Intel NUC DN2820FYKH Review

Fixion 9 oktober 2014, laatste update op 9 oktober 2014, 5.801 views

Intel NUC DN2820FYKH

Kleine, compacte maar volwaardige HTPC. Stil, zuinig en stabiel. Draait vlekkeloos 1080p films in XBMC op Win 7

Pluspunten

• Klein
  • Stil
  • Krachtig genoeg
  • Waar voor je geld
  • IR-bediening

Minpunten

• Geen optische uitgang (heb er zelf een splitter achter gehangen)
  • Wordt geleverd met buggy Bios
  • Maar 1x USB 3.0 (voorzijde) en maar 2 USB aansluitingen aan achterkant
  • Geen geaarde voeding

Inleiding:
Na lange tijd getwijfeld te hebben om zelf een HTPC te bouwen of een bestaande mediaplayer te kopen kwam ik de NUC tegen. Na het een en ander op fora te hebben gelezen besloot ik een NUC aan te schaffen.
Omdat er 'stil' een opvolger (een celeron N2830 ipv N2820) door Intel was ge´ntroduceerd, heb ik geprobeerd deze te pakken te krijgen. Helaas ging er bij de levering van de webshop iets verkeerd waardoor ik de N2820 kreeg. So be it.

Configuratie
Ik besloot de NUC uit te rusten met de kleinste SSD van de 840 EVO serie van Samung, de 120GB variant. De content die gespeeld wordt komt toch vanaf een PC op een andere kamer (NAS staat nog op het verlanglijstje) of het internet.
Voor het geheugen koos ik 4GB van Kingston. Meer dan genoeg voor de toepassingen die ik voor ogen had.

Uitpakken en hardware installeren
De volgende dag kwam de postbode langs op werk met het pakketje waar alles in zat. Toch snel alvast even alles bekijken.
Na het openen van dit pakketje straalde de doos van de NUC met tegemoet. Opvallend was dat het geluidje van Intel al afgespeeld werd terwijl ik de grote doos opende waar de NUC, SSD en geheugen inzat, en niet pas bij het openen van de doos van de NUC zelf.

De NUC met alle toebehoren uitgepakt:
In de verpakking van de NUC zaten (natuurlijk) de NUC, voedingsadapter met verloopstukken voor verschillende landen, montage handleiding en een backplate om de NUC aan je beeldscherm of tv te kunnen monteren.

Thuis gekomen bijna gelijk begonnen met de montage. Eerst avondeten wat op een lege maag kan je niet werken.
De montage handleiding is uitsluitend in plaatjes zodat het vrij duidelijk is wat je moet doen, al vind ik persoonlijk de afbeelding van hoe je het geheugen er in moet klikken vrij apart weer gegeven. Maar dat kan aan mijn hersenkronkels liggen.
Netjes de onderkant er afgeschroefd en je komt de mountbracket van de SSD tegen:

Deze wip je er makkelijk af en dan zie je het minibordje met de plek voor je geheugen. Dat is een kwestie van er netjes in klikken (foto met gemonteerd geheugen):

Vervolgens schuif je SSD makkelijk in zijn bracket, deze leg je weer 'op' het bordje en dan schroef je het kastje weer dicht:

Software instaleren
Allereerst de NUC op z'n plekje gezet waar hij de komende jaren (hopelijk) zal blijven staan en zijn ding mag doen (NB de ruimte waar hij in staat is 16 cm hoog en het gat maar 13, dan zie je hoe klein de NUC eigenlijk maar weer is):

Toetsenbord en muis op aangesloten. Dit omdat ik XBMC wou draaien op win 7.
Allereerst begonnen met het updaten van het bios. Dit naar aanleiding van wat ik gelezen had op het internet (o.a. ons aller GoT):
Het flashen van het bios ging makkelijk en vlot. Kwestie van USB-stick er in stoppen en ga daar vanaf laten opstarten.

