KBParadise KBP V60 Mini (Cherry White/Milky) Review

MiBe 3 oktober 2014, laatste update op 1 november 2014, 2.880 views

KBParadise KBP V60 Mini (Cherry White/Milky)

Mooi compact toetsenbord (60%) dat eenvoudig mee te nemen is. Interessant alternatief voor de Poker II of Ducky Mini. Leuk toetsenbordje waar goed over is nagedacht. De versie met MX White switches is een absolute afrader wegens inconsistentie. De versie met MX Green switches is echter een zeer goed toetsenbord.

Pluspunten

• Formaat - Het is een heerlijk klein maar ook relatief licht toetsenbordje dat eenvoudig mee te nemen is
  • Bouwkwaliteit - Zeker voor een product van dit gewicht absoluut niet verkeerd
  • Dual-LED verlichting - Doe er zelf niet zoveel mee maar is een leuke feature
  • DIP-switches - Indeling is eenvoudig naar eigen wens aan te passen
  • Standaard layout - Maakt het gebruik van custom keycaps zeer eenvoudig
  • MX Green switches - Relatief zeldzaam type switch met een (naar mijn mening) heerlijke aanslag
  • Grotendeels compatible met Poker II custom behuizingen

Minpunten

• MX White switches - Zeer inconsistent, maakt het toetsenbord min of meer waardeloos
  • Geen LED in de spatiebalk, jammer bij gebruik van sommige custom keycaps
  • Verlichting zit 'onder' de stem, lastig voor custom backlit keycaps waar dat meestal boven zit

Introductie
In deze review ga ik het hebben over de V60 Mini, een zogenaamd ‘60% toetsenbord’ van het Taiwanese KBParadise. Hiermee moet het toetsenbord concurreren met onder meer de Poker en Pure reeksen van Vortex maar ook de nieuwe Ducky Mini. Bijzonder aan de V60 is dat hij met een groot aantal verschillende switches verkrijgbaar is. Zo kun je niet alleen kiezen voor de vier meest gangbare switches van Cherry; MX Black, MX Red, MX Brown en MX Blue maar verschijnt het toetsenbord ook met twee zeldzamere soorten Cherry switches; MX Clear, MX Green en MX White. De laatste twee modellen verschijnen als ‘Limited Edition’, deze komen dus in beperkte oplage beschikbaar. In alle gevallen gaat het om plate-mounted switches. Daar blijft het echter niet bij want er is ook nog een variant onder de naam V60MTS. Deze is niet voorzien van Cherry switches maar beschikt over Matias Quiet Click switches voor mensen die wel het gevoel maar niet het geluid van een mechanisch toetsenbord willen. Voor deze review gebruik ik twee verschillende modellen; één met Cherry MX White en één met Cherry MX Green. Eerst zal ik het toetsenbord in zijn algemeenheid behandelen, pas aan het einde ga ik specifiek op deze switches in.

Verpakking en accessoires
De V60 Mini is een klein toetsenbord en wordt dan ook geleverd in een relatief kleine verpakking. Toen ik de doos oppakte viel het me direct op dat hij ook beduidend lichter is dan ik gewend ben van mechanische toetsenborden. De verpakking is eenvoudig doch stijlvol. De hoeveelheid tekst is beperkt. Aan de voorzijde staat alleen het merk (KBParadise) en V60 Mini Mechanical Keyboard, geen plaatjes of andere poespas. Achterop staat een URL naar de website van de fabrikant en is een sticker aanwezig dat het apparaat geproduceerd is in Taiwan. Op de zijkant is eveneens een sticker terug te vinden, hierop staat het modelnummer, het switchtype, de layout, de kleuren van de LED-verlichting en het serienummer.

