Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart Review

JBee 6 oktober 2014, laatste update op 16 oktober 2014, 1.779 views

Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart

Op alle vlakken een toptoestel: snel, goede camera, stevig gebouwd en vele extra's (bijv. vingerafdrukscanner en IR Led). Het scherm is misschien nog wel het grootste pluspunt: scherp, helder en groot! Er zijn eigenlijk maar twee redenen waarom je deze mobiel niet zou willen: te groot of te duur.

Pluspunten

• Scherp scherm met mooie kleuren
  • Dankzij metalen rand mooi en stevig
  • Mooie foto's overdag en 's nachts
  • Stylus
  • Heel snel opladen met Quickcharge
  • IR om te gebruiken als afstandbediening
  • Vingerafdrukscanner
  • Fijn aanvoelende knoppen

Minpunten

• Hoge prijs
  • Samsung afhankelijke software
  • Dankzij hoge resolutie scherm niet altijd super vloeiend en snel
  • Heel veel apps standaard geÔnstalleerd die niet verwijderbaar zijn.
  • Camera niet vlak in behuizing
  • (Groot)

Achtergrondinformatie
Dinsdag 2 oktober zag ik deze plan: Samsung en Tweakers zoeken testers voor de Galaxy Note 4 langskomen. Dit klonk wel heel erg mooi. Het enige wat je hoefde te doen was klikken: "Ja, ik wil graag testen en kan vrijdag 3 oktober aanwezig zijn". Nou moest ik vrijdagavond eigenlijk werken, maar ik wilde dat best afzeggen voor deze prachtige prijs

En zoals je al raad won ik deze prachtige prijs. Die vrijdag dus naar het Samsungkantoor in Delft. Na even wat Pizza gegeten te hebben, een presentatie over de Note 4. We kregen hem, maar werden er wel nadrukkelijk op gewezen dat ons model een demo model is. Er konden dus nog fouten in voorkomen die niet in de definitieve versie zitten.

Nou zal het vrij duidelijk zijn wat de achterliggende gedachte van Samsung is met deze actie. Een paar Tweakers blij maken met een smartphone met de beste specificaties van dit moment, en het enige wat ze hoeven te doen is een review schrijven.

Uiteraard wordt er nergens geŽist dat je een positieve review schrijft. Maar toch merk ik bij mij zelf dat ik geneigd ben er maar een positieve review van te maken, onderbewust wil je toch iets terug doen voor Samsung. Ik denk dat het uiteindelijk toch gelukt is om een objectieve review te schrijven.

Eerste indruk en Design
Tja de eerste indruk was dus wel een bijzonder moment. Het gevoel dat je deze smartphone voor niets meekrijgt maakt het allemaal toch nog wat mooier. Vandaar dat ik maar mijn "indruk na een week" van maak. En die is nog steeds prachtig. Samsung heeft eindelijk wat gedaan aan haar design. Ik vind de metalen rand heel erg geslaagd, je ziet duidelijk verschil met de Galaxy S5, die een glimmende plastic rand heeft. De metalen rand geeft gewoon een premium gevoel. Daarnaast maakt hij het toestel steviger. De achterkant is van nep leer, wat er ook mooi uitziet. Alles bij elkaar vind ik het een prachtig toestel, en voelt hij heel stevig.

Het scherm is overigens aan de randen een beetje gebold. Dit voelt fijn als je langs de randen swypt, en daarnaast ziet het er ook iets mooier uit. De olie (en vuil) afstotende laag werkt ook heel goed: je veegt hem zo schoon.

Formaat en gebruiksgemak
Mijn verwachting van dit toestel was dat hij groot zou zijn is niet raar. Een 5.7" scherm, is dat niet veel te groot? Hieronder zie je een plaatje met al mijn smartphones. Duidelijk elke generatie iets groter.

