Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) Review

KnEuTeR 7 maart 2009, laatste update op 7 maart 2009, 830 views

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• prachtige vormgeving
  • heerlijke toetsaanslag
  • alles werkt out-of-the-box (Ubuntu)
  • belangrijkste multimediatoetsen werken ook meteen (volume, playlist)

Minpunten

• sommige speciale toetsen eisen wat configuratie in Ubuntu

ik heb hem ook gekocht en aangesloten op mijn Ubuntu 8.10. Naast dat het natuurlijk een heeeerlijk toetsenbord is, wil ik even mijn ervaringen SPECIAAL met betrekking tot Ubuntu met jullie delen.

Me pc stond nog aan, ik heb me ps/2 toetsenbord eruit gerukt en de logitech aangesloten, alles werkte meteen automatisch.

De achtergrond verlichting en alle normale toetsen werken perfect, maar het belangrijkste punt qua ondersteuning zijn natuurlijk de multimedia toetsen.

Standaard instellingen:

------------
F1 - Home toets, start nautilus in je home folder, in firefox gaat hij naar je start pagina
F2 - mail, start evolution

pause/break - dunno, doet niks

mute - werkt perfect
volume down - werk perfect
volume up - werkt perfect
Deze laatste 3 toetsen wijzigen de systeembrede pulse instellingen. Er word een OSD getoond met informatie.

------------

De toetsen die ik zal gebruiken en die het meest nuttig zijn die werken standaard al goed. Speciale toetsen waarvan de functionaliteit onduidelijk is, vereisen nog wat configuratie.

Voor de rest kunnen deze instellingen worden gewijzigd met System > Preferences > Keyboard Shortcuts

Dus dit toetsenbord is ook een aanrader voor de Ubuntu gebruiker :)

Heb jij ook een Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)?

Dat je een review maakt juist voor diegenen die een *NIX installatie gebruiken als Ubuntu is geweldig, er wordt nogal eens geen aandacht aan besteed. Ikzelf als zeer regelmatig Ubuntu gebruiker stel deze review dan ook zeer op prijs.

Onder Windows ( XP / Vista / 7 ) zal het tobo het vast prima doen maar juist ervaringen van andere Tweakers op andere besturingssystemen dan Windows-Nogwat zijn zeer welkom.

Nu ik aan een nieuw toetsenbord toe ben gaat uiteraard de voorkeur uit naar een toetsenbord die over het algemeen de meest gebruikelijke functies ook onder Linux in het algemeen en Ubuntu in het bijzonder ondersteund.

Ik neem deze review dan ook zeker mee in de keuze wat betreft de aanschaf van mijn nieuwe ramplank.

Trouwens heb ik nu nog steeds twee CoolerMaster Gear USB toetsenbordjes die het al jaren perfect doen, ook onder Linux. Het zijn prima aluminium behuisde toetsenborden met ook de notebook toetsen zoals deze Logitech en nu ik er eenmaal aan gewend ben is het tiepen op een 'normaal' toetsenbord met hoge toetsen iets aparts waar ik niet lekker meer op tiepen kan, te hoog dus met een te diepe aanslag wat mij betreft. Deze Logitech komt dan ook als vervanger hoog in het lijstje te staan.