Specificaties Bedraad Qwerty met Topre switch toetsen - Bekijk alle specificaties

CM Storm NovaTouch TKL Review

pclinde 23 september 2014, laatste update op 30 mei 2017, 8.267 views

CM Storm NovaTouch TKL

De CM Storm NovaTouch is een keurig toetsenbord. Het toetsenbord voelt stevig aan, straalt degelijkheid uit, maar is vooral een nieuwe stap. En dan heb ik het in dit geval over de Hybrid Capacitive Switches. Bevallen ze? Je leest er meer over in mijn review.

Pluspunten

• Hybrid Capacitive Switches: stiller, soepeler en sneller.
  • Een mooi initiatief van Cooler Master- CM Storm in de mechanisch toetsenborden markt.
  • Compatible met 80% van alle aftermarket key caps (Cherry MX).
  • Full NKRO.
  • Minimalistisch design, maar zeer deftig en robuust.
  • Dikkere en solide ABS key caps.
  • Tenkeyless (op basis van mijn eigen persoonlijke activiteiten)
  • Bouwkwaliteit in het algemeen (zie tussenkopje; What's Inside) o.a. de stalenplaat is een mooie toevoeging.

Minpunten

• Geen LED indicator voor de Caps Lock en Scroll Lock.
  • ABS key caps kan voor sommige geÔnteresseerde een tegenvaller zijn.

Review: Cooler Master Storm NovaTouch TKL

- Gebruikerservaring
- Conclusie
- Video's

Extra
Een klein sprongetje naar de reacties

Updates:
  • 11-11-14 OfficiŽle CM Storm NovaTouch TKL EU launch
  • 18-10-14 CM Storm NovaTouch TKL (Hybrid Capacitive Switch) versus QuickFire Rapid-i (Cherry MX Brown) - Eigen productie.
  • 09-10-14 CM Storm NovaTouch TKL Teaser (OfficiŽle video van Cooler Master)
Links:
Cooler Master- CM Storm NovaTouch TKL pagina

We zijn allemaal maar ťťn keer per jaar jarig, maar toch heb ik het idee dat ik twee keer jarig ben geweest dit jaar. Dit heeft zo zijn reden: een magische box met de letters ‘NOVATOUCH TKL’.

In mijn laatste toetsenbord review schreef ik over de CM Storm QuickFire Rapid-i. Een tenkeyless toetsenbord met Cherry MX switches. In die review deelde ik mijn liefde voor Cherry MX Switches. Wat vandaag de dag nog steeds van kracht is, maar er is een nieuwe speler in het veld. Dit is de Cooler Master NovaTouch TKL.

Na veel gesprekken, geruchten en Reddit berichten kreeg ik steeds meer zin in dit bordje. Het belangrijkste aspect zijn de hybrid capacitive switches. Dit klinkt nu nog erg ´Hocus Pocus´, maar hoe verder deze review vordert, hoe bekender dit gaat klinken. Ik gebruik de NovaTouch nu een kleine drie maanden als main toetsenbord, en ik ben vandaag de dag nog steeds enthousiast. Waar komt mijn enthousiasme uit voort? Je leest het verder in mijn review.

Dit zijn de officiŽle specificaties van de Gaming Cooler Master website:

Belangrijke features van de CM Storm NovaTouch TKL:
  • Exclusive Hybrid Capacitive Switches
  • The fastest Mechanical Keyboard with Rapid Debounce Time
  • Ultra Smooth, Satisfying Tactile Feedback
  • Ergonomic Tenkeyless Form Factor
  • CHERRY MX Compatible Stems
De CM Storm NovaTouch heeft hybrid capacitive switches, misschien denk je nu 'wat'? Geen zorgen. Je kunt er zo meteen meer over lezen in het tussenkopje 'Hybrid Capacitive Switches'.