Eenmaal geopend vind je een keurig verpakt toetsenbordje. Naast de gebruikershandleiding zijn enkele accessoires aanwezig. Aangezien de V60 Mini niet over een vaste kabel beschikt levert KBP een losse Mini-USB kabel mee. Het gaat om een zwarte kabel van zo’n 160 cm lang. Hij is eenvoudig uitgevoerd en heeft dus geen gevlochten afwerking of iets dergelijks, ook valt op dat het een erg stugge kabel is. Uiteraard is het wel gewoon mogelijk om hem in combinatie met een Micro-USB kabel naar keuze te gebruiken. Klein nadeel is dat de USB-aansluiting op het toetsenbord linksboven terug te vinden is. Als je hem in combinatie met een laptop gebruikt is het dan ook niet mogelijk om het toetsenbord helemaal tegen de laptop aan te schuiven. Bij de Ducky Mini is dit bijvoorbeeld wel mogelijk, daar zit de USB-aansluiting aan de linkerzijkant.

Ook levert KBParadise enkele extra keycaps mee, acht stuks om precies te zijn. Voor de Apple-gebruikers is het mogelijk de Windows-toets te vervangen door een Command-knop. Ook worden er, naast de reeds aanwezige FN-knop op het toetsenbord, nog drie extra FN-keycaps meegeleverd. Deze hebben alle drie een ander formaat. De kleinste is ter vervanging van de Windows-toets aan de linkerzijde van het toetsenbord. De middelste kan op de plaats van de \-knop geplaatst worden, direct boven de entertoets. De grootste is in mijn optiek het meest interessant, deze vervangt de Caps Lock toets. Door middel van FN + Tab is het echter alsnog mogelijk om Caps Lock in te schakelen indien je ervoor kiest de dedicated knop van het toetsenbord te verwijderen. Dan is er een Tab-toets die iets kleiner is dan het origineel. Deze is dan ook bedoeld om onderin het toetsenbord gebruikt te worden. Standaard is daar één Tab-toets aanwezig, aan de linkerkant om precies te zijn. Een tweede exemplaar wordt meegeleverd mocht je er aan de rechterzijde ook één willen hebben. Tot slot wordt er een Escape-keycap meegeleverd aangezien deze standaard niet op het toetsenbord aanwezig is, deze kan in plaats van de ~-toets. Om al de keycaps eenvoudig te kunnen wisselen levert de fabrikant daarnaast een keycappuller mee, zij het een eenvoudig exemplaar (dus geen wire-variant).

Bouwkwaliteit en uiterlijk
Mijn indruk van de bouwkwaliteit is erg positief. Het toetsenbord is gemaakt van kunststof maar voelt zeer stevig aan en tordeert amper. Best een prestatie aangezien het geen heel zwaar toetsenbord is. Mijn keukenweegschaal geeft 533 gram aan (exclusief kabel). De afwerking van het plastic is grof waardoor het mat oogt. In mijn ogen is dit absoluut een pluspunt, glossy plastic is niet alleen een magneet voor vingerafdrukken maar trekt ook veel stof aan. Wanneer je het toetsenbord neerzet valt direct op dat de toetsen in een behoorlijke helling omhoog staan, er zijn dan ook geen uitklapbare pootjes aanwezig aan de achterzijde. Houd je er dus van om je toetsenbord relatief vlak te gebruiken kom je van een koude kermis thuis, dit is simpelweg niet mogelijk. Aan de achterzijde zijn vier rubberen vlakken aanwezig waarmee hij solide op het bureau staat. Ik gebruik zelf een deskpad (= een zeer grote muismat die vrijwel heel mijn bureau bedekt) waardoor hij in mijn geval op een stoffen ondergrond staat, ook hierop heeft hij nog behoorlijk grip. Daarnaast is aan de achterzijde een inham aanwezig met een aluminium plaatje. Hierin staan het merk, het model, het switchtype, het serienummer, de website van de fabrikant en het land van herkomst gegraveerd. Ook mijn Ducky Shine 3 beschikt over een dergelijke plaatje, het geeft het toetsenbord een luxe uitstraling maar voegt verder weinig toe, het zit immers aan de achterkant.

