Samsung Galaxy Gear Fit Zwart (Zwart) Review

Jansen-nl 11 oktober 2014, laatste update op 19 januari 2015, 2.490 views

Samsung Galaxy Gear Fit Zwart (Zwart)

De Gear Fit is een leuke gadget. Als horloge voldoet hij prima maar er zijn zeker dingen die minder zijn afgewerkt. Tip: koop de GearFit niet nieuw maar tweedehands!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Verwisselbaar bandje
  • Display
  • Acuuduur

Minpunten

• Bandje klikt lastig vast
  • Scherm gaat niet altijd gelijk aan
  • Lastiger te gebruiken in combinatie met non-samsung telefoons

Sinds 2 weken ben ik in bezit van de Samsung Galaxy Gear Fit. Ik heb deze smartwatch/fitnessband tweedehands aangeschaft en ik heb hiervoor nooit een smartwatch gehad.
In deze korte review wil ik aan de hand van de volgende onderwerpen de plus- en minpunten toelichten.
- Vormgeving
- Installeren/Instellen
- Functies
- Conclusie

Vormgeving
Het horloge wordt geleverd in een chic kartonnen doosje. In het doosje vind je naast de Gear Fit een micro-USB oplader, een adaptertje om je Gear Fit op de oplader aan te sluiten en een erg interessante snelstartgids.
Dan het horloge zelf: het meest opvallende element is het langgerekte 1,84’’ Super AMOLED schermpje. Het schermpje heeft 432x128 pixels en ik kan op normale kijkafstand de individuele pixels niet onderscheiden. Doordat het een AMOLED scherm betreft is het contrast erg goed en dat komt vooral tot zijn recht als er een wit klokje met een zwarte achtergrond wordt gebruikt.
Het bandje is makkelijk los te halen van het horloge en het geheel zit lekker om de pols. Om het bandje om de pols te krijgen moeten er twee pinnetjes door een gaatje worden geklikt. Dit levert vaak wat gepriegel op en het is frustrerend als je 3 pogingen moet doen om je horloge goed strak te krijgen.

Installeren / instellen
Om de Gear Fit te kunnen gebruiken moet het horloge gekoppeld worden met een telefoon. Jammer genoeg werkt dit standaard alleen met de high-end modellen van Samsung zelf. Mijn eigen telefoon (een Samsung Galaxy S2 plus) werd, ondanks de aanwezigheid van Bluetooth 4.0, niet ondersteund.
Pas nadat ik in de software de fabrikant had verandert in LG (!) was het mogelijk het horloge te koppelen. Hiervoor is de applicatie Gear Fit Manager verreist. Via de applicatie is het mogelijk op de Gear Fit binnenkomende notificaties te filteren en achtergronden aan te passen. Op mijn telefoon werkt de functie om klokjes te veranderen niet en het is bij mij niet mogelijk om andere meldingen dan SMS en telefoontjes binnen te krijgen.

Als je overweegt de GearFit te kopen zonder dat je een geschikte Samsung bezit raad ik je aan om hier even rond te snuffelen.

Functies
Klok
Het horloge ondersteunt verschillende klokjes. Het scherm van de smartwatch staat niet standaard aan maar springt aan als je je arm richting je gezicht brengt. Dit klinkt best aardig maar levert in de realiteit soms problemen op. Ongeveer 1 op de 4 keer dat je horloge wil kijken licht het schermpje niet op waarna je nog een keer dezelfde beweging moet maken of op het aanknopje moet drukken. Een pluspunt is de accuduur. De smartwatch gaat gerust 4 of 5 dagen mee. Dat is erg kort vergeleken met een klassiek horloge maar een prachtige tijd als ik het vergelijk met mijn telefoon.
MediaController
Hiermee kun je door je afspeellijsten navigeren, nummers pauzeren en het volume aanpassen. Werkt bij mij zoals het moet horen.
Hartslagmeter
De smartwatch is in staat je hartslag te meten. De functie werkt prettig al moet je je arm ergens op laten rusten om een goede meting te krijgen.
Notificaties
Een van de belangrijkste functies van de smartwatch is het doorgeven van notificaties. Dit werkt bij mij zoals eerder vermeld alleen bij berichten via de SMS en telefoon. Deze notificaties komen bij mij wel gelijk binnen en zijn goed leesbaar. Als een bericht erg lang is kun je naar beneden scrollen en op ‘lees verder op apparaat’ drukken. Met deze functie wordt het bericht geopend op de telefoon. Ook kunnen standaard berichten worden teruggestuurd.
Andere apps
Er zijn weinig apps voor de Gear Fit te vinden. De community voor de Gear Fit is niet heel groot en het apparaat draait niet op Android Wear maar op Samsungs Tizen. Gelukkig zijn er op het XDA Developers forum wel mensen te vinden die zich met app development voor de Gear Fit bezighouden. Op het forum is o.a. een kalender- en rekenmachineapplicatie te vinden. Ook is er een app waarmee de settings (wifi, 3G, geluid enz.) van de gekoppelde telefoon te regelen zijn. Met wat gesleutel is het ook mogelijk om via snelkoppelingen op de Gear Fit een wekker te zetten, te verbinden met een specifiek wifi netwerk of een foto te maken met de telefooncamera.
Overige Functies
Functies die ik niet verder toelicht zijn de: Timer, Stopwatch, de trainingsfunctie (sorry nog niet gebruikt) en de slaapanalysefunctie.

Conclusie:
De Gear Fit is een leuke gadget. Als horloge voldoet hij prima al is het lastig dat het scherm soms niet aanspringt en moet het design wel je smaak zijn. De fitness functies werken over het algemeen goed. In mijn ogen is dit horloge niet de 150 euro waard waarvoor veel winkels hem verkopen maar doordat hij gratis bij de Samsung Galaxy S5 werd weggeven is hij tweedehands een stuk goedkoper te vinden.

Edit: Sinds ik ben overgegaan naar Cyanogenmod werk mijn telefoon niet meer samen met de Gear FIt. Ik heb weinig tijd om hier een oplossing voor te vinden dus wil mijn Gear Fit graag verkopen. Ben jij op zoek naar een fitness/smart watch voor een mooie prijs? http://tweakers.net/aanbo...sung-galaxy-gear-fit.html

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gear Fit Zwart (Zwart)?