Specificaties Basispakket met 500GB interne opslag - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Microsoft Xbox One (2014) 500GB Zwart Review

RainwormNL 24 september 2014, 2.299 views

Microsoft Xbox One (2014) 500GB Zwart

Erg fijne console, goede vervanger voor je Xbox 360. Erg fijn dat hij ook blu-ray afspeelt. 500GB Lijkt wat weinig.

Pluspunten

• Prachtig simpel design
  • Controller houdt subliem vast
  • Tijdens gamen is de console goed stil
  • Xbox Home is duidelijk en snel
  • HDMI-In poort (voor bijvoorbeeld KPN Interactieve TV kastje)
  • Snappen functie erg handig

Minpunten

• Enorme Power Brick
  • Power Brick heeft actieve koeling (maakt dus geluid)
  • Niet dwars weg te zetten
  • 500GB lijkt wat weinig

Randapparatuur Score: 5
Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 5
Multimedia Score: 5
Unpacking en aansluiten:

Het geheel zit in een mooie maar simpele doos. Hij zit dwars ingepakt en vanwege het gewicht moet je erg voorzichtig zijn met het eruit halen van de console. Redelijk compleet pakket met 1 controller, 1 headset, 1 HDMI kabel en uiteraard de stroomvoorziening.
Het viel me meteen op dat de power brick enorm is. Groter als die van de Xbox 360. Dit vindt ik een nadeel omdat sommige mensen niet veel plek hebben in de TV kast om zoiets fatsoenlijk weg te werken. Ik heb hier overigens zelf geen last van vanwege het feit dat hij bij mij op de grond staat en ik een zee aan ruimte heb achter mijn tv.
Het aansluiten is appeltje eitje, plug-and-play als het ware. Let wel op dat er een internet verbinding vereist is om alles te laten werken. Dus er moet een UTP kabel in de buurt zijn.

Eerste keer opstarten

Bij de eerste keer opstarten moet de One wat updates installeren en vraagt hij om je Xbox Live account. Ik had hier wat problemen mee omdat ik mijn wachtwoord kwijt was. Na wat gerommel op mijn Xbox 360 kon ik hem goed invullen en liep de One vlekkeloos door. Ook vraagt het apparaat of je hem in een energie zuinige modus wil zetten of in een snel-start modus. Het verschil tussen deze 2 is:
Energie Zuinige Modus:
De One schakelt compleet uit bij het uitzetten van het apparaat. Er blijven geen lampjes branden en geen verbindingen open staat voor updates. Nadeel hiervan is dat hij er iets langer over doet om op te starten. Het opstarten in deze modus duurt ongeveer 20 a 30 seconden. Heel groot voordeel vindt ik dat het apparaat helemaal uit is en dus geen geluid produceert.
Snel-start Modus:
Het apparaat blijft op een soort standby staan. Er blijft 1 lampje branden op de powerbrick en het apparaat haalt updates voor je console binnen terwijl hij uit staat (denk ik, nog niet mee gemaakt).
Nadeel hiervan is omdat de powerbrick een actieve koeling heeft, deze dus continu geluid maakt. Als het apparaat in je slaapkamer staat is dit erg irritant. Voordeel van deze modus is dat het apparaat als de bliksem opstart en hervat waar je mee bezig was toen je hem uitzette.

Hier een gedetaileerde uitleg van Microsoft zelf

Let Op! Beide keuzes hebben geen effect op de prestaties van je console tijdens het gamen. Dit zijn puur functies die van belang zijn bij het standby van je apparaat.
Ik heb zelf voor de energie zuinige modus gekozen vanwege het geluid wat het apparaat maakt.

