WD Red WD30EFRX, 3TB Review

REvandenBerg 27 september 2014, 2.806 views

WD Red WD30EFRX, 3TB

Heb 3 schijven voor een vriend gekocht, die alle 3 'dead on arrival' bleken.

Pluspunten

• Geen

Minpunten

• 3 DOA uit 3

Heb 3 schijven voor een vriend gekocht, die alle 3 'dead on arrival' bleken. 1 schijf heeft nog enkele uren op zijn Windows 7 systeem gedraaid maar hield er plots mee op. De andere deden niks. Ik dacht dat hij wat fout deed, maar... Met 2 schijven wil mijn Windows 8.1 systeem niet eens opstarten, met nummer 3 wel, maar traag en formatteren mislukt. HDD Tune geeft (oa) SMART fouten.

Heb jij ook een WD Red WD30EFRX, 3TB?

Meer advertenties

ik denk dat de hdd's een keer gevallen zijn met bezorging oid, het ligt niet aan de hdd's zelf
Niet echt een review dit, meer een klacht. Het zegt ook niets over de betrouwbaarheid van deze schijven. Nu geef je eigenlijk aan dat deze schijven allemaal onbetrouwbaar zijn. Ik heb tig van deze schijven in mijn handen gehad en nog geen 1 daarvan was DOA. Dit zegt ook niets maar als ik deze review zou schrijven zoals jij gedaan hebt zou ik dan aangeven dat het super schijven zijn.
Bij een review verwacht ik meer dan: Ik heb 3 defecte schijven. De kans dat je 3 DOA's hebt zonder dat er iets mee gebeurt is, is extreem klein. Grote kans dat het hele zooitje ergens een keer goed gevallen is. Normaal gesproken is misschien 1 op de 100 of zelfs 1 op de 1000 een DOA. De kans dat je er dan 3 hebt is zeer klein.

Niet persoonlijk bedoelt maar ik zie wel vaker reviews die niet meer zeggen dan: Wat een bagger product het is kapot. Vind ik persoonlijk niet echt zinvol.
Ik vermoedde zelf dat een eSATA kastje de boosdoener was, maar dat (b)lijkt niet het geval te zijn. De HDDs waren goed verpakt en de verpakking was onbeschadigd. Vallen zou kunnen, maar is voor mij niet te achterhalen.
Klopt een DOA 3 uit 3 is inderdaad niet erg geloofwaardig, ik zou het probleem of oorzaak ook niet bij betreffende hardeschijven zoeken, maar meer bij het transport. Er kan best iets gebeurd zijn tussen transport groothandel en jouw leverancier of de verpakking is onderweg naar jouw adres een keer flink gestuiterd. Dit hoeft niet eens zoveel schade aan een doos op te leveren.

Met andere woorden drie van de drie hardeschijven defect lijkt onwaarschijnlijk dat de oorzaak bij betreffende hardeschijven gezocht moet worden en dan is zo'n review als deze door het gebrek aan onderbouwing niet echt relevant te noemen.
Backblaze.com heeft het in de Tabel over "WD 3TB" schijven, of dat allemaal Red of Green of Blue of Black of RE zijn, alsmede de oude modellen of de nieuwe modellen zijn, is echt niet gedefinieerd!

In de text lees ik dat het WD Red's betreft die op dit moment gemiddeld niet ouder zijn dan 6 maanden, sowieso Nasware v2 en Nasware v3 schijven dus, met standaard ingeschakelde Headparking, net zoals dat standaard is bij alle WD Green schijven die Backblaze al eerder incompatibel vond.
Backblaze gebruikt forse Raid-array's waar de schijven dicht bij elkaar zitten en genieten van elkaars vibraties, niet elke consumentenschijf doet het lekker in die situaties & in dat soort Raid-array's zou ik persoonlijk geen schijven met ingeschakelde Headparking-functionaliteit willen hebben.

In het algemeen worden HDD's vanaf de fabriek verpakt in dozen van 5 stuks beschermt door Foam, het kan zijn dat alle 3 uit dezelfde doos komen die vanaf fabriek ergens een 'optater' heeft gehad.
Het kan ook zijn dat de betreffende schijven uit de China-fabriek komen en bij de assemblage op maandag-morgen ernstige fouten zijn gemaakt die pas bij de klant aan het licht komen.
REvandenBerg: Komen de schijven uit China? Of uit de fabrieken in Thailand of MaleisiŽ? Staat op het Label.

Je hebt het over een eSata kastje, ze deden het ook niet intern aangesloten op de computer?
Een 'eSata kastje' gebruikt sowieso een losse voeding/PSU, is die wel OK of heeft deze de genadeklap uitgedeeld?
HDD Tune geeft (oa) SMART fouten.
Welke fouten zijn dat dan? Definieer het eens.