Vervolgens vol goede moed begonnen met Win 7 te installeren. Helaas kwam ik binnen no-time het volgende BSOD tegen:

Dit was een klein Whut-t... momentje. Na wat gespeurd te hebben op het internet blijkt dat de standaard instelling in het bios is gericht op de installatie van Win 8. Instelling veranderd, in het overigens zeer overzichtelijke, bios en het installeren van Win 7 ging verder vlekkeloos.

Vanaf de Intel site haal je vervolgens het complete firmware pakket voor je chipset, netwerk, IR-oog etc etc. Installatie hiervan ging ook zonder problemen. Vervolgens XBMC ge´nstalleerd en aan de slag gegaan met dit fijne ding.

Gebruikers-ervaringen:
Gebruik van de software
Ik start het hele zwikje op met mijn Logitech Harmony One. TV, versterker, en NUC springen allemaal netjes aan als ik op de activiteit klik van mijn afstandsbediening. Windows 7 laad snel in en XBMC start automatisch op.
De NUC reageert snel op de AB als ik door de menu's navigeer. Geen hinderlijke vertragingen zodat je geneigd bent nog een keer op een knop van je AB te duwen.
Nu verschillende full-HD films afgespeeld en bij allemaal heeft de NUC geen moeite. Het streamen van alle soorten audio gaat ook gewoon goed. Van low-bit MP3 tot FLAC, hij speelt het allemaal moeiteloos af. Streamen van Youtube, Uitzending gemist en rtlXL gaat ook van een leien dakje.
Hardwarematige ervaringen:
De NUC is een stil apparaat. Ik heb hem nog nooit horen koelen. Zelfs bij HD films in een stil moment is er niks te horen.
De enige opmerking die ik te horen heb gekregen komt van mijn vrouw. Het feit is dat zij niet makkelijk kan zien of hij aan of uit is (als de tv uitstaat) omdat er alleen een LED onder het aan/uit knopje zit, en die zit boven op. Persoonlijk vind ik dit ideaal. Hoe minder lichtjes onder in bij het kijken naar films etc. hoe beter.

Is er dan echt niks op te merken?
Ja, ik was zeer verrast door het feit dat er geen geaarde voeding/stekker op zit. Dit, mocht er een keer kortsluiting ontstaan, natuurlijk is het apparaat gelijk kapot dan (verkomt een geaarde stekker ook niet), maar de behuizing kan vervolgens wel alle lekspanning doorgeven door zijn alluminium behuizing. Nu vind ik 230V zelf niet zo heel erg (oke licht ongemakkelijk), maar bij een kind kan het toch behoorlijk vervelend zijn.
Daarnaast gebruik ik op dit moment een all-in-one set van Samsung voor mijn geluid. Een 'echte' versterker en 'echte' boxen staan op het verlanglijstje maar ik heb het voorlopig nog hier mee te doen. Alleen komt er achter de NUC alleen een HDMI kabel. Mijn versterker heeft alleen een optische ingang. Daarom splits ik de HDMI vanuit de NUC nu via een HDMI > HDMI/SPDIF splitter in HDMI en een optisch signaal zodat ik toch van mijn surround kan genieten. Imo had er best een optische uitgang op de NUC mogen zitten.

Win 7 of OpenELEC
De NUC draait nu enkele weken met Win 7 en XBMC. Ik loop zelf nog erg te twijfelen of ik OpenELEC ga installeren. Dit omdat het puur een mediacenter is. Nu krijg ik af en toe melding tussen door van een AV of Apple (ivm de bonjour service) dat er een update moet plaats vinden. Daarnaast draaien er dan ook geen Win 7 processen op de achtergrond waardoor de CPU weer verder ontlast wordt.
Ik heb al ge´nformeerd op GoT. En ik vermoed wel dat ik het op zeer korte termijn ga installeren. Mijn bevindingen zal ik dan ook aan deze review toevoegen.

Heb jij ook een Intel NUC DN2820FYKH?

