Specificaties 140mm diameter met 24,6dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-D15 Review

Foritain 8 september 2014, laatste update op 26 mei 2017, 4.018 views

Noctua NH-D15

Het nieuwe topmodel van Noctua is een beest van een koeler. Met alle elementjes tot in de puntjes verzorgd, en uitzonderlijke prestaties, is het een dikke aanrader. Het is gezien de niet geringe prijs wel een product voor de echte high-end builds. Voor mid-end, of niet-overclockers, is het duidelijk overkill.

Pluspunten

• Best presterende luchtkoeler ooit?
  • Onhoorbaar op lage toeren
  • Praktisch stil op hogere toeren
  • Zelfs op 1500 RPM niet hinderlijk
  • Hele dikke uitstraling
  • Zeer goede bouwkwaliteit
  • PWM Ventilatoren van topkwaliteit
  • Eenvoudige installatie
  • Verzorgde van begin tot eind; verpakking, extra's, etc.
  • Low-noise adapter inclusief
  • Geen issues met standaard-hoogte ram (32mm)
  • Prijs-kwaliteit is zeker fair

Minpunten

• Noctua, dus kleurschema is niet voor iedereen
  • Hoewel compatible met hogere geheugenmodules zal je dan de 2e ventilator achter op moeten plaatsen, of geheel weg moeten laten
  • Overlapt eerste PCI-E slot.
  • Prijs an sich is niet gering.

Geluidsproductie (min) Score: 5

- Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ Noctua.at
pricewatch: Noctua NH-D15

Noctua zal de meesten van jullie bekend zijn, als het op ventilatoren en processorkoelers aan komt heeft het bedrijf uit Oostenrijk een zeer bijzondere reputatie opgebouwd waar menig ventilator-maker van zal dromen. Ik heb zelf een lange geschiedenis met producten van Noctua, en dan ook met enkel met positieve ervaringen. Mensen die wel eens een Noctua processorkoeler hebben gekocht zullen beamen dat het verwennerij is om er mee te werken. Vanaf de verpakking, tot het inbouwen, en uiteraard de prestaties; de uitvoering was op alle fronten altijd wel gelikt. Dat al die punten opgingen voor hun vorige topmodel, de NH-D14, kon je in elke review aflezen. Wanneer je als bedrijf dan met een opvolger komt zijn de verwachtingen uiteraard bijzonder hoog, en ik kon dan ook niet wachten om er mee aan de slag te gaan.

Hoewel ik de Noctua NH-D15 gemakshalve maar even de opvolger noem, is dat niet geheel juist. Het is wel degelijk de opvolger als het nieuwe topmodel van Noctua, echter zal de NH-D14 voorlopig nog in productie blijven. Niet alleen vanwege de uitstekende reputatie die de koeler heeft opgebouwd, maar ongetwijfeld ook omdat de NH-D15 een goede 20 euro hoger gepositioneerd is.

Nu zullen wellicht twee dingen in je op komen. 1) 20 euro meer dan de D14, en die was al 70 euro! En 2) Hoe weet jij nou dat de NH-D14 nog in productie blijft. Het antwoord op de eerste vraag is: Ja. Noctua positioneert de NH-D15 als –de- ultieme luchtkoeler voor high-end oplossingen. Gewaagd zou je denken, maar ze hebben hun reputatie natuurlijk niet voor niets. De antwoord op vraag 2 is interessanter. Af en toe breng ik wat tijd door in Wenen, en dat is precies waar Noctua hun kantoor heeft. Met een beetje brutaliteit en een beetje mazzel mocht ik een kijkje komen nemen, en heb ik kennis mogen maken met enkele van de mensen daar. Gezien ik flink wat foto’s heb mogen nemen en wat leuke feitjes heb geleerd zal ik deze niet in deze review, maar in een aankomende blog-post met jullie delen. Wel kan ik alvast zeggen dat het een hele leuke dag was om met dit kleine en bijzonder sympathieke familiebedrijf kennis te mogen maken.

Maar terug naar het product zelf. 90 euro voor een luchtkoeler schept verwachtingen, en de Noctua NH-D15 zal spectaculaire prestaties moeten neerzetten om dat te verantwoorden. Kom maar op!

Om te beginnen de features en specificaties van de Noctua website:

De NH-D15 is dus gebaseerd op de NH-D14, niet zo gek gezien de prestaties, maar toch zullen we zo zien dat er aardig wat zaken nieuw en anders zijn. In de basis gebruikt de NH-D15 nog altijd 6 heatpipes, en bestaat het koelblok uit twee torens, de NH-D15 heeft wel wat bredere koelblokken gekregen dan zijn voorganger. De koelblokken zijn van aluminium, de heatpipes en het contactoppervlak van koper met een nickel-plating.

Zoals gebruikelijk met dual-tower koelers komt de NH-D15 met twee ventilatoren, namelijk de NF-A15 PWM fans. Dit zijn 140mm ventilatoren van een zeer goede bouwkwaliteit (levensduur van meer dan 150.000 uur) die zijn af te stellen tussen de 300 RPM en 1500 RPM. Hoewel deze snelheden worden bepaald door je moederbord via PWM kan je de maximale snelheid met een meegeleverde adapter beperken tot 1200 RPM.

