Samsung Syncmaster 2333HD Zwart Review

yorkick 9 maart 2009, laatste update op 9 maart 2009, 8.003 views

Samsung Syncmaster 2333HD Zwart

Pluspunten

• Design
  • Geen Ghosting
  • Prijs/Kwaliteit
  • FullHD

Minpunten

• Geen Dvi kabel
  • Geluid

Weinig Nederlandse reviews waren te vinden over dit toestel. Vandaar mijn keuze om mijn eerste review te schrijven hier op tweakers, over de Samsung Syncmaster 2333HD gaat. Ik heb het toestel nu 3 dagen in mijn bezig en ondanks de lastige keuze ben ik uitermate tevreden. Ik zocht voor mijzelf (een op kamer wonende student) een goedkope oplossing voor een leuke televisie, die primair gebruikt zou worden als computermonitor, waar op gegamed en gewerkt wordt. Na alle afwegingen ben ik voor deze 23 incher gegaan met een zeer aantrekkelijke fullhd resolutie. Het is een Syncmaster van Samsung, een computermonitor met daarin een tv-tuner. Nu heb ik vrij weinig verstand van televisie etc. en dus baseer ik deze review voornamelijk op het computergebruik.

Eerste indruk
De eerste indrukken zijn zeer goed. Ik heb de televisie gewoon in een "normale" winkel gekocht, waar ik internetwinkels vaak achterwege laat bij monitoren ivm. pixelgarantie. De prijs liet dit ook uitstekend toe nadat er onderhandeld was. Samsung levert een handleiding, een stereokabel, een vga<>vga kabel, cd-rom, voetsteun, voedingkabel en uiteraard het panel zelf in een goed stevig verpakte doos. Ik had thuis nog een dvi-dvi kabel liggen en heb hem gelijk aangesloten zonder problemen. Er was geen driver nodig om het geheel aan de praat te krijgen of iets dergelijks, en na de pc op 1080p resolutie gezet te hebben, was het beeld verbluffend.

Kleur, Contrast, Helderheid & Ghosting
De kleuren zijn zeer mooi te noemen. Via het menu kan je zelf alles aanpassen en zijn er verschillende modi te kiezen. Na een beetje geëxperimenteerd te hebben, heb ik vrij weinig aangepast aan de fabrieksinstellingen. De monitor heeft een Dynamisch contrast van 10.000:1 en daar is niks op aan te merken. Ik ben geen professioneel gebruiker en de kleuren zijn voor mij allemaal prima. De kijkhoek valt mij ook reuze mee. In verschillende buitenlandse reviews had ik gelezen dat de kijkhoek nogal belemmerd was. De enige hoek waar problemen zich voordoen is de onderkant. Zodra je onder de monitor gaat liggen vervalsen de kleuren enigzins. Ik kan dus begrijpen dat wanneer je deze monitor als televisie gebruikt en op de grond gaat liggen het een beetje lastig wordt, maar naar mijn mening is deze monitor daar ook niet voor bedoeld.
Van ghosting is geen sprake, al verwacht ik dat bij nieuwe monitoren ook niet meer. Heb verschillende games gespeeld, oa. de demo van Tom Clancy's Hawks, en het zag er allemaal zeer soepel uit.

Bouwkwaliteit & Uiterlijk
Over het uiterlijk valt weinig te zeggen, hij is echt mooi. Smaken verschillen maar ik denk toch echt dat dit design van Samsung wel de meeste mensen aanspreekt. Het blauwe lampje in het midden onderin is qua helderheid aan te passen per modus waarin hij verkeert. De monitor staat goed op zijn poot, maar meer ook niet. Er zit wel degelijk speling in maar zeker niet te veel. Het monteren van de poot ging wel wat stroef daar er veel kracht bij gezet moest worden. Dit stond wel aangegeven maar ik vind het toch nooit een lekker gevoel om bij apparatuur het monteren op kracht te doen.

Geluid & Televisie
Het geluid is ronduit slecht. Maar ik denk ook dat Samsung niet verwacht dat je geen eigen speakers of hifi gebruikt bij deze televisie. Zelf heb ik een simpel maar lekker 2.1 setje van Logitech(z-230) erbij staan en die doen prima hun werk.
Qua televisie kan ik vrij weinig zeggen. Het ontvangst van het analoge signaal hier in huis is vrij slecht, en over digitale televisie beschik ik niet. Ik kijk zelf heel af en toe naar televisie en het switchen gaat met 1 druk op de afstandbediening. Het menu van de televisie om zenders in te stellen is duidelijk en werkt goed.

Prima monitor voor een goeie prijs. Een redelijk uniek formaat van 23 inch en een 16:9 verhouding, met een 1080p (fullhd) resolutie. Zeker een aanrader voor mensen die op zoek zijn naar een computermonitor maar ook graag televisie kijken op hun computer(plek). De prijs die ik er voor betaald hebt was uiteindelijk 255 euro en dit komt de prijs/kwaliteitverhouding zeker ten goede!

Commentaar graag, aangezien het de eerste review is, hou het netjes :) .

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2333HD Zwart?

Geeft deze ook een goed beeld als je een SD Decoder aansluit via scart?
Ga hem (of ander) gebruiken als 2e scherm op mijn buro. Daaraan 2e PC met schotel en SD decoder.