Alle smartphones
Samsung Wave (3.3", 271 PPI), Galaxy Nexus (4.65", 315 PPI), Nexus 5 (4.95", 445 PPI), Samsung Note 4 (5.7", 515 PPI)

Elke generatie hoorde ik het opnieuw: wat is dat een grote smartphone! Dat was voornamelijk het geval bij de Galaxy Nexus. Toen waren er al zat reviews die zeiden dat hij te groot was, niet lekker in de hand ligt, enzovoort. Tegenwoordig worden 4.7" smartphones compact genoemd (Sony Z3 compact). Ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen was. De vraag is opnieuw: is de Note 4 te groot? Hoewel het heel persoonlijk is, vind ik van niet. Mensen vragen zich vaak af of hij nog wel in je broekzak past, nou bij mij met gemak. Het verschil in formaat met een iPhone 4 is echt heel groot, maar vergeleken met mijn Nexus 5 valt het best mee.

Een nadeel van het dit formaat waar ik mij wel in kan vinden is het bedieningsgemak. Bediening met een hand is vrijwel onmogelijk. Vaak heb ik hem vast met mijn linkerhand en bedien ik hem met mijn rechterhand. Maar wat maakt dat uit? Die andere hand heb je toch niet nodig! Nouja, behalve met fietsen. Dat is een situatie waar je hem niet meer kan gebruiken.

Vergelijking met een aantal populaire toestellen

Scherm
Uiteraard is er een hele goede reden voor de grote afmetingen van het toestel, namelijk het 5.7" scherm. Met een resolutie van 2560*1440 zorgt dit voor een PPI (pixels per inch) van 515. Dit zorgt simpel gezegd voor een heel scherp scherm. Het verschil met mijn oude Galaxy Nexus is hier duidelijk te zien, het verschil in scherpte met mijn Nexus 5 (445 PPI) niet meer. Ook met 445 PPI kan je echt geen individuele pixels meer onderscheiden. Echt een pluspunt is het hoge aantal pixels per inch dus niet, maar een nadeel? Daar kom ik later nog op terug.

Dan hebben we het alleen nog over het aantal pixels van het scherm gehad. De kleurweergave, het contrast en de helderheid zijn allen minstens even belangrijk, zeker nu de meeste mid-range toestellen hun scherpte ook wel op orde hebben.

Samsung gebruikt al jaren haar zelf ontwikkelde Super Amoled techniek. Super staat voor de aanraakgevoelige laag die in het scherm zelf verwerkt is, in plaats van een extra laag over het scherm heen. Bij beeldschermtechnieken als IPS en LCD wordt er gebruik gemaakt van een grote witte "achtergrondlamp". De pixels bestaan dan uit soort filtertjes die ervoor zorgen dat bijvoorbeeld het groene en blauwe licht niet doorgelaten word, en er zo rood licht ontstaat. Zwart betekent dan dat de pixel zoveel mogelijk licht moet tegenhouden. 100% licht ondoorlatend lukt echter nooit. Daardoor heb je nooit ťcht zwart, maar nog een beetje grijs. Bij een Amoled scherm bestaan de pixels echt uit 3 individuele ledjes. Als een pixel dan zwart moet weergeven, zal hij dus gewoon uit gaan. Ten eerste zorgt dit voor betere zwartwaarden, ten tweede voor een betere accuduur.

Op deze foto zie je duidelijk het verschil in zwartwaarden:
zwartwaaren

Een punt wat vaak als nadeel werd gezien van de Samsung schermen is de kleurverzadiging. Kleuren op foto's zien er dan nep uit. De Note 4 herkent nu echter wat hij weergeeft: als je bijvoorbeeld de Galerij app gebruikt zal hij overgaan op realistische kleuren, terwijl hij bij de gewone interface alle kleuren iets verzadigd. Al met al vind ik het scherm echt fantastisch.