Zoals we van Noctua gewend zijn werkt de NH-D15 op alle gangbare sockets. Of het in je behuizing past is een ander verhaal, want het is zoals je kan verwachten een hele flinke koeler. 1320 gram met ventilatoren is niet niks, en in de hoogte heb je 165mm nodig om deze ventilator te kunnen plaatsen. Ondanks het formaat geven ze aan dat je hoog werkgeheugen toch kan combineren met deze koeler, maar daar komen we zo nog even op terug want er zitten wel een paar kanttekeningen aan.

In typische Noctua stijl krijg je ook een lading extra’s, maar ook die komen zo nog even in beeld. De gebruikelijke 6 jaar garantie ontbreekt ook niet, en is een fijn stukje zekerheid wanneer je mooie en dure componenten koopt.

Uitpakken maar! De Noctua verpakking is zoals altijd keurig. Chic, stevig karton, luxe print. Mag natuurlijk ook wel in deze klasse.

Binnenin zet de trend zich door. Wederom stevig karton, duidelijke text om aan te duiden wat er in de individuele doosjes zit, het leidt zichzelf praktisch. Onder de ‘extra’s’ zit het grote blok zelf, en de 2e ventilator in een losse verpakking.

De doosjes met extra’s zijn gesplitst in drie. Als eerst een doosje met de extra’s die voor alle sockets van toepassing zijn: Daar zien we een Y-splitter om de twee ventilatoren op 1 moederbord fan-header aan te sluiten. Twee low-noise adapters om de maximale RPM van de ventilatoren van 1500 naar 1200 te verlagen, een tube met wat koelpasta, een lange schroevendraaier, en de fan-clips om de tweede ventilator te monteren. Niet direct noodzakelijk, maar wel leuk, zijn de extra schroefjes of gedempte ophang-rubbers om een ventilator eventueel elders in je behuizing te zetten, en de stalen case-badge. Mocht je je afvragen waarom er geen clips bij zitten voor een derde ventilator (wat wel zou passen), ik had dit bij mijn bezoek gevraagd, en zij gaven aan dat de derde-fan-optie uitvoerig is getest, maar geen noemenswaardige winst gaf dus dat ze de optie simpelweg niet bieden. Zo zouden klanten niet teleurgesteld worden als zij een (toch prijzige) extra ventilator aanschaffen om er vervolgens achter te komen dat ze nog geen graadje winst halen. Wanneer er dus extra fan-clips bij een Noctua processorkoeler zitten mag je dus verwachten dat er wel extra winst te behalen valt.

De andere doosjes zijn de Intel- en AMD mounting kit. Gezien de Intel stock koeler met push-pins vast wordt gezet krijg je voor Intel sockets een backplate. Bij AMD moederborden zit standaard al een backplate, dus in het AMD doosje vinden we enkel de schroeven en stalen beugels voor de voorzijde van het moederbord. Bij het inbouwen kom ik uiteraard terug op de details hoe we hier mee om gaan.

Eerst even het koelblok bekijken. Standaard zit de ventilator tussen de blokken al gemonteerd, dit is om ruimte te sparen in de verpakking, en deze moeten we er straks ook even uithalen. Het koelblok zelf is bijzonder groot, maar liefst 150mm breed. Het valt op de foto lastig te relativeren, maar het is één van de grootste blokken die ik in mijn handen heb gehad. De algehele uitstraling is uitstekend, de afwerking is uitstekend, er valt geen slecht woord over te zeggen.

Je zag het wellicht al aan het koelblok, maar het zijn geen glimmende koelvinnen. Zoals je aan de bovenkant kan zien is het wat grijzer en wat meer matte, wat m.i. een luxere uitstraling geeft. Bovenop kunnen we ook aflezen dat het om een Noctua gaat, zonder dat het te ‘in your face’ is.

Een ander opvallend element is de vormgeving van het koelblok aan de onderzijde. Daar lijkt een stuk weggesneden, dit is om de NH-D15 compatible te maken met hogere types werkgeheugen.

Ook de bekende schroeven zijn standaard aanwezig op het koelblok, een groot deel van de montage van sommige concurrenten staat in feite al voor je klaar.

Nog even ondersteboven. De heatpipes zijn bijzonder fors, en ook hier zien we de uitsparing voor het werkgeheugen wederom duidelijk. Het contact met de processor is een nickel-plated koper, ook dit ziet er allemaal keurig uit.

De 140mm ventilatoren van de Noctua NH-D15 zijn onmiskenbaar Noctua’s, het bekende beige-bruine kleurenschema blijft iets waar ze aan vast houden voor processorkoelers, ondanks dat er tegenwoordig ook zwarte varianten op de markt zijn van de losse ventilatoren. Love it or hate it, indruk maakt het zeker. De bekende elementen zoals de demping tegen trillingen ontbreken uiteraard niet.