Met de afmetingen van 35.9cm( L ) * 13.8cm( B ) * 3.9cm ( H ) is het duidelijk dat de NovaTouch een tenkeyless toetsenbord is. Een modern, minimalistisch design spreekt mij wel aan. Niet te veel toeters en bellen, maar toch erg deftig. En in dit geval gaat het meer om de interne componenten, met nadruk op de switches.

De CM Storm NovaTouch is een NKRO toetsenbord over USB, dit wil zeggen dat alle toetsaanslagen (tegelijkertijd) worden doorgegeven. Gewoon lekker Virtual Piano spelen kan gewoon.

Laten we snel doorgaan met de hybrid capacitive switches, zodat we daarna kunnen beginnen aan de Look & Feel van de NovaTouch.

Het kloppende hart (of moet ik zeggen hartjes) zijn de hybrid capacitive switches. De switches hebben een 45g uniform gewicht. Dit wil zeggen dat alle toetsaanslagen gelijkmatig aanvoelen. Het model dat ik gebruik in mijn review heeft een 87-key US ANSI lay-out, dit is de standaard tenkeyless lay-out.

Nog even terug naar de switches, hoe zitten deze nu in elkaar? Het zijn Japanse elektrostatische switches, deze zitten technisch net wat anders in elkaar, en werken net wat anders dan Cherry MX switches.

De switch bestaat uit de volgende onderdelen (in chronologische volgorde). Een paarse slider die omringd word door een switch behuizing, deze behuizing is gemonteerd op een stalenplaat. Onder de stalenplaat vinden we een rubber dome, met daaronder een conische veer die op het PCB ligt. Laat ik de werking van een hybrid capacitive switch stapsgewijs uitleggen.
  • Op de bovenkant van de paarse slider vinden we zoals gewoonlijk een key cap. Een groot voordeel van de NovaTouch slider is dat deze compatible zijn met Cherry MX key caps, dit met ongeveer 80% van alle aftermarket caps;
  • Zodra je een toetsaanslag produceert zakt de paarse slider naar beneden in de switch behuizing;
  • De slider komt fysiek in contact met een rubber dome, maar tegelijkertijd ook met een conische veer. Hoewel de slider intern de conische veer niet aanraakt, omdat de rubber dome hiertussen zit;
  • De rubber dome speelt in dit verhaal mee voor een zachtere en lichtere toetsaanslag. Dit is duidelijk hoorbaar en voelbaar tegenover Cherry MX switches. Tevens voorziet de rubber dome ook een tactiele feedback in combinatie met de conische veer;
  • De conische veer is in dit een verhaal een cruciaal onderdeel voor het registreren van de toetsaanslag. Tussen de conische veer en het PCB ontstaat een elektrostatische lading. Die ervoor zorgt dat de toetsaanslag geregistreerd wordt. De hybrid capacitive switches (de naam zegt het al: capacitief, werkt met een kleine elektrische lading). In dit geval in de vorm van ‘beweging’ tussen de conische veer en het PCB;
  • Zodra je de key cap los laat gaan de paarse slider, rubber dome en conische veer weer terug naar hun oorspronkelijke plaats.
Wat is dan het voordeel van hybrid capacitive switches op de NovaTouch?
  • Het actuatiepunt ligt maar liefst op 1mm! Hierdoor kun je veel meer toetsaanslagen maken per minuut. Dit is tevens ook veel sneller dan Cherry MX toetsenborden die gemiddeld op 2 - 2.2mm liggen.
  • Een zeer snelle terugveertijd (5 tot 8 milliseconde).
  • Een zachtere en lichtere toetsaanslag, zacht als boter! In combinatie met een tactiele feedback.
  • Ik vind het een geweldige techniek, omdat de onderdelen los in ‘laagjes’ op elkaar liggen. Bij Cherry MX switches zit het altijd vast gesoldeerd op het PCB.

Traditiegetrouw beginnen we met de verpakking. De NovaTouch komt in een mysterieuze mat zwarte verpakking, die een flink stuk groter is dan een tenkeyless toetsenbord. Op de zijkanten siert de naamgeving van het toetsenbord ‘NOVATOUCH TKL’, en op de bovenkant vinden we het Cooler Master logo. De verpakking oogt en voelt erg premium aan.

