Specificaties Bedraad Qwerty met Razer Green switches - Bekijk alle specificaties

Razer Blackwidow Chroma (Qwerty US) Review

Karizma 11 oktober 2014, 4.244 views

Razer Blackwidow Chroma (Qwerty US)

Geweldig toetsen bord, maar helaas wel erg duur.

Pluspunten

• RGB verlichting
  • USB en audiomic ingang
  • Zwaar en stabiel
  • Opwindend klik geluid

Minpunten

• Toetsen zijn best zwaar opzich
  • Twee USB poorten vereist voor volledige functionaliteiten

Introductie
Ik heb vandaag de Chroma serie binnen gekregen, hier zat ik lang op te wachten en eindelijk is hij uitgekomen in Nederland! De kenners onder ons weten dat dit een van de beste toetsenbord-muis-headset combi is die er bestaat.

Ergonomie
Hier valt eigenlijk niet veel over te zeggen, de toetsen voelen goed aan en lopen van binnen naar buiten iets omhoog. Verder heeft het toetsenbord niets bijzonders qua ergonomie.

Functionaliteit
Het toetsenbord is voornamelijk op gamers gericht, vanwege de macro keys en de gaming mode. Het toetsenbord heeft vijf instelbare keys aan de linker kant. De gaming mode is een optie waarmee de Windows toets word uitgeschakeld. Net zoals de andere producten uit de Chroma serie heeft deze ook RGB verlichting, maar wat het interessant maakt is de individuele RGB functie waarmee je per toets op hete toetsenbord een kleur kan aanpassen. Dit is allemaal in te stellen via Synapse. RGB light profiles: Static, Breathe, Spectrum, Wave, Reactive. De Razer green switch voelt ook heerlijk aan, dit zijn de toetsen die gebruikt zijn in dit product. Vergelijkbaar met de Cherry Blue, alleen iets zwaarder.

Precisie
Hij doet wat hij doen moet, plaatst een letter wanneer er op een toets gedrukt wordt. Cool eh?

Vormgeving
Het toetsenbord ziet er mooi en gaaf uit, niet te overdreven en niet teveel poes pas.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van dit toetsenbord is perfect, hij is erg zwaar en beweegt niet van zijn plek.

Drivers en ondersteuning
Razer staat bekent om zijn geweldige software/drivers. Zelfs op Macintosh is Synapse te installeren. Met deze tool kun je alle mogelijk instellingen van hete toetsenbord aanpassen naar wens.

Ik weet dat mechanische toetsenborden duur waren, maar 180 euro vind ik echt te duur.

Ik vind dit een goed toetsenbord voor diegene die twijfelen tussen welke switch ze moeten kopen, de Razer green switch is een allrounder, behalve als je niet van klik geluiden houdt. De prijs is wel absurt, maar je moet er wat voor over hebben.

Heb jij ook een Razer Blackwidow Chroma (Qwerty US)?

Hoe is de software in combinatie met dit toetsenbord? (Ik bedoel onder windows 8.1 etc)
Is het ook mogelijk om invidueel verlichting uit te schakelen, zoniet de gehele toets?

- Ik heb momenteel een Steelseries Apex Gaming Keyboard en daarmee is het elke update maar hopen dat het goed gaat! Vandaar dat ik het me afvroeg.
De software van Razer is echt perfect, updates on the fly. Je kan inderdaad elke toets individueel instellen welke kleur. Dus ook sommige toetsen uit of aan wat je zelf wilt. Werkt echt goed.

Gebruik zelf Windows 8.1 x64.
Is er een limitatie aan het selecteren van het aantal kleuren, of is dit zoals gezegd "oneindig"?

Ik neem aan dat de functies zogoed als halveren/uitschakelen als je er maar 1 usb kabel bij gebruikt? Zoals in de meeste normale gevallen?

Ik ben zelf op zoek naar een mechanisch keyboard en mijn oog was op deze gevallen, ik zie alleen nog weinig shops die deze kunnen leveren! Met name het selecteren van kleuren zou in mijn geval wel een "goede" zoniet "zeer goede" uitkomst zijn!

-Bedankt voor je snelle reply. Mijn keuze is zowiezo dit keyboard momenteel. Dus misschien dat ik je in de toekomst nog aan kan vullen met je review.. Top!
Je hebt zeg maar alle kleuren van de regenboog tot je beschikking per toets.
Een usb aansluiting is voor het toetsenbord, en een aansluiting is voor de Usb aansluiting aan je toetsenbord. Zodat je bvb je mobiel makkelijk kan aansluiten op je tb.