Voordat we gaan inbouwen moeten we eerst even de ventilator uit het midden verwijderen. Deze trek je er met de clips eenvoudig van af.

Intel en AMD montage ontloopt elkaar eigenlijk weinig. AMD gebruikt de stock backplate van je moederbord, voor Intel moet je de meegeleverde backplate plaatsen. Vervolgens zijn de stappen gelijk, anders dan dat de afmetingen van de balkjes wat anders zijn: plaats je de witte plastic stand-offs over de mounting-gaten, en schroef je de stalen balkjes aan je backplate vast. Zoals altijd, vast is vast, niets forceren, maar zorg wel dat het stevig genoeg zit want de hoeveelheid druk kan wel gevolgen hebben voor de koelprestaties.

Het halve werk is praktisch al gedaan, want vervolgens hoef je enkel de koelpasta op je processor te doen (een rijstkorrel in het midden is normaliter voldoende), en plaats je het koelblok op de processor. Waar je soms nog clips en schroeven op de koelblokken moet monteren is dit al door Noctua zelf gedaan. Met de lange meegeleverde schroevendraaier schroef je die voorgeïnstalleerde schroeven op je moederbord vast. Een normale schroevendraaier werkt overigens ook prima, maar het is een leuke extra die het geheel er net even verzorgder uit doet zien. Zorg dat je beide kanten wel grofweg even strak aandraait om de druk aan alle kanten optimaal te houden, en zoals altijd: draai het stevig aan, maar forceer niets.

Voor we verder gaan nog maar even kijken naar het flinke koelblok, het laat een ATX bord wel op een mATX bordje lijken.

Als we naar het eerste PCI-E slot kijken zien we dat het wel heel erg krap is. Hoewel een beetje handige knutselaar er wellicht iets op kan bedenken moet je er van uit gaan dat het eerste slot niet bruikbaar is. Gelukkig hebben de meeste moederborden daar een PCI-E x1 slot zitten en komt je grafische kaart in het tweede slot, maar hou er voor de zekerheid even rekening mee. Zoals je ook op dit moederbord ziet komt de grafische kaart van je systeem dan niet in de buurt van je processorkoeler, en is er dus niets aan het handje.

Een ander stukje compatibiliteit wat tijdens het inbouwen op valt is die van het werkgeheugen. Dit standaard (32mm) hoogte geheugen (Corsair Vengeance LP, wat weliswaar “LP” heet maar in feite standaard hoogte is) past ruim onder het blok, en we zien ook dat er nog extreem veel ruimte vrij is. 64mm om precies te zijn, waarmee je praktisch elk ‘extreem’ geheugen wel kwijt kan.

De ventilatoren zetten we met behulp van de fan-clips terug op het koelblok. Clips op de ventilator, ventilator op de gewenste plek, en trek hem vast.

Waar je je ventilator plaatst is wel iets om over na te denken, want hoewel we net een mooie ruimte zagen tussen het werkgeheugen en het koelblok, zien we nu dat de ventilator in de normale positie praktisch op het werkgeheugen ligt.

Wanneer je gebruik maakt van standaard hoogte geheugen kan je zonder consequenties de meer gangbare ventilator posities aanhouden (de opstelling die je op mijn foto’s ziet). Bij iets hoger geheugen kan je de ventilator nog eenvoudig iets hoger plaatsen, maar bij flink hoger geheugen ziet dat er wat apart uit. Daarnaast heb je natuurlijk vrije ruimte in de hoogte in je behuizing nodig. De rekensom is eenvoudig, bij 32mm (Standaard) hoogte geheugen komt de totale hoogte van de NH-D15 op 165mm uit, voor elke millimeter dat jouw geheugen hoger is zal je dus een millimeter extra in je behuizing vrij moeten hebben. Gebruik je G.Skill RipJaws van 41mm en wil je de ventilator boven je geheugen plaatsen, zal je dus 174mm ruimte in je behuizing moeten hebben.

165mm heb je sowieso nodig.

Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Niets weerhoud je er van om de tweede ventilator aan de achterzijde van de koeler te plaatsen, zo hou je de optie om geheugen met giga heatsinks te gebruiken, en veranderd er verder weinig.

Mijn persoonlijke mening? Ik zie met DDR3 weinig reden om die enorme heatsinks te gebruiken, voor de koeling is het zeer zelden een toevoeging. Sommige grote heatsinks zien er aardig uit, of die LED-geheugens van Avexir bijvoorbeeld, maar mijn voorkeur gaat om de uitstraling van de processorkoeler te behouden. Standaard hoogte geheugen voor mij dus, en genieten van de indruk die de Noctua NH-D15 achter laat, want de NH-D15 ziet er gewoon erg goed uit (en een leuke visuele upgrade van de NH-D14 als je het mij vraagt).

Tijd om de testmethode een update te geven. Voorheen werden alle cpu’s getest op een AMD Athlon X4 760k, een leuke betaalbare overclock chip op een ASRock FM2A88X Extreme 4+. Omdat ik met meer en meer high-end koelers aan de slag ging moest er een zwaarder systeem bij, en omdat ik ook relatief veel compacte ITX builds maak heb ik er ook een opstelling bij gehaald welke gebruikt zal worden om HTPC / Low-profile koelers te testen.