Standaard zijn de letters overigens vrij groot afgesteld. Zo win je qua informatie op je scherm heel weinig. Dit is echter heel makkelijk in te stellen. Op onderstaande afbeeldingen zie je het verschil in informatie in vergelijking met de Nexus 5, nadat ik de tekstgrootte nog een stap omlaag heb gedaan op de Note. De letters zijn dan ongeveer even groot als op de Nexus 5 met standaardlettergrootte.

Featureset
Onder featureset zou ik bij deze telefoon vooral de vingerafdrukscanner en de S-Pen plaatsen.

De vingerdafdrukscanner vind ik ten eerste een nuttige toevoeging. Zolang je niet te snel je vinger over de scanner haalt werkt hij eigenlijk altijd. Dan vind ik het zeker een pluspunt tegenover een lang wachtwoord...

De S-Pen, bijna het belangrijkste onderdeel van de Note, vind ik op zich heel handig, maar het voelt ook vaak raar om hem in publiek te gebruiken. Het ziet er gewoon nog een beetje raar uit voor mijn gevoel. Op zich vind ik de extra toepassingen niet heel waardevol, het is alleen wel makkelijk dat je er preciezer mee kan tikken.

Als negatief puntje wil ik nog wel het grote aantal meegeleverde apps noemen. Mijn inziens zou elke app verwijderbaar moeten zijn. Extra apps van derden zijn:
  • Flipboard
  • Evernote
  • PEN.UP
  • Smart Remote (Nodig om de mobiel als IR afstandbediening te gebruiken)
Daarnaast apps van Samsung zelf:
  • een spraakrecorder
  • S Note voor notities
  • Extra "Berichten" app (sms) naast Hangouts
  • S Voice (Siri alternatief)
  • S planner (ipv de standaard android kalender)
  • S Health
  • Muziek (naast de app van Google Play Music)
  • Internet (Naast Chrome)
  • Galaxy Apps
Al deze apps zijn dus niet verwijderbaar. Je kan ze wel verbergen van je app drawer. Maar ze nemen alsnog ruimte in beslag. Daarnaast zullen ze ook gewoon updates blijven installeren. De apps van Samsung zijn allemaal wel handig. De spraakrecorder is bijvoorbeeld heel erg uitgebreid, en de S Health app is nodig voor de hartslagsensor (welke ik overigens niet handig vind werken). De extra apps van derden voelen gewoon als gedwongen reclame, zoals soms ook op Windows computers gebeurt. Het verschil is hier alleen dat je ze vervolgens ook niet kan verwijderen!

Bereik
Het WiFi bereik is merkbaar beter dan het bereik van mijn Nexus 5. Met mobiele data heb ik eigenlijk geen problemen gehad, net als met bellen.

Accuduur
Op het gebied van accuduur moet je ondanks de grote accu niet iets bijzonders verwachten. De dag redt hij bij gemiddeld gebruik makkelijk, bij zwaar gebruik soms net niet. Met Quickcharge 2.0 kan je overigens heel snel opladen. Van 50% naar 70% acculading ging in 15 minuten. Onderstaande afbeelding geeft een vergelijking weer met standaard oplaadt technieken.

Stabiliteit, Betrouwbaarheid en snelheid
Het toestel draait soepel en zonder problemen. Op mijn Nexus zorgde het instellen van de ART Runtime in plaats van de standaard Dalvik runtime voor grote snelheidsverschillen (bijvoorbeeld bij het openen van het multitask venster), maar bij deze Note 4 maakt dat in Touchwizz weinig uit. Het valt op dat je bij deze Note vaak langer moet wachten op het multitask venster, terwijl hij een aanzienlijk snellere processor heeft. Ik ben bang dat dit komt door het hoge resolutie scherm. Vandaar dat ik eerder ook de opmerking maakte of het misschien wel een nadeel is, dat hoge resolutie scherm.