Dus gebruik 'm dan als:
Pc scherm (via HDMI
Sat ontvangst via TV
TV via Scart

edit: begrijpm dat er 1 typenr is die al HD DVB-C tuner aan oord heft. Ga die wel zoeken dan.

[Reactie gewijzigd door gas0line op 21 november 2009 16:24]

als je ligt op de grond kan je dan zien ? want alle ja wat moet ik mij voor stellen ik wil hem als tv gebruiken en pc scherm
De kijkhoeken zijn wel redelijk. Sowieso is vanaf de zijkant kijken geen probleem. Van boven/onder hangt er natuurlijk vanaf hoe ver je er van af ligt. Zolang de hoek niet al te groot wordt is het wel te doen. Als je echt heel dichtbij er onderligt gaan de kleuren wel erg vervagen.
Leuke korte review, ik heb sinds korte tijd de Samsung 2333SW (monitor only versie) en bevalt me prima. Ik heb deze helaas nergens gezien anders had ik het wel overwogen, wat heeft hij gekost eigenlijk?
Bedankt :). Oja vergeten te vermelden, de prijs was officieel 279,- maar heb er 255 euro voor betaald.
Zou je voor mij nog een fotootje kunnen maken van de aansluitingen op de achterkant?

Leuke review om te lezen trouwens!
Spelfoutje in de eerste alinea : "bezig" ipv "bezit".
In dit artikel staat wel een duidelijke foto van de achterkant van de 933HD. En die is precies hetzelfde als die van mij. Verder zit er op de zijkant achter een klepje nog een HDMI aansluiting + koptelefoon aansluiting.
Ok. Thanks.

Begrijp ik het goed, dat je met dit scherm gewoon via de analogo tv aansluiting (coax) naar alle netten kan kijken, zoals bijv. rtl, ned1,2,3 sbs etc.?
Ja zeker, gewoon het standaard pakket. Het is ook gewoon een complete tv. Met opties als Teletekst naast beeld, previous channel etc.
Ah kijk, handig. Toppie review! Ik was al lange tijd op zoek naar een review omdat ik nogal aan het twijfelen was tussen de 2223HD en de veel duurdere T240HD en T260HD. Maar ik vind het prijsverschil eigenlijk niet waard. Nu weet ik toch wel zeker om voor de 2333HD te gaan, thx! ;)

Vanochtend maar besteld, dus zal vanavond eens aansluiten op een PC, een mediaplayer, kabel en DVB-T met Ci-card en me ervaringen posten :)

[Reactie gewijzigd door AirtjE op 10 maart 2009 14:29]

Bedankt en succes met je aankoop :)
Thanks! Heb hem binnen yay! En doet het prima. Erg blij mee, heb ook maar een klein reviewtje geschreven dr over. Thanks nogmaals voor je advies yorkick! :)
Had de volgende vraag al in een andere review gepost, dus bij voorbaat excuses voor het crossposten

Qua pc-gebruik ben ik nl. benieuwd hoe hoog de ruisproductie is van de speakers als je er vlakbij zit. Ik heb nu een 17" Samsung lcd-tv/monitor (als 2de monitor), maar als het helemaal stil is in mijn kamer dan hoor ik behoorlijk wat ruis uit de speakers komen. Dit is niet uit te zetten door hem op mute te zetten oid. Het stoort mij dermate dat ik de monitor altijd direct uit zet als ik hem niet gebruik. Ik overweeg hem te vervangen, maar dan wel door een monitor met tuner die absoluut stil is.

[Reactie gewijzigd door Palomar op 15 maart 2009 15:56]

Mooie review, heb de knoop inmiddels doorgehakt en wil deze ook gaan halen. Liefst ook in een "echte" winkel, maar heb hem hier in Utrecht nog nergens zien staan... Waar heb jij hem gehaald?
Palomar; Ik heb geen last van ruis uit de speakers. De speakers zitten volgens mij aan de onderkant weggewerkt, daarom geen last er van qua uiterlijk, daar tegen over staat wel dat het geluid crap is. Maar ze geven geen geluid als je de monitor op DVI hebt staan.
Ik had laatst wel een hoge piep in de monitor, maar die ging na het opnieuw opstarten weer weg en heb hem sindsdien niet meer gehad.

Atse; Zelf heb ik hem bij de It's gehaald, zag hem op hun site, in de winkel hebben ze hem nergens staan inderdaad maar je kan hem bestellen. Je zult wel even geduld moeten hebben bij mij duurde het 2,5 week. Voordeel is dat je als hij binnen is en je hem bekeken hebt altijd nog kunt zeggen No Thanks! En probeer zoveel mogelijk af te dingen. Succes.
Nou, heb hem nu zo'n 10 dagen, bevalt me prima en idd het geluid is wat blikkerig, gebruik dan ook mijn geluidsinstallatie. Heb 'm bij 4launch gekocht, in voorraad en op 2 werkdagen binnen in België
Goeie review! Ik zit nu te werken op een 19" baggerding dus het wordt weer eens tijd. En mijn televisie begint ook kuren te vertonen, dus twee vliegen in één klap.