De keuze is gevallen op een Intel Core i7 4770k op een Gigabyte Z87X-UD3H voor de high-end setup, en een Intel G3258 op een Asus H81i-PLUS voor de HTPC / low-profile setup. De i7 is een flinke upgrade over de 760K, en dus een beter platform voor high-end koelers. De G3258, de overclockbare Pentium Anniversary edition, is een relatief zuinige chip en daarmee een interessant product voor compacte en/of betaalbare builds.

Een andere aanpassing aan de testmethode is het beperken van de hoeveelheid tests per processor, zo gaan de verschillende overclocks per processor verdwijnen, en hanteer ik enkel nog stock en overclocked. Deze settings zijn

- AMD Athlon X4 760k: Stock: 3.8 GHz. OC: 4.5 GHz 1.4375 V
- Intel Core i7-4770k: Stock 3.9 GHz. OC: 4.2 GHz 1.20 V
- Intel Pentium G3258: Stock 3.2 GHz. OC : Nog te bepalen.

Overige punten:
- De kamertemperatuur is in deze tests een constante 23 C
- Gezien ik niet altijd dezelfde case kan gebruiken maak ik gebruik van een open test bench.
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs (maximum heat). Een belasting die in de praktijk bij gaming of videowerk praktisch nooit zal voorkomen, dus neem dat in overweging bij je eventuele aanschaf.
- Ik noteer de temperatuur nadat deze minimaal 15 minuten onveranderd blijft.
- Bij het passeren van 70 graden Celcius (AMD) of 90 graden Celcius (Intel) faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overclocken, ook met zeer krachtige koeloplossingen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overclocks kan bereiken.

Om te beginnen de prestaties op het AMD platform:

Ik zei het vorige keer al, en het is ook de reden dat ik er nu een i7 testplatform bij haal, de verschillen tussen de high-end koeloplossingen bij een relatief eenvoudige processor zijn minimaal. Zelfs met een redelijke overclock zijn de verschillen zo klein dat ze binnen elke redelijke marge van nauwkeurigheid vallen. Ga er maar van uit dat toekomstige high-end koelers niet langer op het FM2 platform getest gaan worden. Overigens frappant dat de meeste degelijke koelers met de eerste keer plaatsen op 3.8 en 4.1 op 35 en 36 graden exact uit kwamen, je zou normaliter toch een beetje afwijking verwachten, misschien dat er een andere factor een grote rol speelt hier?

Dat de Noctua NH-D15 uitstekend presteert komt natuurlijk niet als een verrassing, maar ik moet toch op zoek naar wat overtuigender bewijs, zeker als je onthoudt dat deze luchtkoelers meer voor de S2011 systemen zijn ontwikkeld dan voor FM2+.

Laten we dan maar even kijken naar het resultaat met het Intel test-systeem. Eerst idle:

Eigenlijk niet relevant, dus laten we maar op load gaan testen:

En dan met een overclockje erbij:

Helaas is er nog niet zo veel vergelijkend materiaal, maar dat komt de komende tijd vanzelf. Het zou verder niet juist zijn een directe vergelijking te maken met de prestaties van andere i7-4770k processoren in systemen welke ik heb gebouwd, maar dat deze prestaties op zichzelf uitzonderlijk goed zijn staat m.i. buiten discussie. In tegenstelling tot de AMD setup zie je bij deze Intel setup de temperaturen fors stijgen bij een relatief kleine verhoging van het voltage en de kloksnelheden, het lijkt een stukje bevestiging dat de interne koelpasta van de Intel echte prestaties soms in de weg staan. De vergelijkende koelers in de test zijn wel aardige modellen om te vergelijken: Een stuk duurdere, en één van de best presterende AIO waterkoelers, een iets goedkopere dual-tower luchtkoeler, en een iets-boven-mid-range luchtkoeler van Noctua zelf.

Met een overclock presteert de koeler ruim beter dan de NH-U12S die toch ook positief uit alle tests komt, en in een directe vergelijking met de flink duurdere (130 euro) AIO waterkoeler zijn de temperatuurverschillen dermate minimaal dat je daar in de praktijk niet gek veel van merkt, terwijl de Noctua uiteraard veel stiller is. Het lijkt een veilige stelling dat de Noctua NH-D15 zich terecht de koning van de luchtkoelers mag noemen als het om prestaties gaat. De vergelijking met de Cryorig R1 Universal is uiteraard ook erg interessant, want deze zou een gooi naar de troon van Noctua doen. De Noctua blijft de Cryorig duidelijk een stukje voor wat prestaties betreft, al betaal je daar ook wel een meerprijs voor. Wel moet ik daarbij noteren dat de kwaliteit van de ventilatoren van de Noctua's een stuk beter is dan de andere koeloplossingen, en dat heeft zeker waarde.

