Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB Review

JTfoto 12 september 2014, laatste update op 12 september 2014, 2.828 views

Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB

Een dure, maar wel fantastische laptop met geweldige prestaties en een scherm om van te dromen!

Pluspunten

• Hoge kwaliteit / goede ergonomie / lange accuduur / krachtige prestaties / fijn trackpad / fijn toetsenbord / prachtig scherp scherm met goede kleurweergave / met lichte programma's erg stil / licht / compact

Minpunten

• Kan warm worden tijdens lange game-sessies / Maakt aardig wat geluid bij veel eisende programma's / prijzig

15" Retina Macbook Pro Review
Door: Tom van Rijswijk

Een hele tijd heb ik getwijfelt over verschillende soorten laptops voor de studie waar ik nu mee bezig ben. Ik studeer momenteel Civiele techniek aan de TU Delft, voor de nieuwsgierigen onder ons.
Voor deze studie is een aardig goede laptop nodig. De TU bood een laptopproject aan, maar ik was zelf van mening dat er een aantal aspecten beter konden aan het high-end model. Zo wilde ik niet dagelijks met 4kg in m'n tas rondsjouwen.

In deze review zal ik mijn ervaringen met mijn Retina Macbook Pro vertellen. Ik heb een hele tijd getwijfelt of ik een review zou schrijven, maar toch wilde ik dit doen om ook anderen te laten zien hoe ik denk over de laptop.

Inhoudsopgave
- Camera
- Speakers
- Conclusie

Waarom een mac?
Voor de studie civiele techniek wordt over het algemeen een laptop met windows als besturingssysteem gekozen. Wat is dan toch de reden voor mij geweest om te kiezen voor een mac? Deze macbook is het eerste apparaat waar ik mee werk waar OSX op staat. Hier voor heb ik alleen maar met windows gewerkt.
De reden dat ik liever koos voor een mac was omdat ik het besturingssysteem erg prettig vind werken. Een aantal vrienden van mij hebben een macbook waar ik regelmatig met hun op werkte voor verschillende schoolprojecten. Dit beviel dusdanig goed dat ik als volgende laptop graag een macbook had. Verder is apple ook een betrouwbaar merk en ik durfde het daarom ook aan om een paar honderd euro extra te besteden voor een macbook.
Verder is het ook mogelijk om met behulp van parallels of bootcamp windows op je macbook te zetten. Ik heb dit gedaan via parallels en het werkt vlekkeloos. Dus in principe is de laptop uitstekend geschikt voor school op deze manier.
https://farm6.staticflickr.com/5573/15030015648_aeba3d6317.jpgIMG_6576 by -TvR

Featureset
De inhoud van de doos van de macbook is prima. Je krijgt naast de macbook ook: een oplader, verlengsnoer voor oplader, aantal handige boekjes. Zie de afbeeldingen voor wat je precies krijgt.

https://farm4.staticflickr.com/3905/15029808099_d1a83fe2b0.jpgIMG_6586 by -TvR

Breedte: 35,89cm
Diepte: 24,71cm
Gewicht: 2,02kg

Aansluitingen
Deze macbook heeft voor een 15 inch laptop wat mij betreft niet zo heel veel aansluitingen, maar dat is geen reden om ze niet te noemen.
De linkerzijde:

[https://farm4.staticflickr.com/3881/15030019437_04382f56d2.jpgIMG_6581 by -TvR

VLNR: MagSafe 2, 2x thunderbolt 2, USB 3, Headphone

De rechterzijde:

https://farm4.staticflickr.com/3911/15193566256_0376bfe83a.jpgIMG_6580 by -TvR

VLNR: SDXC kaart slot, HDMI, USB 3

Over het algemeen gebruik ik niet heel veel van deze aansluitingen, dus voor mij is het voldoende. Op de universiteit gebruik ik zelfs helemaal niks. Een muis is door de trackpad voor mij wat overbodig geworden (behalve bij gamen) en de mac gaat lang genoeg mee om niet opgeladen te hoeven worden tijdens een studiedag. Dus de mac heeft weinig aansluitingen, maar in principe hoef je niet veel aansluitingen te gebruiken om goed te kunnen werken.

Ergonomie
De behuizing van de mac voelt wat mij betreft erg solide aan. Alles behalve het scharnier onder aan het scherm is gemaakt van aluminium. Het voordeel is dat je materiaal hebt dat er goed uit ziet en dat ook nog eens vrij stevig is.
Een nadeel van deze behuizing vind ik echter wel dat het randje onder de trackpad over de gehele breedte wat scherp kan zijn in sommige posities tijdens het werken. Tijdens typen op een vlak oppervlakte heb ik nergens last van, maar zodra de macbook wat hoger wordt gezet (bijv. op een sleeve) dan voelen de randjes niet helemaal comfortabel aan.