Graag gedaan!
Ik twijfel tussen deze en de Corsair K70/K95 RGB, iemand suggesties?
Zal niet veel verschil tussen zitten behalve de switches en het uiterlijk. De Corsair ziet er wat ergonomischer uit.
Ik heb hier zelf ook veel over getwijfeld en ben er eigenlijk ook nog niet uit. Ik vind het brushed aluminium van de corsair bijvoorbeeld erg mooi, maar hij heeft meer last van color bleed dan razer. Ik vind de razer knoppen fijner gepositioneerd dan de corsair knoppen omdat ze bij corsair boven het oppervlak zweven. Corsair gebruikt daarentegen Cherry MX switches, verkrijgbaar in rood, blauw en bruin waar Razer nu Kailh switches gebruikt, green en orange(respectievelijk gelijk aan blauw en bruin). Mocht je dus graag red switches hebben(zonder tactile feedback) dan is de keuze voor Corsair snel gemaakt.

Het grote nadeel van de K70/K90 RGB is dat de toetsen boven het oppervlak zweven. Hierdoor heb je al snel colorbleed van je verschillende toetsen.
De software van corsair is ook niet erg gebruiksvriendelijk waardoor er vaak dubbele kleurgroeperingen per toets geprogrammeerd worden. Hierdoor wordt het wit vaak wat groenig. Mocht je echt witte backlighting hebben dan zul je alle groepen moeten clearen en 1 groep op wit zetten.

Wel ben ik een groot voorstander van de Cherry MX switches ten opzichte van de Kailh switches die razer gebruikt. (German Engineering vs Chinese Copying)
Echter betreft het hier een nieuwe switch van Cherry MX om ruimte te maken voor de LED waardoor ook deze niet altijd even consequent is.

Ook de corsair heeft last van een verlichtingspuntje:
-Aangezien de led bovenin de toets zit en door lichtadapters over de rest van de toets verspreid wordt is bij corsair juist de bovenkant goed verlicht. Waardoor !@#$ beter verlicht zijn dan 1234.

Ik zelf vind dit vervelend, maar aangezien het bij razer ook zo is, maar dan andersom is dit niet echt een vergelijkingspunt.

Nog even het verschil tussen K70 en K95:
Mocht je de extra macrotoetsen van de K95 niet nodig hebben(je kan immers alle knoppen een macro toewijzen), dan zou ik voor de K70 gaan. De K95 heeft nog altijd een rare plastic bodem onder de macrotoetsen zitten in plaats van hetzelfde brushed aluminium dat de rest van het toetsenbord heeft. Dit vind ik zelf niet mooi, maar dat is mijn mening. :)

Dus.. Veel succes, ik ben er zelf na 2 maanden onderzoek, toetsenborden testen, reviews lezen, etc zelf ook nog niet uit. ;-)
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik denk dat ik voor de Corsair K70 RGB ga, omdat de hardware een stuk luxueuzer aanvoelt dan het 'goedkope' plastic. Ik gebruik eigenlijk geen macro's en vind normale cherry mx switches wel een pluspunt in dezelfde pricerange. De backlight op de razer is wel een stukje feller, maar de corsair kan je helemaal aanpassen in de software. En het gootste pluspunt voor mij is toch wel de wristrest bij de corsair. Ik weet dat je 3th party wristrest's kan kopen, maar dit ziet er natuurlijk veel minder uit dat een die precies op het toetsenbord is afgestemd.
Zou je mij je persoonlijke bevindingen in een berichtje kunnen sturen nadat je hem een tijdje gebruikt hebt? Ik ben wel benieuwd en misschien dat het mij helpt een keuze te maken. ;)
Tuurlijk, heb hem net besteld ( de k70) en na dat ik hem even heb gehad zal ik de positive en negatieve dingen sturen
Je hebt naar mijn weten wat vitale informatie weggelaten.
Qua verlichting zijn er wat negatieve opmerkingen:
-De bovenste regel van knoppen met dubbele functies (denk aan !@#$) is een stuk dimmer dan de 1234 of de gewone letters.
-De verlichting van caps lock, scroll lock en num lock is niet goed te zien.