Maar niet alleen de prestaties op het gebied van temperaturen zijn van belang, ook de geluidsproductie is een belangrijke overweging, en vaak een reden dat iemand luchtkoeling over waterkoeling verkiest. Laat ik je meteen gerust stellen, de Noctua NH-D15 is stil.. heel erg stil. Noctua maakt bijzonder goede ventilatoren, en dat blijkt keer op keer. Dat de Kraken X60 -iets- harder kan koelen is leuk, maar de geluidsproductie die daar dan bij komt kijken is best heftig. Ook de R1 Universal is net iets meer aanwezig dan de Noctua om de prestaties in deze tabel neer te zetten. Voor ‘normale’ situaties zal je al snel een aantal graden bij de Kraken mogen tellen om met de geluidsproductie te kunnen leven, waar de NH-D15 bij elk RPM wel een vriendelijke kamergenoot is.

Op lage toeren hoor je de Noctua NH-D15 namelijk totaal niet, en zelfs op 1200 RPM valt het geluid weg tegen welk ander geluid er dan ook uit je systeem komt. Bij het testen van de NF-S12A ventilatoren stond ik al verbaasd te kijken hoe stil die dingen zijn, en dat is bij deze ventilatoren niet anders. Wil je het maximale uit je systeem halen en de ventilatoren op 1500 RPM laten blazen? Prima, ook dan valt er niets te klagen en is de NH-D15 nog altijd een stuk stiller dan concurrerende AIO waterkoelers. Wel is hij dan hoorbaar op praktische afstanden (ca 1 meter met het systeem op tafel), maar het komt bij lange na niet in de buurt van hinderlijk. De realiteit is dat je een dikke i7 stevig kan overclocken zonder dat de Noctua NH-D15 noemenswaardig geluid hoeft te produceren, en dat is een heerlijke prestatie.

Ik voel mij een klein beetje fanboy, maar het product is er dan ook simpelweg naar. Van begin tot eind een uitstekende ervaring; het begint met een luxe, goed ingedeelde verpakking, een product wat tot in de laatste details is uitgewerkt, een installatie die je nichtje van 5 kan uitvoeren, en koel- en geluidsprestaties waar je U tegen zegt. Het is onmiskenbaar een Noctua in de uitwerking en de uitstraling, en dat zal voor velen een reden zijn om deze koeler te overwegen.

Het enige om rekening mee te houden is dat je met hoog geheugen de 2e ventilator beter aan de achterzijde kan plaatsen, Noctua zelf geeft aan dat je hem ook in single-fan opzet kan gebruiken, maar ik zie zelf weinig reden om dat te doen met zo’n indrukwekkende koeler. Als je echt hoog geheugen wil gebruiken plaats de tweede ventilator naar achter en je hebt meer dan genoeg ruimte voor je geheugen-heatsinks. Persoonlijk zou ik simpelweg voor standaard (32mm) hoogte geheugen kiezen en de Noctua in zijn bedoelde staat laten. Dat je het eerste PCI-E slot overlapt kan af en toe nog een overweging zijn, maar de meeste moederborden waar ik bekend mee ben hebben de grafische kaarten (de PCI-E x16 slots) wat lager zitten, en is het gevolg in de praktijk vrij beperkt.

Dan rest eigenlijk enkel de prijs. Hij speelt mee in de klasse waar je meer AIO waterkoelers vindt dan luchtkoelers, maar hij kan de strijd met onze vochtige vrienden absoluut aan. Hoewel het op pure koelprestaties af en toe best spannend zal zijn heeft de Noctua NH-D15 de bijzonder stille werking als een groot pluspunt; de betere pompen uit AIO waterkoelers zijn redelijk stil tegenwoordig, maar de onhoorbare instellingen waar binnen de Noctua normaliter zal functioneren is toch een echte “real world” winst. Dus hoewel de prijs stevig is, lijkt deze niet onredelijk gezien wat wordt geboden.

Het blijft gewoon een beest van een koeler, en absoluut een bijzonder product. Of eigenlijk:, het is tot dus ver de beste luchtkoeler die ik heb kunnen testen. Of voor jouw build de prijs verantwoord is moet je echter zelf bepalen, want als je niet (noemenswaardig) gaat overclocken met een high-end processor is de Noctua NH-D15 uiteraard dikke overkill. De NH-D15 legt de lat in het top segment in ieder geval een standje hoger, en de zware uitdaging staat er voor zowel Noctua als de concurrentie om deze prestaties te verbeteren. Persoonlijk vermoed ik dat dit nog enige tijd zal duren. Wanneer je je overclockte high-end processor flink hard aan het werk wil zitten, zeker wil zijn dat hij goed koel blijft, en toch wilt dat je pc bijzonder stil blijft, is de Noctua NH-D15 namelijk een heel mooi product waar je bijna niet om heen kan.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Noctua NH-D15?

Mooie review met mooie foto's! Deze Noctua staat al een tijdje op mijn lijst voor een toekomstige build. De koelprestaties zijn dermate indrukwekkend dat geen enkele serieuze tweaker deze koeler kan negeren. Uit nagenoeg alle ruim 140 'professionele' reviews (zoals Guru3d, Techpowerup, Hexus en eTeknix) blijkt dat deze koeler tot de top behoort, dan wel het toppunt is, voor high-end cpu-cooling. En het prettige is dat de geluidsdruk dik in orde blijft.