Het toetsenbord is erg goed vind ik zelf. De toetsen hebben een mooi formaat en dat maakt het typen wat makkelijker (ondanks het feit dat mijn handen niet heel groot zijn). Verder kan het typen ook bijna geluidloos, wat ik zelf erg prettig vind vergeleken met sommige herriebakken die ik hoor tijdens het typen.
De toetsen laten zich beter indrukken dan ik had verwacht door de geringe hoogte van de macbook. Ten slotte heeft het toetsenbord ook backlight, welke in 16 standen qua helderheid in te stellen is, waardoor de toetsen beter te zien zijn wanneer het donker begint te worden. Dit is wat mij betreft een erg handige functie!

Tenslotte wil ik het nog hebben over het trackpad. Ik kom van een windows laptop en vergeleken met die laptop (Dell XPS L702x) is dit trackpad echt geweldig. M'n vorige laptop had ook al een redelijke trackpad met een hoop ruimte, maar ik kan wel merken dat die van de macbook beduidend beter is. Dit komt mede door het OS, want het trackpad is veel veelzijdiger te gebruiken vergeleken met windows. Dat maakt ook dat ik het fijner vind om de trackpad te gebruiken als de muis. Door sommige bewegingen kom je gewoon veel sneller waar je wil zijn.
Het oppervlakte van de trackpad is ook goed glad en past qua kleur mooi bij het aluminium.

Het scherm
Deze macbook bevat een retina scherm met een resolutie van 2880x1800. Op het 15,4" scherm geeft dit een ppi van 220. Dit resulteert in een erg scherp scherm wanneer je het bekijkt van gewone afstand. Als je dichtbij kijkt (zie de foto) dan kunnen de pixels wel opvallen.

https://farm4.staticflickr.com/3888/15029808949_50d5cab8bc.jpgIMG_6583 by -TvR

Vergeleken met de 1600x900 pixels op een 17,3" scherm waar ik vandaan kwam is dit echt goddelijk. Werken met zo'n grote resolutie is door de goede schaal opties fantastisch mooi. Het bekijken van foto's en filmpjes is ook een waar genot.

Laten we nu wat verder gaan naar de specificaties van het scherm en een aantal testresultaten, afkomstig van www.notebookcheck.com
Het scherm dat hun hadden heeft een goede helderheid van gemiddeld 301,7cd/m^2. Door de goede helderheid valt er in de buitenlucht redelijk goed te werken met de macbook. Je moet niet in de volle zon gaan zitten, maar onder normale omstandigheden valt er goed te werken.
Het contrast van 998:1 en een bijna perfecte kleurtemperatuur van 6489K resulteert samen met een gemiddelde DeltaE van 1,95 in kleuren welke de realiteit heel goed kunnen benaderen. met het scherm valt dan ook prima te werken als fotograaf welke de kleuren zo echt mogelijk wil hebben.

https://farm4.staticflickr.com/3860/15029804309_48599c819e.jpgScherm 1 by -TvR
https://farm4.staticflickr.com/3891/15030014947_734143cd43.jpgScherm 2 by -TvR
https://farm4.staticflickr.com/3860/15029804199_78fd14a372.jpgScherm 3 by -TvR

Tenslotte wil ik het nog hebben over de kijkhoeken en de reflecties. De kijkhoeken van het scherm zijn erg goed. Ik heb nog niet een hoek gevonden vanwaar het scherm er niet goed uit zag, de kleuren en helderheid bleven onder elke hoek vrijwel gelijk.

https://farm6.staticflickr.com/5561/15216599945_997a762e3f.jpgScherm 4 by -TvR

De reflecties van het scherm zijn wel aanwezig, maar niet in grote mate. Wanneer je in een erg lichte omgeving zit dan is het scherm wat lastiger te lezen, maar als je in een kamer zit dan is er vrijwel niks te zien van reflecties, wat erg prettig is aangezien het niet een mat-scherm is!

Prestaties
Wat betreft de prestaties doet deze macbook zeker niet onder voor veel andere laptops. De laptop bevat tenslotte een sterke processor, heeft een dedicated grafische kaart en heeft ook voldoende RAM. Samen met de PCIe-flash opslag komt het neer op erg vlot kunnen werken.
Zelf heb ik voor school nog niet heel zware programma's moeten draaien. De programma's die ik zelf draai, zoals Photoshop, Premiere etc. is goed mee te werken. Tot nu toe eigenlijk nog geen vastlopers gehad, ondanks het feit dat ik zo nu en dan met prima full-hd materiaal aan het werk ben (afkomstig van een canon 60D, voor de nieuwsgierigen).
Het spelen van een spelletje is ook zeker mogelijk op de laptop. De meeste spellen zijn wel te spellen op high-settings, behalve de Úcht veel eisende spellen zoals Assassin's Creed IV: Black Flag. Daar zal je de settings toch naar medium terug moeten zetten op een lagere resolutie.

