XFX GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T70F-UDF7 Review

XFX GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T70F-UDF7

Pluspunten

• Zeer compleet geleverd
  • Zeer goede prestaties
  • Wordt niet heet, zelfs niet indien overgeklokt
  • Eenvoudige en automatische overclocking voor noobs
  • Hoge beeldkwaliteit op monitor
  • Uitstekende beeldkwaliteit op tv-out

Minpunten

• Afhankelijk van vanilla Nvidia Forceware drivers.
  • Paste niet zondermeer in de schroefloze oplossing van behuizing
  • Hoge prijs

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Featureset
Het mag vanzelfsprekend zijn dat de 7800GTX volledig uitgerust is. 2 maal DVI out met 2 maal een DVI 2 DSUB connector, een ViVo connector met aansluitingen voor comp. In/out en svideo in/out. Ondersteuning van hoge resoluties is ook goed echter ik zal door mijn 17" TFT niet gebruik maken van resoluties hoger dan 1280x1024. Verder wordt de kaart geleverd met een t-shirt (best wel mooi), 3 spelletjes (MotoGP2, Farcry en X2 The Threat. Ook de drivers, in dit geval Forceware 6.4.10.7750), de nodige utilities en zelfs een regedit om de overklokfunctionaliteit aan te zetten in de nVidia-drivers zijn aanwezig. Kortom: geheel compleet en dus automatisch "zeer goed"

Prestaties
Om een en ander duidelijk te maken heb ik wat 3DMark-testjes gedraaid. De kaart draait hier op automatische overkloksettings op een kernfrequentie van 489 Mhz en een geheugenfrequentie van 1.32 Ghz. De AMD64 3500+ draait op zijn beurt ook op automatisch overkloksettings op 2.42Ghz. De rest van het systeem draait op stockspeeds. Ik heb gekozen voor een prestatieuitslag met deze overkloksettings enabled. Dit omdat je er niets voor hoeft te doen en het eigenlijk zonde is als je ze niet aanzet. Omdat ik over een 17" TFT beschik test ik de default waarden van 3dmark en daarna de maximale settings op 1280x1024x32. De GPU draait overigens idle tussen de 49 en 50 graden celcius. Iedere uitslag was een batch van 3 totale tests.

3dmark 2001SE:
- 1024x768x32 / No AA : temp: 65gr.
: score: 23559
- 1280x1024x32 / 4x AA : temp. 67gr.
tripple buffer : score: 18356

3dmark 2003 v. 3.60
- 1024x768x32 / No AA : temp: 59gr.
opt. text. filt / 4x Aniso. : score: 16992
- 1280x1024x32 / 4x AA : temp: 61gr
opt. text. filt / 16x Aniso. : score: 9187

3dmark 2005
- 1024x768x32 / No AA : temp: 68gr.
opt. text filt / : score: 8313
- 1280x1024x32 / 4X AA : temp: 76gr.
opt. text filt / 16x Aniso. : score: 6118

Op verzoek ook Aquamark 3 gebruikt om te benchen. Hoewel ik hierbij de temperatuur niet kon aflezen van de GPU wist ie de volgende resultaten te boeken:

Aquamark 3
- 1024x768x32 / No AA / 4x Aniso / Max Details:
tps: 21.527.396 fps: 71,51
gfx: 11958 cpu: 8893 total: 71.511
- 1280x1024x32 / 4x AA / 16 x Aniso / Very High Detail:
tps: 19.225.266 fps: 63,68
? geen gfx, geen cpu en geen total score ?

Overklokbaarheid
Zoals je hierboven al kunt lezen draait de kaart bij mij standaard overgeklokt. Dit is wel grappig aangezien ik van overclocken helemaal geen kaas gegeten heb. Ik kan daarom niet kiezen voor "zeer goed" omdat ik daarvoor te weinig ervaring heb. Wel kan ik meedelen dat voor de overklok noobs als ik er geen vuiltje aan de lucht is. Installeer de drivers, draai de regpatch, ga naar overkloksettings in je nVidia-panel en kies manual. Selecteer daarna 3d prestaties en laat de drivers de optimale overklokwaarde zoeken. Dat is alles! Geen gehannes met reboots en faulty textures... Er zal vast wel meer uit de kaart te halen zijn maar iemand als ik is hier al heel content mee. Vanwege het gebruiksgemak voor de overclock noobs schaal ik de overklokbaarheid daarom ook in op "goed".