En tsja, het traditionele kleurenschema van Noctua is wellicht niet voor iedereen weggelegd. Maar onlangs heeft Noctua een nieuwe lijn fans uitgebracht die geheel zwart zijn: IndustialPPC fans. Deze zouden zelfs nog beter moeten presteren (klik, klik en klik).

Wederom een zeer waardevolle review, Foritain. Een onmisbare toevoeging voor de cpu-cooling categorie op Tweakers! :)
Dank je wel. Het is inderdaad een beeest. Ik had er nog niet veel over gelezen maar het is inderdaad leuk te zien dat hij het overal erg goed doet. Met de geluidsdruk zit ik nog in de maag (zie blog), want het is lastig om dat goed over te brengen. Enkel dBA grafiekjes lijken interessant maar dat vertelt slechts het halve verhaal.

Wat de andere fans betreft, ik heb deze inmiddels zelf ook, wel leuke dingen om te zien! (en toch net even het Noctua bruin in de hoeken) Misschien maar een leuke round-up van maken, want het zijn inderdaad interessante fans. Vergeet ook de Noctua REDUX series niet, want dat zijn de degelijke consumenten fans in het grijs/zwart, de iPPC zijn toch wat meer op de industrie gericht, met waterdichte, hitte bestendige alternatieven, e.d. Ook met 3000 RPM modellen trouwens.. hm.. misschien een home-made jacuzzi maken met fans? :D Maar iPPC komt ook in PWM varianten vanaf 450 RPM o.i.d., al wat leefbaarder :D

Dank voor je leuke, en ook waardevolle toevoeging!
Onder de indruk van de grafieken! Voordeel van zoveel testen is ook meer data hebben natuurlijk =)
Ben al vaker reviews tegen gekomen dat bevestigen dat deze luchtkoeler prima mee kan met een 'all in one waterkoeler' van bv CM of Corsair.

Klasse review iig weer!
Dank je :D Meer data is ook niet altijd beter, maar die budget AMD set kwam echt kracht te kort om deze koelers te stressen. Een i7tje geeft ze nog wat te doen. Heb wel het gevoel als ik naar deze getallen kijk dat de interne Intel koelpasta betere prestaties in de weg staat, de toename in temperatuur bij hogere clocks/voltages is redelijk gelijk in absolute getallen, waar je zou verwachten dat de verschillen verder uiteen zouden lopen. Maar delidden is niet voor iedereen bestemd, en om nou een delid cpu als platform te pakken.. tricky :)

Enne, hij kan inderdaad aardig tegen die dikke AIO koelers op, en dan valt de prijs ook wel weer mee. 90 euro voor een AIO koeler is niet zo gek natuurlijk :D

Bijkomend pluspunt, je kan er ook inbrekers KO mee slaan.
Wederom een top review ! Maar eh geen foto"s van een lekker broodje erbij :'(
Dank je :D Ik zou er dolgraag eten aan vast plakken maar de productreviews zijn toch niet het plekje daar voor ;) Maar! Maak ik het goed als ik beloof dat elke blog post een smakelijk hapje er bij gepost krijgt? ;)
Cudos to you Foritain :) Lees elke review van je, en geniet er elke keer van. Geweldig!

Jammer genoeg is +3 het hoogste wat ik kan geven :(
Dank je wel, en dat is erg leuk te horen! En met +3tjes ben ik helemaal gelukkig! :D
Prachtige review. :)

De ironie wil alleen dat de D14, die dus inderdaad ouder, kleiner, lichter en goedkoper dan de D15 is, vaak gelijkwaardig of beter presteert. Ook tot mijn grote verbazing overigens. :)
Dank je wel :D

Ik heb serieus mijn twijfels dat de D14 structureel beter presteert, maar er zijn weinig echt betrouwbare directe vergelijkingen te vinden, en ik kan het je zelf ook niet bevestigen of ontkrachten. :'( Misschien toch maar eens op zoek naar zo'n ding om te reviewen? ;)

toch een paar links met wat andere resultaten:

Verschillen zijn niet heel groot inderdaad, maar dat zijn ze zelden in dit segment.
Apart dat zij wel structureel betere resultaten zien, zij het marginaal, en Tweakers niet. Waarschijnlijk teveel factoren die meespelen. :)
De verschillen zijn inderdaad marginaal, zeker tussen de echte high-end producten. Een klein beetje minder druk bij de montage, een andere pasta, een iets andere omgeving, alles kan invloed uitoefenen. Soms hetpt een herplaatsing een aantal graden, wat genoeg kan zijn voor hele andere resultaten. Zelf gelukkig weinig last van gehad, maar je moet wel heel scherp blijven bij het schoonmaken van de processoren, een correcte hoeveelheid koelpasta gebruiken, zorgen dat je beide kanten exact even vast schroeft, etcetera.
Leest lekker weg, was aan het kijken voor een cooler voor een i5 4460. Dit is toch wel een tikje te groot en overkill, maar dat neemt niet weg dat het een goede review is.

