Specificaties 12", 60GB - Bekijk alle specificaties

Apple PowerBook G4 (G4 1.5GHz; 512MB; 60GB; Combo; 12" TFT; OS X NL) Review

Len 18 maart 2009, laatste update op 19 maart 2009, 3.475 views

Apple PowerBook G4 (G4 1.5GHz; 512MB; 60GB; Combo; 12" TFT; OS X NL)

Pluspunten

• Bouw van de laptop
  • Toetsaanslag
  • LAN- mogelijkheden

Minpunten

• Kleine entertoets
  • 1 knops muis

Ik had mijn oog laten vallen op een laptop. Het moest een praktische laptop worden. Dus geen grote desktopvervanging met alle toeters en bellen. Omdat ik wat anders wilde proberen dan Microsoft Windows ben ik op zoek gegaan naar een Apple.

Het eerste "nadeel" waar je tegenop loopt is dat je eigenlijk online alleen bij de Apple Store een laptop kan bestellen. Het was wel zo dat de bezorging en verpakking van de laptop echt zeer goed was.

Ik wilde eerst een 12" iBook maar dan moest ik wat opties erbij nemen om het naar mijn zin te maken. En de PowerBook 12" had al die opties al (meer geheugen en grotere harddisk). En daarbij zit er een snellere processor in en het heeft een aluminium case.

Als software zat er een demo bij van Office:mac en iLife. Die heb ik niet geïnstalleerd / weggegooid. Ik ga de laptop vooral als internetbeest gebruiken. Er zat ook een upgrade-dvd bij voor Mac OS X. Die heb ik als eerste gedaan en toen stond er "Tiger" op. De verschillen tussen Tiger en z'n voorgangen heb ik niet kunnen bekijken, maar Tiger heeft met z'n Expose en Dashboard een goeie move gedaan. Beide zijn in de praktijk goed te gebruiken (en daar gaat het toch om?). Het instellen van Mac OS X is eenvoudig en ik was zo via WiFi online.

Ik heb als eerste Firefox erop gezet en ben daar mee aan de slag gegaan. Later ben ik pas Safari gaan gebruiken. Ik vind het jammer dat Safarie niet de manier van bookmarks heeft als Firefox (sidebar). Maar alles went ;) . Wat niet echt went is de kleine entertoets :o . Ik blijf extra knoppen raken als ik op enter druk.

Op zich is er veel software te vinden voor Mac OS X, ook kan je via "flink" ook Linux-programma's op je Powerbook draaien. Als chat programma gebruik ik voor IRC "x-chat" en voor ICQ/MSN "Adium". Ik ben benieuwd of de volgende MSN original (die tijdens de keynote voorspeld is) wat is.

Het scherm is op een of andere manier echt anders dan een tft bij een Microsoft Windows-pc. Later kwam ik er achter dat bij een Apple de antialiasing standaard aanstaat. Ik was daar nooit een echte voorstander van. Toch is het zo dat als het minder scherp is dat het rustiger voor je ogen is.

Ik merk dat met World of Warcraft dat de laptop het wel goed aankan maar het is grafisch minder dan mijn desktop PC, maar die is ook niet echt te vergelijken. WoW is in ieder geval goed te spelen. Al raad ik wel een 2 knops muis aan ;) .

De LAN-mogelijkheden zijn goed, WiFi-ontvangst is goed en Bluetooth werkt ook. Ik heb nog niet de wired geprobeerd, maar dat zal ook wel ok zijn.

Ik heb ook nog mijn 2 externe harddrives erop aangesloten en Mac OS X mountte ze automatisch en ik kon zo bij mijn gegevens komen (die drives waren NTFS geformateerd). Ik kon er dus niet op schrijven. Ik heb ook mijn Philips-webcam erop aangesloten en die werkte ook redelijk. De driver in Mac OS X kan niet de hoogste resolutie aan.

edit:

Ik en mijn vriendin gebruiken nog steeds de laptop naar volle tevredenheid. Ik heb er ondertussen een groter so-dimm in gedaan om met meerdere gebruikers ermee te werken.
Helaas is de laptop nu 2 maal van de bank op de grond gevallen. Er zit nu een kleine deuk in een hoek van de laptop, maar het werkt nog steeds :)

(Plaatje van de status van de accu toegevoegd)

Heb jij ook een Apple PowerBook G4 (G4 1.5GHz; 512MB; 60GB; Combo; 12" TFT; OS X NL)?

Tip voor de muis: ctrl+klik is een rechtermuisklik, cmd+klik is de middelste muisknop. Bij nieuwere modellen werkt het ook door twee vingers op je trackpad te leggen en dan te klikken. Ik weet niet of dat ook al in de PowerBooks zat. Verder kan je elke willekeurige USB-muis aansluiten. Ik merk zelf dat ik de rechtermuisknop nauwelijks mis op mijn MacBook.

X-Chat is een redelijk flexibel beestje. Als je gewoon een simpelere en overzichtelijkere client zoekt, dan is Colloquy misschien wat. Zeker omdat je in OS X nauwelijks met fullscreen vensters werkt, vind ik eenvoudige interfaces prettig werken. Zo kan je veel kwijt, zonder dat je scherm enorm vol lijkt.
Ja, na 4 jaar mis ik de rechtermuis ook niet meer. Ik ben helemaal aan de ctrl-klik gewend. Deze powermac heeft nog geen multitouch trackpad.

Ik gebruik x-chat en adium voor het contact met de buitenwereld. Ik mis alleen van msn de videochat en custum smilies, voor de rest is het wel te doen :Y)
Zet onder de Safarivoorkeuren vooral 'Tabbed browsing' aan. Dan gaat er een browse-wereld voor je open! Vreemd overigens dat Apple deze functie niet standaard aan heeft staan.
Die heb ik pas na een tijdje gevonden. Nu nog een betere (voor mij dan) bookmarks beheer.
Ik heb zelf geen Mac ofzo, maar als je Firefox graag hebt moet je zeker Camino (ook van Mozilla) proberen, lijkt me. Dat is ongeveer hetzelfde als Firefox maar dan in een echt MacOS-X-jasje
De prijs is ook niet echt gunstig imo
Vier jaar na dato, hoe is de accu? Ik heb altijd het idee bij Laptops dat deze na 4 jaar echt brak zijn. En als je Powerbook nog steeds alleen voor internet doeleinden gebruikt, gaat hij nog prima mee.

[Reactie gewijzigd door 53RV1 op 18 maart 2009 23:28]

Ik heb ooit een nieuwe accu gekregen na een jaar geloof ik. (kans op brand dacht ik) :o

Ik zal een plaatje erbij doen van de status van mijn accu. Volgens mij gaat het nog zeker met wifi 3 uur mee.

[Reactie gewijzigd door Len op 19 maart 2009 18:46]