Keycaps en stabilizers
Ik noemde eerder al welke keycaps er extra worden meegeleverd, nu ga ik het echter over het gebruikte materiaal hebben. De V60 Mini wordt standaard geleverd met ABS keycaps. Veruit de meeste fabrikanten gebruiken dergelijke keycaps standaard op hun toetsenborden, simpelweg gezien het feit dat ze het goedkoopste zijn. Jammer, want kwalitatief stelt het weinig voor. Ze zijn zeer licht en voelen ook enigszins goedkoop aan. Daarnaast hebben ze naar mijn mening geen prettige textuur. Ze zijn relatief glad en zorgen voor zweetvingers, zeker als het warm is glijd je er eenvoudig vanaf. Bij het typen is dit al niet fijn, maar ik kan me voorstellen dat het tijdens het gamen nog vervelender is. Er zijn beduidend beter alternatieven zoals POM en PBT. Vooral laatstgenoemde vind ik beduidend beter dan ABS. Ik heb er dus voor gekozen de standaard keycaps te vervangen door PBT keycaps. Deze hebben een grote ietwat ‘zanderige’ structuur en geven het toetsenbord direct een meer premium feel. Om precies te zijn koos ik voor witte ‘thin PBT’ keycaps zonder opdruk, waarom ik dat heb gedaan lees je verderop in de review.

Dan de stabilizers. Om het verhaal voor iedereen duidelijk te houden zal ik hier eerst een korte uitleg over geven. Stabilizers zijn te vinden onder de grotere toetsen op het toetsenbord om, de naam zegt het al, de toets te stabiliseren. In het geval van de V60 zijn ze aanwezig onder de Backspace, Enter, Shift (links + rechts) en spatiebalk. Er zijn twee gangbare soorten stabilizers; Cherry en Costar. Cherry stabilizers zijn afkomstig van dezelfde Duitse fabrikant als waar ook de switches vandaan komen. Ze gebruiken dan ook hetzelfde ‘kruisje’ als de MX switches voor de bevestiging aan de keycaps. Voordeel van Cherry stabilizers dat keycaps, door de zojuist genoemde eigenschap, eenvoudig te plaatsen en te verwijderen zijn. Veel mensen vinden ze echter enigszins ‘mushy’ aanvoelen en zorgen ze ervoor dat de gestabiliseerde toetsen merkbaar zwaarder aanvoelen dan de reguliere knoppen. Dan zijn er stabilizers van Costar. Deze maken gebruik van een constructie met een ijzeren draadje direct onder de keycap. Voordeel is dat ze een soepelere ervaring bieden dan die van Cherry. Nadeel is dat ze niet compatible zijn met toetsenborden die gebruik maken van achtergrondverlichting. De V60 Mini beschikt hierover, het is dan ook geen verrassing dat KBP voor de stabilizers bij Cherry geshopt heeft. Zelf heb ik een lichte voorkeur voor Costars en beschouw ik dit dus als een klein nadeel, dit is echter persoonlijk. Mijn Ducky Shine 3 heeft echter ook Cherry stabilizers dus ik ben er inmiddels aan gewend.

Achtergrondverlichting
Dit is één van de functies waar KBParadise flink mee adverteert voor de V60. Doorgaans beschikken Cherry MX gebaseerde toetsenborden (Cherry MX RGB even daar gelaten) over één kleur achtergrondverlichting. De V60 Mini heeft echter een zogenaamde ‘Dual LED’ achtergrondverlichting, er zijn dus twee verschillende kleuren aanwezig. Inmiddels zijn ze overigens niet meer de enige met deze functie, Ducky heeft het inmiddels ook toegepast op de Mini en ook de Shine 4 zal hierover beschikken. In het geval van de V60 is er de keuze tussen blauw/rood en blauw/groen. Het door mij gereviewde model met MX White switches beschikt over blauw/rode verlichting, die met MX Green over blauw/groene verlichting. Deze kan uiteraard volledig uitgeschakeld worden. Daarnaast zijn er zes verschillende helderheidsniveaus voorhanden en is het mogelijk om de verlichting te laten pulseren. Door de toetsencombinatie FN + \ kan geschakeld worden tussen de twee beschikbare kleuren. Het is helaas NIET mogelijk om deze kleuren tegelijk in te schakelen om ze te mengen en dus een derde kleur te creëren, een functie die op de Ducky Mini bijvoorbeeld wél aanwezig is. Via de Facebookpagina heeft KBParadise echter laten weten dat het deze ‘blend-functie’ d.m.v. een firmware-update ook voor de V60 Mini beschikbaar zal maken. Hier kunnen echter nog de nodige maanden overheen gaan voordat deze firmwareversie ook daadwerkelijk beschikbaar is.