Beeldkwaliteit
Op het gegenereerde 3d beeld op de monitor valt helemaal niets op aan te merken. Ook het 2d beeld op de monitor is naar mijn mening stukken beter dan mijn aloude ti4600 van Asus. De verassing komt pas als je de tv-out gaat gebruiken (hier via de composiet out). Dit is vrijwel IDENTIEK als het beeld op de monitor. Geen groene waas meer, geen mislukte kleuren en rare artifacts die ik van Asus gewend was. Bekijk je graag een filmpje op je TV of speel je graag een spelletje via de PC achter de TV dan ben je het eigenlijk aan jezelf verplicht om deze kaart te nemen. Niets anders dan "zeer goed" komt dan ook nog maar in de buurt van de beeldkwaliteit.

Driverondersteuning
Het blijft bij Nvidia kaarten natuurlijk altijd een wirwar van drivers. De standaard drivers die bijgeleverd werden (6.4.10.7750) gaven geen enkele problemen maar bv. de meest recente ForceWare 77.72 drivers geven lelijke artifacts tijdens het renderen. (wel merk je dat de 3DMark-score met die drivers omhoog springt). Zomaar even upgraden naar de nieuwste drivers zonder alles tig keer te moeten testen is er dus niet bij en dat is best wel frustrerend. Ik geef dan ook "slechts" een voldoende voor de driver ondersteuning, echter moet daarbij wel worden opgemerkt dat dit een Nvidia issue is en niet aan XFX te wijten valt.

Driverondersteuning Update
De 77.80 drivers van Nvidia geven weer dezelfde kwaliteit als de 77.50 drivers. Sommigen zijn van mening dat ik daarom mijn beoordeling voor de drivers zou moeten bijstellen maar dat doe ik dus niet. Het blijft zoals ik voorheen al meldde een enorm uitzoekwerk of de drivers inderdaad goed functioneren en even snel installeren is er niet bij aangezien je eerst de oude moet verwijderen, herstarten, de nieuwe moet installeren en dan wederom dien te herstarten. Het argument dat sommigen opperde dat de beoordeling over de bijgeleverde drivers dient te gaan is natuurlijk niet representatief. Immers, iedereen weet dat het juist de drivers zijn die de prestaties uit de kaarten melken en dat een high-end gpu kopen en dan bij de originele drivers blijven gewoonweg het weggooien van prestaties is. Dat dit geen XFX issue is moge inmiddels wel duidelijk zijn, maar je moet het toch met de drivers van Nvidia doen. Dus ook al kunnen ze er bij XFX niks aan doen het telt wel degelijk mee in de beoordeling van hun videokaart. Ter voorbeeld mag dan ook genoemd worden dat Asus er bv. voor kiest om hun eigen driver-architectuur uit te brengen gebaseerd op de Forceware; hetgeen het voor de klant een stuk overzichtelijker maakt.

Warmte- en geluidsproductie
De fan van mijn CPU maakt meer herrie en zoals je bij prestaties al kon lezen draait hij idle tussen de 49 en 50 graden. Ik heb hem het warmst gekregen met 3DMark 2005, 1280x1024x32, 4x AA, 16x Anisotropy filter op totaal zo'n 76 graden. Valt dus reuze mee voor zo'n monster als de XFX 7800GTX.

Natuurlijk is de 599 euro die ik voor de kaart betaald heb een enorm bedrag. Dit betekent eigenlijk dat de kaart automatisch niet voor het predikaat "zeer goed" in aanmerking komt als het om prijsvergelijken gaat. Wat wel in overweging genomen moet worden is dat de kaart met deze specificaties nog jaren mee kan gaan en al reeds in voorbereid op de opvolger van DirectX in Longhorn. Daarnaast is de meerprijs van ongeveer 100 euro als je hem gaat vergelijken met bv. het 6800Ultra model van Asus zeker geen weggegooid geld. Dus geen "zeer goed" maar toch zeker wel "goed".

Algemene indruk
Al met al is de algemene indruk dus zeer goed. De kaart doet alles wat je ervan kan verwachten, wordt zeer compleet geleverd en voelt stevig aan . De kaart is mischien iets te groot voor de schroefloze oplossing van mijn behuizing maar is zeer betrouwbaar en door de oplossing van Nvidia eenvoudig te overclocken. "Zeer goed" bij gebrek aan "Superb" :) .

Heb jij ook een XFX GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) PV-T70F-UDF7?