De bovenkant vouwt zich met een flap vast aan de voorzijde van de verpakking. In de flap zit een magneet die zich keurig vastzet op de verpakking. Zodra je de flap openvouwt zie je meteen wat je wilt zien: NovaTouch! Netjes weggewerkt in verpakkingsschuim, zodat de NovaTouch op zijn plaats blijft tijdens het vervoer.

Onder het toetsenbord vinden we extra accessoires, een beknopte handleiding, een luxe key cap puller, een zakje zwarte o-rings en een 180cm braided kabel met een gold plated USB en Micro USB aansluiting. Mijn NovaTouch is een PR sample en heeft nog een micro USB kabel met een 90 graden hoek naar de buitenzijde van het toetsenbord. Hoewel de NovaTouch standaard geleverd wordt met een Micro USB kabel met een 90 graden hoek naar de binnenzijde. Dit heeft zo zijn voordeel dat de kabel minder snel in contact komt met de bekabeling van je muis of de muis zelf.

En dan hebben we nog de zwarte o-rings, hoeveel zitten er in het zakje? Het aantal kan variŽren, maar stiekem was ik toch benieuwd. Door middel van de o-rings demp je het geluid nog verder van de toetsaanslagen, en reduceer je de bottoming-out.

We hebben al een blik mogen werpen op de NovaTouch in de verpakking, maar nu is het tijd voor het echte werk. Met een minimalistisch, maar ook zeer modern design valt de NovaTouch op. De zwarte afwerking voelt erg degelijk aan. Zeker in combinatie met de rubberen afwerking op de voorkant.

De rubberen afwerking loopt door op de voorkant, zijkanten en een stukje op de achterkant. Waar we ook het enige stukje branding tegenkomen op het toetsenbord 'CM Storm'.

Op de andere hoek van de achterkant vinden we de Micro USB aansluiting. Ik heb zelf aardig wat Micro USB kabels liggen van voorgaande mobiele telefoontjes, dus ik heb altijd meerdere kabels bij de hand. Natuurlijk is de form factor tenkeyless ook buitengewoon handig om het toetsenbord mee te nemen. In de meeste gevallen zitten er daarvoor wel ťťn ŗ twee kabels in mijn laptoptas.

De onderzijde straalt wederzijds het minimalistische design uit van de NovaTouch. Op iedere hoek vinden we een rubberen pad, die ervoor zorgen dat de NovaTouch stevig blijft staan. Wil je de NovaTouch verplaatsen, dan ben je meestal geforceerd om deze op te tillen, omdat het 'duw-verplaatsen' vrij moeilijk gaat. Uiteraard is dit alleen maar positief, omdat de vier rubberen pads voor genoeg grip zorgen.

Je kunt de NovaTouch ook kantelen dankzij de twee voetjes. De voetjes zijn beide voorzien van een rubberen afwerking, zodat je de NovaTouch diagonaal op je bureau, surfboard of andere ondergrond kunt zetten.

Nog twee foto's met de voetjes uitgeklapt.

En uiteraard vinden we nog een sticker aan de onderzijde met de naamgeving van het product, en de benodigde gegevens waaronder een serial code voor het online registeren van je product.

Zoals je kunt zien is de NovaTouch inderdaad lekker modern en strak. De gebruikelijke ABS key caps (die we eerder zagen op bijvoorbeeld de CM Storm Rapid-i en Trigger-Z) zien we deze keer niet terug. Op de NovaTouch vinden we vrij dikke ABS key caps terug die ingelaserd zijn. Tevens is de typografie afwijkend van de gebruikelijke CM Storm gamer typografie. De ABS key caps voelen solide aan.

Nu we toch bezig zijn met de key caps, kunnen we meteen op de functietoetsen inzoomen. Met de 'FN' toets die zich aan de onderzijde bevindt van het toetsenbord kun je combinaties maken met de 'traditionele' functietoetsen F1 tot en met F12.