Bij veruit de meeste verlichte mechanische toetsenborden is de LED boven het ‘kruisje’ van de Cherry MX switch geplaatst. Bij de V60 Mini is dit niet het geval en zitten ze eronder. Of je dit als voor- of nadeel beschouwd is persoonlijk maar vond het toch het vermelden waard. Zo is de tekst op de standaard keycaps ook lager op de knop gepositioneerd dan doorgaans het geval is. Zelf maakt het me vrij weinig uit maar kan me voorstellen als je custom keycaps wil gebruiken waar licht doorlatende tekens op staan dat het vervelend kan zijn. Wat ik daarnaast jammer vind is dat de switch onder de spatiebalk niet over verlichting beschikt. Met de standaard keycaps, die alleen licht doorlaten op de plaats van de letter, het cijfer of het teken, maakt dit niet uit. Ik gebruik echter de eerder genoemde blank thin PBT keycaps. Deze zijn lichtdoorlatend waardoor het een geinig effect geeft in combinatie met toetsenborden met LED-achtergrondverlichting. Nu worden alle knoppen echter verlicht terwijl dat bij de spatiebalk dus niet gebeurt. De eerlijkheid gebied mij echter te zeggen dat ik de verlichting minstens 90% van de tijd uit heb staan en het dus voor mij niet heel veel uitmaakt.

Functies en DIP-switches
Omdat het toetsenbord zo klein is zal het niemand verbazen dat bepaalde toetsen ook ‘missen’, simpelweg omdat er geen plek voor is. Denk hierbij aan de F-toetsen, het eiland boven de pijltjes toetsen, de pijltjes toetsen zelf en het numpad. Cijfers kunnen uiteraard ook getypt worden aan de bovenzijde van het toetsenbord, de overige toetsen moeten echter door middel van toetsencombinaties worden gecreëerd. Aangezien ik het toetsenbord meestal in combinatie met mijn laptop gebruik zal ik niet veel met deze combinaties doen, ik doe dat dan wel even op het toetsenbord van mijn laptop. Ik ga alle combinaties dan ook niet één voor één opnoemen. Wel ga ik enkele specifieke mogelijkheden noemen die naar mijn idee echt het vermelden waard zijn.

Naast de toetsencombinaties voor knoppen die op reguliere toetsenborden aanwezig zijn voorziet het bord ook in mogelijkheden voor het creëren van mediatoetsen. Zo zijn onder meer Play/Pause, Next Track, Previous Track, Volume Up, Volume Down en Mute beschikbaar middels een FN-combinatie. Alternatieve pijltjestoetsen zijn niet alleen beschikbaar via het WASD-cluster maar ook via het ‘PL:’-cluster’ aan de rechterzijde. Wanneer je ervoor kiest om links een FN-knop te plaatsen kun je er zo voor kiezen om de pijltjestoetsen met je rechter hand te bedienen, iets waar ik zelf de voorkeur aan geef. De derde mogelijkheid voor het creëren van pijltjestoetsen is echter nog interessanter aangezien je hiervoor niet de FN-toets vast hoeft te houden. Door FN + Enter in te drukken activeer een pijltjescluster helemaal rechtsonder in het toetsenbord. Zo dient de rechter shift als pijltje naar boven en de drie toetsen eronder als pijltje naar links, pijltje naar onder en pijltje naar rechts. Aan de rechterzijde van de rechter shift toets is hiervoor een extra LED aanwezig, een witte om precies te zijn. Deze gaat branden op het moment dat deze toetsen in pijltjesmodus werken. De eerste keer liep ik tegen het probleem aan dat ik van mijn FN-toets dus ook een pijtjestoets had gemaakt waardoor ik de modus niet meer uit kon schakelen. Dit was echter eenvoudig te verhelpen door het creëren van een tweede FN-toets, in mijn geval is die aanwezig op de plaats van de Caps Lock aangezien deze voor mij toch min of meer overbodig is.