Tijdens games kan de laptop aan de bovenkant wel redelijk warm worden. Dit stoort mij echter niet zo heel erg. Zolang je je vingers op de toetsen houdt en je polsen op het gedeelte naast de trackpad hoef je er niet zo veel van te merken :) De laptop produceert bij echt zwaar werk wel aardig veel geluid. Het geluid lijkt net op redelijk hard waaiende wind, maar als je lichte programma's zoals Lightroom draait dan is de laptop geluidsloos!

Tenslotte heb ik hier nog de testresultaten van de PCIe-flash opslag van deze macbook. Ik moet zeggen dat de opslag verschrikkelijk snel is :)

https://farm4.staticflickr.com/3904/15216205542_c102aa15c9.jpgBlackmagic by -TvR

Accu
Niks anders dan lof wat betreft de accuduur. Een van de redenen waarom ik deze laptop heb aangeschaft is omdat ik deze graag mee naar school wilde nemen en deze dan niet op hoefde te laten tijdens school, omdat de meeste laders ook het nodige wegen (valt bij die van de macbook overigens mee). Na een gemiddelde dag op de uni heb ik zodra ik thuis kom nog zo'n 50% over. Meestal gebruiken we lichte programma's, maar heb ik de macbook wel vaak aan staan. Met een helderheid van 4/16 streepjes kom ik met 1 accu meestal wel tot een ruime 10 uur aan werken op word en zo nu en dan browsen op safari. Met een hogere helderheid of wat zwaardere programma's gaat de macbook wel wat minder lang mee, maar vooralsnog red je het makkelijk om een hele collegedag door te komen zonder op te hoeven laden.

Camera
De camera van de laptop is prima voor wat ik er mee doe. Zo nu en dan skypen gaat prima, zeker als er genoeg licht is. Zodra het wat schermerig wordt gaat het ook achteruit met de kwaliteit, maar dat lijkt me logisch voor de camera van een laptop.

Speakers
Eigenlijk het enige punt waarop de macbook m'n oude laptop niet kan verslaan, maar daar zat dan ook geweldig geluid in Ún die laptop had een subwoofer. Voor een laptop zonder subwoofer komt er best degelijk geluid uit de macbook. Heel veel bas is er niet, maar dat moet je met zo'n kleine behuizing ook niet verwachten. Het geluid is verder mooi helder, niks op aan te merken!

Al met al leg je heel wat geld neer voor een laptop als deze, maar je krijgt er ook wel iets fantastisch voor terug. Een prachtig scherm, compacte afmetingen, lange accuduur en krachtige prestaties. Ik ben erg tevreden met deze aankoop en verwacht ook nog jaren te kunnen genieten! Ondanks de kleine minpuntjes zou ik deze laptop toch zeker aanbevelen aan anderen, het werkt allemaal erg goed! Als er nog vragen zijn voor mensen die twijfelen, zet deze dan vooral in de reacties, zodat ik wellicht nog van dienst kan zijn.

https://farm6.staticflickr.com/5588/15030020577_ac1bb4f0ae.jpgIMG_6577 by -TvR

Ook commentaar (zowel positief als negatief) zijn welkom. Ik hoor graag hoe ik mijn reviews kan verbeteren. (dit was m'n eerste ;))

Erg bedankt voor het lezen en ik hoop dat mensen hier wat aan gehad hebben!

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,3GHz 16GB 512GB?

Goede review en ik wens je veel succes met je Mac en je studie uiteraard :)
Goede review!
Heel veel elementen besproken. En aangevuld met plaatjes.

Complimenten!
Nette review inderdaad. Op het werk gebruik ik een soortgelijke Macbook Pro (zelfde model, iets andere uitvoering) en ik moet zeggen dat er toch wat irritante dingen zijn.

Ten eerste de voetjes onder de laptop; diegene die het een goed idee vond om de voetjes van hard plastic te maken en niet van rubber zouden ze moeten ontslaan. Met name in combinatie met het stroeve scharnier is dit nogal frustrerend. Het is hierdoor zowat onmogelijk om de laptop te openen met 1 hand/vinger. Dit omdat hij dan als een gek over tafel schuift. Je hebt dus altijd 2 handen nodig om de klep open te maken.