Hele goede en vooral uitgebreide review. Het ziet ernaar uit dat het een goeie kaart is inderdaad, zelfs met 16*AA haalt hij een redelijk goede score in 3DMark2005. Misschien is het leuk voor sommige een Aquamark bench te runnen ;)?

Verbazend is het feit dat ze Far Cry erbij leveren, een redelijk duur en vergeet niet, een ATi optimised game :7.

SonGohan:
Hij heeft inderdaad een "mild voldoende" beoordeeld voor de compatabiliteit, wat niet aan XFX te wijten is. Maar je argument "Wat niet de kaart te wijten is" vindt ik toch wel raar, aangezien Tweakers heeft besloten de optie "Drivers " erbij te zetten, ga je ervan uit dat je daarmee ook niet de kaart beoordeelt maar slechts de kwaliteit van de drivers die beschikbaar zijn.
FC met patch 1.32 (ps 3.0 dus) is echt wel een nvidia game hoor...
Ik heb de Aquamark 3 scores er ook bijgezet. Vreemd genoeg geeft ie bij de default test wel een gfx / cpu en totale score en bij de aangepaste test niet. Dit zal wellicht mijn gebrek aan kennis van dat programma liggen.
Ik denk dat Tnet de driver optie erin gezet heeft vanwege de bijgeleverde drivers, niet de beta drivers die men zelf download...
Want bij de ene config draaien de beta's beter dan bij de andere config, wat de review niet echt betrouwbaar maken...
Toch denk ik dat met de door jouw gebruikte resolutie je een verkeerde kaart gekocht hebt. De winst met de kaart is vooral te halen in de 1600x1200 en hogere resoluties met volle instellingen. In veel benchmarks kan je zien dat nieuwere kaarten weinig meer bieden op deze resolutie.

@gaming: Het gaat mij om het punt dat de aanschaf van een hele dure kaart natuurlijk vooral nuttig is als je de kaart ook volledig van de mogelijkheden gebruik maakt. Dat doe je door hogere resoluties te kiezen. Dat zou voor hem in mijn ogen moeten betekenen dat de kaart voor de prijs minder punten zou moeten krijgen.

Er dus vanuitgaande dat een review persoonlijk is, want het gaat om persoonlijke ervaringen.
Hij vergelijkt deze kaart met zijn ouwde Asus 4600, dan is het dus een hele vooruitgang. Niet iedereen heeft de 6800Ultra...
Ik besef me inderdaad dat ik op de gebruikte resoluties niet het potentie van de XFX 7800GTX ontluik. Echter je mag niet vergeten dat ik echt jaren met deze videokaart wil doen.

Neem bijvoorbeeld de komst van Longhorn (Vista). Met dat op het oog moet ik juist geen 6800U kopen; zelfs niet in SLI opstelling. Immers, deze zijn dan niet optimized voor WGF en het Vista driver-model. Daarnaast kan je in de specs zien dat ik nu als monitor een Benq FP767 heb. Dat is best al een oud beestje aan het worden. Grote kans dus dat ik in de komende 2 jaar een nieuwe monitor ga aanschaffen. Als 1600x1200 dan al wat gangbaarder is voor TFT zal ik dan ook niet schromen om die dan aan te schaffen.
Mooie review...
Maar vind het niet helemaal eerlijk om de kaart een negatief punt qua drivers te geven, aangezien de kaart en XFX daar niks aan kan doen...
Want wanneer ik zo je verhaal doorlees heb je geen problemen met de drivers die erbij geleverd worden...
Dus misschien is het eerlijker om daarop je oordeel te geven ipv beta drivers...
Ik heb al bij mijn onderbouwing van die "voldoende" aangegeven dat dit niet echt een probleem van XFX was maar meer van Nvidia. Het feit blijft echter wel dat je aangewezen bent op de drivers van Nvidia en dat het an sich frustrerend kan zijn dat je nieuwere drivers eerst helemaal moet testen voordat je er zeker van kan zijn dat ze goed werken. Even snel een nieuwere driver installeren is er dus niet bij en dus kan ik met de beste wil van de wereld niet zomaar het stempeltje "goed" erop plakken. Dat de nieuwere drivers die ik heb geprobeerd BETA drivers zijn heb ik echter niet in mijn overweging meegenomen. Ik zal daarom zodra de finals uit zijn, deze opnieuw proberen en de driverbeoordeling met die gegevens opnieuw in overweging nemen.
Dat is altijd een risico met drivers...
Wat ook opgaat voor bv nieuwe Ati drivers...
Zodra je een beta driver test is er altijd een redelijke kans dat je beeldkwaliteit achteruit gaat...
Soms heb je geluk met je config en ga je vooruit maar dat is geen garantie voor de toekomst... :)

