Philips Fidelio M2BT (Zwart) Review

Opinion 12 oktober 2014, laatste update op 12 oktober 2014, 9.126 views

Philips Fidelio M2BT (Zwart)

De Philips Fidelio M2BT is een on-ear hoofdtelefoon die gebruik maakt van Bluetooth 4.0 voor draadloos luisterplezier. De hoofdtelefoon is vooral bedoeld voor onderweg, maar als lid van de Fidelio familie belooft Philips HiFi geluid met veel details.

Pluspunten

• Draadloze verbinding werkt goed;
  • Bediening via hoofdtelefoon is intuïtief;
  • Details in geluid zijn verbluffend;
  • Helder geluidsbeeld;
  • Lange accuduur;
  • Ingebouwde microfoon.

Minpunten

• Lage tonen zijn dominant aanwezig;
  • Draagcomfort neemt af na een uur.

Dit is mijn eerste review van een hoofdtelefoon dus wees een beetje lief :) Ik streef naar een zo goed mogelijke review, dus als je iets mist: laat het vooral weten in de comments, dan doe ik mijn uiterste best om het aan te vullen.

Inhoudsopgave
Unboxing en uiterlijk
Eerste indrukken
Ervaringen op langere termijn
Accuduur
Specificaties

Met de Fidelio reeks biedt Philips verschillende producten (home audio, home cinema en hoofdtelefoons) die volledig ontworpen zijn met de focus op geluid.

Deze Philips Fidelio M2BT hoofdtelefoon is afgelopen maand op IFA 2014 aangekondigd. Het is de opvolger van de M1BT die veelal goed ontvangen werd en komt nu met NFC om makkelijk een verbinding op te zetten. De prijs is rond de ¤ 250 ten tijde van dit schrijven.

Audio is erg persoonlijk. Om mijn mening in perspectief te zetten heb ik de volgende blogpost gemaakt waarin ik toelichting geef op mijn achtergrond met audio: klik. Ik beschik helaas niet over allemaal mooie meetapparatuur om mijn bevindingen mee te onderbouwen, maar doe mijn uiterste best om mijn ervaringen uitgebreid te verwoorden. Het is dus echt een review vanuit consumenten oogpunt.

Unboxing en uiterlijk
In eerste oogopslag is direct te zien dat Philips aandacht heeft gegeven aan de verpakking van de M2BT:
Het thema is zwart, met stijlvolle foto’s van het product. Al snel valt op dat het gaat om een draadloze hoofdtelefoon, allereerst omdat er geen bedrading op de afbeelding te zien is, maar ook door de Bluetooth en NFC logo’s.

Nu gaan we het krijgen, hierachter ligt de hoofdtelefoon. De merknaam Fidelio -en daarmee de focus op geluidskwaliteit- wordt nog even prominent naar voren geschoven. Als je net als ik gek bent op audio, bouwt dit wat spanning op.

Het eerste beeld van de Fidelio M2BT. Van alle hoofdtelefoons die ik heb laten zien aan de kritische vrouwelijke jury is deze bekroond tot winnaar van de schoonheidsprijs. De afmetingen zijn beperkt, de band voor om je hoofd is mooi afgewerkt met een soort stof en de oorkussens zien er erg comfortabel uit.

Straks meer detail foto’s, maar eerst de inhoud van de verpakking:
In de verpakking zit het volgende:
– De draadloze hoofdtelefoon;
– Een USB naar micro-USB kabel van 1 meter om de hoofdtelefoon op te laden;
– Een gesleevde audio kabel van 1,2 meter (3,5mm naar 3,5mm jack) voor bedraad gebruik;
– De nodige documentatie;
– Een hoesje om de hoofdtelefoon in op te kunnen bergen.

Ondanks dat er verschillende materialen zijn gebruikt voor de verschillende delen van de hoofdtelefoon, is alles netjes op elkaar afgestemd qua design. Erg stijlvol naar mijn mening.

Een close-up van de oorkussens die zijn gemaakt van memory-foam wat lekker meeveert en zacht aanvoelt.

De kussens zijn 90 graden naar buiten draaien zodat de afmetingen van de koptelefoon gelijkmatig verdeeld zijn, wat erg handig is met het meenemen. Op deze foto zijn ook de aansluitingen zichtbaar voor de micro-USB kabel (om op te laden) en de 3,5mm jack (om bedraad te luisteren).

Een close-up van de knoppen waarmee de hoofdtelefoon te bedienen is. Door het draaimechanisme naar boven te draaien gaat het volume omhoog, door het omlaag de draaien gaat het volume omlaag. De hoofdtelefoon kent 25 volumestanden. Het draaimechanisme is ook in te drukken: door dit eenmaal te doen ga je naar het volgende nummer, door dit tweemaal te doen ga je naar het vorige nummer.

