Specificaties 2.0 Boekenplank speaker met 30W vermogen - Bekijk alle specificaties

Edifier Studio 6 Plus (Zwart) Review

vynertje 30 september 2014, laatste update op 30 september 2014, 732 views

Edifier Studio 6 Plus (Zwart)

Zeer goede speakers met prima geluidskwaliteit.

Pluspunten

• Zeer goede geluidskwaliteit: helder geluid en warme klanken - vooral een gebalanceerd geluid
  • Hoge bouwkwaliteit en nette afwerking
  • De afstandsbediening is een aardige luxe

Minpunten

• Groot! Voor een setje op je bureau zijn ze snel te groot terwijl de kabellengte tussen de twee speakers niet al té ruim is waardoor hij minder geschikt is voor bijvoorbeeld huiskamergebruik
  • (mening) Bij sommige genres mis ik soms toch de energie die een subwoofer vaak wel kan brengen

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Introductie

Voordat ik besloot dit speakersetje te kopen heb ik een lange tijd een Logitech Z523 setje gebruikt. Ondanks dat ik geen volbloed audiofiel ben was ik na verloop van tijd toch echt toe aan een vervanging naast mijn HD25-1 II koptelefoon. Het was geen slecht setje maar ik merkte toch dat ik meer mijn koptelefoon pakte dan dat ik zou willen voor het luisteren van muziek. Na wat zoeken kwam ik daarom uit op deze Edifier Studio 6 2.0 omdat het precies bood wat ik wilde hebben: gewoon goede geluidskwaliteit.

In deze review zal ik de volgende dingen bespreken: geluidskwaliteit (voor muziek, games en film), bouwkwaliteit, vormgeving/design en overige features. Deze dingen lijken me ongeveer alles dat je zou moeten weten, maar wees vrij om toevoegingen te doen.

Mijn setup

Het leek mij handig om, voordat ik iets over bijvoorbeeld geluidskwaliteit ga zeggen, even door te nemen wat mijn huidige setup is aangezien dit van cruciaal belang is bij de beoordeling hiervan!

Ik heb deze speakers gewoon aangesloten op mijn PC, hierin zit een Asus Xonar DG geluidskaartje ter vervanging van de onboard Reltek zooi.
Om mijn muziek af te spelen gebruik ik Spotify, alle bestanden daarin zijn gewoon 320kbps. Ik luister eigenlijk alle muziek maar toch vooral richting rock/alternative/indie. Ik heb deze speakers vooral getest met deze playlist.

Mijn vergelijkingsmateriaal is vooral dus mijn oude Z523 setje en HD25-1 II koptelefoon. Nogmaals: ik ben geen audiofiel maar wel een zeer grote muziekliefhebber. Mijn kijk op dingen is (meestal) subjectief dus meningen kunnen verschillen!

Bouwkwaliteit en vormgeving

Over de bouwkwaliteit kan ik kort zijn: deze is dik in orde. De speakers zelf zijn erg zwaar (wat vaak en goed teken is) en de kabels zijn zeker niet zomaar stuk te krijgen. De aansluiting tussen de twee speakers is gedaan met een XLR kabel die er gewoon uitermate degelijk uit ziet.

Verder zien de speakers er ook gewoon goed uit. Ze zijn netjes afgewerkt in zwart en zien er strak uit.

Wat wel een (veelbesproken) nadeel is aan deze speakers is dat ze ERG groot zijn. Ik zou dit set niet aandraden voor mensen met een (erg) klein bureau of met een algeheel gebrek aan ruimte. Daarnaast zijn de kabels ook niet overdreven lang - hoewel voor de meeste mensen ruim lang genoeg. Zoals je hieronder ziet nemen ze een flink deel van mijn bureau in beslag. Ter referentie: de twee beeldschermen ernaast zijn 22 en 17 inch.

Geluidskwaliteit

Geluidskwaliteit is natuurlijk het belangrijkst voor elke speakers en ook hier kan ik kort over zijn: prima! Ondanks dat dit setje 2.0 is en dus geen subwoofer heeft merk je (meestal - hier kom ik later nog even op terug) niet dat je ook maar een klein beetje bas mist. Mocht je dit toch merken kan je het meestal fixen met een kleine draai aan de mixer.

Wat ik vooral goed vind aan de geluidskwaliteit is de helderheid van het geluid: muziek klinkt vol maar tegelijkertijd ook echt warm. De weergave van midden/hoge frequenties is dan ook dik in orde. Dit merk je ook als je bijvoorbeeld even nieuws kijkt op je computer, want de stemmen zijn uiterst verstaanbaar. Dat is natuurlijk ook het geval voor films en andere media, waar mijn oude Z523 speakers hier vaak wat tegenvielen heb ik hier er helemaal geen last van.

Wat je wel merkt in vergelijking met bijvoorbeeld een 2.1 setje of met mijn koptelefoon is dat je de muziek harder moet zetten wil het je echt een 'kick' geven: de bas is wel aanwezig maar in volle harmonie met de muziek waardoor je soms misschien de energie wat tegen vindt vallen waar je dit juist zou zoeken (bijvoorbeeld als je meer van de harde rockmuziek bent). Dit is op zich geen groot probleem maar wel iets om in beschouwing te nemen als je vooral van de harde bas leeft.

Features

Ondanks dat dit een vrij straightforward speakersetje is heeft het nog wel een paar kleine features die toch mooi meegenomen zijn. Zo komt het met een afstandsbediening (die eigenlijk alleen de functie harder/zachter en pc/aux heeft) waardoor je lekker op de bank kan blijven luieren als je het geluid harder wilt zetten en een klein zijpaneeltje waarvandaan je de treble en bas iets bij kan stellen. Dit is allemaal niets echt speciaals dus heb ik het ook niet beoordeeld in het overzicht, maar het is toch toegevoegde luxe :)

Ik geef deze speakers de maximale score aangezien het belangrijkste deel, namelijk de geluidskwaliteit, niets te wensen overlaat. Met een helder maar tegelijk ook warm geluid is muziek luisteren gewoon een genot en heb je nauwelijks het gevoel dat je iets mist. De kleine nadelen die ik heb genoemd zijn voor mij niet erg belangrijk hoewel dit voor iedereen kan verschillen. Ik heb dit setje voor 150¤ gekocht en dat vind ik dan ook een prima prijs en ik zou het dan ook aanraden voor iedereen die gewoon goed geluid zoekt!

Mocht je vragen/aanvullingen/suggesties hebben, laat een reactie achter en ik kom z.s.m. bij je terug :)

Heb jij ook een Edifier Studio 6 Plus (Zwart)?

Mooie review! Lekker to the point en vanuit een zelfde oogpunt als waarop ik de boel zou bekijken. Je hebt me over gehaald. :)
Dank voor je reactie :) Ik hoop dat je er tevreden mee zult zijn!