Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

ThL 5000 Zwart Review

Chocoball 28 september 2014, laatste update op 13 juni 2017, 1.780 views

ThL 5000 Zwart (Product volledig gesponsord)

De ThL 5000 zit in de ¤200 prijsklasse maar het beschikt niet over LTE en heeft een volledige plastic behuizing. Deze smartphone koop je eigenlijk maar voor 1 ding en dat is de batterij. De batterijpresetaties zijn zeker goed voor een octa core telefoon met een 5" 1080p scherm.

Pluspunten

• Batterijverbruik
  • 5" 1080p display
  • Android 4.4 met OTA

Minpunten

• Plastic behuizing
  • Warmteontwikkeling tijdens 3D spelletjes
  • Vooraf geďnstalleerde apps

Ik had de ThL 5000 net in mijn hand toen RobertowNL een review op Tweakers had geplaatst. Hoewel de review al een +3 heeft gekregen wil ik toch mijn ervaringen met jullie delen.

ThL (Technology *Happy* Life) was tot nu toe een onbekend merk voor mij. Met de ThL 5000 is het mijn eerste kennismaking met dit merk en haar producten. De 5000 mAh batterij spraak mij erg aan vandaar dat ik dit toestel heb aangeschaft. Daarnaast heeft het een octa core SOC en 5 inch 1080 scherm.

De ThL 5000 heb ik bij Dealextreme aangeschaft mede ook omdat er momenteel een geschenkenset bij zit. De verzending was via DHL en met 4 dagen had ik de zending zonder bijkomende kosten in huis. Naast de Thl 5000 wordt standaard het volgende meegeleverd:
1x 5V 1.5A oplader met EU stekker (wit)
1x USB kabel (wit)
1x Headset (wit)
1x Verkorte handleiding

De geschenkenset* bestaat uit de volgende artikelen:
1x screen protector
1x 16 GB SD kaart
1x TPU case (rookkleurig transparant)
1x Flip cover met magneet en zuignap (zwart/zilver)
1x USB OTG-adapter (groene Android robot)

Er zit standaard al een screenprotector op de ThL 5000. Op de verpakking kon ik geen sticker of code vinden om via een website te kunnen controleren of de ThL origineel is.

* tot 20 oktober 2014 is de geschenkenset nog bij DX te krijgen.

De ThL 5000 heeft zijn naam te danken aan de 5000 mAh batterij die het aan boord heeft. Verder komt de ThL 5000 in 2 kleuren wit en zwart. Verdere specificaties van de ThL 5000 zijn als volgt:

SOC: MTK6592 Turbo octa core 2.0 GHz
GPU: Mali 450-MP4 700 MHz
RAM/ROM: 2 GB RAM, 16 GB ROM (12 GB beschikbaar)
Display: 5 inch FHD 1920 x 1080 resolutie, 441 ppi, 10 punt multitouch, Corning Gorilla Glass 3
Dual SIM: Ja, 2x normale SIM kaart
Netwerk: 2G: GSM 850/900/1800/1900 3G: WCDMA 850/2100
Data transfer: GPRS , HSPA , EDGE
Wi-Fi: 802.11 b/g/n
Camera: Voor 5MP, achter 13MP (Sony IMX135)
SD kaartondersteuning: Ja, tot 32 GB
Sensoren: gyroscope , g-sensor , proximity , kompas, GPS
Overig: Bluetooth 4.0, NFC, USB OTG, Notificatie LED, quick charge, FM Radio, ClearMotion video en gesture control.
Batterij: 5000mAh, Silikon Anode Li Polymer
Android: KitKat 4.4.2 (Build thl.5000.007D.20140910.KK.FHD.EN.COM.16P128_MT6592T_V1.0.9)
Afmetingen: L 14,5 cm x B 7,24 cm x D 0,89 cm
Gewicht: 140 gram

De ThL 5000 heeft een eigen ontwerp, in dit geval zwarte behuizing met een chromen rand. Boven bevindt zich de ingang voor de koptelefoon en de micro USB aansluiting. Links zit de aan/uit knop en rechts zitten de volumeknoppen. De knoppen zitten niet strak maar reageren wel goed bij het bedienen. Aan de onderzijde zit niks.

