Specificaties Sport, Voetbal-game voor de PlayStation 4 - Bekijk alle specificaties

FIFA 15, PlayStation 4 Review

Fast_Footies 27 september 2014, laatste update op 2 oktober 2014, 5.068 views

FIFA 15, PlayStation 4

Ik ben een fan van de FIFA serie alleen na 12 ging het voor mij hard bergafwaarts. Had ik FIFA 15 maar niet gekocht, te frustrerend. Gigantsich aantal bugs blijft overheersen wanneer spelers aan elkaar gewaagd zijn. FIFA 12 > 13> 14> 15

Pluspunten

• Blijft leuk om te spelen
  • Vlot spel
  • Veel spelmodi

Minpunten

• Bugs van FIFA 14 + nieuwe
  • Focus ligt op de "sfeer"

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 1
De lange lijst aan bugs waar EA maar niks aan wil doen is langer geworden. In plaats van zich te focussen een goed spel uit te brengen kiezen zij er jaar naar jaar voor om nieuwe dingen toe te voegen zoals een concept squad in Ultimate Team. Ik heb het spel gekocht omdat de demo lekker speelden, maar deze blijkt behoorlijk anders dan het spel zelf. Ik speel voornamelijk Ultimate Team, met carriere heb ik niet veel ervaring maar het scouting systeem lijkt mij waardeloos.

De focus van het spel
Het spel legt de focus op de "sfeer" wat betekent dat gemmideld twee keer per wedstrijd zit te kijken naar twee spelers die met elkaar gaan duwen na een overtreding. Bij een spelhervatting moet je kijken naar hoe de speler de bal pakt en een aanloopje neemt. En de cinematics die je voor na en tijdens de wedstrijd ziet kunnen deels niet worden overgeslagen om sfeer te creëren. Dat alles zou natuurlijk geen probleem zijn als je eens een wedstrijd speelt op een dag, alleen wanneer je meerdere wedstrijden wilt spelen begint dit te irriteren. Buiten het daadwerkelijke voetbal ziet FIFA 15 er wel blits uit maar gaat soms ten koste van het gebruiksgemak.

De gameplay
Het belangrijkste onderdeel van het spel is de gameplay, FIFA 15 heeft een hoger tempo gekregen door het geven van passes makkelijker te maken. Zo denk je bijvoorbeeld in een voorspelbare paaslijn te gaan liggen wordt de bal automatisch over die speler heen gelobt door de tegenstander. Passes waar iemand tussen staat worden automatisch om de tegenstander heen gegeven. Kortom bijna iedere pass komt aan, wat op zich geen probleem zou zijn als je als verdediger de mogelijkheid hebt om te verdedigen. Bij FIFA 14 was het altijd episch dat wanneer je de bal wilde onderscheppen de speler over de bal heen stapte, gelukkig lijkt dit minder te zijn geworden. Echter door de verhoogde snelheid van het spel is verdedigen zeer moeilijk/onmogelijk. Verdedigers zijn sloom, dom, onhandig. De enige manier om een speler te stoppen met verdedigen is het goed gokken van de plek waar de tegenstander heen wil. Gok je verkeerd? Dan kan de tegenstander rechtstreeks op je doel aflopen, vanaf de aftrap in je eentje scoren is dan ook redelijk eenvoudig en veel voorkomend online.

De enige die spelers bestuurt ben jij namelijk, je kan een tweede verdediger erbij roepen die er vlak voor blijft staan en alleen de bal pakt wanneer de aanvaller er tegen aanloopt. De rest van je spelers zullen waarschijnlijk in die tussentijd aan het toekijken zijn. Wat tot de situatie leidt dat jij zit te kijken naar hoe jou verdedigers kijken naar wat de aanvaller doet zonder dat iemand de macht heeft om in te grijpen in de meeste gevallen. Online worden het dan ook ren spelletjes, pass door het middenveld om de middenvelders van de tegenstanders voorbij te zijn en dan is het je aanvallers tegen de twee centrale verdedigers + eventueel een speler waar jij mee loopt. EA heeft waarschijnlijk met hun "verbetering van de AI" verdedigers gekoppeld aan bepaalde spelers waardoor alleen de spelers mee verdedigen die gekoppeld zijn aan de aanvallers die naar voren gaan. Je denkt dit op te kunnen lossen door de man voor je te houden, maar dan komt het gigantische snelheidsverschil tussen de spelers naar voren. Neem aanvallers die snel zijn en stuur de andere aanvaller diep en verzend de pass en je staat één op één. Nu staat echter de keeper ver van zijn goal waardoor hij dat soort ballen regelmatig kan pakken. Gevolg is wel dat wanneer je op 25-30 meter stilstaat je met de krul knop en de juiste snelheid iedere pauper speler de bal over de keeper heen kan scoren.