Het creëren van zo’n tweede FN-toets gebeurt door de DIP-switches aan de achterzijde van het toetsenbord. Hier zijn zes DIP-switches aanwezig waarin de nodige aanpassingen qua indeling kunnen worden gedaan. Voor alle mogelijkheden verwijs ik je wederom door naar de gescande handleiding waarin deze stuk voor stuk worden genoemd. Ik licht er echter wederom een paar uit die ik zelf erg nuttig vond. Zelf heb ik drie DIP-switches van ‘off’ naar ‘on’ gezet, nummer 1, 3 en 6 om precies te zijn. Nummer 1 zorgt voor de feature die ik zojuist benoemde, deze maakt van de Caps Lock toets een extra FN-toets. Zoals eerder benoemd is Caps Lock nog altijd beschikbaar middels FN + Tab. Ook hiervoor is een extra witte LED onder de originele Caps Lock toets beschikbaar zodat je eenvoudig kunt zin of hij is in- of uitgeschakeld. Nummer 3 zorgt ervoor dat de ~-toets wordt gewijzigd in een Escape-toets. Aangezien ik regelmatig Escape gebruik was het voor mij geen moeilijke afweging om die zodoende in te schakelen. Het `-teken is nog altijd beschikbaar door FN bij die toets in te drukken. Voor het ~-teken dient naast de FN-toets ook shift ingedrukt te worden. Dan heb ik DIP-switch nummer 6 ook nog ingeschakeld. Deze zorgt ervoor dat de vier toetsen rechts naast de spatiebalk een andere volgorde krijgen. Standaard is dit ingesteld als achtereenvolgens de FN-toets, de Windows-toets, de Menu-toets en de Control-toets. Ik heb ervoor gekozen om dit te wijzigen naar respectievelijk Alt, Windows, FN en Control, simpelweg gezien het feit dat ik deze volgorde gewend ben van mijn Ducky Shine 3 toetsenbord. Een laatste functie die ik graag wil benoemen is die van DIP-switch nummer 4. Deze zorgt ervoor dat de drie toetsen links van de spatiebalk worden gewijzigd naar achtereenvolgens Control, Alt, Windows (c.q. Command). Voor gebruikers die op een Mac werken of die indeling gewend zijn is dat zeker de moeite waard.

Cherry MX White / Milky switches
Zoals beloofd zou ik aan het einde van de review nog even specifiek ingaan op de switches die in de door mij geteste toetsenborden aanwezig zijn. Het eerste bord beschikt over Cherry MX White switches, een relatief zeldzaam type switch dat je, zeker op de Europese markt, zelden tot nooit tegen komt. Op Aziatische fora wordt hij meestal aangeduid als ‘Milky switch’ omdat de naam White daar reeds gebruikt wordt voor MX Clear switches. Cherry MX White is een relatief zwaar type switch met een actuatiekracht van 80 cN. Ter vergelijking; MX Red en Brown zitten op 45 cN, Blue op 50 cN en Black op 60 cN. Het gaat om een tactile switch die eveneens clicky is. Waar MX Blue en MX Green echter over een zogenaamde ‘hard click’ beschikken heeft MX White een ‘soft click’ waarmee het scherpe geluid in mindere mate aanwezig moet zijn.

