Apple iPod, 20GB (FireWire 400, USB 2.0) Review

Poekoek 17 februari 2007, laatste update op 17 november 2015, 6.759 views

Apple iPod, 20GB (FireWire 400, USB 2.0)

Pluspunten

• Beeld: scherp, goed in te stellen
  • Geluid: lekker volle bas, hoog en mid worden ook goed weergegeven (andere dopjes vereiste)
  • Ergonomie: bediening super intinuītief, logische indeling van muziek
  • Mogelijkheden: veel accesoires beschikbaar
  • Mobiliteit: lekker dun en accuduur lang genoeg
  • Prijs: ¤ 300,- is altijd veel, maar je krijgt er veel voor

Minpunten

• Featureset: weinig extra's geīnstalleerd. Voor mij niet hinderend, maar kan sommige mensen weerhouden van aankoop
  • Bouwkwaliteit: achterkant heel erg krasgevoelig, zonde want de rest is erg strak

Geluidskwaliteit Score: 4

Apple iPod 20GB, bestseller met minpunten

Iedereen zal de iPod inmiddels wel kennen, het is op technologie-gebied samen met de Sony PSP de bestseller van 2005. Verkopen blijven verdubbelen en zelfs meer dan dat! Tijd om mijn mening te geven over deze speler na 8 maand intensief gebruik.

Featureset:

Op het gebied van features vind ik de iPod voldoende bieden, omdat er wat mij betreft gewoon goede specificaties aanwezig zijn op het apparaat. Wel kan ik begrijpen dat het voor andere mensen te weinig is, zo zou in dat geval een fm-tuner + voicerecorder wel welkom zijn.

Beeldkwaliteit:

De kwaliteit van het beeldscherm is gewoon goed, dit omdat het scherm lekker scherp is, groot genoeg en duidelijk afleesbaar. Ook zijn zaken als contrast en verlichting goed in te stellen. Een kleurendisplay zou overigens welkom zijn (de photo was nog niet leverbaar toen ik de iPod kocht), dat maakt het wat mij betreft alleen nog maar prettiger.

Scherp, groot en duidelijk, nu alleen nog kleurtjes!

Geluidskwaliteit:

De iPod staat niet bekend om zijn geweldige geluidskwaliteit, maar toch ben ik hier heel tevreden over. Ik heb er een ander paar dopjes bij gekocht (Sony EX71-SL, in-ear) waardoor de geluidskwaliteit een heel stuk beter is geworden. Ik heb wel eens een Cowon iAudio M3 beluisterd, en dat is wat mij betreft echt de speler die je moet hebben als je puur voor het geluid gaat (de Cowon iAudio X5 zal waarschijnlijk ook erg goed geluid hebben, dit moet ik echter nog testen). Dit apparaat bewijst nl. dat het nog beter kan.

Bouwkwaliteit en afwerking:

De iPod is gewoon een goed in elkaar gezet product, het is niet voor niks zo'n bestseller. Echter doet de achterkant wel behoorlijk wat afbreuk aan dit geheel door de extreem hoge krasgevoeligheid. Er komen zo snel krassen op, hoe zuinig je er ook op bent (ik heb 4 hoesjes die ik afwisselend, maar wel altijd 1 van gebruik). Wel zijn zaken als de knoppen mooi weggewerkt in het klikwiel, wat zorgt voor een strak geheel.

De iPod zit goed in elkaar, alleen de achterkant is té krasgevoelig

Ergonomie:

Op het gebied van ergonomie en gebruiksvriendelijkheid kan ik heel duidelijk zijn: die is perfect! De iPod laat zich heel erg intinuītief bedienen. Ik had er voor de aankoop van het apparaat eigenlijk nog nooit of heel weinig mee geprobeerd en toen ik 'm eenmaal thuis had was het eigenlijk meteen duidelijk hoe het apparaat werkte. Ook ten opzichte van de 3e generatie (met Touch-bediening) is het een hele verbetering; je voelt dat je op de knoppen drukt, wat bevestigend werkt of je wel iets ingedrukt hebt.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid:

Er zijn voor dit apparaat erg veel (3rd party) accesoires te koop, waardoor je de iPod helemaal op jouw gebruik kunt afstemmen. Ik heb bijvoorbeeld een dockingstation, 4 hoesjes en een stereo-aansluitset gekocht. Zaken als uitbreiding van de HD vind ik onnodig. De 20GB krijg ik al niet vol, en als ik toch meer nodig zou hebben kocht ik (destijds) wel de 40GB.

Er zijn erg veel accesoires verkrijgbaar voor de iPod, dit zijn een aantal hoesjes

Mobiliteit en accuduur:

De iPod is erg fijn om met je mee te dragen.Het apparaat is mooi dun, waardoor het niet vervelend is om in je broekzak mee te dragen (i.t.t. verschillende andere HDD-spelers). De accuduur is lang genoeg, thuis gaat de iPod in zijn dock waar het meteen opgeladen wordt, omdat het dock aangesloten is op de AC-adapter.

Prijs:

Het apparaat is niet erg laag geprijsd, maar je krijgt er een heel goed apparaat voor. Er zijn wel goedkopere HDD-spelers te koop, maar deze hebben altijd meer minpunten. Zo werkt bijvoorbeeld het Touchpad van de Creative Zen Touch een stuk minder prettig dan de bediening van de iPod en is het menu van de Archos Gmini XS200 erg onhandig.

Conclusie:

Kortom: een erg goed apparaat. Er zijn zeker nog een aantal punten wat Apple zou kunnen verbeteren, maar misschien is het nog wel verstandiger om bij een 5e generatie gewoon weer vernieuwende zaken te introduceren zoals Bluetooth.

Heb jij ook een Apple iPod, 20GB (FireWire 400, USB 2.0)?

Dude haal je HTML tages eruit, dat leest wat makkelijker :P
Het is niet mogelijk om HTML in je tekst te gebruiken, maar wel kun je gebruikmaken van Tweakers.net-smilies en -tags.

staat er toch ook duidelijk boven... ;)
Nu staat het goed!
Ik had nog niet over die krasgevoeligheid nagedacht, en die laatste hoes is ook leuk (nooit eerder gezien)..

Goede review :)
Dat is een iSkin Evo2, bij de meeste Mac-winkels wel verkrijgbaar en ik heb ze ook wel eens gezien bij de Mediamarkt en de BCC, kost ¤ 30. Beschermt erg goed, maakt de iPod wel een halve cm. dikker. Ik gebruik 'm nu een stuk minder omdat ik nu vooral de sokken gebruik; ze maken de iPod nauwelijks dikker en als de iPod eenmaal in mijn broekzak is blijft ie daar meestal ook inzitten, want het apparaat staat meestal op shuffle. Als ik van nr. wil wisselen gebruik ik de afstandsbediening (welke je ook kan aansluiten met een iSkin er omheen)