Lukt het je om de bal af te pakken moet je als verdediger blij zijn dat je hem niet meteen weer kwijt bent doordat de aanvaller je een beuk geeft een je verdediger een ongewenste dribbel maakt. Het verdedigen stopt namelijk pas wanneer de bal weg is, maar wanneer je constant de bal moet wegschieten kan jezelf geen aanval opzetten. Of spelers lopen ergens anders spontaan elkaar omver waardoor je de bal niet kan verwerken (door de "realistische" physics engine). Het is dus noodzakelijk om achterin rond te spelen waardoor de tegenstander ook regelmatig een tweede kans krijgt. Dan de nieuwe keeper die onrealistische redding laat opvolgen door ongelofelijke blunders. Het is kinderlijk eenvoudig om te scoren als je eenmaal door hebt hoe dat eenvoudig gaat, bijvoorbeeld tijdens het uitkomen van de keeper een dribbel naar een kant te doen is het doel leeg en zal de keeper niet langer de bal tegenhouden. Maar besluit je van de 16 meter volle kracht te schieten is in veel gevallen de keeper "up to the task". Verdere pijnpunten zijn, deze lijst bevat niet alle bugs alleen zeer frustrerende:

-Wisselen naar de verkeerde speler zowel handmatig als automatisch
-All out attack resulteert in meer druk op de bal maar wanneer de bal in je bezit is loopt niemand naar voren in sommige gevallen
-Corners worden zelden nog gepakt door de keeper omdat een mannetje dat stilstaat sterker is dan één die beweegt, wat af en toe leidt tot komische tafferelen.
-Iedere speler die jij niet bent kijkt toe wat er gebeurd.
-Snelheid is wederom te belangrijk, maar nu is fysiek ook zeer praktisch.
-Je hebt soms het gevoel dat je naar vooraf ingestelde animaties zit te kijken, een speler die net bij een bal kan en op een leeg doel afgaat maakt een sliding om de bal te schieten in plaats van rustig naar de bal toe te lopen en te schieten.

Verder zit in Ultimate Team irritaties zoals het niet alleen kunnen resetten van het budget waarbinnen je een speler zoekt zonder alle andere ingevoerde gegevens ook te veranderen. Je kan geen taktiek maken voor je team waardoor je met een standaard taktiek speelt die niet past bij het snelle voetbal, waardoor bijvoorbeeld er een gat van 10 meter tussen je verdedigers en middenvelders is waar de tegenstander mooi tussendoor kan lopen. Zoekfilters die handig zijn ontbreken, bijvoorbeeld bij het zoeken naar rare contracts. enz.

Je blijft het spel op één of andere manier toch spelen ondanks dat de gameplay waardeloos is, ik heb spijt dat ik het spel heb gekocht. Het is gewoon niet af, en in plaats van FIFA 14 te verbeteren kiest EA (zoals ieder jaar) ervoor om liever dingen toe te voegen. Het is een aardig leuk spel om tegen de pc te spelen, zeer leuk om tegen vrienden te spelen, echter online spelen is een afrader door alle fouten die het spel bevat.

Heb jij ook een FIFA 15, PlayStation 4?

Reviews door de redactie

Mooie heldere review en ik snap je punten vab frustratie... ik speel fifa sinds 2013 niet meer...maar herken alle negatieve punten die jij noemt ook vab destijds...het lijkt erop dat ea idd alleen maar functies toevoegd ipv het spel verbeterd
Ik ben het inderdaad helemaal met je eens. Er zijn zel-den online potjes waarbij je echt gewaagd aan elkaar bent. Af en toe lijken jouw spelers gisteren met z'n anderen een teamuitje te hebben gehad, of schiet je 15 keer op het goal en pist je tegenstander er met één schot tussendoor. In andere wedstrijden zijn precies dezelfde spelers allemaal Messi's en Ronaldo's.

