Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G (2014) Zwart Review

ckr 17 september 2014, laatste update op 25 oktober 2014, 11.534 views

Motorola Moto G (2014) Zwart

Prima smartphone voor een scherpe prijs. Mij spreekt de goede Android-ervaring aan. Dat alles zonder een 'Chinees' toestel te moeten kopen waarvan de bouwkwaliteit vaak matig is.

Pluspunten

• Kale Android versie, waarbij nu al de update naar Android L is aangegeven
  • Goed scherm, zeker in deze prijsklasse
  • Vlot genoeg
  • Uitbreidbaar met micro-SD
  • Verkrijgbaar als Dual-Sim!

Minpunten

• Geen NFC
  • geen verwisselbare batterij
  • wordt geleverd zonder lader (wel met USB-kabel)

Deze telefoon gekocht als vervanging van mijn vorige Android met dual-sim die ik voor werk en privé gebruik. Voorwaarde voor mij was dus dual sim daarnaast niet te duur en een behoorlijk scherm.
Verder is voor mij wenselijk een 'kale' Android ervaring, de software die fabrikanten meeleveren voegt in mijn ogen meestal weinig toe en kan voor niet worden verwijderd. Vrijwel alles is daarbij ook achteraf nog te installeren via apps.
Toen de de Moto-G 2014 gelijk in dual sim beschikbaar bleek heb ik besteld. Bij het bestellen wel goed opletten, er wordt ook een single-sim variant verkocht zonder prijsverschil!
Ik heb het toestel op 16 september 2014 ontvangen en in gebruik genomen. In het doosje behalve het toestel alleen een USB kabel en twee boekjes, dus geen lader of headset.

Look&feel
Het toestel ligt prima in de hand maar ziet er wel flink plastic uit. De bouwkwaliteit voelt wel goed aan en afgezien van de plastic look ziet het toestel er strak uit en ligt lekker in de hand. De achterkant is wat bol en voelt rubberachtig aan. De randen zijn niet heel scherp en het toestel is prima langer vast te houden.
Update: Inmiddels de flip-cover aangeschaft. Werkt erg goed dank zij een magneetje gaat het scherm automatisch aan/uit bij het openen/sluiten van de cover. Wel wordt het toestel door de cover wat dikker.

Hardware
In dit toestel zit een Snapdragon 400 en hoewel dit zeker niet de snelste processor is kan hij normale taken prima aan. Pas in spellen ga je tegen de grenzen van deze processor aan lopen en daar gebruik ik zelf mijn telefoon niet of nauwelijks voor.
Met 1GB RAM is het werkgeheugen niet heel ruim maar Motorola geeft wel aan dat dit voldoende is om straks te kunnen updaten naar Android L. Of dit problemen gaat geven met multitasken is natuurlijk afwachten, nu is dat met Android 4.4.4 nog geen probleem.
De 8GB opslag had van mij wat ruimer gemogen. Gelukkig kun je wel een micro-SD plaatsen en daar wat gegevens en apps op zetten. Daarmee moet je voorlopig voldoende ruimte hebben.

Software
Op dit toestel vind je de laatste versie van Android (4.4.4) met vooruitzicht op toekomstige updates. Hopelijk behoudt Motorola na de overname door Lenovo de goede banden met Google en worden de updates snel doorgevoerd. Blijft toch een van de grootste nadelen van Android dat sommige fabrikanten je als gebruiker laten zitten met een verouderd en minder veilig besturingssysteem. Voor een tweaker geen groot probleem maar ik krijg er geen warm gevoel bij.
Motorola voegt maar een paar apps toe aan Android waarbij ik op internet lovende berichten lees over Motorola Assist. Die heb ik nog niet uitgeprobeerd dus mogelijk kom ik daar later op terug.

Camera
De camera is een 8 MP model met HDR en flits dat prima foto's maakt maar ook niet meer dan dat. Voor mij voldoende aangezien ik slechts incidenteel een plaatje zal schieten met de Moto G. De frontcamera heb ik nog niet uitgeprobeerd maar het betreft een 2 MP exemplaar.

Geluid
In de nieuwe Moto G is de configuratie van de speakers aangepast en als je even muziek wilt luisteren zonder koptelefoon dan is dat nu zeker goed te doen. De boomsound van HTC is zeker nog een stuk beter maar het geluid is voor een smartphone niet verkeerd, zelfs niet bij wat hoger volume.
Een headset wordt niet meegeleverd maar gezien de kwaliteit van de headsets die in deze prijsklasse wordt meegeleverd is dat nauwelijks een gemis.

Scherm
Het scherm is een 5" IPS scherm met een resolutie van 720 x 1280 pixels. Ook hier geen superspecs maar prima voor deze prijs. De kijkhoeken zijn goed maar de helderheid en afleesbaarheid in de zon hadden van mij iets mooier gemogen, maar dit is wel ongeveer wat je in deze prijsklasse kunt verwachten.
Het touchscreen werkt vlot en precies.

Accu
De accuduur lijkt dik in orde. De ingebouwde 2070 mAh accu is na een werkdag nog maar net onder de 50% dus die zal ook bij veroudering niet gelijk tekort schieten. Dat is maar goed ook want de accu is niet verwisselbaar.
Een lader wordt overigens door Motorola niet meegeleverd. Dat scheelt vast weer een paar Euro maar komt wel wat krenterig over.

Stabiliteit en betrouwbaarheid.
Hierover kan ik nu nog niets zeggen dus daarover kom ik graag later terug.
Update: na een maand dagelijks gebruik geen crashes gehad of iets dergelijks. Wel een sofware-update van Motorola waardoor met name het multitasken vlotter gaat.

Conclusie.
Na enkele dagen gebruik ben ik zeker tevreden. De Moto G 2014 doet wat hij moet doen zonder bloatware e.d. Kwalitatief voelt het allemaal prima aan en als je voor een mooie prijs een Android toestel zoekt dan kan ik de Moto G 2014 zeker aanbevelen.
Update 25/10/14: Na een maand gebruik nog steeds erg tevreden. De manier waarop Dual-Sim is uitgevoerd is erg handig waardoor snel automatisch de goede sim bij een contact wordt gebruikt. Ook nu ik aardig wat apps heb geďnstalleerd draait alles nog vlotjes en gaat de batterij nog met gemak een hele dag mee.
Terecht wordt in sommige reviews gewezen op het gebrek aan 4G, maar helaas heb ik nog nergens een betaalbaar toestel gezien dat dual sim combineert met 4G, hooguit import die niet werkt op de Nederlandse 4G. Voor mij geen groot bezwaar omdat ik zowel thuis als op het werk van wifi gebruik kan maken.

Heb jij ook een Motorola Moto G (2014) Zwart?

Bedankt voor die uitgebreide review. Mede aan de hand daarvan ga ik dit toestel testen om te kijken of het een optie is om deze aan een stuk of 30 van mijn collega's te verschaffen. :)