Het gaas is als het ware een grote drukknop, de aan/uit knop. Door deze 2-3 seconde ingedrukt te houden gaat de hoofdtelefoon aan of uit. Door deze eenmaal kort in te drukken kan je muziek eenvoudig pauzeren. Als je de hoofdtelefoon bedraad gebruikt werkt deze bediening niet.

Ten slot heeft de hoofdtelefoon een status-LED die de kleuren blauw en wit kan weergeven. De belangrijkste statussen zijn de volgende:
– Tijdens het laden brandt het witte LED lampje, als hij is opgeladen gaat het lampje uit;
– Als het lampje om de 8 seconden blauw knippert is de hoofdtelefoon gekoppeld en verbonden;
– Als het lampje snel blauw knippert is de hoofdtelefoon wel ingeschakeld maar kan het geen verbinding maken. Als er geen verbinding kan worden gemaakt schakelt de headset zich na 5 minuten automatisch uit;
– Een blauw-witte overgang betekent dat de hoofdtelefoon gekoppeld kan worden;
– Wit licht knippert langzaam: batterij bijna leeg.

Eerste indrukken
Eerste indrukken kunnen erg verschillen van indrukken op langere termijn, omdat luidsprekers baat hebben bij inspelen. Bij sommige luidsprekers is het effect wat groter, bij andere minder. Als je de hoofdtelefoon koopt zal je echter waarschijnlijk tegen hetzelfde aanlopen als ik in mijn eerste indrukken, dus vandaar dat ik dit ook opneem in mijn review.

Koppelen via NFC en Bluetooth
Met mijn eerste gebruik wilde ik meteen de toegevoegde NFC functie van de M2BT testen. Om te beginnen zet je NFC en Bluetooth aan op je mediaspeler (waarschijnlijk je telefoon) en hou je de aan/uit knop van de hoofdtelefoon net zolang ingedrukt gehouden totdat de status-LED een blauw-witte overgang laat zien. Vervolgens hou je je telefoon bij de linker oorschelp van de hoofdtelefoon en krijg je op je telefoon de vraag of je het apparaat wilt koppelen. Kind kan de was doen! NFC wordt overigens alleen gebruikt om een keer te koppelen, de verbinding met de hoofdtelefoon blijft via Bluetooth lopen.

Het koppelen via Bluetooth is overigens niet veel lastiger. Als je Bluetooth op je mediaspeler aan zet en de hoofdtelefoon in koppel-stand zet krijg je op je mediaspeler de vraag of je wilt koppelen met de hoofdtelefoon. De eerste 5-10 seconden treedt nog veel storing op, maar daarna trekt het glad en blijft de verbinding stabiel.

Het is heerlijk om draadloos te zijn! Het bereik van de Bluetooth verbinding is bovendien goed te noemen. Mijn benedenverdieping is iets meer dan 13 meter lang en zonder obstakels is die afstand geen probleem. Als ik een verdieping omhoog ga worden de obstakels groter en treedt er meer storing op.

Geluid
Laat ik beginnen met het belangrijkste: het geluid. Mijn eerste indruk is in één woord samen te vatten: wauw! Lage tonen zijn veel sterker aanwezig dan ik van tevoren had verwacht. Midden en midden-hoog komen goed naar voren, maar de bas overheerst en is in eerste instantie nogal boomy. Hopelijk trekt dit nog bij door het inspelen.

De Fidelio M2BT heeft een gesloten achterkant. Aan de ene kant beperkt dit de ruimtelijkheid van het geluid, maar aan de andere kant sluit je audio aan weerszijde af. Je hebt zelf dus minder last van omgevingsgeluid en je omgeving hoeft niet met je muziek mee te luisteren. De ruimtelijkheid is niet direct indrukwekkend.

De gedetailleerdheid van de hoofdtelefoon is ronduit spectaculair. Met het grootste gemak kan je de verschillende instrumenten of stemmen uit elkaar halen. Hoe meer stemmen of instrumenten, hoe duidelijker je merkt hoe gigantisch gedetailleerd het geluid is.

Comfort
De hoofdtelefoon weegt amper 190 gram en is dus lekker licht. De memory-foam kussens zijn lekker zacht, maar de hoofdtelefoon zit best wel strak. Aan de ene kant praktisch zodat je ook gewoon je veters kan strikken en het zal positief zijn voor geluidisolatie, maar als ik de hoofdtelefoon meer dan een uur op heb begint het een beetje onaangenaam te worden.