Met de knoppen F1 tot en met F4 kun je de Turbomodus activeren. Met de Turbomodus kun je 'commands' tot maximaal 8x sneller uitvoeren.
  • F1 1x (normaal)
  • F2 2x
  • F3 4X
  • F4 8X

Met de knoppen F5 tot en met F8 heb je toegang tot de 'basis' mediaknoppen.
  • F5 Play- Pauzeren
  • F6 Stop
  • F7 Backward
  • F8 Forward

Dan hebben we nog F9 tot en met F12 waar we ook 3 mediaknoppen terugvinden, maar ook een Windows Lock knop. Dit vind ik persoonlijk een erg fijne knop, omdat ik soms op 'heftige' game momenten nog wel eens chaotisch reageer. Voordat je het weet zit je dan weer op je bureaublad.
  • F9 Windows Lock
  • F10 Mute
  • F11 Audio down
  • F12 Audio up

Nu we goed door de 'Look & Feel' heen zijn, gaan we wat verder inzoom op wat er onder de key caps zit.

We zijn al weer een stuk verder sinds mijn uitleg over de hybrid capacitive switches. Laten we de switches maar eerst eens van dichtbij bekijken.

De paarse slider en de zwarte switch behuizing zijn direct zichtbaar. De naamgeving 'Hybrid' komt voort uit het compatible zijn met Cherry MX key caps. Uiteraard is dit erg handig als je nog key caps hebt liggen, of een bepaalde voorkeur hebt voor specifieke caps. Rondom de switch behuizing loopt een stalenplaat waar alle switch behuizingen op rusten.

Bij de grotere toetsen (Enter, Shift, Backspace etc) zijn extra stabilizers aangebracht.

Bij de spatiebalk zijn twee stabilizers aangebracht, en deze is voorzien van een extra metalen vering. Hierdoor voelt de spatiebalk lichtelijk zwaarder aan. De spatiebalk heeft aan de onderkant een tussenruimte van 100mm, hierdoor is deze makkelijker te vervangen met een custom key cap. Ik heb de CM Storm Rapid-i (Cherry MX Brown) spatiebalk uitgewisseld met de NovaTouch, en deze ging moeiteloos op zijn plaats.

En dan uiteraard nog een een foto van de bijna 'naakte' NovaTouch.

Nu we een duidelijk beeld hebben van hoe de hybrid capacitive switches werken en eruit zien, gaan we nogmaals wat verder inzoomen door de NovaTouch te demonteren.

We gaan nu de NovaTouch nog verder uitkleden. Ik wil het toch nog aangeven, hoewel de meeste Tweakers hiermee wel bekend zijn: je garantie vervalt zodra je zelf in een product gaat 'rommelen'.

We beginnen met de achterkant, waar we vier schroeven in totaal vinden. Hoewel er drie schroeven meteen zichtbaar zijn, zit ťťn schroef verborgen achter de NovaTouch productsticker. Na ongeveer 10 seconde wrijven over de sticker met mijn vinger, wist ik precies waar die zat. Ik heb op de foto's kleine 'boxjes' gebruikt voor de aanduiding van de schroefgaten. Om de voorkant te verwijderen van de achterzijde heb ik een pinpas gebruikt. Op deze manier raken de voorkant en achterzijde los van elkaar, deze zitten met clips aan elkaar bevestigd.

Zodra de voorkant eraf is krijg je een mooi overzicht van alle hybrid capacitive switches. De stalenplaat is een solide ondergrond voor de switches. Op dit moment zit de achterzijde van de behuizing nog vast aan de stalenplaat.

Om de achterzijde te verwijderen moeten we nog twee schroeven verwijderen. Deze vind je op de stalenplaat.

Zodra de schroeven verwijderd zijn kun je de achterzijde voorzichtig loshalen. Bij deze stap moet je rekening houden dat de Micro USB connector aangesloten zit op het PCB. Dus je kunt niet de achterzijde er zomaar even aftrekken.

