Specificaties 8" (1280x800), Android 4.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad A8-50 (59407825) Blauw Review

Mentalist 1 oktober 2014, laatste update op 1 oktober 2014, 976 views

Lenovo IdeaPad A8-50 (59407825) Blauw

Voelt stevig aan, ziet er netjes/zakelijk uit, prima specs in deze prijsklasse.

Pluspunten

• Voelt stevig aan
  • Goede specs in deze prijsklasse
  • Updates beschikbaar, ook naar Android 4.4.2
  • Compacte adapter

Minpunten

• Micro-USB stekker lijkt wat stroef erin te gaan, zou ook aan de kabel kunnen liggen.
  • 1 dode (eigenlijk: stuck) pixel.
  • GPU is geen krachtpatser

Noot vooraf: ik heb iemand deze tablet aangeraden, waarop die persoon de tablet heeft gekocht en vroeg of ik even een en ander in kon stellen (updates, google account, etc). Ik heb de tablet nu dus niet meer en dit is ook de reden dat ik geen foto's heb, maar ik wou toch een korte ervaring delen.

Verpakking

Om te beginnen de doos. Een gewone kartonnen fullcolor doos met plastic er omheen. In de doos zitten de tablet (accu is ingebouwd), adapter, USB-kabel en wat kleine boekjes. Weinig tierelantijntjes dus en dat is eigenlijk maar beter ook, want extra zooi belandt meestal toch maar ergens in een la. De USB-kabel is vrij kort, dus als je de tablet wil gebruiken terwijl hij aan de lader ligt zul je een langere USB-kabel moeten kopen. Een haakse USB-kabel is dan misschien een tip om de kracht op de connector te beperken als je er per ongeluk aan trekt.

Een noot over documentatie: bij Lenovo kan je de Hardware Maintenance Manual downloaden! Daar kan ik nu vrolijk van worden. :) Hierin kan je ook lezen dat de accu welliswaar te vervangen is, maar niet door een gemiddelde gebruiker.

Eerste indruk

De micro-USB stekker gaat voor mijn gevoel wat stroef in de tablet. Ik heb helaas niet gecontroleerd of dit aan de kabel lag. Het kan ook geen kwaad, maar het viel toch op.

Na het aanzetten van de tablet het gebruikelijke werk, voorwaarden accepteren, bij Google aanmelden/inloggen. Er staan standaard al een boel icoontjes/apps op, ik heb ze niet nader onderzocht, maar er zal wel genoeg bijzitten wat je nooit gebruikt. Aan de andere kant, volgens mij heeft haast ieder Android toestel hier wel last van. Een notepad appje wat op telefoons meestal wel aanwezig is staat er standaard helaas niet op. Dat heb ik eerder gezien bij een andere tablet, het is mij een raadsel waarom je op een telefoon wel en op een tablet geen notepad appje zou willen.

Gebruik

Maargoed, een notepad appje kan je ook zelf installeren uit de play store, die op deze tablet uiteraard gewoon beschikbaar is. Ook de NPO-app kan je installeren. Uitzendinggemist werkte wel, maar live televisie niet. Ik heb in de beperkte tijd echter niet kunnen controleren of dat aan de internetverbinding, NPO of tablet lag.

Om even te zien of grafisch ook alles werkt had ik er even een spelletje op gezet, gewoon wat er bovenaan de play store stond: Asphalt Overdrive. Het loopt vloeiend, maar het feit dat de auto's geen schaduw hebben doet vermoeden dat deze tablet grafisch geen enorme krachtpatser is. Als je vooral wil gamen in 3D moet je daar dus even goed op letten.

Het scherm ziet er goed uit en heeft een prima resolutie (1280*800) in deze prijsklasse. En het is een IPS-scherm wat qua kleuren en kijkhoek een voordeel is. Bijna in het midden zit helaas wel een dode (stuck) pixel die eigenlijk alleen opvalt als een groot deel van het scherm zwart is. Dood wil eigenlijk zeggen een pixel die altijd donker is, maar deze licht juist op wanneer ie donker moet zijn, ofwel een stuck pixel. Dit is natuurlijk alleen een probleem van dit specifieke exemplaar, maar zelfs vandaag de dag is de aanwezigheid van defecte pixels helaas niet uitgesloten.

Over het updaten: ja, je kan de tablet updaten naar Android 4.4.2. Het is echter een vrij repetitieve bezigheid. Je moet naar About tablet gaan (helemaal onderaan bij instellingen) en dan de bovenste optie kiezen, system update. Echter.. Daarna heb je nog steeds 4.2.2. Dan moet je weer opnieuw naar about tablet, system update, opnieuw herstart de tablet.. En dan heb je nog steeds 4.2.2. Dan doe je het nog een keer en dn krijg je de update naar 4.4.2! En dan kan je ng 2 keer een system update doen, dan pas heb je echt de allerlaatste update van 8 augustus. Het goede nieuws is dus dat Lenovo met regelmaat updates uitgeeft. Alleen het updaten had misschien iets minder repetitief gekund.

Voor 119 krijg je een tablet die stevig aanvoelt, prima specs heeft in deze prijsklasse en vlot reageert. De USB-stekker gaat wat stroef, maar hopelijk ligt dat aan de meegeleverde kabel. Die overigens vrij kort is, wat zowel een voor- als een nadeel kan zijn. Een voordeel als je hem meeneemt, een nadeel als je de tablet wil gebruiken tijdens het laden. De ondersteuning vanuit Lenovo met updates en documentatie is zeer goed. Als je geen grafisch veeleisende games wil spelen is deze tablet wat mij betreft dan ook een aanrader.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad A8-50 (59407825) Blauw?