Grado SR60e (Zwart) Review

Dryhte 4 maart 2009, laatste update op 4 maart 2009, 3.153 views

Grado SR60e (Zwart)

Pluspunten

• zeer gedetailleerde klank
  • zien er 'retro-cool' uit
  • stevige bouwkwaliteit (lijkt het iig)
  • vrij comfortabel
  • warme klank

Minpunten

• kabel niet volledig vervangbaar (miniplugjes in de oortjes zou beter zijn)
  • niet volledig neutrale klank (warm, 'rock')

Ik besliste enige maanden geleden (na het lezen van een hele hoop erg positieve reviews) tot de aankoop van een Grado SR60 koptelefoon.

Dit is het kleine broertje van de Grado koptelefoon reeks, maar het profiteert duidelijk van de know-how van zijn duurdere en betere familieleden :)

Het enige probleem: in Europa kost zo'n koptelefoon 99 (opgelegd door de importeur), terwijl je de koptelefoon in de US gemakkelijk voor 65$ kan vinden. Mijn oplossing was: de eerste vriend die naar de states ging vragen om een setje mee te brengen.

Driewerf helaas, de koptelefoon had een slecht contactje aan de plug, waardoor het geluid in 1 oorschelp soms uitviel. Als ik de koptelefoon in Europa gekocht had, had ik 'm gewoon kunnen inruilen bij een dealer, maar naar de States terugsturen zou een ferme hap geld kosten, en dat had ik er nu ook niet voor over; dus heb ik voor .70 een koptelefoon plugje gekocht in de electronica winkel, en door een vriend laten vast solderen.

Resultaat: 1 perfect werkende koptelefoon :p

Moraal van het verhaal: als je niet erg handig bent, is importeren uit de US een gevaarlijke gok :)

De review zelf: Ik ben niet erg goed op de hoogte van de 'correcte' audiofiele terminologie, maar mijn eeuwige klacht bij vele andere koptelefoons in dit prijssegment (= beneden 75) is dat ik niet voldoende detail hoor. Ik rip mijn mp3's zelf met lame: V2, precies om de muziek met zo veel mogelijk detail te horen. Met deze koptelefoon heb ik voor zo'n 60 een erg mooi en zuiver (maar niet volledig neutraal) geluid; Naast een hoop goedkope koptelefoons is mijn enige higher-end referentiekader de Shure E4C (maar die heeft 3x zoveel gekost). De E4C is neutraler en nog beter van geluid (wat wil je voor die prijs), maar soms wil ik echt niks _in_ mijn oren hebben zitten (vind ik bepaald oncomfortabel).

In ieder geval ben ik erg tevreden met de SR60 (nu ik ze hersteld heb)

• Creative Zen Stone Plus
  • Iriver H140
  • Windows XP

Heb jij ook een Grado SR60e (Zwart)?

Erg beknopte review. Ik zou er in ieder geval een paar plaatjes bij doen. Waarom heb je eigenlijk de Allesandro MS-1 niet gekocht? Dat is toch eigenlijk een iets betere SR80 voor minder geld? En ze zijn een stuk neutraler qua geluid.
Tja de reden voor een grado is imo voor het in your face karakter.
De allesandro ms-1 (zelf ook gehad trouwens) is veel voorzichter.

Persoonlijk vond ik het een miskoopje, ook al was ie maar 100dollar inclusief verzenden(via de fabrikant).
Voor de reviewer misschien wel een betere keuze inderdaad.
En hij word inderdaad tussen de SR80 en de SR125 gepostioneerd.

Ik heb een uitgebreide luistersessie naar alle types tussen de SR60 en de SR325 gehad.
En pas vanaf de SR125 was ik tevreden met het geluid.
Het type geluid blijft het zelfde maar kwalitatief blijft het wel toenemen met elke stap.
Al kon ik voor mijzelf na de SR125 de prijs niet meer rechtvaardigen.
Vanwege de absurd lage prijs van de Allesandro en de reviews die hem tussen de SR80 en SR125 plaatsen die toch maar gekocht.
Maar helaas je voelt dat het grado is maar toch totaal anders.

Ik vind de schelpen trouwens ongelovelijk omcomfortabel.
ik ben het helemaal eens met je opmerking over het comfort. Het fijne is dat er best veel mods beschikbaar zijn. Op verschillende sites (even google'en, weet ze niet uit mijn hoofd) staan tutorials om lekker zachte pads te monteren.

Ik denk dat de reviewer inderdaad beter af is met de Alessandro's vanwege hun neutrale karakter. Ik zelf vind ze enorm veel waar voor je geld. Meer nog dan Grado.