Eenmaal losgekoppeld van het PCB kun je de achterzijde verwijderen. En hou je de voorkant en achterzijde van de behuizing over, en het PCB met de stalenplaat met daarop de hybrid capacitive switches.

Op het PCB vinden we een groot aantal schroeven. Deze zijn direct verbonden met de stalenplaat, zodat de stalenplaat en het PCB naar elkaar toegetrokken zijn. Dit is uiteraard van belang omdat de rubberen domes en de conische veren goed op hun plaats moeten blijven. Zoals ik al eerder aangaf in mijn review vind ik de losse onderdelen een geweldig aspect. Nu met het demonteren van de NovaTouch haal je letterlijk de 'laagjes' van elkaar los.

Zodra de schroeven verwijderd zijn kun je de stalenplaat en het PCB van elkaar loshalen. Dit onderdeel moet je met voorzichtigheid uitvoeren, omdat de domes het 'rubberen membraan' hiertussen zitten. De conische veren zitten hieronder los, en als je niet voorzichtig bent blijft het membraan plakken aan de schroefbusjes van de stalenplaat.

De stalenplaat en het PCB zijn nu los van elkaar. Op de stalenplaat bevinden zich de paarse sliders en de switch behuizingen.

We zien aan de binnenkant de stabilizers terug. De stabilizer van de spatiebalk is voorzien van een smeermiddel.

Laten we dan nu verder gaan met het PCB. Op het PCB zien we de domes het 'rubberen membraan' waar de conische veren onderliggen. Het membraan en de conische veren zorgen voor de tactiele feedback.

Wat er letterlijk gebeurd wanneer je een toetsaanslag produceert. (Uiteraard duwt de paarse slider niet zo hard door).

Als we de domes optillen vinden we de conisch veren. Deze liggen per stuk onder het membraan, en hebben een eigen 'spot' op het PCB. Dit om de juiste toets te herkennen en te registeren.

Nogmaals om het proces na te produceren, maar dan direct op de conische veer.

Om een beter beeld te krijgen hoe 'groot' de conische veren zijn.

Uiteraard mag de Great King of Evil niet ontbreken!

Ik vond het zelf erg leuk om dit onderdeel toe te voegen, zodat je letterlijk ziet wat er in de NovaTouch zit. Zeker omdat de afgelopen jaren de markt voor mechanische toetsenborden is gegroeid in Nederland. Mocht je toch nog vragen hebben met betrekking tot interne onderdelen, dan hoor ik dat graag.

In heb de CM Storm NovaTouch afgelopen maanden gebruikt als main toetsenbord. Met afwisseling tussen mijn CM Storm Trigger en CM Storm Rapid-i. Mijn CM Storm Trigger is voorzien van Cherry MX Black, en 5 toetsen Cherry MX Clear op de WASD en spatiebalk, deze heb ik erop gesoldeerd. De CM Storm Rapid-i is voorzien van Cherry MX Brown switches.

Wat was voor mij het grootste verschil tegenover Cherry MX switches? Omdat ik altijd een Cherry MX gebruiker ben geweest, en vooral veel Black heb gebruikt ben ik vrij zware switch gewend. Ik ben iemand die vrij zware toetsaanslagen maakt, waarbij ik bij wijze van mijn laptoptoetsenbord uit me laptop sla. Dit kreeg ik altijd van medestudenten te horen, omdat ik er zelf totaal geen idee van had. Ik moet zeggen dat de NovaTouch vaker meegegaan is in mijn laptoptas dan verwacht. Het typen is zeer comfortabel, en voelt gewoon erg zacht aan. Het is eigenlijk een kruising tussen het membraan toetsenbord met de zachtheid, en een mechanisch toetsenbord met de tactiele feedback.

