Cooler Master X Craft RX-250 Review

sranan 3 maart 2009, 784 views

Cooler Master X Craft RX-250

Pluspunten

• goedkoop
  • koelt een 7200rpm schijf goed
  • ook voor *nix systemen

Minpunten

• geen

Wat doe je als je een overleden laptop krijgt toegeschoven? Je kijkt natuurlijk wat er nog te recyclen valt. En zo had ik opeens een 80Gb 7200rpm laptop schijf op mijn bureau liggen. Nog geen 2 jaar oud. Omdat de schijf verder goed was ben ik op zoek gegaan naar een goedkope behuizing.

De RX-250 is niet duur en van een eerdere 3.5" versie heb ik al geruime tijd plezier. Met een kingsize verpakking - redelijke overkill - krijg je case, cd, hoesje en usb snoer. Een 5v voeding ontbreekt dus!

Met 1 schroef haal je de case uitelkaar waarna je op een printplaat je HDD kunt vastzetten.
Slim van Coolermaster is, dat er 4 passende schroeven met rubberen ringen worden meegeleverd. Hierdoor kun je de HDD trilvrij bevestigen.

De case heeft aan 2 zijden gaas zitten voor de ventilatie en ik heb nog geen hitteproblemen met de schijf mogen constateren, terwijl de schijf hier als kingsize usb stick wordt gebruikt.

Je krijgt een handig dubbel usb snoer meegeleverd waardoor ik geen extra 5v nodig heb. Misschien dat je bij grotere HDDs wel een externe voeding nodig hebt, maar dat heb ik niet kunnen testen.
Op de CD schijnt backup software te staan, maar daar maak ik geen gebruik van.

Case is zoals je kunt zien glimmend plastic en/of metaal. Dus echt lang schoonhouden zit er niet in en ook met krassen moet je uitkijken. De meegeleverde hoes is uiteraard nuttig bij vervoer en naast case en snoer hou je nog wat ruimte over.

Kortom ik ben tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding voor een object dat verder niet echt spannend te is.

Een laatste punt nog. Ik was bijzonder verheugd te merken dat deze case (itt de 3.5" versie) wel herkend wordt door *nix systemen.

Heb jij ook een Cooler Master X Craft RX-250?

Je hebt dus altijd 2 usb poorten nodig voor deze? Dat is voor mij wel een reden om hem niet te kopen, aangezien ik maar 3 usb poorten op mijn laptop heb.
Gezien de foto's kun je er wel een adaptertje voor kopen/ bij zoeken zodat je hem toch met 1 usb poort aan kan sluiten.

Iets wat ik jammer vind van de meeste externe 2,5" schijven is dat er geen eSATA op zit, dat is namelijk meestal een groot voordeel voor de snelheid.
Lekker bondige review die goed doorleest en waar je alles in vertelt dat nuttig kan zijn.
Nog wel vraag ik mij af hoe zwaar het geheel is.
Kan je het lekker meedragen of zit je met een loodzwaar geheel?
Door het gaas lijkt het mij al een stuk lichter, maar ik heb zelf een 2.5" Schijf in een eigen cassette gebouwd, en eigenlijk is dat nét te zwaar om bijvoorbeeld in een laptopcase mee te nemen als je met je laptop op stap gaat.

Verder net en bondig beschreven, goede plaatjes erbij om het geheel een beter zicht te geven op wat je reviewed.
Nou vraag ik me alleen nog af: Die dubbele USB-stekker, is dat er één die alleen in de USB plug gaat en dan stroom voorziet op die manier, of moet je die in het apparaat zelf in de USB en de Stroomplug duwen, en in je pc dan alleen met een USB-aansluiting?

Succes met je harddisk!
Dank voor je reactie !
Gewicht -met hdd erin- is laag, vergelijkbaar met een (grotere) digitale camera met accu.
Zonder hoes past ie qua formaat in binnenzak van colbert, maar dat is totaal niet veilig, ook omdat het ding zo glad is.

@S1k hieronder:
met de dubbele USB stekker doet hij het ook op 3 verschillende laptops die op accu draaien. Dat kan natuurlijk een ander verhaal zijn als je er een zwaardere HDD inschroeft.

@woozyzpk hieronder:
lampje doet hier al ruim een maand zijn werk. Heb je soldeeraansluiting op de printplaat gecontroleerd?
thnx... nu werkt het weer :D wel zwakjes gesoldeerd van coolermaster...
Die 2de stekker heeft alleen het stroompaar aangesloten.
Je kunt deze in een AC -> USB converrter rammen, maar ook gewoon in de volgende vrije USB-poort.

Met name oude compaq desktops willen wel eens beperkt zijn in de stroom die USB-poorten kunnen leveren, en dan kun je je schijf niet op laten spinnen.
Niet alleen bij oude Compaq desktops, maar bij veel USB 1.0 aansluitingen is de spanning op de poort te laag om een 2.5" harde schijf van stroom te voorzien.
Mijn kant-en-klare MSI 320 Gb schijf heeft ook zo'n snoer, wat ik alleen gebruik op een oude laptop. Nieuwe desktops met USB 2.0 poorten kunnen de schijf aan met de doorgeluste usb stekker.
lampje is kapot!! athans bij mij dan.... is erg snel na 2 weken..
productie foutje?
Ik heb bijna dezelfde behuizing thuis... Aangezien ik een 120GB 2,5" schijf vanuit school kreeg en een xcraft behuizing erbij... Aangezien ik niet de enige was, maar met mij 30 leerlingen... heb ik kunnen zien dat de behuizing nogal snel kapot gaat :? .

veelal als je ergens tegenaan stoot of als je hem laat vallen (van een miditower ongv.... 40cm) 8)7 dat wil nog wel eens als je de schijf gebruikt....
verder koelt de behuizing wel goed en ook de megeleverde kabels en hoesje zijn prima, maar ik vind persoonlijk dat ze wel iets meer aan de stevigheid hadden mogen denken ;) :/
Laten vallen is sowieso slecht voor je hd, ging je behuizing niet kapot dan zou je hd dat wel gaan.

Heb ook een 2,5'' X-Craft, met esata. Gebruik hem al 1,5 jaar als externe schijf voor muziek en andere rotzooi. Hij is nog helemaal 100 afgezien van een paar lichte krasje, en een putje lak eraf.

Voor een externe hd, hadden ze idd beter wat simpelers kunnen maken, waarop krassen haast niet ze zien zijn etc.