Ook voor de V60 Mini is de oplage met Cherry MX White switches beperkt. Volgens de badge op de achterzijde bezit ik nummer 137 van de in totaal 150 exemplaren. Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen; dat zijn er 150 teveel. Ik had al ervaring met Cherry MX Black, Red, Blue, Brown, Clear en Green switches en had Cherry hoog in het vaandel staan als het ging om de productie van mechanische switches. Met dit toetsenbord heeft dat vertrouwen een kleine deuk opgelopen, mijn ervaring met de Whites is namelijk zeer negatief. Dit is te wijten aan één ding; inconsistentie.

Wanneer je op de V60 Mini met White switches typt lijkt het of je op een toetsenbord typt waardoor MX Green en MX Clear switches door elkaar heen gebruikt worden. En dan bedoel ik niet dat Whites aanvoelen als een tussenweg tussen MX Green en MX Clear maar dat letterlijk de ene toets aanvoelt als MX Green terwijl de ander aanvoelt als MX Clear. Het is dus ook zo dat de ene toets wél clicky is terwijl de ander dof is en ‘mushy’ aanvoelt. Mijn vriendin typt al wel een tijdje mechanisch maar heeft er niet specifiek verstand van. Ik heb haar gevraagd om er een stukje op te tikken en vroeg haar vervolgens wat haar opviel. Ze definieerde het als volgt: “De toetsen voelen verschillend aan. Ik heb al een hekel aan dat klikkende toetsenbord van jou, maar het feit dat sommige toetsen hier wel klikken en andere weer niet maakt het nog veel vervelender.” Met ‘dat klikkende toetsenbord van jou’ doelde ze op mijn Ducky Shine 3 met Cherry MX Blue switches. Of je van het type switch houdt of niet; dat bord is zeer consistent. Iedere toets (op de gestabiliseerde na dan) voelt hetzelfde aan én iedere toets klikt. Bij deze V60 Mini is dit absoluut niet het geval. Het is zelfs in dusdanige mate aanwezig dat dit euvel het toetsenbord voor mij eigenlijk compleet onbruikbaar maakt. Zelf ben ik bijvoorbeeld geen fan van MX Brown. Toch typ ik beduidend liever op een MX Brown bord waarbij alle toetsen hetzelfde aanvoelen dan een clicky bord (waar ik liefhebber van ben) waarbij de helft niet klikt. Ik durf zelfs te stellen dat het hierdoor een inferieur product is dat bij mij in ieder geval geen 'basisplaats' zal krijgen. Ondanks het feit dat de afkomstig zijn van Cherry neem ik het ook KBParadise kwalijk, ik snap niet hoe zo’n toetsenbord de kwaliteitscontrole passeert.

Cherry MX Green switches
Cherry MX Green switches zijn al iets bekender dan de switches waar ik het zojuist over had. In principe zijn Greens niets meer dan MX Blue met een zwaardere veer. Net als MX White hebben ze een actuatiekracht van 80 cN, hier is echter wel die scherpe 'hard click' aanwezig zoals we die van MX Blue toetsenborden kennen. Qua geluid komen die twee dan ook enorm overeen. Het enige verschil dat ik daarin merk is dat ik Greens door de zwaardere veer iets minder hard bottom waardoor de 'clack' iets minder is. Zelf ben ik groot fan van dit type switch. Van alle MX switches die ik tot dusverre geprobeerd heb maak ik hier het minste tikfouten mee. Ik merk wel dat mijn vingers na een hele dag werken (= schrijven c.q. tikken) enigszins moe worden waardoor ik nog twijfel of Green of Blue mijn favoriet is. Van de KBP V60 Mini met Cherry MX Green switches zijn er iets meer gemaakt dan van MX White, 190 stuks om precies te zijn. Het door mij geteste exemplaar is nummer 128.