Aan de voorkant zit de proximity sensor, speaker, notificatie LED, camera, 5 inch display. Verder naar beneden zitten de soft touch buttons en de microfoon. De soft touch buttons zijn verlicht maar niet gelijkmatig. Onderaan zijn ze feller verlicht dan bovenaan. Aan de achterkant zit de hoofdcamera, 1 LED als flits en onderaan de speaker. De achterdeksel is voorzien van een zilverkleurig ThL logo en heeft een lichte structuur waardoor vingerafdrukken nauwelijks zichtbaar zijn.

De afwerking is goed, het toestel oogt zakelijk maar ook saai. Het toestel is ondanks het 5 inch scherm goed te bedienen met 1 hand. Eenmaal in de hand wordt het toch een ander verhaal, de lijst die eerst van metaal leek en de chromen rand zijn ook van plastic. Sterker de gehele buitenkant is van plastic en door het vele plastic voelt het toestel licht aan. Aleen het uiterlijk is niet de reden waarom je dit toestel koopt.

De 5000mAh batterij kan volgens de opgaven 47 uur gesprekstijd aan, 11 uur webbrowsen via Wi-Fi en 12 uur video kijken. De stand-by tijd is zelfs 1100 uur wat neerkomt op 41 dagen. De ThL 5000 beschikt ook over quick charging en kan ook als power bank dienen voor andere apparaten.

Verder beschikt de ThL 5000 over een Sony IMX135 sensor. De camera kan 13MP maar kan softwarematig zelfs tot 18MP. De camera voor zou de perfecte selfie camera zijn door groothoek van 88 zoals bijvoorbeeld de Lenovo K900 ook heeft. In Azië is het populair om in foto’s het V(ictory)-teken te gebruiken. Beide camera‘s hebben een zogenaamde V-teken optie, wanneer de camera het V-teken detecteert dan schakelt deze een 2 seconden timer in en maakt daarna een foto. Ook kan je foto’s maken met spraaksturing door cheese of capture te zeggen maakt het toestel een foto of videoopname.

Wat de ThL 5000 ook net als de Doogee DG310 heeft is gesture control. Door dubbel te tikken of door het schrijven van een letter of leesteken op een uitgeschakeld scherm wordt het toestel ontwaakt of start het bijvoorbeeld de camera.

Met de ThL 5000 heb Ik verschillende tests uitgevoerd zoals synthetische benchmarks en dagelijks gebruik.

Prestaties
AnTuTu versie 5 geeft Good Job met 31687 punten. Ook heb ik geprobeerd Antutu Battery Test te gebruiken. Helaas werd de test vroegtijdig afgebroken omdat het toestel zichzelf uitschakelde tegen oververhitting. Toch heeft het 11843 punten gehaald en daarmee de eerste plaats in de lijst.

Resultaten andere benchmarks:
Quadrant Standard: 15318
NenaMark2: 52.3fps
Epic Citadel: FPS 50.9, 1920x1080, High quality

Spellen
Als spellen heb ik gekozen voor Shadow Fight 2, Angry Birds Stella und Asphalt 8. Alle spellen reageren goed en vloeiend. Tijdens het spelen van Asphalt 8 werd de ThL 5000 erg warm vanaf het midden tot aan de camera maar schakelde zichzelf niet uit. Aangzien de ThL 5000 uit plastic bestaat en niet aluminium kan het waarschijnlijk niet zijn warmte goed kwijt.

Bediening
Zoals eerder aangegeven voelen de aan/uit knop en volumetoetsen een beetje wankelend maar reageren verder goed. De soft touch toetsen reageren ook goed. De vibratie bij de soft touch toetsen is nogal zacht.