Mijn ervaring met WD Red schijven is juist erg positief:
Ik heb 1x 3TB WD Red (Nasware v1) & 2x 4TB WD Red (Nasware v2), probleemloos vanaf de eerste start. Wel heb ik bij de "Nasware v2" schijven de functie "intellipark" uitgeschakeld. (Headparking)

offtopic:
Flamen & ook het zeuren over -1's & Fanboy-ism worden hier terecht beloond met, jawel, -1's ;)

[Reactie gewijzigd door bitshape op 28 september 2014 14:29]

Als je de moeite had genomen om op Blackblaze.com te kijken, dan had je gezien dat in hun tabel de WD30EFRX, gemiddeld 0,5 jaar oud en een failure rate van 8,8% staat. Kennelijk hebben ze er veel gekocht, want in januari waren ze gemiddeld ook 0,5 jaar oud maar was er een failure rate van maar 3,8%. Je mag wellicht aannemen dat de iets oudere schijven voor de toename van 5,0% gezorgd hebben. Iets ouder zou je wellicht tussen 0,5 en en 1,0 jaar kunnen schatten. Daar staat bijvoorbeeld de Hitachi 5K3000, gemiddeld 2,1 jaar oud en een failure rate van 0,7% tegenover. Of de failure rate bij WD schijven door een ingeschakelde Headparking veroorzaakt wordt lijkt mij lastig in te schatten.

2 van de 3 schijven (NASware 2.0) komen uit MaleisiŽ. De 3e (Nasware 3.0) komt uit Thailand. De schijven uit MaleisiŽ worden intern en extern niet herkend. Intern zorgen ze er zelfs voor dat een van mijn Windows 8.1 PC's niet boot. De schijf uit Thailand zorgt intern voor vertraagd opstarten. Formatteren mislukt. De HDD Tune fout heb ik niet genoteerd, maar het was in elk geval niet de fout "de postbode heeft mij van 2,0 m hoogte uit zijn handen laten flikkeren". 2 van de 3 schijven hebben in het eSata kastje gezeten. Toen de eerste schijf na enkele uren de geest gaf heb ik aangenomen dat het of de schijf was of het kastje. Eerst een tweede schijf in het kastje geprobeerd (schijf werd niet herkend), daarna een derde schijf via een ander USB-kastje (schijf werd niet herkend). Vervolgens alle drie de schijven op een van mijn eigen Windows 8.1 PCs intern en extern uitgetest en kapot bevonden. Het eSata kastje heb ik getest met een eigen (Seagate) schijf en akkoord bevonden.

Ik ben blij dat jij positieve ervaringen met je WD Red schijven hebt. Ik wou dat ik ze ook had. Ik voel me wat opgelaten, dat ik een vriend 3 schijven heb laten kopen die het allemaal niet doen. Notabene om een oud, maar goed functionerend Synology Nasje te vervangen.

Zowel jouw positieve ervaring als mijn negatieve zeggen natuurlijk weinig over de overall betrouwbaarheid van de WD Red 3TB. In die zin is het invullen van beoordelingsaspect betrouwbaarheid bij productbeoordelingen op Tweakers veelal subjectief en niet bijzonder relevant. Kritiek op mijn beoordeling - vervuiling, -1, etcetera - is ook subjectief en niet bijzonder relevant.

Ik bezit nu zelf alleen een WD Black schijf van 1TB uit 2012. Nooit een probleem mee gehad. Ik kocht in 2012 ook een WD Live 2TB, waarvan de HDD een maandje geleden de geest gaf.

[Reactie gewijzigd door REvandenBerg op 29 september 2014 09:46]

Door de diverse (negatieve) reacties belandde ik vanmorgen een kwart eeuw terug in de tijd. Ik was toen directeur ICT bij de EOE-Optiebeurs. 'De vloer' klaagde over de onbetrouwbaarheid van het beurssysteem. Vloer en ICT - na aanvankelijk hevige protesten van 'mijn' techneuten - ontwikkelde een betrouwbaarheidssysteem, waarbij 1) de vloer bepaalde wat een storing was en hoe lang die duurde en 2) de vloer en de techneuten samen een 'post mortem' onderzoek deden, niet om te 'flamen' zoals ik hierboven las, maar om te leren van fouten. Dit resulteerde in onder andere 'hot standby' in plaats van 'lukewarm standby', 'intelligent activity monitoring' en online toevoegen van optieseries (veel down time was het gevolg van invoerfouten; 'Dat ligt niet aan ons systeem', zeiden ICT-ers aanvankelijk) en een beschikbaarheid van meer dan 99,999%.

Als ik in de leiding van WD zat, zou ik me niet - zoals sommige van bovenstaande Tweakers - verschuilen achter 'er was niks mis met deze schijven', 'iemand heeft ze laten vallen' maar willen achterhalen wat er mis ging en verbeteringen doorvoeren (betere verpakking, gespecialiseerde vervoerders, 'WD Protectsmart', etcetera).
SiComputers ging er op verzoek van mijn vriend mee akkoord om de 3 DOA Western Digital Red 3 TB tegen bijbetaling van de meerprijs om te ruilen voor Hitachi's.
beste RE

ik dank je hartelijk voor het delen van deze info. of het nu wel of geen nutteloze informatie is voor andere, ik wil het graag horen als er meerdere mensen zijn met meerdere problemen met een schijf. ik zelf heb vele wd's gehad en nog in gebruik en was eigenlijk van plan deze schijf morgen te kopen om een stervende seagate te backuppen..

door dat er meerdere slechte ervaringen hier gepost zijn ga ik nu verder onderzoeken of deze schijven een probleem kennen. helaas moet ik erkennen dat he op tw helaas niet meer wenselijk is om kritisch te zijn en ik verwacht derhalve dat ook mijn reactie weggemod zal worden.

edit typo

[Reactie gewijzigd door duikeend op 17 januari 2015 01:27]

Beste duikeend,

Dank voor je opmerking. Precies de reden voor mijn DOA-rapportage, waar ik ondanks de kritiek nog steeds 100% achter sta.