Uiteraard kan het zo zijn dat ik hardere toetsaanslagen ben gaan produceren door mijn Cherry MX Black switches. Maar voor mijn werk en studie prefereer ik nu zeker de NovaTouch, en dit komt vooral door de zachtheid. Het geluid vind ik eigenlijk gewoon in het 'algemeen' erg fijn, en ik heb niet echt iemand die in mijn directe omgeving last heeft van dit geluid. Wat ik dan wel mis is soms mijn numpad, deze gebruik ik vooral tijdens mijn werk wat vaker. Uiteraard is dit ook een overweging die jezelf moet nemen bij de aanschaf van een toetsenbord. En als de NovaTouch een 104-key layout had gehad, dan was deze niet meegegaan in mijn laptoptas. Ieder voordeel heeft een nadeel en ieder nadeel heeft zijn voordeel. En uiteraard blijft dit een kwestie van persoonlijke voorkeur, idem dito met bijvoorbeeld het kiezen van een switch.

Het actuatiepunt van 1mm heeft tijdens gamen zijn voordeel, zeker in combinatie met de snellere terugveertijd (debounce tijd). Het gebruik van de WASD toetsen en het wisselen tussen wapens of items voelt erg fijn aan. Tevens voelt de hybrid capacitive switch voller aan dan Cherry MX Brown waar een toetsaanslag wat leger kan aanvoelen.

De CM Storm NovaTouch is een keurig toetsenbord. Het toetsenbord voelt stevig aan, straalt degelijkheid uit, maar is vooral een nieuwe stap. Deze nieuwe stap kan ik sowieso al erg waarderen, omdat er vandaag de dag veel mechanische toetsenborden uitkomen van verschillende merken. Veelal zie je nieuwe features als toevoeging, maar of dit echt een technologische ontwikkeling is? Begrijp me niet verkeerd, ik zelf ben ook fan van nieuwe features. En sommige zijn ook echt leuk, maar mechanisch (als we kijken naar de switch) zien we weinig ontwikkelingen. Uiteraard gebruik ik ook gewoon nog mijn mechanische toetsenborden, omdat deze vandaag de dag nog steeds een genot zijn om mee te werken.

Maar als het gaat om een ontwikkeling op basis van 'switch' dan heeft Cooler Master- CM Storm een mooie stap gezet. De stap die er gemaakt is om de paarse slider compatible te maken met Cherry MX geeft al ontzettend veel mogelijkheden voor bestaande Cherry MX gebruikers. Dan hebben we het nog niet over de hybrid capacitive switch gehad in zijn totaliteit. Deze voelen gewoon ontzettend soepel en fijn aan. De toetsaanslagen, de tactiele feedback en de terugveertijd zijn in dit geval winnaars. Anderzijds is het gewoon een mooi stukje techniek. Hoe het toetsenbord van A tot Z aan de binnenkant in elkaar zit, doet me denken aan een roombakker die netjes een trouwtaart laagje voor laagje stapelt.

Daarbij is de hybrid capacitive switch een stuk stiller dan de gemiddelde Cherry MX Switch. Met een garantie van 60 miljoen 'clicks' kun je dus wel even vooruit. Nu zien we nog niet de features zoals LEDS, maar wie weet wat de toekomst brengt.

Wat ik persoonlijk wel mis is een LED indicator voor de Caps Lock en Scroll Lock. Dit zijn naar mijn idee een 'essential', maar goed ik kijk niet echt vaak naar mijn toetsenbord. Voor sommige gebruikers kunnen de ABS key caps een afknapper zijn. Sommige gebruikers verwachten misschien PBT key caps, maar ik moet zeggen dat de ABS key caps erg degelijk zijn. En wat laat je? Anderzijds heb je de vrijheid om Cherry MX key caps te plaatsen, dus je kunt als nog los gaan.

Met een prijs van 179 euro is de NovaTouch niet goedkoop, maar je krijgt er zeker veel voor terug. De introductie van de NovaTouch is gewoon helemaal even wat anders dan de gemiddelde Cherry MX Switch. Een gedurfde stap in de markt, maar wat mij betreft een mooie stap.