Heb zelf een D54250WYK2 met Ubuntu in gebruik als gewone 'desktop' in m'n kantoor voor boekhouding, mail e.d. Perfect. Inderdaad super stil, nooit naar omkijken. Hangt aan m'n monitor, staat altijd aan, lekker zuinig en snel. Jammer dat ik zo' n hekel heb aan administratie, anders zou ik de hele dag in kantoor willen zitten 😉
Ik kan dus je review bevestigen. Maar die onzin over die ongeaarde adapter... Er kßn helemaal geen 230V tot bij de NUC komen, zelfs bij kortsluiting in componenten. Zo is een adapter gebouwd. Anders wordt die nooit (CE/KEMA) goedgekeurd. Tenzij je hem onderdompelt in water...
Tenzij je hem onderdompelt in water...
Dan nog komt er geen 230V tot de NUC. Tevens zal de aardlek van de groepenkast er dan uitknallen.
Zit bij dit type NUC wel standaard een 230V kabel voor de adapter? Zo nee, eigenlijk ook een minpunt. Menig gebruiker denkt direct aan de slag te kunnen en dan moeten ze eerst achter een kabel aan.
Ja hier zit een adapter bij.
Op de foto waar alles net is uitgepakt zie je naast de NUC de adapter liggen. Hier klik je de goede stekker op (die ligt er naast, nog in zijn plastic zakje. In de doos zie je de andere liggen).
Er worden in het totaal 4 stekkers mee geleverd (incl de goede dus).

[Reactie gewijzigd door Fixion op 9 oktober 2014 17:10]

Ah, dit is dus geen laptop-type adapter zoals bij sommige vorige NUC's met een los 230v snoer naar de adapter? Ik begrijp het nu.

productreview: Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U) review door Elephtera

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 9 oktober 2014 17:14]

Nee inderdaad. De adapter zit echt vast aan je snoer en daar schuif je dit soort stekkers op. En dan de Euro variant ;)

[Reactie gewijzigd door Fixion op 9 oktober 2014 17:21]

Heb er ook een, maar draai er alleen wel Windows 8 op.
Dat in combinatie met in de BIOS de GFX op high performance zetten zorgt er inderdaad voor dat het allemaal lekker vloeiend gaat :).
Ook het kleine netwerkkaartje vervangen naar de AC7260, want ik heb een AC-Router. Als ik een keer wat moet schuiven vliegt het met 30MB/s +
En ik heb er 8GB ram in gestopt i.p.v. 4GB omdat het kan en wellicht omdat ik later er misschien een server dingetje van wil maken.

Het enige is, zet jij hem aan met die IR zender? Ik heb ook een oude harmony maar dan moet ik maar is even kijken :)
Ja, ik start hem gewoon via mijn remote, dus IR.
Ah net ook even ingesteld.
Das wel handig, alleen de input channel op de tv pakt die niet automatisch .. hmm kijk wel even ;)
NUC's ondersteunen helaas geen CEC ;(
Met welke browser/plugin's speel je RTLXL af? Mijn Nuc'je met 2830 trekt RTLXL net niet helemaal lekker :(
Op mijn NUC draai ik die je gewoon in de XBMC add-ons list kan vinden. Zelf ervaar ik geen problemen met RTLXL. Ervaar je het alleen met XL? Of ook met andere plugin (bv Uitzending gemist van de NPO?)
Ik heb het gewoon via de Chrome browser geprobeerd, niet via een XBMC plugin
Je kunt Bonjour uitschakelen. Kun je de NUC niet aansluiten op een ARC hdmi?
Je schrijft dat je instellingen in de BIOS hebt veranderd om windows 7 mogelijk te maken..
Welke instellingen zijn dit geweest?
Ik heb de melding van je reactie gemist. Het is in het bios te vinden onder setup als ik het goed heb uit me hoofd. Aan de andere kant denk ik dat je het ondertussen hebt gevonden.
Goede tip van de HDMI naar HDMI+ SPDIF splitter. Is dit beter/handiger dan een USB optical geluidskaart? Voordeel van jouw oplossing lijkt me dat je geen drivers nodig hebt.
Ik vind dit persoonlijk handiger, omdat je dan inderdaad geen drivers hebt. Het is plug en play, en je kan elk OS op je NUC instaleren. Als je op het forum kijkt staan er verschillende topics over met daarin de verschillende kastjes die beschikbaar zijn.
Top dank. En ook nog USB gevoed :-)