Gesprekskwaliteit
De gesprekskwaliteit is goed, beide kanten kunnen elkaar goed verstaan. Wel lees ik dat het kan gebeuren dat het gesprek spontaan wordt afgebroken maar of dit te maken heeft met de proximity sensor is niet duidelijk. Tijdens het bellen kan het scherm spontaan aan gaan en zit de knop om de verbinding te verbreken precies op oorhoogte. Door gebruik te maken van de flip cover lijkt het probleem echter opgelost te zijn. Bellen via Bluetooth in de auto gaat ook zonder problemen.

Wi-Fi
Voor de komst van firmware 1.9 waren er problemen met fluctuaties in de Wi-Fi ontvangst. In firmware 1.9 lijken deze tot het verleden te behoren en haalt het toestel op mijn Fritz!Box 7360 eenvoudig 149 Mbit/s. Verder worden WPA2, WMM en STBC door de ThL ondersteund.

Display
De ThL heeft een 5 inch 1080p FHD OGS display met een resolutie van 1920 bij 1080. De kleuren en helderheid zijn goed. Bij zwarte weergave is er geen bleeding aan de randen te bekennen. De kijkhoeken zijn in orde wat betreft de kleuren alleen wordt het display snel wat donkerder bij schuine kijkhoeken.

In daglicht is het scherm nog redelijk goed af te lezen maar met direct zonlicht wordt het wel lastiger aflezen.

Speaker/koptelefoon
De ThL 5000 heeft een NXP Audio Chip waardoor het over betere audio kwaliteiten waaronder een loudness optie moet beschikken. Het geluid uit de speaker is over het algemeen goed maar soms een beetje vlak zelfs wanneer het volume op maximaal staat. Ik kon echter geen vervorming waarnemen.

De koptelefoon van ThL heb ik niet gebruikt maar wel mijn Xiaomi Piston V2 headset. Het geluid over de headset is goed en zelfs beter dan via de speaker.

GPS
Ook hier heeft firmware 1.09 verbeteringen aangebracht. Binnenshuis had ik binnen 30 seconden een GPS fix. Buiten duurde het zelfs niet langer dan 10 seconden. Met Open GPS Tracker heb ik een route met de auto getest. Volgens Open GPS Tracker ben ik niet via wegen maar in een directe lijn over huizen heengevlogen en bij parkeren lijkt het eerder een kleutertekening.

Binnen:

Buiten:

Batterij
De ThL 5000 beschikt momenteel over de grootste batterij van alle smartphones met een capaciteit van maar liefst 5000mAh. Het gaat hier niet om een Li-ion batterij maar een Silicone Anode Li Polymeer batterij. Het verschil is dat een Li-ion batterij een koolsrog anode heeft en de ThL een anode van siliconen waardoor deze 20% meer capaciteit krijgen. Met een USB voltage meter heb ik geprobeerd te kijken wat er werkelijk in gaat, de tester bleef steken op 4435mAh.

Ik kon niet testen of de ThL daadwerkelijk 1100 uur mee gaat in stand-by. Na 2 dagen wachten met alleen GSM en Wi-Fi ingeschakeld ging het toestel eindelijk naar 99%. Ook na 2 volle dagen gewoon gebruik (bellen, Wi-Fi, GPS, Bluetooth) had ik nog makkelijk 90%.

Om niet te lang te hoeven wachten met opladen beschikt de ThL 5000 over quick charging en duurt het opladen van leeg naar 100% 4 uur met de meegeleverde oplader. Met een Xiaomi 10400mAh Power Bank duurt het ook 4 uur maar blijft de ThL steken op 99%. De ThL 5000 kan ook als power bank voor andere apparaten ingezet worden. Mijn Redmi 1S werd elk uur van 23% aan nieuwe batterijduur voorzien terwijl de ThL5000 zelf elk uur 17% inleverde aan batterijduur.

In de webbrowsing duurtest via W-Fi ging de ThL 5000 12 uur mee voordat ik de waarschuwing kreeg dat er nog 15% batterijduur over was. De video duurtest betrof een 1080p film van 1 uur en 57 minuten die op de interne SD kaart stond en verder waren Wi-Fi, 3G, GPS, Bluetooth en NFC uitgeschakeld. De test is 2 keer gedaan met en zonder ClearMotion. ClearMotion zou voor betere en scherpere beelden tijdens het afspelen moeten zorgen.