Nog even wat positiefs:
-De groene kleur is door de groene backplate echt mooi groen. :)

Verder is er nog het hekelpunt Kailh-switches.
Razer is voor de 2014 edities van de blackwidow (zo ook de chroma) overgestapt van Cherry MX switches naar de chinees gemaakt Kailh-switches.
Dit maakt ze natuurlijk niet per definitie slecht, want razer kennende hebben ze meer controle op de re-branded switches dan Kailh zelf doet, maar ik heb jammer genoeg al verschillende klachten gehoord over inconsequente aanslagdruk. (Bron: Verscheidene reviews, maar betrouwbaarheid hiervan blijft de vraag natuurlijk dus pin me hier niet op vast)

Ik vind het zelf een erg mooi toetsenbord met een mooi concept. Ik baal alleen van de verlichting van de secundaire functies en de slechte verlichting van de lock-functies.
Ook vind ik de plaatsing van de usb en 3,5mm aansluiting aan de rechterkant van het toetsenbord niet praktisch aangezien daar over het algemeen, linkshandige muizers uitgezonderd, de muis zich bevindt.

Extra toevoeging:
Ik vind je opmerking:
"Ik vind dit een goed toetsenbord voor diegene die twijfelen tussen welke switch ze moeten kopen, de Razer green switch is een allrounder, behalve als je niet van klik geluiden houdt."
niet echt bodem hebben. Er zijn niet voor niets zoveel verschillende switches en om te zeggen dat (met name deze) een bepaalde switch een allrounder is vrij kort door de bocht. Als er een switch een allrounder is zal het eerder de Cherry MX Red zijn. Mede door het feit dat deze clicky is en tactile feedback heeft zijn de groene razer switches juist erg specifiek en samen met de Cherry MX Blues erg uniek. Je houdt er van of je haat het.

Verder een prima review, kort en bondig. Naar mijn mening verdient zo'n toetsenbord wel een wat uitgebreidere review. Mensen die hem overwegen te kopen zijn toch vaak op zoek naar wat meer informatie. ;-)
Wel een plusje. :-)

[Reactie gewijzigd door dabrainz op 16 oktober 2014 11:57]

Ben al twee jaar aan het rondkijken voor een nieuw keyboard en deze staat op mijn shortlist samen met de k70 en daskeyboard 4.

Jammer van deze vind ik het lelijke logo onderaan. Kun je hiervan ook de verlichting uitzetten en zo ja is het dan nog goed zichtbaar?
Zo ver ik het weet kan dat niet helaas. Maar ik heb niet echt last van het logo. Op bijna alle Razer producten wordt hun logo in het middelpunt gezet.
Dat is toch wel triest. Je kunt elke toets individueel instellen maar dat lelijke logo van hen moet prominent aanwezig zijn.

Het is dat corsair nu ook al zo'n lelijk gaming logo op hun k70 plakt anders was de keuze makkelijk geweest.

Als je en fatsoenlijk toetsenbord wil heb je blijkbaar alleen maar de keuze uit lelijk of lelijk. Zou toch eens wat zijn als een fabrikant een normaal uitziend goed toetsenbord uitbrengt. Ik zoek al twee jaar tevergeefs.
Ik ben zelf dol op het klik geluid. Sinds ik jaaaaaaaaaaren geleden een oude AT toetsenbord had met dat heerlijke KLIK heeft dat altijd een speciaal plekje voor mij gehad. Als je niet alleen woont worden je huisgenoten wel knettergek, dat is dus een mooi pluspunt. ;-)

Op het ogenblik gebruik ik een K800 van logitech, ga meestal voor logitech producten als het om toetsenborden en muizen gaat. Sinds kort is de G910 Orion Spark beschikbaar voor 179 pleuros. Inderdaad niet weinig voor een tikplank. Omdat ik graag, veel en snel kan typen vind ik het niet erg om wat meer uit te geven voor een toetsenbord.

Zelf even kunnen typen op or de Razor of de Logitech zou ik het liefst doen voordat ik tot aanschaf over ga maar dat is me tot op heden helaas niet gelukt. Heb jij toevallig ook de G910 onder de vingers gehad? Ben nogal benieuwd naar je ervaring met typen op de Razor en de G910 als dat mogelijk is.

Groetjes!

Soei
Helaas kan ik je daar niet mee helpen, ik ben zelf niet zon fan van Logitech.

Ik ben tot op heden nog tevreden met dit Razer tb.