Ervaringen op langere termijn
Inmiddels is de hoofdtelefoon meer dan 100 uur ingespeeld en de bas is absoluut niet meer boomy. Ik weet dat er veel discussie is over de (on)zin van inspelen, maar ik merk duidelijk verschil bij deze hoofdtelefoon. Het is dus niet meer boomy en zelfs strak te noemen, maar de lage tonen zijn nog steeds dominant aanwezig. Blijkbaar hoort dit bij het geluidsbeeld van de hoofdtelefoon en dat is een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik dat het wat neutraler had gemogen, maar ik weet ook dat veel mensen het wel kunnen waarderen.

De hoofdtelefoon laat zich met een impedantie van slechts 16 Ω (Ohm) makkelijk aansturen. Als je de hoofdtelefoon overweegt aan te schaffen hoef je je dus geen zorgen te maken of je mediaspeler wel sterk genoeg is. Drums en percussie worden met het nodige enthousiasme weergegeven en wanneer nodig is het geluid lekker punchy.

Ik blijf mij verbazen over de mate van details.. Zelfs nummers met veel verschillende lagen, instrumenten en effecten brengen de hoofdtelefoon niet in de war.

Voor gesprekken heeft de hoofdtelefoon twee ingebouwde microfoons. Een om stemgeluid over te brengen en een andere om het omgevingsgeluid te meten. Ik heb dit uitgeprobeerd en heb mij laten vertellen dat ik prima verstaanbaar was.

Als ik de hoofdtelefoon langer dan een uur op mijn hoofd draag blijft het jammer genoeg minder comfortabel worden. In een perfecte wereld zou de hoofdtelefoon nog ruimtelijker mogen zijn, maar aangezien het een gesloten ontwerp is mag ik daar niet al te kritisch op zijn.

Accuduur
De afgelopen tijd heb ik deze hoofdtelefoon veelvuldig gebruikt. Maar hoe lang gaat hij nou mee op zijn accu? Ik ben zo gek geweest om een aantal dagen bij te houden hoe laat ik begon met luisteren en hoe laat ik stopte. Toen de telefoon uitviel omdat de batterij op was, ben ik gaan optellen. Dit is ook meteen een realistisch scenario, want dit is gemeten bij ‘normaal’ gebruik. Onderweg en buiten heb ik het volume wat hoger ingesteld en thuis of in rustige omgevingen wat lager. Als muziekspeler heb ik gebruik gemaakt van de Samsung Galaxy Note 3, die Bluetooth 4.0 ondersteunt. Dit is een belangrijk detail, want Bluetooth 4.0 is zuiniger dan voorgaande versies.

Totaal duurde het maarliefst 17(!!) uur voordat de accu leeg was, veel meer dan de 10 uur die Philips belooft en veel meer dan ik had verwacht. Een half uur voordat de accu het begaf liet de hoofdtelefoon bovendien netjes om de vijf minuten een piep horen om aan te geven dat de accu bijna op was.

Mocht je ondanks de lange accuduur onderweg zonder stroom komen te zitten, kan je altijd nog gebruik maken van de audio kabel om verder te luisteren.

Specificaties
– Magneettype: Neodymium;
– Batterijtype: Li-Polymer;
– Afmetingen (LxBxH): 22,5 x 17 x 8 cm;
– Gewicht: 190g.

Deze hoofdtelefoon is bedoeld voor de audio liefhebber die onderweg graag geniet van zijn/haar muziek. Het prijskaartje van ¤ 250 zorgt ervoor dat de hoofdtelefoon verwachtigen moet waarmaken, maar dat doet het zeker. De gedetailleerdheid intrigeert en zorgt ervoor dat je heel je muziekverzameling opnieuw moet beluisteren om te ontdekken welke geluiden je al die tijd hebt gemist.
Het is verder heerlijk om af te zijn van het gedoe met draden. Ik ervaar ook geen enkele compromis hierin. Sterker nog, de accuduur is zelfs veel beter dan ik had verwacht.

De lage tonen hadden iets minder dominant gemogen, maar verder dan dat hou ik weinig te wensen over. Daarom wordt de Philips M2BT door mij bekroond tot beste draadloze hoofdtelefoon in zijn prijsklasse. Het uiterlijk van een hoofdtelefoon is ook erg belangrijk en de M2BT krijgt van de vrouwelijke jury de schoonheidsprijs. (En dat wil wat zeggen!)
http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/07/Duim-omhoog-150x150.png http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/07/Duim-omhoog-150x150.png

Heb jij ook een Philips Fidelio M2BT (Zwart)?

Voor zo ver ik weet is de deze philips Fidelio M2BT toch erg helder en gebalanceerd geluid. Al is in bijna alle koptelefoon toch wel iets meer bas aanwezig dan neutraal zou moeten zijn.
Ik heb de Fidelio M2BT vergeleken met de Sennheiser HD439, Philips A5-PRO en de Philips Fidelio X2 en deze hoofdtelefoon geeft de bas echt het sterkste weer. Dat hoeft ook geen ramp te zijn, sterker nog ik denk dat best veel mensen het prettig vinden, maar vind het wel belangrijk om te vermelden.