Ik heb de demo van PES maar eens gedownload, want Fifa 15 ga ik niet halen.
PES heb ik niet meer gespeeld sinds nummertje 6 wat overgens een fantastische spel was. Voor mij voelde het altijd zo kil aan waardoor het spel plezier niet zo hoog was, maar de nieuwe PES demo is tot nu toe fantastische! Ik zou zeggen als je FIFA serie zat bent geef PES dit jaar een kans, veel meer voetbal spel dan FIFA.
Zelf de demo een aantal dagen geprobeerd nu, de sfeer beelden zien er inderdaad fraai uit.
Maar zoals eerder aangegeven gaat dit op den duur wel irriteren.

Keepers zijn beter gemaakt, maar dan wel op een manier die onrealistisch is, de ene show-duik na de andere volgt zich op. Wederom is dit fraai om te zien maar het is allemaal net een beetje te overdreven in mijn ogen.

het ontbreken van een fatsoenlijke carrière modus heeft mij doen besluiten FIFA 15 niet aan te schaffen, daar ik deze modus het meest interessant vindt. Mede omdat online spelen voor mij dezelfde ervaring geeft zoals andere tweakers boven mij al hebben beschreven.

[Reactie gewijzigd door hallo1986 op 29 september 2014 22:47]

Gisteren een Playstation4-FIFA-pakket gehaald... bleken uitverkocht, kreeg ik een gewone Playstation 4 met losse game mee voor dezelfde prijs. Prima!

Ik heb de hele avond FUT gespeeld, en moet zeggen: Het speelt heerlijk! Hoewel de sfeerbeelden na 1 avond al lichtelijk gaan irriteren (op het moment dat ze niet geskipt kunnen worden), ziet het er wel een heel stuk beter uit. Het vrijlopen van je teamgenoot (meestal is het er maar 1 die echt actief meedoet) werkt goed, steekpasses en 1-2tjes lopen soepel. Zelfs al van 20 en 25 meter met prachtige schoten weten te scoren, net als een aantal mooie kopgoals en volleys. Ik ben verkocht!

Ben dan ook erg benieuwd hoe het straks gaat als ik met vrienden (fysiek) samen speel, danwel online.
Dit is een paradox. Ik snap dat je er plezier aan kan beleven maar als je niet wilt verliezen is het gewoon frustrerend hoe je wedstrijd naar wedstrijd een knullige goal tegen krijgt.
Ik speel op het niveau dat ze mij aanraadden na de oefenwedstrijd, en heb pas een paar goals tegen gekregen. Vind het tot nu toe wel meevallen, maar moet zeggen dat ik pas een paar uurtjes heb gespeeld. Morgen even wat controllers bijhalen en binnenkort met vrienden proberen!

Overigens bedoelde ik dat er meestal maar 1 speler actief vrijloopt, soms zijn het er 2. Van een paradox is m.i. dan ook geen sprake.
Gisteren weer een paar wedstrijden gespeeld. Blijft leuk ondanks:

- keepers zijn drama, kunnen simpele ballen vaak niet aan
- vrije trappen zijn 9 van de 10 keer raak
- verdediging maakt ongelooflijke blunders
- passen die ALTIJD aankomen
- steekballen die je naar je spits past, zijn altijd te snel waardoor de keeper deze makkelijk pakt

etc.. etc..
Ik heb de demo gespeeld en om een hoop van de in de review staande redenen binnen 10 potjes voetbal weer verwijderd. En dat zijn nagenoeg dezelfde redenen waarom ik destijds Fifa 13 heb teruggebracht naar de winkel en Fifa 14 niet meer heb gehaald. Grafisch is het weer net een stukje gelikter maar qua gameplay en onbegrijpelijke en totaal onrealistische situaties is het nagenoeg hetzelfde als de vorige versies. Voor mij geen Fifa meer.
heb de spel .spijt fifa 15. |:(
fifa 14(bugs) in nieuwe hoesje alleen krijgt je nog meer andere bugs erbij.
bedankt ea.

alleen dribbel is stuk beter.
maar dan hou het ook op.

overtreding waar je geen benul van heb.

commentator bugs( schiet tegen paal zegt telkens lat) 8)7

scheids eerder tegen je dan onpartijdig fluiten.
spelers reactie is net een zombie of sta gewoon still. ( zoals naar de bal lopen als er een pas naar de speler gespeeld word)
speler lopen elkaar omver, (zoals in fifa 14)

EA verkoop een onzin. :O
De Bugs zoals speles lopen elkaar omver(kegelen, domino effect), zijn al jaren een probleem.

Maar EA vind dat geen probleem, zombies elkaar om ver lopen.(weg vrij voor tegenstander goal). 8)7

[Reactie gewijzigd door dt.. op 14 oktober 2014 17:25]