Specificaties 4,27" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart Review

skqouil 1 oktober 2014, laatste update op 30 oktober 2014, 488 views

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Deze smartphone is door de lage tweedehandsprijzen nog steeds aantrekkelijk voor een grote groep mensen.

Pluspunten

• Amoled scherm
  • Goede bouwkwaliteit
  • Groot aanbod custom roms

Minpunten

• Laag volume tijdens telefoongesprek
  • GPS fix van minimaal 1 minuut
  • Speaker aan de achterkant

Na meer dan drie jaar kan je je afvragen hoe relevant een review van de Samsung Galaxy S2 nog kan zijn. In mijn ogen is dit zeker nog relevant doordat deze smartphone voor een grote groep nog interessant kan zijn door de lage tweedehandsprijzen en goede hardware.

Tijdens het kopen twijfelde ik tussen de LG Optimus x2 en deze smartphone. Omdat ik de Samsung Galaxy S2 een mooier design vond hebben viel mijn keuze hierop, naast de goede hardwarespecs en vooral het amoled scherm.

Scherm

Voordat ik een Samsung Galaxy S2 had aangeschaft heb ik ÚÚn jaar met een Iphone 3GS rondgelopen. Deze was vooral betrouwbaar, maar het feit dat deze niet meer ondersteund zou worden voor updates deed me beslissen een nieuwe mobiel te kopen. Wat erg opviel was het Amoled scherm waarmee je ook buiten in de zon je mobiel kon gebruiken. Tegenwoordig zijn de lcd-schermen van high-end smartphones minstens zo goed, maar voor de prijsklasse waar deze mobiel tweedehands voor te krijgen is is de kwaliteit niet te overtreffen. Ook heeft het scherm Gorilla Glass en na een behoorlijk aantal keer te zijn gevallen is het nog niet gebarsten, al kan dat ook aan de case liggen (1 a 2 mm dik).
Uit ervaring kan ik ook melden dat het vervangen van het scherm (niet de digitizer) prima te doen is. Niet bij een Galaxy S2 maar een S3 heb ik het scherm een keer vervangen en met een handleiding erbij is dit erg gemakkelijk. Ik kan het hier uitleggen, maar er zijn genoeg websites die het erg uitgebreid uitleggen . Houdt dit in het achterhoofd wanneer je een tweedehands exemplaar koopt, want een versie met gebroken scherm kan dus veel geldt schelen.

Behuizing

Naast het goede scherm is de gehele behuizing ook prima in orde. De rondingen, die nog wel eens willen ontbreken bij nieuwe smartphones, zorgen ervoor dat de mobiel erg goed in de hand ligt. Bij de introductie maakten veel mensen nog problemen van de 'deksel' aan de achterkant omdat mensen dachten dat deze snel zou breken. Bij deze wil ik dat ontkrachten. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat deze zou kunnen breken.
De home knop vindt ik persoonlijk een van de sterke punten van de Samsung Galaxy S2. Het ontwerp is strak en Samsung lijkt met de nieuwe generatie ook terug te keren (Galaxy S5, Galaxy Alpha) van afgeronde knoppen naar strakkere knoppen. De feedback van de knoppen is ook precies goed, want hoe lang je de Galaxy S2 ook gebruikt het blijft goed aanvoelen. Sommige smartphones hebben een iets zwaardere knop en dan heb je eerder de neiging deze knop te vermijden.

Wat wel een nadeel kan zijn is de speaker aan de achterzijde. Hierdoor moet je je hand erbij houden om het geluid bij een video goed te kunnen horen. De speaker kan wel hard genoeg waardoor het een goed geluid oplevert als je deze net iets boven de grond ophangt. Sommige goedkope smartphone dreigen het geluid te oversturen bij maximaal volume en dat is ook wel het geval maar het kan absoluut erger. Ik zou het voor de gemiddelde gebruiker als erg acceptabel noemen.

Camera

Persoonlijk vindt ik een goede camera op mijn smartphone een must. Tijdens het kopen van de Galaxy S2 was 5MP de standaard en met 8MP kon de Samsung Galaxy S2 net wat meer pixels schieten. Vooral voor school waren foto's van proefopstellingen van belang en met deze smartphone is dat vaak geen probleem. Toegegeven: in het schemerdonker presteert de camera niet altijd even goed, maar met de flitser of bijlichten zijn vaak nog goede afbeeldingen te maken. Dat de camera iets uitsteekt is voor sommigen een doorn in het oog, maar ik kan er wel mee leven want het maakt de mobiel stabiel wanneer deze op tafel ligt door het uitsteken van de onderkant.
Terug naar de camera, in de fotostand is de verhouding 4:3 bij 8MP. Voor het filmen is 1080p aanwezig. Deze stand haalt niet de ruis uit het geluid waardoor het niet altijd even goed te verstaan is. Echter kan er wel erg hard geluid mee worden opgenomen. Tijdens een concert heb ik zitten filmen en achteraf bleek het geweldige kwaliteit. Sterker nog, ik heb de audio geript om er naar te luisteren. Slechts een enkel liedje was overstuurd door hoge tonen waardoor er een vervelende ruis ontstaat, maar dat zal je niet snel tegenkomen bij dagelijks gebruik. Even voor de duidelijkheid, ik heb er toen 2,5 uur mee gefilmd zonder oplader en het toestel werd wel merkbaar warm, maar niet storend warm.