Met ClearMotion ingeschakeld houdt het toestel het een 10 uur vol. Zonder ClearMotion houdt het toestel het maar liefst 15 uur en 45 minuten vol en verslaat hiermee de Samsung Galaxy S5 die in de Tweakers test die daar 14 uur en 12 minuten behaalde.

Camera
De ThL 5000 is uitgerust met een Sony IMX135 Kamera waarmee 13MP ter beschikking staan en softwarematig zelfs 18MP (4928x3696). Daarnaast heeft het een aperture van F1.8. Ik heb een aantal foto’s gemaakt van hetzelfde object, eerst in 18MP, dan 13MP en dan in 8 MP met een Samsung Galaxy Note II.

ThL 5000 18MP
ThL 5000 13MP
GN2 8 MP
ThL 5000 18MP
ThL 5000 13MP
GN2 8 MP

De camera aan de voorkant heeft 5MP ter beschikking en softwarematig 13MP (4096x3072). Het zou een betere selfie camera zijn omdat het een 88° groothoeklens heeft. In een test met een normale camera aan de voorkant ontstaat er 0,5 cm meer ruimte aan beiden zijden van de foto.

De V(ictory)-teken optie werkt op beide camera's wisselvallig. De spraaksturing werkt gek genoeg ook op Chinese spraak. Net als bij de DG310 werkt de Chinese variant van cheese prima om het toestel een foto te laten maken.

Gesture control
Net als de Doogee DG310 heeft de ThL 5000 ook gesture control alleen werkt het hier wel. Dubbel kloppen werkt elke keer net als het schrijven van een letter of leesteken. Ook wanneer er een schermbeveiliging is zoals PIN of pattern staat ingesteld wordt netjes erom gevraagd als het toestel ontwaakt of de camera app start. Dit is bij de Doogee niet het geval. Het enige wat niet kan is andere applicatiess koppelen zoals dat wel bij de Doogee het geval is.

De ThL 5000 heeft een AOSP versie Android KitKat 4.4.2 met een eigen thema. De iconen zijn nogal fel gekleurd met veel geel en oranje. Wel is er ondersteuning voor meerdere talen waaronder Nederlands alleen is niet alles even goed vertaald helaas. Standaard zit er geen ROOT op de ThL 5000. Wel krijgt de ThL5000 regelmatig OTA updates. Zo zijn de GPS en Wi-Fi problemen aangepakt in firmware versie 1.09. Alleen is er geen vast patroon (wekelijks/maandelijks) van updates zoals bij Xiaomi bijvoorbeeld.

Verder is er een app drawer aanwezig. Ook zijn er een aantal applicaties vooraf geinstalleerd zoals Adobe Flash Player, Baidu Browser, DU Speed Booster, Mobiegenie und Twidroyd. Twidroyd is overigens de enige applicatie die in de lijst van gesture control voorkomt. Het is niet duidelijk waarom Adobe Flash Player er op staat terwijl het niet meer in de Play Store beschikbaar is. Adobe Flash Player is eventueel wel bij te werken via de pagina met gearchiveerde versies van Flash Player bij Adobe.

Een nadeel wat RobertowNL ook al aangaf is de lijst met applicaties in de app drawer niet te sorteren is. Wanneer bovenstaande applicaties verwijderd worden blijft er weinig over van de alfabetische volgorde en is dus nog niet aangepast in firmware 1.09.

Floatapp is een soort mini uitgave van de sidebar zoals bij de Galaxy Note II destijds. Het herbergt 4 applicaties: Video, Muziek, Rekenmachine en Recorder. De applicaties kunnen niet door andere applicatiex vervangen worden. Door langer op de back toets te drukken (Net als bij de Note II met de side bar) verschijnt of verdwijnt de Floatapp button.