Wanneer je problemen zou hebben gehad met de drivers die meegeleverd worden met je kaart zou ik je eventueel gelijk hebben gegeven, maar om een kaart een negatief punt(je) te geven omdat je getest hebt met beta drivers vind ik niet helemaal eerlijk....
Want het gaat natuurlijk om de kaart en bijgeleverde dingen, niet wat je zelf download om te testen en daarna te beoordelen...
Want dan kan je bv AMD ook een minpunt(je) geven omdat er nog weining 64bit software is...
De survey vraagt letterlijk:
Wat zijn jouw ervaringen met de kwaliteit van de drivers en de compatibliteit (zowel software- als hardwarematig) van de videokaart? Levert de fabrikant stabiele drivers waarmee de videokaart probleemloos in een grote verscheidenheid van games en 3D toepassingen gebruikt kan worden, of zorgen instabiele driverreleases voor regelmatig terugkerende frustraties?
De meegeleverde drivers krijgen het predikaat "zeer goed", door instabiele driverreleases ervaar ik frustraties en dus wordt daar een onvoldoende gescoort. Gemiddeld maakt dat hier een voldoende. Helaas had ik er dus geen rekening mee gehouden dat dit beta drivers betrof. Ik zou dus graag andere drivers willen testen maar vooralsnog zijn die er volgens mij nog niet. Dus met wat voorhanden is blijft het daar een voldoende, totdat er echte nieuwe drivers uitkomen. Indien die dan geen problemen opleveren zul je het oordeel zien stijgen.
ik vind niet dat je de beta-drivers mee mag nemen in je beoordeling, ze zijn niet officieel en er zit geen support op, ook komen ze nooit van nvidia zelf maar van een 3rd party, de officiele drivers werken altijd omdat die al getest zijn, maar dat geldt niet voor de beta's
Je zegt dat de kaart te groot is voor de schroefloze oplossing van je behuizing.

Ik heb zelf een Thermaltake Tsunami en die heeft dezelfde oplossing, ik zou graag willen weten hoe je hem dan wel goed vast gezet hebt?
De schroefloze oplossing uit het slot verwijderen en de kaart middels een schroefje vastmaken.
en dat kan idd met die Tsunami(heb ik ook)
is het mogelik om doom 3 te testen om te zien of het gaat op very high details oid. Want de kaart heeft nog steeds geen 512 mb, maar wel extra pipes, dus mss gaat het toch ...
Doom3 staat hier nu fully installed. Als je me kan vertellen hoe ik het beste in Doom3 kan testen laat het dan even weten dan zal ik die test gebruiken en de gegevens z.s.m. toevoegen.
Heb je het vivo gedeelte van de kaart ook getest, of zou je in ieder geval daar je bevindingen over willen meedelen? Dus wat is de beeldkwaliteit als je een analoog signaal voert, gebruikt hij veel / weinig cpu kracht bij het capturen, etc.... Als hobby video editor ben ik wel geinteresseerd in die vivo kaarten (tenzij ze bagger presteren natuurlijk :) )
Getest is een groot woord. Heb de WDM drivers (4.09) van Nvidia geinstalleerd. Een minuutje nietszeggende film van de camera geript met Pinnacle Studio 9.03 (0 drops) en er een muziekje achter gepropt. Daarna de boel gecodeerd als VHS (het blijft natuurlijk een analoge ingang) op 352x288x2400kbit/s en het voor je online gegooid. Let net op de storingen in de eerste 10 seconden.. kabel op de camera zat lichtjes los dus dat mag je niet in je overweging meenemen :)

Het filmpje vind je hier: http://www.gndn.nl/xfx7800vivo.mpg (20MB). Hopelijk heb je er iets aan.

Zoals ik in de review al schreef is de video out geweldig. Dus daar hoef ik verder niks op aan te merken :)
Nette survey liberque, hij doet alleen een beetje religieus aan. Maar misschien bedoelde je met "predikant" wel gewoon "predikaat" B-)
Automatische overkloksettings? Vertel? :?
mooie review, mijn complimenten ;)
Wat ik me eigenlijk afvraag is of je de nieuwe Fan's van bijvoorbeeld Zalman (v700) erop kan monteren :), het is gelukkig niet echt nodig, wat ook normaal moet zijn bij een kaart met dit prijskaartje. Eindelijk hebben ze hier wat aan gedaan!!!