[Reactie gewijzigd door Opinion op 12 oktober 2014 23:56]

Je berichtje is al van een tijdje geleden. Zelf ben ik in het bezit geweest van de A5pro, maar vond deze niet zo comfortabel zitten (de hoofdband was mij te strak en drukte relatief hard op mijn hoofd) Over het geluid uit die koptelefoon was ik overigens wel erg enthousiast.

Kan je in directe vergelijking met de A5pro aangeven hoe deze M2Bt scoort op beide aspecten comfort en basweergave. Is het echt een wereld van verschil, of zijn deze klein.
Mijn ervaring is dat het verschil duidelijk merkbaar is, maar ik zou je vooral aanraden om de hoofdtelefoon een keer te beluisteren. Het draagcomfort van de M2BT is zeker hoger dan de A5-PRO.
Bedankt voor deze review (en je blog stukje). Tot nu toe heb ik het altijd bij bedraade varianten gehouden, momenteel de FiiO X3 + UE 900 / Sennheiser IE80. Maar dit is wel erg handig voor onderweg i.c.m. een smartphone.
Ben zelf trouwens ook erg te spreken over de Philips X1. Erg goed evenwichtig geluidsbeeld met een super comfortabele pasvorm.
+3 van mij
Bedankt en graag gedaan :D Dat klinkt als een leuke set! Ben jaloers op de Fiio X3, heb nog een betere audiospeler op mijn wenslijst staan, maar misschien kan ik binnenkort met de Fiio X1 spelen O-).
Grappig dat je begint over de Philips X1, dat is natuurlijk wel een heel ander soort hoofdtelefoon dan de M2BT maar heb nu de Philips Fidelio X2 liggen (review volgt ;) !) en daar kan wat mij betreft geen gesloten koptelefoon tegenop. Daarvan zijn de lage tonen gelukkig ook meer in balans.

[Reactie gewijzigd door Opinion op 12 oktober 2014 22:00]

De X2 is lastig leverbaar zover ik gelezen heb, dus ik ben heel benieuwd naar je bevindingen.
Ik twijfel nog tussen deze of de over ear Sennheiser MM550X travel. Ik denk dat over ear beter zit tijdens langere periodes luisteren. Bedankt voor je review ! Ik ben al diverse hoofdtelefoons gaan beluisteren en wat me vooral tegen valt is het volume niveau dat nogal laag is. Ik las zoveel goed over de PHILIPS
SHB7250 BTH tot ik deze namiddag eens deze op mijn hoofd had gezet. Op maximum volume vond ik het nog iets te stil klinken.

Christophe

[Reactie gewijzigd door sunnybeam op 11 juni 2015 21:25]

Dat het maximum volume te laag is ligt hoogst waarschijnlijk aan je audiospeler. Persoonlijk vind ik over ear hoofdtelefoons inderdaad een stuk prettiger zitten als je van plan bent om langere tijd te luisteren. Tot een uur zit wel echt comfortabel, met als extra voordeel dat de hoofdtelefoon lekker compact is.
Na het lezen van nog enkele reviews toch maar deze besteld vanavond :)

Christophe
Ik heb deze ook aangeschaft, mede dankzij deze review en ook de 2014 award van whatshifi. Maar draadloos heeft deze koptelefoon een zoomtoon elke keer als je geluid afspeelt. Heb jij daar ook last van?

Bijvoorbeeld als je hem koppelt aan je iphone, en je locked je telefoon, dan hoor je helemaal niks (als er geen geluid afspeelt). Als je je telefoon wilt unlocken, en je begint de cijfers van je pincode in te tikken, dan gaat er geluid afspelen, en komt er een zoemtoon door het geluid heen.
Met kabel is dit niet.

Heb hetzelfde met windows, de zoemtoon komt elke keer als er een geluid afgespeeld wordt, zodra het geluid stopt, stopt de zoemtoon ook na ongeveer 10 seconden.

Erg hinderlijk en jammer ook, want bedraad klinkt deze koptelefoon echt heel er goed. Ik stuur hem terug helaas.
Ik heb deze hoofdtelefoon nu twee weken, aangeschaft mede op basis van deze meer dan goede review. Ik vind de bas geweldig (past bij mijn muziek) en het geluid is mooi transparant. Vergeleken met de BT Beats van mijn zoon, die klinkt iets wolliger. Voor mij is dit de perfecte hoofdtelefoon.

Afknapper is wel een beetje dat zakje voor vervoer, biedt niet echt bescherming. Weet iemand een case voor deze hoofdtelefoon?.