Edit; ook kudos voor de rolmaat!

[Reactie gewijzigd door atillicious op 9 september 2014 10:40]

Dank je wel :D Dit is inderdaad echt voor het zwaardere werk (overclocken, s2011, etc). Een NH-U12S is wel leuk om te overwegen, zelfs bij zwaar gebruik op een 4460 kan je die geheel stil houden, je zou zelfs nog eenvoudig een stapje (of twee) kleiner kunnen gaan.

Ik had al een U12S, vandaar ook de resultaten, maar ik zal er de komende weken ook maar een review van maken :)
+3! Wat een GIGANTISCHE koeler zeg... _/-\o_
Dank je :D Het is een stevig beestje inderdaad ;)
Super review , mooi gedaan :)

Ik heb nu zelf sinds deze week een nieuwe PC met een Dark Rock Pro 3. Is het de moeite waard om deze in te wisselen voor een NH D15? Ik heb mijn i5 4690K op 4,5ghz en 1.200v. Idle rond de 30-40 graden (wat ik zelf hoog vind maar is dat ook zo?) en onder 100% load max 75 graden. Als behuizing de NZXT 440, die niet de beste airflow heeft dus vandaar de wat hogere temperaturen denk ik maar ik wil hier wel 5 Noctua 140mm fans in gaan plaatsen wat weer een stuk beter zal werken denk ik.
BeQuiet maakt over het algemeen goede koelers, maar ik gebruik ze zelf niet of nauwelijks, en ik kan de Dark Rock Pro 3 zelf dus ook niet vergelijken voor je. Als je een paar graden zou winnen is het uiteraard maar zeer de vraag of jou dat 90 euro waard is. 100% Load is ook een relatief begrip, want het hangt sterk af van wat voor soort load het is, prime small vs large fft's kan ook zo maar 10 graden schelen, en gaming "100%" (als games er al aan komen) is normaliter een stuk lichter.

H440 vind ik wel een leuk kastje overigens. Ik zou denken dat een paar extra ventilatoren een betere investering gaat zijn.

30 C idle is keurig, 40 C idle vind ik wat hoog (C-states staan aan vermoed ik?) waar zelfs een stock fan met een matige-airflow case niet aan komt, dus 30-40 is een wat losse beschrijving.
Precieze temperaturen kan ik je zondag even laten weten aangezien ik dan pas thuis ben. C states staan uit. Maar ik denk dat ik de airflow aanzienlijk met verbeteren met goede fans dan zal het ook wel beter gaan.
Zoals altijd een prima review! Die pr0n high res foto's zijn echt geweldig. +3!

Ik snap alleen niet hoe deze dual heatsink monster maar 3 graden beter koelt dan de U14S..
Heb jij een verklaring hiervoor?

Aan een kant wil ik wel de NH-D15 aanschaffen omdat het echt een beest is maar aan de andere kant vind ik 90 EUR wel een hoos prijsje voor een CPU koeler die maar ietjes beter is dan de U14S die ongv 65 EUR kost.

Ook op hardware info, is de U14S identiek aan de NH-D15 qua koeling op een 125W CPU hitte simulator.
Ik heb mijn 760K test cpu geupgrade naar een i7 om high-end beter te kunnen vergelijken, maar ik kom er inmiddels wel achter dat de 'echte' high-end, dus Noctua NH-D15, BeQuiet Dark Rock Pro 3, NZXT Kraken X61, etcetera eigenlijk pas goed tot hun recht komen op 6- of 8-Core Intel Extreme's, of bij veel extremer overklokken waar de verschillen iets toenemen.

Er valt echt wel wat te zeggen voor die duurdere dingen, maar voor een 'toch-zeker-niet-matige' S1150 i7-4770K of 4790K met een beetje overklokken kan je inderdaad prima uit de voeten met iets als een NH-U14S. Moet wel zeggen dat de U14S als single-tower oplossing het echt opvallend goed doet.

De vraag is dus eigenlijk, welke CPU heb je?

[Reactie gewijzigd door Foritain op 2 maart 2015 13:17]

Het betreft een 4790K die ik hoop tot 4.5-4.8Ghz te overclocken.

Ik denk dat ik voorlopig niet meer dan een 4-core nodig heb.
Zou het dan toch verstandig zijn om de NH-D15 aan te schaffen of kan ik het ~25 EUR verschil beter elders investeren en een U14S nemen?
Dit zijn niet de producten waar je helemaal op prestaties per euro moet kijken. Als je voor die 25 euro twee mid-range ventilators bij je PC toevoegd kan dat prima evenveel effect hebben op de koelprestaties, of misschien zelfs meer. Afhankelijk van je behuizing uiteraard. Dit zijn echt de producten die je koopt omdat je 'het beste' kan gebruiken, en de NH-D15 staat toch wel aan de top van het luchtkoeler segment.

