Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2013) Review

shmp 16 september 2014, 995 views

Google Chromecast (2013)

Dacht een goedkope oplossing te vinden in de chromecast, helaas bleek al snel dat hij niet overweg kon met AC3 en DTS. Dit is de grootste faal van het apparaat aangezien het meeste wat je download in dit formaat staat.

Pluspunten

• Gemak

Minpunten

• Geen DTS en AC3 ondersteuning
  • Afhankelijk van externe apparaten om te streamen
  • Weinig apps

Geluidskwaliteit Score: 2
Een licence kost minder als dollar maar dat kon er niet vanaf. Nu ben je afhankelijk van mediaservers die het audiosignaal realtime omzetten tijdens het streamen. Ben niet bereid mijn collectie om te zetten voor dit apparaat.

Heb jij ook een Google Chromecast (2013)?

De belangrijkste apps (uit de zeer beperkte lijst van apps) voor Chromecast op dit moment zijn naar mijn mening: YouTube, NetFlix en Plex. Voor YouTube kan je nog beargumenteren dan AC3 en DTS niet belangrijk zijn, maar voor Netflix en Plex toch zeker wel! Goed, de Chromecast kost bijna niks, maar hij kan dan ook bijna niks. In die zin ben ik het eens met de reviewer.
Netflix heeft wel een licentie genomen en gekregen van Dolby. Dus waarom zou Google dit niet doen.
Je kan ook gewoon eerst uitzoeken wat je koopt voordat je het koopt.
Sinds wanneer gaan we er nog vanuit dat een nieuw productie iets niet ondersteunt, dat is achter de feiten aanlopen.
Ik vind je review wel terecht. Ik heb er een tijd geleden ook een gekocht en me er over verbaasd dat er zo weinig mee kon. Dit kwam in andere reviews niet of nauwelijks aan bod. Via plex zaken afspelen kan wel, maar dan heb je een dikke desktop nodig, omdat daadwerkelijk niets afgespeeld kan worden door het gebrek aan ondersteuning van gangbare codecs. Dit maakt het alleen qua energieverbruik en geluid al totaal oninteressant vergeleken met Android sticks.
Het idee van de chromecast is niet om goedkoop thuis gedownloade films te kijken. Het idee van de chromecast is om web content te streamen. Dan blijkt ineens AC3 en DTS veel minder nuttig.
Ik stream mijn popcorn time naar mijn chromecast toe dat vind ik eigenlijk het belangrijkst :)