Is er toch nog iets onduidelijk? Misschien heb je een extra vraag? Reageer! Ik probeer zo snel mogelijk je vraag te beantwoorden. :)

Normaliter eindig ik met de conclusie, maar ik heb nog een sectie 'video's' toegevoegd. Op de planning staat sowieso een vergelijking tussen de CM Storm NovaTouch en de CM Storm QuickFire Rapid-i. Dit zijn beide TKL toetsenborden, maar het grootste verschil is uiteraard de hybrid capacitive switches versus de Cherry MX Brown switches. Mocht je nog een suggestie hebben voor een video, of wil je iets beter beter in beeld zien? Let me know!

[Sound Comparison] Hybrid Capacitive Switch vs Cherry MX Brown

NovaTouch TKL Teaser #1 (Eigen productie)

CM Storm NovaTouch TKL Teaser (OfficiŽle video van Cooler Master)

Heb jij ook een CM Storm NovaTouch TKL?

Wat een uitgebreide review :) Ik heb alleen stukjes gelezen, maar ik ben wel benieuwd hoe je aan dit toetsenbord komt, aangezien hij volgens Tweakers zelf pas in november uitkomt!

nieuws: Cooler Master introduceert NovaTouch TKL-toetsenbord
Hoi Tk55,

Ik doe vrij veel met Cooler Master, en had de eer om dit sample in ontvangst te mogen nemen. Waar ik uiteraard heel erg blij mee ben. En inderdaad wat Tweakers aangeeft dat klopt. :) Nog even wachten dus, maar je mag richting Middelharnis komen om de NovaTouch TKL uit te proberen.

Groet. Pim

[Reactie gewijzigd door pclinde op 24 september 2014 08:35]

Tjonge, wat je al niet kan vertellen over een toetsenbord! :P

Maar inderdaad, erg uitgebreide review, nu weet ik ook wat meer over de techniek van zo'n ding waar je nooit al te veel bij stilstaat (ik tenminste niet) :+
Thanks! :D

Dit was ook een belangrijk onderdeel van mijn review; in goede woorden uitleggen hoe de techniek + het proces in elkaar zit. Omdat je eigenlijk vrijwel geen Nederlandse stukken tekst hierover kan vinden. Het was voor mijzelf enorm leerzaam, en best wel pittig. Toch iets heel anders dan Cherry MX. :)

Nogmaals bedankt voor je reactie. :)
Ziet er machtig uit, al ben ik nog niet overgehaald waarom ik hem zal kopen tegenover een Brown of red toetsenbord wanneer je deze al in bezit hebt.

Tevens erg mooie review 👍
Als je echt behoefte hebt aan een wat stiller toetsenbord of een vollere toetsaanslag, dan is dit een geweldige optie. Uiteraard blijven Cherry toetsenborden ook een geweldige optie. :)

Bedankt!

[Reactie gewijzigd door pclinde op 24 september 2014 08:05]

Dat was ook een beetje mijn idee.

Ik lees dit (wist niet dat het er aan zat te komen, hulde voor het proberen van wat anders in de mechanische markt, CM!) en wordt gelijk enthousiast en heel nieuwsgierig.

Dan bedenk ik me waar ik nu op werk: Filco MX-Brown full size op werk, Filco MX-Brown tenkeyless op thuis PC 1, Q-Pad MX Blue full size op thuis PC 2...

.. dus ja ik zou hem willen, maar ik denk dat ik gewoon tevreden moet zijn met wat ik heb :S.

Ben wel benieuwd hoe de aanslag is in vergelijking met Blues. Omdat ik merk dat de Blue inderdaad gewoon wat lichter zijn maar wel een duidelijkere feedback + click hebben, maakt het _zoooo_ fijn om op te typen en te coden. Maar op kantoor en thuis worden de mensen om mij heen er gek van :).