Beeldkwaliteit opname
De camera is echt heel erg goed, een van de grootste verbeteringen ten opzichte van mijn oude Nexus 5. Hij reageert heel snel, stelt snel en goed scherp en maakt vervolgens hele goede foto's. Ook de foto's in het hele donker met flits zijn heel mooi, de flitser is vrij warm van kleur. Het is een 16 megapixel breedbeeld sensor: de meeste camera's maken op hun hoogste resolutie 4:3 afbeeldingen. Persoonlijk vind ik 16:9 foto's wel mooier, maar het is jammer dat je dit dan wel meteen met 16 megapixel moet doen. Een stap lager in resolutie wordt dan namelijk meteen 3264*1836, wat weer lager is dan UHD. Ik vraag me af waarom de UHD resolutie er niet gewoon tussen zit (3840*2160).

Ook heeft hij een HDR functie, die zorgt dat je ook bij grote contrastverschillen nog mooie foto's hebt, bijvoorbeeld bij een tegenlicht opname. Hieronder zie je twee foto's in dezelfde situatie genomen, met en zonder HDR.

HDR uit (Klik voor vergroting)

HDR aan (Klik voor vergroting)

Donker
Donker (Klik voor vergroting)

Landschap (Klik voor vergroting)

De selfiecamera is heel lichtgevoelig. Ik vind hem wel vrij korrelige foto's maken. Daarnaast is het een groothoeklens. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker met veel mensen op de foto kan, maar het valt dan ook op dat alles langs de randen heel erg vervormd word.

Testvideo

De prijs is eigenlijk het belangrijkste minpunt van deze mobiel. Je krijgt een topmobiel, maar je betaald er ook echt de hoofdprijs voor. Als je hem vergelijkt met een Nexus 5, vind ik persoonlijk dat je minder waar voor je geld krijgt. Maar doet dat er voor iedereen toe? Als je een goede mobiel wilt, en er geen probleem mee hebt dat hij zo groot is, is dit een echte aanrader!

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart?

Op zich een goede review. Weer anders dan de reviews die ik tot nu toe heb gelezen. Ik vind de foto's erg mooi. Je hebt wel erg veel spellings en taalkundige fouten gemaakt. Kijkt nog even naar de d's en t's. +2
Mooie review! Inderdaad anders dan de anderen, maar heb wel met plezier gelezen :)

Dat de niet verwijderbare apps als minpunt staan is (hoewel ze oprecht irritant zijn) in mijn mening echter niet helemaal eerlijk. Ja de apps zijn vervelend, en zijn niet te verwijderen, maar dat is niet specifiek een negatief onderdeel van deze telefoon. Samsung wil nu eenmaal iedereen zijn apps door de strot douwen laten gebruiken, dus pushen ze die set op elke telefoon met Touchwiz.

Een eenvoudigste oplossing is natuurlijk om de telefoon te voorzien van een andere ROM. Het zal niet lang duren voordat er roms opduiken, gezien de populariteit en hype rond dit toestel. Linkje voor de geinteresseerden. :)
Leuke review, wel jammer dat ook hier helaas weer wordt vergeleken met een kleiner toestel, waardoor men als conclusie toegeeft dat het toestel groot is. Naar mijn idee ga je dit toestel kopen omdat het een groot toestel is, als je kleiner wilt koop je de s5. Sinds de note 2 heb ik een aantal keren geprobeert om terug te gaan naar andere toestelen(Zoals de HTC One m8), maar ik vindt de schermen nu te klein.

Tevens vindt ik ook dat je oordeel over de extra apps niet helemaal eerlijk is. S Note is namelijk bijvoorbeeld al een zeer handige app welke ik vaak gebruik in college's(Note 3), de muziek app van samsung vindt ik persoonlijk vele malen beter dan die van google(Met name de adapt sound instelling), en zo kan ik nog wel door gaan op een aantal apps. Maar inderdaad met apps zoals S Planner vindt ik het ook onnodig dat zoiets is geinstalleerd.

