Samsung Syncmaster 2333HD Zwart Review

AirtjE 11 maart 2009, 25.711 views

Samsung Syncmaster 2333HD Zwart

Pluspunten

• Veel aansluitmogelijkheden
  • Scherp beeld bij 1080p bron
  • Full-HD kwaliteit
  • Mooi design
  • Standby-LED in te stellen
  • Prijs/kwaliteitsverhouding

Minpunten

• Geen DVI of HDMI kabel
  • Geluid*
  • Aansluitingen achterkant 'verdiept'

Intro
Er zijn maar weinig reviews te vinden op het internet, slechts een enkele Amerikaanse review en (gelukkig) één op Tweakers. Ik zocht zelf een nieuwe TV voor de slaapkamer. Ik ben gewend om in de woonkamer Full-HD films en TV series te kijken van mijn Media PC en gamen natuurlijk. Diit wil ik eigenlijk ook wel voor de slaapkamer. Bovendien moest de monitor ook kunnen dienen om mee te nemen voor LAN-parties of avondjes gamen op een andere locatie. Mijn keuze is, nadat ik de review van yorkick gelezen heb en de specs/prijsverschil vergeleken heb met de Samsung T220HD en T240HD (beiden heel stuk duurder), gevallen op de Samsung 2333HD.

Verpakking
De monitor zat goed verpakt in de doos met draaghendel. Eenmaal open gemaakt vindt je hierin de monitor, een ovalen standaard, een koppelstuk voor tussen deze twee. Daarnaast vindt je:
  • Stroomkabel
  • Audiokabel
  • VGA D-SUB kabel
  • Afstandsbediening en batterijen
  • Handleiding en driver CD
Montage
Het in elkaar zetten lijkt wat lastiger dan beschreven. Nadat je de koppelstuk aan de voet vastgedraaid hebt, moet je de monitor half liggend erop draaien en drukken. Het voelt wat vreemd en fragiel aan, omdat je behoorlijk wat kracht moet zetten om dit vast te krijgen. Tip: leg de voet op de grond met driehoekje naar jou gericht. Monitor met scherm naar boven toe op de voet houden en terwijl je het scherm recht kantelt, heen en weer wiebelen en kracht zetten om deze erop te drukken, zoals in de handleiding. Eenmaal opgeduwd zit het stevig in elkaar. Je kunt het scherm dan kantelen naar achter. Je kunt het scherm niet draaien: de hele voet zal mee moeten draaien.

Aansluitmogelijkheden
Een vereiste van mij was dat de nieuwe monitor voldoende aansluitingen moest hebben om zowel oude apparaten als nieuwe (Full-HD) apparaten aan te kunnen sluiten. Denk hierbij aan PC, kabelTV, Digitenne, DVD-speler, Bluray Speler, XBOX, Wii, etc. Gelukkig biedt de Samsung 2333HD dit voldoende:

Achterkant:
  • VGA D-Sub
  • DVI-D
  • DVI-D/VGA Audio in
  • Audio out (Optisch)
  • EX-Link (voor link met andere Samsung apparaten)
  • Scart RGB
  • HDMI
  • Component in
  • Antenna in (kabel of Digitenne)
Zijkant:
  • CI-slot (voor CAM-module Digitenne)
  • HDMI 2
  • Koptelefoon aansluiting
Digitenne
Digitenne is van oorsprong natuurlijk geen denderende kwaliteit. Ik heb een actieve antenne op aangesloten en in het CI-slot de CI-module ingevoerd met smartcard. Na doorlopen van een Wizard vindt het toestel netjes alle kanalen van Digitenne. Je kunt dan zappen tussen de kanalen via kanaalnummers, up/down toetsen of de TV Gids. Helaas duurt het zappen vrij lang: gemakkelijk 3-8 seconden afhankelijk van signaalsterkte. Ik moet hierbij wel een opmerking maken: de CI-modules voor Digitenne zijn standaard vrij lang. De CI-slot van de monitor zit links achter een klepje, maar als er een CI-module /smartcard in zit, kan dit klepje dus niet dicht. De kwaliteit van het beeld voor Digitenne is acceptabel, maar meer ook niet. Dit komt natuurlijk doordat het binnenkomend signaal PAL is en 'uitgerekt' wordt over de resolutie van 1920x1080.

XBOX, PC
Ik heb vervolgens mijn XBOX 360 Elite aangesloten met een HDMI kabel, ingesteld op 1080p. Spellen zien er helder en verbluffend uit, de kleuren komen er goed uit. Ook aansluiten van een computer signaal op de DVI of HDMI poort ziet er denderend uit, films en tv series (mits natuurlijk de bron op goede resolutie is) zien er levensecht uit. Toppie! Ik heb nog geen ghosting kunnen vinden, niet in snelle race spellen op de XBOX, en ook zeker niet met shooters op de PC. Verwacht ik eigenlijk ook niet met de nieuwe generatie monitoren. Het beeld blijft in de meeste hoeken waar ik zit prima, maar je moet inderdaad niet te laag ten opzichte van het scherm zitten.

