel krap worden, maar persoonlijk heb ik daar nog geen ervaring mee. Bij een screen-on-time van ruim 4 uur haalde ik nog een standby-tijd van 39 uur. Niets te klagen dus. Wel jammer van het ontbrekende sd-kaart-slot, daarom ook bewust gewacht op de 32GB versie en via motomaker in duitsland besteld. Wat mij betreft zijn de vijf sterren volledig verdiend !
Mooie en eerlijke review. Ik heb een vraagje, hoe gaat deze telefoon om met Android 6.0? Gaat hij er op vooruit en zo ja hoe? Of gaat hij erop achteruit? Dat lees je ook soms ...
Zou de moto X 2014 nu nog steeds aanraden.
Het is er wat mij betreft op vooruit gegaan. Doze heeft de batterijduur tijdens sleep flink verbeterd en alles loopt nog steeds soepel. Heb al wel een tijdje de opvolger moto X force in gebruik, dus kan niet spreken tot de dag van vandaag, maar heb wel nog met 6.0 op de moto X 2014 een tijdje in gebruik gehad, en dat was in alle opzichten een verbetering wat mij betreft. Heb de 2014 nog wel en als ik 'm aanzet mis ik 'm ontzettend en draait het allemaal als een zonnetje.

[Reactie gewijzigd door Port187 op 7 juli 2016 00:50]