Dat van de temperatuur heb ik ook gemerkt. Apple kiest ervoor om de fans zo min mogelijk aan te laten gaan, maar heel fijn is dit soms niet. Midden bovenin het toetsenbord wordt hij soms warm, je kunt het zelfs onaangenaam heet noemen. Liever dat de fans dan wat eerder en/of wat harder aangaan.
@Moi_in_actie

Ik ben het wat betreft de voetjes inderdaad wel met je eens. Als ik in de trein zit en ik zet de laptop op een van de tafeltjes o.i.d. dan merk ik inderdaad dat je wat weinig grip hebt. Van het probleem dat je hebt met het scharnier heb ik dan weer geen last, bij mij opent de laptop zonder moeite op de materialen waar ik deze op zet.

Ik ben ook met je eens over de fans. Ik merk inderdaad op dat het vaak een hele tijd stil is en dat als de fans hoorbaar gaan worden, ze meteen dusdanig hard gaan draaien dat het geluid heel duidelijk wordt. Jammer, maar dat is niet anders :(

Bedankt voor de complimenten allemaal!
@Moi_in_actie

Ik denk dat je je scharnieren even moet laten nakijken, want ik heb nog nooit gehad dat een macbook verschoof tijdens het openen doordat de scharnieren stroef zouden gaan. 1 vinger is genoeg om de macbook te openen. Even na laten kijken dus.

Als tip voor de herrie. Je kan een programma installeren waarmee je zelf je fan snelheid kan aanpassen. Ook op basis van warmte van je MacBook. En natuurlijk regelmatig schoonblazen aan binnenkant, maar dat moet sowieso.
Goede review! :)

Zelf zit ik erg te twijfelen om een Macbook Pro te kopen. Aan de ene kant is het gewoon veel geld wat je uitgeeft aan een laptop (wat goedkoper kan met Windows) aan de andere kant weet je wel dat je echt een goede laptop koopt die ook nog een goede restwaarde heeft als het je niet bevalt. Moeilijk...
Ik heb het basismodel met 2GHz CPU. Mijn scherm is van LG en heeft een licht roze Apple logo aan de achterkant. Dat stoort me niet na kalibreren is het geweldig beeld. Maar de helderheid komt bij mij op 270. Is dat normaal?

Mooie review btw!

[Reactie gewijzigd door JaPPa03 op 15 september 2014 10:35]

@Martjepetatje
Goede tip, ik ga wellicht wel even kijken naar dat soort programma's.

@ -Jeffrey-
Bedankt voor het compliment!
Over het algemeen heb je inderdaad een goede restwaarde aan een mac en de meeste mac's gaan ook wel redelijk wat jaren mee. Ik kan begrijpen dat je ook erg naar windows neigt, aangezien de prijzen van die laptops een stuk minder zijn voor vrijwel dezelfde specificaties (kijk bijvoorbeeld naar de Dell XPS 15 9530). De reden waarom ik voor mac heb gekozen in plaats voor windows is omdat ik OSX een stuk prettiger vind werken en ook om de redenen die jij noemde.
Verder was voor hetgeen dat ik wilde voor mijn studie alleen deze macbook samen met de eerder genoemde Dell een optie voor mij, aangezien ik krachtige hardware wilde in een compacte behuizing en dan ook nog eens met een laag gewicht en lange accuduur. Dat vindt je niet heel snel, behalve in die twee laptops.
Ik ben in ieder geval erg blij met m'n macbook, het werkt fantastisch!

@JaPPa03
Bedankt!
Best vreemd, heb dat namelijk nog niet eerder gezien bij andere MacBooks, maar zolang het scherm goed is is het toch prima? Mag ik vragen hoe je het scherm gekalibreerd hebt?
Goede review. Zelf heb ik hetzelfde toestel maar ik heb als enige minpunt dat hij niet warm wordt na lange game sessies maar gewoon na 2 minuten al heeft ie 80+ graden en gaat zo op naar 95...
Iemand met hetzelfde probleem?
Goede review!

Ik doe werktuigbouwkunde met precies dezelfde Macbook Pro retina (Najaar 2013) als jij hebt. En ook ik kan bevestigen dat het zeker een goede kandidaat is als laptop voor de studie.

Het gewicht maakt dat je zonder moeite de laptop mee neemt naar de uni. Steeds meer programma's worden nu ook native voor de mac uitgebracht (Matlab, Autocad, Siemens NX etc.) en de rest draai ik ook met Parallels, tot nu toe nog niet vaak moeten gebruiken trouwens.

De accuduur is super, ik neem nu geen oplader meer mee naar school sinds ik deze laptop heb. Ook dat scheelt sjouwwerk.

Enige minpunt dat ik nu heb is dat er geen delete knop op het toetsenbord zit en dat er nog geen office 2013 voor OS X is (office 2011 is er wel maar is nog soms traag en niet helemaal retina).

[Reactie gewijzigd door maykoga op 15 september 2014 22:26]