4.5GHz en dan voor gaming (Dus niet zware synth benchmarks voor 'show') moet een NH-U14S prima voldoen. Voor de review draai ik benchmarks, maar ik zat voor de aardigheid eens te kijken hoe warm een 4790k nou wordt tijdens gamen. Op 4.4 of 4.5 GHz kwam hij met een Scythe Ashura niet boven de 50 C uit tijdens 2 uur gamen. Oftewel, voor dergelijke 'praktische' applicaties

4.8 GHz wordt al lastiger, dan bestaat de kans dat je moet gaan delidden, of dat je dusdanige voltages moet gaan gebruiken dat alles wat 'kant en klaar' is problemen kan gaan geven. Het hoeft niet, maar niet elke 4770k/4790k laat zich even eenvoudig ver voorbij de 4.5 tillen met retail koeling.
... en weer een Foritain review die me overhaalt iets te gaan bestellen! Het begint een gewoonte worden :P

Jammer dat je destijds de Mugen 4 PCGH niet hebt meegenomen in de test op het Intel platform, dat was een mooie vergelijking geweest - ik heb nu namelijk nog een Mugen 4 PCGH en had die vergelijking wel eens willen zien. Maar op het overgeklokte AMD platform is al duidelijk te zien dat er zeker een groot verschil is.

Belangrijke factor voor mij is geluid: buiten passieve koeling kan verder niets aan de Mugen 4 PCGH tippen natuurlijk, maar als ik zo je recensie lees dan denk ik dat ik pas echt meer geluid ga horen wanneer ik de CPU flink op z'n teentjes trap. En zelfs dan lijkt het wel mee te vallen.

Keus gemaakt: een NH-D15 it is! Mag 'ie lekker m'n i7-6700K fris gaan houden. :)

(mocht je willen gaan vragen welke behuizing ik heb, een CoolerMaster Cosmos II dus ik hoef niet na te denken of het past -- in de Cosmos II past alles :P)

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 7 februari 2016 18:56]

Mijn excuses voor de slinkende portemonnee :D Mooi kastje overigens, was mijn droomcase in de tijd, maar toch een slag te duur voor mijzelf.

Mugen 4 was inderdaad één van mn eerste reviews, vooralsnog verwacht ik er geen meer voorbij te zien komen. De Fuma en Cross 3 staan hier inmiddels wel, evenals de D15S en C14S overigens. Er komt dus nog wel wat verbreding aan!

Mugen 4 is overigens een keurige koeler voor het geld, maar kwalitatief is Noctua gewoon een heel andere klasse natuurlijk, denk dat je best gelukkig zal worden van de hele ervaring.
De montage is iig ook lekker eenvoudig, zelfde als bij de NH-L9x65 die ik onlangs in de Raven RVZ01 heb gemonteerd. Doodeenvoudig.

De Mugen 4 PCGH is een fijn ding ja, maar de washers die tussen de schroeven zitten ivm het Skylake-pletten probleem zorgen er nu voor dat de koeling gewoonweg niet goed meer is. Zo'n 75 graden stressed tijdens x264 en ja, de koelpasta is echt goed aangebracht...

Ik dacht, als ik dan toch de koeler moet demonteren om die washers te verwijderen, kan ik net zo goed de gelegenheid gebruiken om eens een betere koeler te monteren. Zodoende kwam ik al snel op de NH-D15 uit als optie en jouw review was genoeg om me over de streep te trekken :P

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 7 februari 2016 22:21]

Als je niet te strak op de centjes let is luxer spul verslavend eh :D In vergelijking met de easy-mode installaties voelen koelers die je anders prima zal vinden al snel als te veel moeite.

Overigens is niet alleen Noctua wat dat betreft goed bezig, ook Cryorig en Phanteks doen het wat die gebruikerservaring betreft erggg goed.
Nou ja, moet wel op m'n geld letten hoor. Maar zolang ik de aankopen kan afzetten tegen spulletjes die ik verkoop valt het nog mee en hoef ik niet veel bij te leggen. :)

Als het goed is komt de NH-D15 dinsdag binnen. Ik denk dat ik dan Thermal Grizzly Kryonaut ga gebruiken als koelpasta. Schijnt momenteel zo'n beetje de beste thermal paste te zijn.
Tenzij je gaat delidden en zwaar gaat OC'en denk ik persoonlijk niet dat een extra investering in koelpasta de moeite waard is. Noctua koelpasta doet het in de regel al erg goed.
Heb het toch al liggen, dus waarom niet :P

Ik wil gewoon de beste koelpasta :+
Als ik ooit nog eens tijd over heb misschien een pasta roundupje maken, maar vooralsnog kom ik eerder tijd tekort. :D

als je het al hebt liggen is het een ander verhaal natuurlijk, of als je veel bouwt. Maar voor een enkel pc'tje had ik het niet los gekocht.
Ach, afgelopen jaar gekocht met de gedachte dat ik m'n PC toch twee of drie keer per jaar op de operatietafel heb liggen. :)

Maar goed, ik ga nu ff gamen, wel genoeg hardwarepraat voor vanavond :+