Urbanears Zinken (Zwart) Review

dmvdberg 14 september 2014, laatste update op 10 juni 2015, 2.191 views

Urbanears Zinken (Zwart)

Ongelofelijk stevige headphones voor onderweg en thuis voor achter de laptop of draaitafel.

Pluspunten

• Stevig & sterk
  • Goed geluid
  • Sluiten goed af
  • Telefoonsnoer stijl kabel
  • 3,5mm en 6,5mm input plug

Minpunten

• Sluiten te goed af
  • Coating op de headband laat nu al los

header

Update 15Sept 2014: eigen foto's

Na twee en een half jaar trouwe dienst van mijn Urban Ears Platten koptelefoon was de 3,5mm jack plug door mijn eigen toedoen compleet op. Meermaals je telefoon laten stuiteren terwijl je plug er in zit is geen goed plan. Ook had ik in die tijd hoofdzakelijk de iPhone 4S nog en daar zat de koptelefoon plug niet ideaal wbt locatie. Ondertussen ben ik over op een iPhone 5S en daar zit de plug onderop. Een fijne verbetering aangezien ik altijd een koptelefoon bij me heb.

Wensen voor een nieuwe headset waren:
  • Sterkere kabel
  • Beter afsluiten
  • Beter geluid (de plattan was al goed maar ik zocht wat 'meer')
  • Weer de mogelijkheid om een telefoon gesprek aan te nemen
Één van de grote unieke eigenschappen van de Zinken is de kabel. Deze is voorzien van zowel 3,5mm als ook 6,5mm jackplug. Dit was voor mij het laatste argument om tot aanschaf over te gaan.

aanschaf

Dankzij de goede tip van een vriend van mij die ook helemaal fan is / mede verslaafd aan Urban Ears ben ik voor een Zinken gegaan. Aankoop gedaan via Coolblue voor ongeveer 72,- en ondertussen is de prijs ietsgezakt. Ach dat kan gebeuren. Ze zijn het ruim waard.

Alleen al de doos is een schoonheid. Urban Ears heeft het hele idee van een product verpakken goed door. Een mooie beleving en de koptelefoon zit stevig verpakt. De kans op beschadigingen onderweg is hierdoor minimaal. Betere verpakking betekend simpelweg minder RMA's.

box

Over de kabel. Die is werkelijk geniaal.
Niet alleen is deze van een perfecte lengte voor het leven onderweg voor mij als forens maar ook thuis achter mijn laptop is de lengte meer dan genoeg om de koptelefoon comfortabel te dragen.
cable

Belangrijke (en soms uniek) eigenschappen van de kabel en dus Zinken zijn.
  • Zowel 3,5mm plug optie als ook 6,5mm
  • Telefoonkoord voor extra lengte en preventie van kabelbreuk
  • Extra 3,5mm plug op de Zinken zelf zodat je vriend(in) kan mee luisteren naar muziek.
De kabel is ook netjes verpakt en naast de gebruikelijke sticker zit er niet veel bijzonders in de doos. Net als mijn vorige keer ben ik weer voor een zwart model gegaan. Er zijn echter vele kleuren te krijgen voor wie dat wil. Omdat er een extra 3,5mm plug op zit kun je de input btw ook omwisselen. Zo heb je opeens een 6,5mm plug om in een draaitafel of andere versterker te steken. Perfect voor de "audiofiel' onder u 8).

comfort

De kop is voorzien van zacht foam en daaromheen wat nepleer. Dit klinkt niet erg luxe misschien maar het materiaal zweet niet en zit super zacht. Bovendien sluiten ze ontzettend goed af waardoor ik het volume op mijn iPhone met regelmaat niet bove 30% zet. Zelfs in een volle trein onderweg naar werk.

Nadeel t.a.v. de Platten is de mogelijkheid van opbergen. Hoewel ze nagenoeg onverwoestbaar zijn kunnen ze niet zo compact gemaakt worden als de Platten. In de tas haal ik dan ook de kabel er altijd af. Dit maakt het geheel een stuk beter weg te stoppen. Het is wel even opletten om de telefoonkoord stijl kabel niet in de knoop te krijgen echter. Losjes wegstoppen in een apart vak werkt voor mij het beste.

http://tweakers.net/ext/f/B7AF5sTN29C33agc06apbqPc/medium.png http://tweakers.net/ext/f/qcQH0eVEFlSl5WVpr4P3ooYN/medium.png

Update
De hoofdband is natuurlijk een belangrijk punt van comfort. Het materiaal is het zelfde als de oordoppen. Inc ook een fijne laag foam. Vaak vergeet ik dat ik de Zinken op heb (gewenning) en dat is best knap. De koptelefoon geeft namelijk best wat druk om stevig op je hoofd te zitten.
Extra noemswaardig is dat je de koptelefoon bijna helemaal kunt 'twisten' zo flexibel en duurzaam is de hoofdband. Gecombineerd met de draaiende oordoppen en ruime verstel mogelijkheden bied deze koptelefoon voor bijna elk hoofd wel een goede pasvorm.

audio

Deze muziek luister ik momenteel veel, gamen doe ik eigenlijk niet tot nooit.
Dag tot dag plug ik de Zinken in op mijn iPhone 5s, Macbook Pro en zo nu en dan ook mijn buisversterker.

Natuurlijk is dat allemaal subjectief als bron en een van mijn goede vrienden / mede Tweaker wijst me er dan ook graag op dat zijn Cowon een stuk beter is als bron wbt output kwaliteit. Echter dit is geen perfecte wereld en 90% van ons luister naar Youtube, Spotify en redelijke MP3tjes. Dus.

Binnen deze genre's klinken de Zinken absoluut top. Zang, gitaar en drum zijn erg goed uit elkaar te houden.
Fijn is ook dat de Zinken niet 'oversturen' bij een hoog volume. Niet dat ze hard hoeven te staan dankzij het goede afsluiten. Helaas gebeurde het met enige regelmaat dat mijn vriendin boos was omdat ze al 3min tegen mij aan het praten was zonder dat ik ook maar iets hoorde. Het is dus even opletten in het verkeer bijvoorbeeld! Op de fiets naar de trein zet ik ze dan ook liever niet op aangezien ik veel kruispunten over moet.

conclusie

Is dit de beste koptelefoon ooit? Nee. Echter. Is de Zinken beter dan een Beats set? JA! Echt, test het eens uit, geen audio liefhebber kan oprecht zeggen dat het kopen van een Beats koptelefoon ooit het geld waard zal zijn.

De Zinken bied een geweldige isolatie, waanzinnige bouwkwaliteit ondanks een coating die nu los begint te laten. De coating is echter puur cosmetisch en het plastic er onder heeft nul krassen tot nu toe dus dat zit echt wel goed.

Geluidskwaliteit is werkelijk goed te noemen. Zelfs voor de adviesprijs van Urban Ears zelf van 99,99 euro zijn ze het waard om aan te schaffen. Zoek je dus nog een 'daily driver' voor je muziek onderweg en thuis dan is de Zinken wat mij betreft een uitstekende keuze.

beschadiging

Heb jij ook een Urbanears Zinken (Zwart)?

eigen foto's zouden de review afmaken. +2!
Heb ik vandaag idd gemaakt ook. Nog niet toegevoegd, huishouden moest ook ;)
Zal ik netjes morgen even doen.