Geluid
Het geluid is wat aan de zachte kant. Maar ik denk dat het ook nooit bedoeld is als een volledige vervanging van goede boxen of een geluidsinstallatie. Het is min of meer vergelijkbaar met een micro hifi setje. Speakers of aansluiten op je geluidsinstallatie is een aanrader als je echt films wilt gaan kijken.

Tweaken
Op zich hoeft er niet veel aangepast te worden aan de settings. De standaardsettings zal voor de meesten voldoende zijn, en het ligt vooral aan de persoonlijke voorkeur hoe je het beeld en geluid wilt hebben. Ik vind zelf kleurwarmte op Koel1 het best, daarnaast heb ik de geluids equalizer aangepast om de lage en hoge frequenties iets te versterken zodat het wat levendiger en zuiverder klinkt, voor zover dat kan.

Het 'truukje' om in Service-Menu te komen zoals met meeste Samsung TV's lukt hier ook nog steeds (vanaf ingeschakelde bron -> Power -> Info -> Menu -> Mute -> Power). Hiermee kun je bij onderdeel Adjust de zap tijd tussen de kanalen verkleinen (Video time), en kun je het geluid uit de speakers ietwat boosten zodat het beter klinkt. Let op! Rommel er niet zomaar aan, door in het service menu te gaan kan je garantie vervallen!

Al met al ben ik erg tevreden so far met het scherm. Tijd zal leren hoe fijn het scherm daadwerkelijk is.

Ook voor mij een eerste review, hopelijk hebben jullie er wat aan! ;)

Toevoeging
De aansluitingen op het achter paneel hebben de body van het scherm (plastic) om het te verhogen. Aansluitingen zijn als het ware dieper dan de plastic behuizing. Dit kan nadelig zijn als je wat dikkere aansluitingen gebruikt, zoals vergulde component kabels of HDMI heb ik gemerkt. Dat is wel jammer, houdt daar dus rekening mee.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2333HD Zwart?

Gebruikt iemand deze Samsung ook als monitor voor de pc? Ik ben nl. benieuwd hoe hoog de ruisproductie is van de speakers als je er vlakbij zit. Ik heb nu een 17" Samsung lcd-tv/monitor (als 2de monitor), maar als het helemaal stil is in mijn kamer dan hoor ik behoorlijk wat ruis uit de speakers komen. Dit is niet uit te zetten door hem op mute te zetten oid. Het stoort mij dermate dat ik de monitor altijd direct uit zet als ik hem niet gebruik. Ik overweeg hem te vervangen, maar dan wel door een monitor met tuner die absoluut stil is.
Hmm ik kan er wel een keer een laptop + speakerkabel aan hangen en kijken of ik wat hoor... zal eens kijken of ik binnenkort tijd heb :)
thnx. Dat vind ik nl. heel belangrijk aan een scherm. Heb ik net mn hele pc stil gemaakt met speciale fans e.d, komt er weer een ruis bij van een monitor. Bij mn huidige samsung lcdtv/monitor is de ruis niet heel hard, maar als ik verder geen muziek oid aan heb en de ramen dicht dan hoor ik echt een gesuis (wat onmiddelijk ophoudt als ik het scherm uitzet).
Ik heb 2 van deze schermen staan. Beiden Samsung Syncmaster 2333hd, maar... Ze zijn anders. Niet van uiterlijk (buiten een sticker Dolby D), maar het menu is anders, ook de modelcode is anders. De ene is een LS23CFVKF/EN en de andere is een LS23CFEKF/EN. Enig idee waarom? Enig idee welke ik best zou houden voor mezelf (ik heb er één beloofd aan iemand anders). De eerste lijkt me het snelst, maar combineert digitale en analoge kanalen in zijn kanalenkiezer. Bij de laatste zijn de tuners apart aanspreekbaar. Bij de eerste zit ook iets in de instellingen dat Anynet heet en natuurlijk de Dolby D sticker ;) .
LS23CFVKF/EN is met HD CI-slot zie ik hier op de specifikaties staan op Tweakers.

Kan er een Ziggo Cam ingezet worden? Dus die niewe (CI+)?

[Reactie gewijzigd door gas0line op 22 november 2009 13:31]

In de specs staat een CI Slot dus ik denk dat Ziggo niet gaat werken aangezien dat met de + variant werkt...(Ziggo |:( )
Ja had ik al een beetje begrepen. Maar de Alphacam Classic schijnt wel te werken (zo lang als het duurt).

