Specificaties Sport, Voetbal-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

FIFA 15, PC (Windows) Review

Krahk 2 oktober 2014, 633 views

FIFA 15, PC (Windows)

Fifa 15 is een prima spel opzich, maar ten opzichte van 14 is er te weinig vooruitgang of zelfs achteruitgang om het een beter spel te noemen.

Pluspunten

• grafisch wel enige verbetering
  • ja de stadions en het publiek zijn beter (nog niet echt zo geweldig hoor)
  • soepelere gameplay
  • individuele klasse komt beter tot zijn recht

Minpunten

• spelers struikelen duizend keer over elkaar
  • keepers doen rare dingen
  • practise mode is verdwenen
  • vervelende cutscenes
  • career is nog even flut

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Laat ik beginnen met: Ik vind deze fifa niet beter dan fifa 14. Ik begin met mijn irritaties, dan weet je wat je kan verwachten als je van 14 naar 15 gaat een hoopt dat alle kleine rotdingetjes er uit zijn. Daarna wil ik de pluspunten nog even benoemen, want ja die zijn er genoeg.

Grafisch
Ja grafisch is het er wat op vooruit gegaan, het kan alleen stukken beter, dit soort graphics had je jaren geleden ook al en met mijn pc moet ik toch wel meer dan dit kunnen draaien. Ik mis hier dus een ultra high setting die ook echt ultra high gaat. Maar goed het is dus wel al beter als 14...

Cutsenes
Ook dit maal heeft EA zeer langdurige cutscenes en kleine animaties in het spel zitten waar door je bv niet meteen een vrije trap kan nemen. De helft van de tijd kan je deze niet skippen wat jammer is. Ze voegen een hoop toe aan het spel als je ze wilt zien. Als je het al kent en gewoon wilt spelen is het vrij irritant en dit zit al jaren in fifa.

Bugs
De keepers in 15 lijken een beetje raar gedrag te vertonen. Soms maken ze echt reddingen die bijna onmogelijk zijn, best wel spectaculair. Vervolgens laten ze de lulligste ballen zomaar het doel in gaan. Aan de ene kant gebeurt dat soms aan de andere kant voelt dat gewoon kut want je kan er weinig aan doen.
Nog meer als in fifa 14 struikelen je mannetjes over elkaar. Ook passen ze meer naar de verkeerde spelers of maken ze een mega fout met een schot of pass. Soms is dit realistisch, bijvoorbeeld als een speler onder druk word gezet of als twee man tegelijk naar een bal trappen maar vaak is het plots, zonder dat de man onder druk staat.

Practise mode
Vrije trappen of corners oefenen vanuit de practise arena kan niet meer. Ik gebruikte dit heel veel om vrije trappen te oefenen. Helaas verleden tijd.

Career
Career mode is nog even bedroevend als in fifa 14, namelijk, transfers duren lang en het kost veel tijd om iemand te scouten of te vinden. Daar naast kan je nog steeds als manager niet echt meer tactiek toepassen naast de opstelling en de aankopen. Bijvoorbeeld dat het uitmaakt wie de captain is of dat je spelers individueel in de training kan aansturen. Als deze modus even uit het stof getrokken word is er met ultimate team online en met career offline een dijk van een spel neergezet.

Goed, nu de haat en irritatie uitgesproken is dan de goede punten:
Spelers scoren soms geweldig en op meer verrassende manieren. Van Persie kan echt WK goals maken ;) Steekpassen en hoge voorzetten komen beter aan, vrije trappen zijn net iets makkelijker te nemen, je hebt meer controle bij je corners en ingooien en skill dribbles en individuele acties lijken nu beter uit de verf te komen.
Het spel voelt soepeler en minder stroef als 14 .

Conclusie:
Fifa 15 is op sommige vlakken vooruit gegaan maar heeft nog een aantal hinderlijke bugs in het spel en sommige onderdelen moeten in fifa16 wel echt beter gaan worden. Ik hoopte dat ik met de nieuwe selecties van dit seizoen gewoon verder te spelen maar ik irriteer me aan een aantal nieuwe dingen. Daar naast vermaak ik me wel weer prima door de nieuwe acties en goals die je kan maken. Echter vind ik de vernieuwingen net zo goed in een grote update kunnen ipv een nieuw spel, volgende keer skip ik 16 en wacht ik op 17 want 40 euro vind ik een hoop geld voor een grafische / lichte gameplay update...

Heb jij ook een FIFA 15, PC (Windows)?

Reviews door de redactie