Verder vindt ik de inhoud matig tot goed, je hebt belangrijke info meegenomen. Maar foto's in het donker was juist bij mij een belangrijk aspect welke verbeterd zou zijn, dit zie ik helaas niet terug. Verder had ik soms het gevoel dat delen van je review voor mensen zijn die absoluut niet bekend zijn in de Android wereld, welke positief en negatief kan zijn natuurlijk.

In de video die je gemaakt heb zie je wel duidelijk de stabilisatie van de camera terug, super!
Mijn conclusie is zeker niet dat hij te groot is! Persoonlijk vind ik het echt geen enkel probleem... Ik zeg alleen dat de enige reden om dit toestel niet te kopen zijn prijs en formaat zijn. En inderdaad, als je hem te groot vindt koop je wel een S5 :)

Over de apps: Ik vind sommige van deze apps ook handig. Maar ik vind ook dat ze verwijderbaar moeten zijn, en vervolgens weer downloadbaar in de Galaxy App store...

Maar bedankt voor het commentaar!
Zo zijn er wel meer dingen die een commerciŽle gebruiker van samsung toestellen niet kent, zoals de Samsung push service die alleen uitgezet kan worden d.m.v. root rechten(Samsung Push neemt nogal batterij, en verschuilt zich in het batterij gebruik bij de instellingen). En hier heb je inderdaad gelijk in.

Ik draai zelf een custom rom waarmee ik standaard alle "S" apps(bijv. S Voice, S Health) mee uitzet, apps die ik dus niet gebruik.

Alsnog gefeliciteerd met je prijs, ik zou er erg trots op zijn, aangezien ik zit te smachten op de note 4 :D

[Reactie gewijzigd door Gaaze op 14 oktober 2014 20:05]

Wow mooie review!
Het toestel lijkt me erg mooi!

Zou je misschien nog een filmpje kunnen maken waarbij je loopt, om te kijken hoe het toestel hiermee omgaat?

Alvast bedankt en plezier met je Samsung Note 4!
Haal die foto waarin je emailadres staat even weg zou ik zeggen ;-)
Bedankt, ik heb hem aangepast...
Een klein puntje:
Dit geld alleen voor een aantal applicaties van samsung & android zelf en alleen als deze modus gekozen is (adaptive display/aanpasbaar display) onder opties->scherm/display->display modus. Daar kan je ook display modi kiezen die standaard minder saturated zijn (standaard staat hij bij mij op basis/minst saturated).
Er staat een fout in de review. Als je namelijk een app uitschakeld dan is deze verdwenen uit het menu en ontvangt ook GEEN updates meer. In de review staat als nadeel dat deze updates blijft ontvangen. dit is niet juist. Hij blijft alleen updates ontvangen wanneer je de app verbergt in het menu. Uitschakelen wil zeggen volledig uitgeschakeld. Hij draait dan niet meer op de achtergrond. Sterker nog als je een app helemaal uitschakelt worden alle huidige updates verwijderd, de cache verwijderd en de app verwijderd uit de app lijst bij instellingen. Hij draait hierbij ook niet meer in het geheugen.

De fotos vallen me vies tegen van de Note 4. Dit is dus ook precies wat ik altijd heb gezegd. meer MP is niet altijd beter. Vooral de foto met het chinese eten op tafel presteert in mijn ogen echt heel ver onder de maat. Ik had verwacht dat de OIS veel meer van zich zou laten zien. maar eerlijk gezegd ziet die foto er net zo slecht uit als die van mijn 2 jaar oude note 2.

Ik heb de note 4 gepreordered. zodra deze binnen is zal ik eens een strenge review schrijven over het toestel. Ik krijg toch aardig het idee dat de mensen die deze reviews hebben geschreven behoorlijk onbewust beÔnvloed zijn door het gratis krijgen van het toestel.

