Specificaties Bedraad Qwerty met Membraan toetsen - Bekijk alle specificaties

Steelseries Apex (Qwerty US) Review

Black_MageTestpanel 11 oktober 2014, laatste update op 11 oktober 2014, 103 views

Steelseries Apex (Qwerty US) (Testpanel)

Voor gamers een erg mooi kwalitatief hoog toetsenbord

Pluspunten

• LEDjes!
  • macro's,macro's,macro's,macro's
  • Erg lekkere toetsaanslagen

Minpunten

• Groot
  • Mediatoetsen op een rare plek

Tijdens de fantastische Tweakers Express 2014 werden er meerdere prijzen verloot waaronder een Steelseries combinatie pakket. Ik ben een van de gelukkige winnaars geworden. Een van de voorwaarden is echter wel dat er binnen 2 weken een review geschreven moet worden. Dit vind ik vrij kort om een goed oordeel te geven omdat je dat dat je niet echt de tijd geeft om aan er aan te wennen. Het kan daarom zijn dat ik op bepaalde punten misschien te snel een conclusie trek.

Vroeger in mijn studententijd heb ik veel gegamed maar sinds ik ruim 2 jaar geleden ben afgestuurd en ben gaan werken + vriendin is daar nog maar weinig tijd voor. Hierdoor zal ik tijdens deze review ook kijken naar normaal dagelijks gebruik van het Steelseries pakket.

Mijn oude toetsenbord: Logitech Media Keyboard Elite

Design
Wat direct opvalt, is dat het toetsenbord vrij breed is en erg veel knopjes heeft. Je ziet gelijk dat dit voor gamers bedoelt is. Twee extra knopjes bij de pijltjestoetsen om schuin te lopen, macrotoetsen boven de F toetsen en links van het toetsenbord en 4 layout switch knoppen, met deze knoppen kun je snel tussen profielen schakelen. Daarnaast bevinding zich mediaknoppen naast de numpad.

Ondanks de vele knopjes vind ik het design erg mooi en strak alleen door zijn grote is mijn bureau nu wel erg snel vol.

Zodra je het toetsenbord aansluit springt het tot leven door de LED lampjes. Erg mooi, vooral s ’avonds.

Installatie
Het toetsenbord moet met twee USB kabels aangesloten worden. Volgens de handleiding is dit nodig omdat er twee USB poorten op het toetsenbord zitten.

Om het toetsenbord volledig te kunnen benutten moet je software van steelseries downloaden. Wat me verbaasd is dat je voor de muis en het toetsenbord aparte software nodig hebt, erg jammer vooral omdat je dus twee profielen moet aanmaken.

Na de installatie kreeg ik direct de melding dat er nieuwe firmware beschikbaar was... firmware voor een toetsenbord of muis.. dat is nieuw voor me. De installatie van de updates gaan vrij snel en zonder veel moeite.

De applicatie zelf lijkt vrij uitgebreid maar het is al vrij snel duidelijk hoe je alles kan aanpassen. In een paar klikken heb je de Marco’s ingesteld en de ledjes aangepast. Voor de LED verlichting is het toetsenbord verdeelt in zones die je kan instellen per profiel.

Ik vind wel dat de applicatie vrij zwaar gemiddeld rond 100mb werkgeheugen, dat vind ik best veel eigenlijk.

In de praktijk
Het toetsenbord voelt kwalitatief zeer goed aan. De response van de toetsen is erg fijn, je kan er in een rap tempo een verslag mee typen. Door de vele knopjes gebeurt het echter nog wel eens dat ik op de verkeerde knop klik, vooral wanneer ik op de linker shift/ctrl klik of het numpad gebruik, de mediatoetsen zitten daar naar mijn mening toch niet echt lekker…

Mijn handen liggen lekker op het toetsenbord met voldoende polssteun, de extra grote spatiebalk merk je ook direct, het kost net wat minder moeite om dit te gebruiken.

De macrotoetsen doen wat ze moeten doen, de programmering is erg makkelijk. Ik heb er zelf niet veel gebruik van gemaakt, maar voor iemand die intensief gamed kan ik de meer waarde er zeker van in zien.

Voor gamers lijkt me dit een erg mooi, functioneel toetsenbord. Dat je bijna alle toetsen anders kan programmeren en de led verlichting kan aanpassen is er handig. Kwalitatief vind ik het een erg goed afgewerkt toetsenbord. Que prijs vind ik het nog wel mee vallen voor wat je er voor terug krijgt.

Voor dagelijks gebruik zijn de extra macrotoetsen voor mij een overkill en is het toetsenbord wel erg aanwezig op het bureau. Je kan er echter wel in een vlot tempo reviews op typen .

Heb jij ook een Steelseries Apex (Qwerty US)?