Is kijken of Samsung 'm nog voor einde jaar gaat uitbrengen met CI+. Dan wacht ik nog ff, anders koop ik de CI versie gewoon.

[Reactie gewijzigd door gas0line op 29 november 2009 18:10]

Heb deze monitor/tv ook al een paar maanden. Weinig aan deze review toe te voegen, dus ga er niet zelf een schrijven ;) Wel 1 puntje wat ik erg irritant vind, nl. dat het erg lang duurt voordat je monitor uit standby komt. Het duurt wel 15 seconden vanaf dat je de muis of toetsenbord aanraakt totdat je beeld hebt. Mijn tweede monitor schiet dan wel direct aan.
Ik heb dit scherm nu vanaf koninginnedag, en hij bevalt me perfect! Hij hangt aan de muur op ongeveer 50 cm van me af, en de grootte kan niet beter. Ik heb hem aangesloten op DVI voor mijn pc, scart voor mijn PS2, en antenne aansluiting voor TV (natuurlijk), en alles werkt goed. 2 nadelen van het scherm: Lange opstarttijd, ongeveer 5 seconden. En af en toe een zoemend geluid, maar alleen op DVI aansluiting. Ga nog een keer bellen naar Samsung voor dat laatste. Verder prachtig scherm!
Die lichtblauwe aansluiting ( /DVI-D /AUDIO)
Kan ik daar ook gewoon PC spreakers op aansluiten zodat het geluid over de pc speakers gaat? Wil hem gebruiken icm digitenne en dus 2.1 setje met subwoofer, maar die heeft alleen jacket plug.
Hoe zit het met TV kijken met 4:3 uitzendingen? Kun je zelf kiezen wat voor scherminstelling je gebruikt (4:3 met zwarte balken links en rechts, wide, full screen, smart zoom, etc) of wordt het beeld gewoon opgerekt?
Uit de handleiding:
You can switch the Size.
The direct button on the remote control is 'P.SIZE' button.
• Auto Wide - Automatically adjusts the picture size to the "16:9" aspect ratio.
• 16:9 - A full screen is displayed regardless of the screen aspect ratio of the input signals.
• Wide Zoom - Magnify the size of the picture more than 4:3. (Move the screen up/donw using the
or button after selecting the by pressing the or ENTER button.)
• Zoom - Magnifies the 16:9 wide picture (in the vertical direction) to fit the screen size. (Select
by pressing the or button. Use the or button to move the picture up and down. After
selecting , use the or button to magnify or reduce the picture size in the vertical direction.)
• 4:3 - Sets the picture to 4:3 normal mode.
• Just Scan - Use the function to see the original image where its part being cut-off minimized with
HDMI (720p/ 1080i / 1080p), Component (1080i / 1080p) input signals.
Note
Settings can be adjusted and stored for each external device you have connected to an input of the TV.
Goeie duidelijke korte review. Kan het helemaal met je vinden, goed apparaat dit.
Kleine toevoeging gedaan trouwens. Als je dus vergulde kabels gebruikt of kabels met een veel dikkere aansluiting, kan het zijn dat ze dus niet goed passen. Ik heb bijvoorbeeld een dikke HDMI kabel en vergulde component kabels. Deze gaan dus niet heel diep en steken daardoor maar de helft in zo'n aansluiting... nog wel net voldoende voor contact, maar wel jammer.

[Reactie gewijzigd door AirtjE op 11 maart 2009 22:36]

Bedankt voor de review. Inderdaad lang moeten zoeken naar informatie. Ga me er eens verder in verdiepen
Hey ik had ook een vraagje.
Ik wil een monitor kopen met tv mogelijkheden.

Ik zie 2 opties
samsung t220 hd (216 euro goedkoopste pricewatch)
samsung 2333HD (260 euro goedkoopste pricewatch)

Wat is de beste keuze tussen deze twee (of misschien nog een derde optie)?

Deze vraag stel ik omdat het me logischer lijkt dat de nieuwe types monitoren beter zijn. Maar al lees ik de reviews is juist bij het nieuwe type een probleem met motion-blurring. Ook ondersteund deze full hd is dat te zien met zo'n formaat scherm?

Een logische vervolgvraag, welke van deze 2 types tv is als eerst op de markt gekomen?

[Reactie gewijzigd door kekkie op 18 maart 2009 20:49]

T220HD is eerst op de markt gekomen.
Ik zou 2333HD nemen, reden: Full HD zie je misschien niet in films. . .maar wel op PC gebruik. Dus je hebt veel meer ruimte op je desktop met Full HD. Bovendien is de 2333HD 16:9 en steeds meer TV zenders zenden uit in 16:9.