Bij het wegschrijven van data (foto, video, apps, etc.) kan gekozen worden voor de interne of externe SD kaart. Ik had gelezen dat dit problemen zou geven vooral met apps maar kon zonder problemen apps installeren en gebruiken op de interne en externe SD kaart.

Momenteel is de laatste versie 1.10.

Flip cover
De ThL 5000 heeft een speciaal voor het model gemaakt flip cover met een venster. In de flap zit een magneet en een zuignap. Als de magneet bij het scherm komt schakelt het scherm over een op scherm met een klok die precies in het venster van de flap verschijnt. Er kan gekozen worden voor een klassieke klok of digitale klok met datum door over het scherm te vegen.

De zuignap moet de flap op zijn plek houden. Helaas wil de zuignap door de geringe grootte nog wel eens loslaten waardoor de magneet hoger komt en het scherm ontwaakt. Ook heeft de zuignap ervoor gezorgd dat de screenprotector los van het scherm kwam

Een ander probleempje is wanneer je gebeld wordt een door privé nummer of contact zonder foto. Het venster laat namelijk geen naam zien alleen een silhouet met 2 knopjes voor opnemen of weigeren.

TPU case
Als je een flip cover onhandig vindt is er ook een TPU case. Deze sluit netjes om de ThL 5000 heen. De randen worden beschermd en met een screenprotector heb je maximale veiligheid. Aan de achterkant zit een uitsparing voor de cameralens en flits.

Tempered glass screen protector
Voor de Thl 5000 is er ook een tempered glass screenprotector te verkrijgen via Aliexpress. Ik kreeg de screenprotector erg goed ingepakt.

Het is een screenprotector met een dikte van 0,3mm en een hardheid van 9H maar helaas niet 2.5D (afgeronde randen) waardoor deze niet mooi naar de rand afbuigt daardoor oogt deze ook wat hoog en mogelijk gevoelig voor schade aan de rand.

De kwaliteit ziet er verder goed uit. Samen met de siliconen bumper of flip cover zal het de ThL 5000 goed kunnen beschermen wat ik niet meer heb kunnen testen omdat ik het toestel niet meer in mijn bezit heb.

Heb jij ook een ThL 5000 Zwart?

Leuke review!

Ik heb er zelf ook een :)

Past die screen protector van jou goed? (linkje?) Ik heb een setje plastic screen protectors, maar die zijn of precies even groot als het display, of iets groter. Ze passen in ieder geval net niet, waardoor je opstaande randjes krijgt waar troep onder komt.

De flip cover gebruik ik trouwens nooit. Het is geen amoled display, dus wat heb je er eigenlijk aan. De hele backlight staat aan.

[Reactie gewijzigd door Byte_Me op 20 oktober 2014 13:05]

Dank je Byte_Me. Ik had deze via AE. Omdat ze niet 2.5D zijn hebben ze een rechte rand en passen ze net niet mooi op het display.

Ik heb graag wat bescherming om de telefoon als het kan. De flipcover is grappig omdat je dan die aparte klok kijkt maar irritant omdat je het nummer van de beller niet ziet. De siliconen beschermhoes is dan een betere optie.

Ik vond de kleuren in het display wel goed maar lees dat kopers die hem nu krijgen klagen over fletse kleuren. Hoe lang heb jij hem?
Ik heb hem nu een maandje of 2. Mijn scherm is prima, maar op XDA hoor ik er idd klachten over.
Ik gebruik idd altijd die siliconen hoes die je erbij kreeg.

Hopelijk vind ik nog een goede screen guard :P
Heb dezelfde besteld, in combinatie met die siliconen hoes werkt ie perfect! Het hoesje steekt iets verder uit dan de screenguard, dus dat is prima.

Gelukkig heb ik hem er in 1 keer perfect opgekregen, hopelijk hoeft ie er nooit meer af :)
Mooi om te horen dat het perfect werkt. Ik had een beetje mijn twijfels over de kwaliteit van de screenprotector maar zo te horen bevalt deze goed :)