Navigeren

Wat ik persoonlijk erg prettig vindt is de mogelijkheid om te kunnen navigeren met je smartphone. Dit is (in vergelijking met Galaxy s3, Galaxy s4 en HTC One) een flink verschil. Waar nieuwe smartphone vrijwel direct een fix hebben kan het bij de Samsung Galaxy S2 een tijdje duren. Als je al een keer hebt genavigeerd en een volgende keer vanaf ongeveer dezelfde plek vertrekt is de fix snel gemaakt, maar anders kan je rekenen op minimaal 1 minuut. Gelukkig is de fix wel blijvend en zit de navigatie er vrijwel niet naast. Tijdens fietsen gebruik ik wel eens een tracker en dat is akelig nauwkeurig, zowel in de binnenstad als tussen de weilanden). Een nauwkeurigheid van 1 tot 5 meter is geen uitzondering, maar daar moet ik wel bij zeggen dat het vaak niet gelijk in het begin het geval is. Vaak als ik begin is het ontvangst net genoeg om tot 10 - 20 meter nauwkeurig te kunnen bepalen.

Gamen

Echt zware games heb ik vrij weinig gespeeld en nieuwe zware games draaien niet vlekkeloos. Gelukkig draaien de algemene games als patience en scrabble zonder problemen.

Draadloze verbindingen

De draadloze verbindingen zijn over het algemeen prima, maar de laatste maanden is de WiFi niet altijd even betrouwbaar. Soms wordt er een goed bereik aangegeven terwijl er niks wordt opgehaald. Vaak voldoet het verbreken van het contact en het opnieuw verbinden, maar echt prettig is het niet. Ik vermoed dat het in de software zit door het terugflashen van de stockrom maar kan het niet bewijzen.

Software

De software door Samsung geplaatst heet Touchwiz. In het begin van de Galaxy S2 draaide deze op android Gingerbread en was deze al behoorlijk compleet. Bij het uitkomen van de Galaxy S3 viel dit behoorlijk tegen doordat deze op Ice Cream Sandwich draaide en een nieuwe versie van Touchwiz.
Tegenwoordig draait de Samsung Galaxy S2 op Android Jelly Bean en heeft deze behoorlijk rijke standaarduitrusting aan features.
Een nadeel van de vele features is dat het onoverzichtelijk dreigt te worden, maar voor mijn gevoel is alles redelijk intu´tief te vinden.

Custom Roms

Ondanks de rijke uitrusting op de Galaxy S2 kan het interessant zijn een custom rom op je smartphone te plaatsen. Doordat ik een aantal features zoals een goede panoramamodus miste en de notificatiemenu wilde kunnen aanpassen heb ik een paar maanden Cyanogenmod 11 (android 4,4 kitkat) gedraaid. Deze rom beviel me behoorlijk, vooral door de batterijduur in eerste instantie. Ik zeg bewust in eerste instantie omdat de rom niet stabiel genoeg was voor mij. Op een gegeven moment luisterde ik een paar uur naar muziek en was mijn accu halverwege de dag leeg zonder echt gebruik te hebben gemaakt (zie afbeeldingen). Om deze reden ben ik terug gegaan naar de stockrom, want de meeste features mis je toch niet in het dagelijks gebruik.

Batterijduur

Ondanks de suggestie dat de batterijduur matig is ontken ik dit absoluut. Sinds ik terug ben bij de stockrom gaat de Galaxy S2 zonder moeite de dag door (met 1650mAh!). In de zomer, als ik minder mijn mobiel nodig heb, hoogstens 2 uur per dag totaal, krijg ik er gemakkelijk 2 dagen uit. In extremis is 5 dagen me zelfs gelukt, maar daarbij heb ik zelf WiFi aan en uit geschakeld om af en toe mails op te halen. Het is even wennen maar de WiFi aan en uitzetten levert echt een waanzinnig verschil in accuduur. Om twee dagen te halen staat de WiFi overigens wel gewoon aan. In dagelijks gebruik, tijdens werkdagen, is het echter wel nodig om dagelijks op te laden. Persoonlijk heb ik hier niets tegen want een accu die anderhalve dag meegaat is slecht om elke avond op te laden (volledige accucapaciteit wordt niet benut en accu gaat daardoor achteruit). Na drie jaar tijd zit de eerste accu er nog in en ik kom nog steeds zonder problemen de dag door.

Zelfs na een ruime drie jaar gaat deze smartphone, de Samsung Galaxy S2, nog prima mee. De camera is goed voor dagelijkse foto's, de behuizing voelt door de rondingen goed aan en de software is prima voor dagelijks gebruik. Voor gamen en zware toepassingen is deze smartphone ondertussen wat trager geworden

Heb jij ook een Samsung Galaxy S II i9100 Zwart?

Eensch. Voor de prijs nog steeds een grappig toestel.
Tsja, waarom geen review van een product dat nog altijd met z'n tijd meekan? Hulde! Ik ga op zoek