Alles bij elkaar laat het toetsenbord een dubbel gevoel achter. Het idee voor de V60 Mini is goed en het is ook zeker niet verkeerd uitgewerkt. Qua bouwkwaliteit zit het wel prima en, op de standaard keycaps na, voelt het dan ook aan als een echt premium product. De tweekleurige verlichting is een leuke extra die nog leuker kan worden op het moment dat de kleuren gemengd kunnen worden om nog een derde kleur te creëren. Het bordje is daarnaast zeer compact en vormt een gunstige middenweg tussen het formaat van een Poker II en de dual LED mogelijkheden van de Ducky Mini. Laatstgenoemde gaat op het gebied van achtergrondverlichting nog een stukje verder qua mogelijkheden maar heeft ook een beduidend grotere foodprint. Door de brede rand komt hij qua afmetingen in de buurt van een 75%-toetsenbord en je koopt naar mijn idee juist een 60%-model omdat je een zeer handzaam exemplaar wil. Ook zijn de toetsencombinaties goed uitgedacht en geven de zes aanwezige DIP-switches een hoop mogelijkheden op het gebied van layout.

Dan is er de andere kant van de medaille. Dit leuke toetsenbordje wordt in het geval van de Cherry MX White variant compleet verpest door inconsistentie. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat dit bord de kwaliteitscontrole gepasseerd is. Dat een mechanisch toetsenbord meer dan ¤100,- kost vind ik acceptabel mits het gewoon goed werkt en dat is hier absoluut niet het geval. Ondanks het feit dat alle aanslagen netjes geregistreerd worden hoort de ene MX White switch gewoon hetzelfde te voelen als de andere MX White. Ook hoort een clicky toetsenbord, ‘soft click’ of niet, gewoon bij alle toetsen een klik te bieden. Helaas kan ik de V60 Mini met MX White switches dan ook niet aanraden om met een gerust hart te bestellen. Heb je de mogelijkheid om het apparaat op voorhand te testen op consistentie en blijkt dat wél een goed exemplaar te zijn heb je echter een prachtig bordje. Het MX Green bord daarentegen is wél consistent. Dit bord biedt, op de standaard keycaps na, eigenlijk bijna alles dat ik in een 60% toetsenbord zoek. Aangezien ik met de andere Cherry MX switches waar ik ervaring mee heb nooit een dergelijke inconsistentie heb ervaren vermoed ik dat de MX-varianten op de MX White na dan ook zeker geen miskoop zullen zijn. In dat geval kan ik de V60 Mini van harte aanbevelen.

Heb jij ook een KBParadise KBP V60 Mini (Cherry White/Milky)?

Zeer goed geschreven review MiBe 'respect' alle ups/downs van het KB zijn aan bod gekomen.

Helaas kan ik geen 10+ geven en wordt het een 3+ :)
Fantastische review, ik kan me er erg in vinden. Heb zelf de variant met Green Switches. Ik ben er blij mee, maar ik heb het vooral gekocht omdat er verder weinig keuze is in toetsenborden met Green Switches. Uiteindelijk wil ik een 'normaal' tenkeyless toetsenbord met deze switches, vooral omdat ik de F keys erg mis in games.

Bedankt voor je reactie! :)

Als je de F-keys mist maar wel een klein toetsenbord wil (kleiner dan TLK) kun je eventueel ook naar een 75% modelletje kijken. De KBT Race II bestaat bijvoorbeeld ook met Green switches, dit zijn echter geen plate maar PCB mounted switches.
"leuk" verhaal, nu definitief de MX "milks" van m'n lijstje van te proberen switches afstrepen en langzaam aan voor de Ducky rondshoppen. Daar lees ik dan toch net weer wat meer positieve dingen over dan over de KBP, terwijl ze behoorlijk close zijn verder.

Bedankt! :)

Als het formaat van de Ducky Mini je niet tegenstaat is dat inderdaad een mogelijkheid. Aan de andere kant, als je dan toch een toetsenbord van dat formaat neemt, is een 75% model dan niet interessanter?
Edit: Excuus, dubbel geplaatst.

[Reactie gewijzigd door MiBe op 4 november 2014 13:21]

@MiBe Waar heb je deze jongen gekocht?