Maar ik waardeer de lichte feel wel, alleen ik wil een mechanisch keyboard voor de feedback (en snap de MX Reds en MX Blacks dus ook absoluut niet :S). Dus ik zoek de feedback van Blues (of misschien Browns) maar met de lichtere aanslag van Blues, en dan lijkt dit wel wat te zijn. Zijn er andere vergelijkbare Cherry MX switches die een mix zijn tussen Brown en Blue?
Hoi Dipje,

Dat zijn aardig wat toetsenborden. :D

Als je iets zoekt tussen Brown of Blue, dat is vrij pittig... Dan is het misschien ook een keer interessant om de NovaTouch TKL uit te proberen. Je bent vrij om hier een keer langs te komen. :D

Nee, maar meestal gaan mensen dan toch kijken naar MX Red (maar daar heb je geen voorkeur voor, en die is lineair). En als je gaat kijken naar de andere switches; Cherry MX Green en Clear, vooral Clear vind ik erg fijn. Met een actuatiekracht van 65g en lekker tactile, maar voor veel typewerk zijn ze minder.

En je ziet vaak dat dit geen 'mainstream' switches zijn, dus ze zijn daarvoor vrij moeilijk te vinden.

[Reactie gewijzigd door pclinde op 24 september 2014 16:26]

Strakke review!

En MX greens zijn inderdaad moeilijk te vinden. Ik heb mijn CM storm quickfire TK (met greens) uit de states geÔmporteerd. Overigens was het dat absoluut waard, want na een jaar MX blacks gebruikt te hebben, waren MX blues geen optie.
Inderdaad, dat zou een enorme grote stap zijn. Van Black naar Blues. :D

Hoe gaat het trouwens? Leuk dat ik je weer spreek!
mooi uitgebreid review van een mooi toetsenbord, wat wel goed aan de prijs is .
Bedankt robbetje. :)

Voor die prijs krijg je uiteraard iets heel moois terug. En kwaliteit switches uit Japan. :D
Toffe review! Erg uitgebreid. 👍👍👍
Vooral de uitgebreide foto's met "deconstruction" kan ik erg waarderen :)

Goede uitleg, veel detail in je verhaal en ik denk dat ik vanaf nu met meer respect naar mijn toetsenbord kijk :)

thumbs up!
Tot het lezen van deze review, hield ik het niet voor mogelijk dat je zo veel kunt schrijven over een enkel keyboard. Erg mooie foto's ook. Waar is de +4 knop? :)
Erg goede en zeer uitgebreide review!
Mijn toetsenbord is nodig aan vervanging toe en wil deze week een nieuwe bestellen. Aangezien deze pas in november uitkomt gaat dat hem helaas niet worden. Ik las dat je ook de QuickFire Rapid-i had gebruikt en er erg tevreden over was alleen deze is ook bijna nergens te krijgen, of zie ik dat verkeerd?

Is er een andere die in het zelfde straatje past die je aanraad mocht ik de QuickFire Rapid-i niet kunnen bemachtigen?
Hoi Sammekl,

Ja, dat klopt ik heb ook een review geschreven over de CM Storm QuickFire Rapid-i. Zover ik weet (net gecheckt voor je bij Cooler Master) is er binnen 2 weken en nu een nieuwe shipment van de Rapid-i. Deze zal als eerst beschikbaar zijn in de CM EU Store, en daarna zullen de shops snel volgen (Alternate, Azerty etc).

Dus je kunt uiteraard nog even wachten. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik dat graag. :D

+ Edit: er is net een nieuwe F/W beschikbaar (117) met een nieuw ActivLite effect voor de Rapid-i.

Groetjes, Pim

[Reactie gewijzigd door pclinde op 24 september 2014 15:57]

+3! Mooie review!
duidelijk geschreven en zeer gaaf om die tear-down te zien!
Hoi Mortum,

Bedankt. :) Inderdaad de tear-down is naar mijn idee een belangrijke aanvulling op mijn verhaal over de switch zelf. :)

Groetjes, Pim

[Reactie gewijzigd door pclinde op 26 september 2014 20:27]