Enermax CS-A666TA (No PSU, Zwart) Review

Tw34jer 31 januari 2006, laatste update op 17 november 2015, 1.727 views

Enermax CS-A666TA (No PSU, Zwart)

Pluspunten

• Electrisch beweegbare voorkant.
  • Expansionslots en behuizing gemonteerd met thumb screws.
  • Fancontroller en temperatuurdisplay.

Minpunten

• Krasgevoelig.
  • Geen 120mm fans.
  • Prijs.
  • Snel stukgaan ledlampjes voorkant.
  • Stukgaan na een jaar gebruik.

Waarom de Enermax CS-A666TA?
Ik heb dit exemplaar in november 2004 bij Alternate gekocht. Ik had eerst de CS-800TA- black besteld, maar deze werd maar niet leverbaar dus kreeg een aardige korting op deze! Het design oogde wel aardig en op dat moment waren er nog weinig andere leuke kasten.

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
De doelgroep voor deze behuizing is voor de mensen die niet van een volgemodde kast en ramen houden, maar meer voor mensen bij wie een simpel strak ogend design aanspreekt. De 1 mm dikke aluminium kast is in glanzende zwarte lak gespoten (waar helaas snel krasjes en deukjes opkomen) en met fraaie blauwe LED-verlichting met temperatuurweergave ingebouwd aan de voorkant. Met de fanregelaar aan de voorkant kun je maximaal 4 fans aansturen (3pins), wat voldoende is voor normaal gebruik. De elektrisch verschuifbare voorkant is erg mooi gemaakt, nadeel is dat de tandwieltjes in het motortje soms slippen wat wat herrie maakt, dit is simpel te verhelpen door aan de binnenkant een stukje plastic te stoppen zodat het geheel wat strakker tegen elkaar aan zit. De LED-lampjes zijn bij mij al na een half jaar stuk wat toch aardig snel is. Het kapje onderaan de voorkant waar de USB 2.0x2, Audio in/out, IEEE 1394 poorten zitten is erg wankel gemaakt, dit is jammer want de rest ziet er gewoon aardig uit.

Inbouwmogelijkheden
De kast is een midi tower wat inhoudt dat er natuurlijk niet eindeloos ruimte is. Daarvoor is hij ook niet gemaakt, toch is de ruimte binnenin aardig groot (bij mij is het op het moment wel een rotzooi :D ). Er zitten zoals meestal bij midi-towers 4X5.25" Drive Bays in en 2X 3.5” wat zoal voldoende moet zijn. Met 7 uitbreidingsslots is er genoeg ruimte voor een tv-kaart, geluidskaart, SLI/Crossfire videokaarten. De kast is maximaal geschikt voor een gewone Standard P4 ATX (12'x9.6') of in mijn geval een Micro ATX (9.6'x9.6'). De harde schijf (indien een enkele) is het best in drive 4 te zetten aangezien het dan wordt gekoeld door de intake fan.

Koelingsmogelijkheden
Er zijn 3X80mm fans in de computer te zetten waarvan 1-air in en 2-air out (helaas geen stoffilter). Toch vind ik dat een 120mm fan geen overbodige luxe zou zijn. Het geheel wordt naast koeler ook nog eens een stuk stiller. Een faningang aan de zijkant is ook niet beschikbaar wat wel weer voor het strakke design ten goede komt. Zalman reserator koeling is prima in deze kast te monteren (mits je wat meer ruimte maakt dan ik).

Installatiegemak
Ik heb deze pc niet zelf in elkaar gezet maar wel een FSP 350W voeding erin gezet en de Zalman koelers (VF-700Cu, 7700Alcu). Bij het loshalen van de uitbereidingskaarten valt direct op dat alle 7 uitbreidingsslots met 2 thumb screws zijn vastgemaakt wat zeker positief voor het installatiegemak beoordeeld kan worden. De kast is ook door middel van thumb screws open te maken. De ventilator aan de voorkant is gemakkelijk los te maken door de kast aan de andere kant te openen en een soort rekje open te trekken.

Modbaarheid
Deze behuizing is er volgens mij niet echt op gemaakt om verder te modden. Ik heb er wel eens over gedacht om er een raam in te zetten maar durf dat niet aan met een dremel of iets dergelijks in 1mm dun aluminium. Een fancontroller kan er makkelijk in gezet worden. Een probleem is helaas wel een exemplaar als Zalman ZM-MFC1 omdat dan het schuifpaneel door de knoppen niet meer dicht kan gaan.

De behuizing is sowieso weinig nog verkrijgbaar. Hij is de veel te dure prijs van 133 euro in de Pricewatch niet helemaal waard. Voor dat geld zijn nu eenmaal leukere kasten te krijgen. Je zult ook wel een deel voor het merk betalen zoals bij meerdere producten. De kwaliteit is goed en het uiterlijk ook. Dus daarmee compenseert het de voldoende qua prijs ;) .

Update
Ik heb een paar maanden geleden deze kast terug gebracht naar Alternate. Het geheel bgon uit elkaar te vallen en de schuifdeur ging niet meer open/dicht. Dit haalt de bouwkwaliteit/afwerking heel veel naar bededen en daarmee ook de algemene beoordeling.

Heb jij ook een Enermax CS-A666TA (No PSU, Zwart)?

Ik ben 15 en hoop dat deze survey redelijk gelukt is. Iemand tips of ideeen voor een betere? Geef ze dan, daar heb ik wat aan! :)
Nou ik ben 22 :+ En vind dat je het heel netjes gedaan hebt. Helder en duidelijk! toppie ;)
Ik ben 32, en vind ook dat het een goeie review is. :)

Foto's zijn ook goed gelukt.

k`ben best blij met die nieuwe features van tweakers.net btw . :)