Ook zie ik bij geen van alle toestellen de daadwerkelijke gebruikstijd van de accu. ik zie alleen dat ie een dag mee gaat. Maar hoeveel uur is het scherm aan, wat heb je er de hele dag zo mee gedaan. wat is de exacte standby tijd geweest?

Ik weet zeker dat ik een review had geschreven waar mensen ook daadwerkelijk iets aan zouden hebben. Dit is de zoveelste review. waarvan je eigenlijk niks wijzer wordt.

[Reactie gewijzigd door sygys op 16 oktober 2014 14:27]

Dan ben ik heel benieuwd hoe dat moet. Ik kom niet verder dan
1. Gedwongen stoppen
2. Updates verwijderen (er verschijnt een onklikbare "Uitzetten" knop
3. Gegevens wissen.

Als je je mobiel vervolgens opnieuw opstart gaat Galaxy Apps de app gewoon weer updaten. Doe ik iets fout?
Over de fotokwaliteit: die is echt wel goed. Die foto van het chineese eten is gemaakt in echt donkere omstandigheden, zonder flits.
Dit is dus precies wat ik in mijn inleiding eerlijk naar voren breng. Ik ben er gewoon echt van overtuigd dat deze smartphone op dit moment het beste van het beste geeft, maar wel voor te veel geld! Maar sommige mensen hebben dat er gewoon voor over (mijn inziens is de prijs/kwaliteit nog altijd beter dan de iPhones trouwens).
Daar zal ik binnekort nog uitgebreider op ingaan. Het enige wat ik daar mee wil zeggen is dat de accu merkbaar beter is dan die van mijn oude Nexus.
Sorry als ik aanvallend overkwam. dit was totaal niet mijn bedoeling. Ik kan op mijn note 2 vrijwel alles uitschakelen. Als dat op de note 4 niet meer kan dan mijn excuses dit wist ik niet.

Nogmaals ik wil je niet aanvallen. ik ben alleen erg benieuwd naar meer diepgang over hoe goed het toestel echt is.

De chinees op de foto ziet er inderdaad erg goed uit ;) krijg er zin in. toch heeft de foto heel veel ruis. ondanks dat het donker is. ook lijkt hij wat onscherp.

De HDR foto heeft bij inzoomen rare artifacts. takken van bomen met rare paarse kleuren erom heen. ook loopt de groene kleur van het gras in elkaar over als een vage soep. (mist totaal het detail)

Op de donkere foto zijn de takken van de bomen veel scherper en zonder paarse gloed er om heen. Uitgezoomd kan een foto er aardig uit zien. maar ik bekijk ze graag op volledige grootte.

Ik had persoonlijk gewoon meer verwacht van de OIS van de note 4. Het valt me een beetje tegen. ik heb daarom ook de note 4 preorder gecanceld

[Reactie gewijzigd door sygys op 17 oktober 2014 15:25]

verplaatst

[Reactie gewijzigd door JBee op 16 oktober 2014 18:47]

Zeer nette review, ondanks dat de Note 3 al geen slecht toestel is, is de Note 4 toch weer beter. Persoonlijk vind ik de achterkant en de randen veel fijner en meer 'premium' aanvoelen ook dat het scherm 'hoger' ligt dan de randen voelt erg fijn aan..

Het enige dat me opvalt is dat als ik de Note 3 en Note 4 naast elkaar leg met beide hetzelfde plaatje en automatische brightness de Note 3 iets helderder is ook op 100% is de Note 3 iets helderder.

Wat ik ook een fijne optie vind is de 'finger print unlock' dit werkt super, eerst had ik een code, toen dat grid ding, maar dat was het gewoon niet echt. Nu vind ik het veel fijner, 1 keertje met mijn duim over de knop en voila zit er in, je kan 3 afdrukken toevoegen en ik heb geprobeerd dmv trucjes er in te komen (Buddy op m'n duim en zo afdruk kopieren) maar dat werkte niet.