Specificaties HTPC, 3 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Milo ML04 Review

V_Lichtenberg 7 september 2014, laatste update op 7 september 2014, 1.564 views

Silverstone Milo ML04

Prima behuizing, zeker gezien de prijs.

Pluspunten

• Installatiegemak ondanks de form-factor / Een aantal slimme features (zie toelichting) / Lijkt stevig / Mooie afwerking

Minpunten

• Ontwerpfoutje stoffilter (zie toelichting) / Persoonlijk geen fan van het Silverstone-logo aan de voorkant

Aangezien ik nog een processor en voeding had liggen, leek het me een goed idee om een HTPC te gaan bouwen. Ik hoefde er immers maar een klein budgetje tegenover te zetten, en bovendien was mijn bestaande mediacenter (een Raspberry Pi :+ ) aan vervanging toe.

Om mezelf een beetje structuur te geven, gebruik ik de met sterren gereviewde onderdelen als kopjes. Jullie zullen je immers ook wel afvragen waarom ik overal 5 sterren voor heb gegeven.

Bouwkwaliteit en afwerking
Als je de kartonnen doos waar de Milo in zit opent, zie je meteen hoe mooi de kast van buiten afgewerkt is. Het hele exterieur is gemaakt van geborsteld aluminium (of heeft in ieder geval die look), en dat vind ik er zelf gewoon ontzettend strak uitzien. Misstaat overigens ook nooit in je hi-fi toren.
Achter de klep aan de voorkant is ook een schuifje aanwezig waarmee je het indrukken van de power-knop kunt voorkomen. Aan de onderkant bij de klep kun je zelfs de helderheid van het power-ledje instellen, wat voor velen wel belangrijk lijkt te zijn.
De binnenkant kent natuurlijk niet echt cosmetische features, maar er zit wel een stang dwars aan de bovenkant. Die is er waarschijnlijk om stevigheid te bieden aan een apparaat dat eventueel op de Milo komt te staan, en wellicht ook om krom-trekken te voorkomen.

Inbouwmogelijkheden
Voor mij was het een harde eis dat mijn atx voeding erin zou passen, dus daar heb ik de kast dan ook bij uitgezocht. Buiten dat vind ik het sowieso een goede feature, aangezien bijvoorbeeld SFX-voedingen aanzienlijk schaarser zijn. Het stelt natuurlijk wel wat eisen aan de hoogte van je kast, maar soit. Ik heb zelf een Bequiet L7 gebruikt die een centimeter korter is dan gemiddeld, maar volgens mij kom je ook prima weg met een "normale" ATX-voeding. Wel even op voorhand opzoeken of dit gaat boteren met een eventuele optische drive.
Verder passen er Micro-ATX, Mini-DTX en Mini-ITX moederborden in, maar als ik mijn eigen Micro-ATX bord zo zie zitten, zou het me niet eens verbazen als je er met wat gedremel ook een ATX-bord in kwijt kunt. Verder zit er nog een uitneembaar rekje in waar een SSD op geplaatst kan worden, en kabels met een tunneltje onderdoor kunnen lopen. Dat zelfde geldt ook voor een (full size) optische drive, behalve dat dit rek niet (makkelijk) uitneembaar is.
Aan de voorkant zitten twee USB3 aansluitingen, waar ik verder geen gebruik van kon maken omdat mijn moederbord er geen headers voor heeft. Een verloop-stekkertje om deze poorten op een USB2-header te plaatsen, was overigens wel handig geweest. Die poorten zitten overigens ook achter de klep, die dus open moet staan als je iets in de poorten plaatst.

Koelingsmogelijkheden
Ik heb gewoon een Scythe Shuriken 2 gekocht die het merendeel van het moederbord koelt, verder niets. De behuizing biedt wel de mogelijkheid om vier 80mm fans aan de zijkant in te bouwen. Zo blaast er verse lucht over het moederbord richting de voeding. Heb ik verder niet gedaan. Mijn CPU (een Celeron g2020) bengelt idle een beetje rond de 30 graden (dat wordt tijdens films afspelen meer richting 40), en de northbridge van het moederbord ook.
De Scythe heb ik overigens gewoon op push gelaten, aangezien de kast in een TV-meubel terecht kwam, en de Scythe zodoende nauwelijks plaats zou hebben om hete lucht heen te blazen. Van boven zuigen kan echter wel met die beperkte ruimte (bedenk immers maar eens waarom je een kaars uit kunt blazen, maar niet zuigen), dus dat was natuurlijk de meest logische keuze.

Vormgeving
Eigenlijk ben ik dit al automatisch gaan toelichten onder het "Bouwkwaliteit en afwerking"-kopje :)

Installatiegemak
Zoals op een van de foto's hieronder te zien is, is alles heel makkelijk bij het moederbord vandaan te houden. Toegegeven: ik had het allemaal nog wat netter kunnen doen, maar ik vond het zelf belangrijk dat ik zo weinig mogelijk kabel"bomen" had lopen, en vind dat ik daar zelf voldoende in geslaagd ben. Dat is overigens ook mogelijk gemaakt door de her-bruikbare tie-wraps die Silverstone heeft meegeleverd, en de metalen "lusjes" die aan de onderkant van de kast vastzitten. Heel handig allemaal.
Verder heb ik het SSD-rekje eruit geschroefd omdat ik zelf een soort mini SSD gebruik (groene printplaatje). Ook heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de ruimte onder het optische drive rek.
Er zit overigens ook een magnetische stof-filter bij de kast, die tegen de bovenkant te plaatsen is. Heel handig, want dan hoef je dus niet met schroeven te klooien. Nadeel is alleen dat als je de stevigheids-stang installeert, die stoffilter daar niet meer boven past :+ Die laatste moet je dan dus zo plaatsen, dat hij naast de stang valt, en niet de volledige opening aan de bovenkant dekt. Dit is te zien op één van de foto's hieronder (duidelijk gemaakt door de flits aan te zetten).

Modbaarheid en kwaliteit van voeding
Hier kan ik niet erg veel over zeggen omdat er standaard geen voeding aanwezig is, en ik de kast zelf niet gemod heb.

Een erg betaalbare kast (rond de 65 euro op het moment van schrijven) gezien zijn features en strakke afwerking. Er zitten gewoon een aantal slimme dingen in (het kunnen instellen van de helderheid van het power-ledje, de metalen lusjes om je kabelboom aan vast te maken en andere cable-management dingen, de metalen stoffilter, etc.), en de kast biedt ook USB3 aansluitingen aan de voorkant, wat je in deze prijs-range volgens mij nauwelijks ziet.

Heb jij ook een Silverstone Milo ML04?

Met betrekking tot het stoffilter; ik heb hem boven op de case liggen. Kast staat toch in het tv-meubel dus je ziet het niet en als je nu het filter wilt schoonmaken dan hoeft niet de case uit elkaar ;)
Goede tip, vanavond eens kijken of het TV-meubel het er ook mee eens is :)
Je hebt het over het magnetische stoffilter wat je aan de onderkant van het bovenste rooster moet hangen en dan in de weg zit met de verstevigende stang. Is dat stof filter niet bedoelt voor op het rooster onder de voeding. Want vind het inderdaad niet helemaal praktisch nu dat filter voor de helft maar de bovenkant afdekt.
Sorry, ik vergis mij. Het filter is niet voor onder de voeding maar inderdaad voor het rooster op de bovenkant. Overigens zie ik bij een andere reviewer Tzeunis die het filter gewoon bovenop de case heeft gelegd. Niet helemaal mooi maar het dekt het wel helemaal af.