Prestaties en Graphics

Ik heb de console voor het eerst getest met WatchDogs. Ik keek zelf erg uit naar deze game, en heb hem bewust niet voor de Xbox 360 gekocht omdat ik wou zien wat voor kracht en graphics de nieuwe console met zich mee bracht. Bovendien wou ik hem niet 2 keer kopen. Helaas gebruik ik mijn Xbox One op een 720p beeldscherm dus kan ik er niet het maximale uit halen. Desalniettemin ziet het er verbluffend uit en reageert het erg goed. Goede directe feedback op bijvoorbeeld het trillen van de controller. Nergens vertragingen of glitches (hoewel dit ook aan de game kan liggen).
Daarnaast heb ik hem getest metDestiny. Deze game keek ik al naar uit vanaf het moment dat Bungie hem aankondigde. Ik ben zelf enorm Bungie fan en ben door Bungie eigenlijk een Xbox Fanboy geworden.
De game destiny spat van je beeldscherm af en is prachtig om te zien en geweldig om te spelen. Ik ga niet in op de gameplay van Destiny maar wel op de graphics waarop de console het spel naar mijn beeldscherm vertaalt. Wederom is het jammer dat ik het op een 720p beeldscherm moet spelen maar ik moet er maar mee doen. De laadschermen van Destiny zijn soms lang maar op een innovatieve manier opgelost. Geen laadbalkje of draaiend balletje, alleen een ruimteschip wat boven een planeet vliegt. De laadtijden vallen me een klein beetje tegen, maar ik stoor me er niet aan. Wat me wel opviel is dat de Drawing Distance erg goed is. Je ziet niet ineens dingen in de verte opspringen omdat ze dan ineens geladen zijn. De wereld is er gewoon, geen laadtijden of drawing distance tijdens het spelen. Dat is erg goed.
Wat ik erg tof vond aan de One is dat terwijl ik aan het gamen was, mijn moeder riep dat ik iets op tv moest kijken. Ik druk op de Xbox knop op mijn controller en ga terug naar mijn Xbox Home. De game staat op pauze en ik open de TV app vanuit mijn Home. Na het stukje op tv te hebben gezien druk ik direct weer op de Home knop en selecteer mijn game weer, om daarna vanaf het exacte punt waar ik mijn game verliet verder te spelen. Zonder laadschermen of iets dergelijks.
Het enige wat me wel opviel is na het installeren van de 2 bovengenoemde games inclusief een Forza Horizon 2 Demo, is dat er al 13GB verbruikt is van de 500GB. Nu ben ik nogal een gamer en had een flinke collectie voor mijn 360. Het lijkt op het eerste zicht wat weinig en ben benieuwd hoe de console gaat lopen als deze wat voller komt te staan.

Game Aanbod

Ik heb inmiddels 2 games voor mijn One. WatchDogs en Destiny. Er is op dit moment nog niet heel veel voor de Xbox One te verkrijgen. Maar om alle fanboys van andere merken maar meteen tegen te gaan, dat is bij bijvoorbeeld de PS4 ook nog niet. Er zijn op dit moment gewoon erg weinig Next-Gen games voor de Next-Gen Consoles. Er komt wel een hoop leuks aan. En laten we eerlijk wezen, ik vindt het wachten op een Next-Gen game niet erg, hoe langer ze aan een spel werken betekent vaak hoe beter hij wordt. Enkele titels waar ik erg naar uitkijk:Apps

Je kan op je One een hele hoop apps installeren. Dit zijn er nog niet veel maar er komen er vast en zeker meer aan. Degene die nu te downloaden zijn zijn ondermeer:
  • Twitch
  • Upload
  • Netflix
Hier zuller er na verloop van tijd meer bijkomen, zo verwacht ik RTL XL en Uitzending Gemist.
Ik hoop ook op een Spotify App, maar ondanks veel vraag op de Spotify Community Forums is er nog niks bekend van een app. Bron.
Wat me wel opviel was dat je een apparte app moet downloaden voor het afspelen van Blu-Ray Discs. Niet dat dit erg is maar het is omslachtig. Verder waren er wel wat apps te verkrijgen maar geen van alle gebruik ik zelf.
Snappen (Engels)
Snappen is een functie op je One die je toelaat apps te openen zonder je huidige app of game af te sluiten. Zo blijf je een live feedback op je scherm krijgen terwijl je bijvoorbeeld in de Snap-functie Twitch opent om je kanaal op te starten of om bijvoorbeeld je net gehaalde achievement te zien. Dit alles terwijl je met een oog op je game nog steeds kan zien of er iets gebeurt of dat je rustig je gang kan gaan in je geSnapte app.

Kinect

Helaas heb ik kinect niet aangeschaft bij mijn One, dit omdat ik er simpelweg geen geld voor had. Uiteindelijk gaat dit wel komen maar ik kan hier op dit moment nog geen oordeel over doen. Het lijkt me een hele gave functie en ben benieuwd hoe goed hij werkt ten opzichte van de Xbox 360 Kinect.

Al met al ben ik meer dan tevreden met de Xbox One. Het is een prachtige console met makkelijke bediening. De controller is subliem, zelfs nog beter als de Xbox 360 controller. De prestaties zijn uitstekend alleen kan ik niet alles voluit testen vanwege mijn 720p beeldscherm. Het game aanbod is nog laag maar hier gaat de komende tijd veel in veranderen. De apps zijn ook nog schaars maar ook hier komt verandering in.
Mijn cijfer: 9/10

Heb jij ook een Microsoft Xbox One (2014) 500GB Zwart?

zit er er een groot verschil tussen de ps4 of xbox one
en als je xbox live gold hebt kan je dan netflix gratis of moet je dan betalen
(ben van plan om 1 van de 2 te kopen) :P

[Reactie gewijzigd door jurriaan10 op 19 januari 2015 18:03]

Xbox Live staat los van Netflix, het is gewoon een losse app net zoals bij je smartphone/tablet moet je ook apart betalen voor Netflix.
Ben het eens dat 500 GB weinig lijkt, maar je kunt itt de Ps4 er gewoon een externe hdd aanhangen en dat geldt niet alleen voor data maar ook voor apps EN games. Heb er op het moment een 3 TB extern aanhangen en dat werkt uitstekend.