Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Brainwavz R3 (Aluminium) Review

tokko1 6 september 2014, laatste update op 6 december 2014, 576 views

Brainwavz R3 (Aluminium)

Pluspunten

• Zeer hoge bouwkwaliteit
  • Dual-driver (breed geluidsspectrum met hoge kwaliteit)
  • Stevige behuizing
  • Veel accessoires bijgeleverd

Minpunten

• Over ear design (ook normaal te gebruiken)
  • Redelijk groot formaat

Een review van mijn laatste aankoop op het koptelefoongebied.. de Brainwavz R3 Dual Dynamic driver koptelefoon. Mijn eerste dual-driver koptelefoons, en het valt niet tegen! Ik had niet z’n haast met deze dus heb hem gewoon via de normale post laten bezorgen ipv voor FedEx oid te kiezen. Hij wordt weer geleverd in een stevige doos met daarin de ‘fancy’ verpakking.

De R3’s overall uitstraling is niets meer en niets minder dan kwaliteit. Alle details zijn goed uitgewerkt en het lijkt alsof overall over nagedacht is. De oortjes zelf bestaan uit een aluminium behuizing die erg groot uitziet, maar in praktijk valt dit wel mee.
De kabel zit met je telefoon verbonden door en semi-flexible plug die onder een hoek van 45° graden. De gebruikte kabel is van het slag, dik, dikker dikst. Ietwat overdreven voor mij maar ik kan me voorstellen dat je deze bijna niet kapot krijgt, wat wel wenselijk is met wat meer high-end koptelefoons. Alle overige verbindingen, onder andere de splitsing en earphone connector zijn van hetzelfde flexibele materiaal gemaakt en geven de R3 een kwalitatief hoge uitstraling zonder dat het overdone is (zoals bij enkele andere Brainwavz). Op de foto hieronder kan je zien wat het verschil van een singel-driver S1 (links) en de dual-driver R3 (rechts) is.

De koptelefoon is bedoeld als een over-ear koptelefoon, dus dat de kabel vanuit de oortelefoon langs de voorkant van je oor en dan boven je oor langs naar achteren loopt. Dit is iets wat ik bij sommige koptelefoons echt kan waarderen in gebruiksgemak (het blijven zitten tijdens gebruik). Bij de R3 viel het comfort ‘over-ear’ een beetje tegen. Of het nou is doordat de R3 relatief groot is of de kabel te stevig is.. het zit gewoon niet heel lekker over-ear. Toen ben ik weer terug gewisseld naar het ouderwetse dragen, met de kabel gewoon naar beden. Dit in combinatie met de bijgeleverde Comply oordopjes zorgt voor een super draaggemak en ze blijven ook echt prima zitten ondanks de grote vorm en het gewicht.
Qua accessoires is de Brainwavz net als de eerder gereviewde S1 en S5 meer dan compleet. Bijgeleverde earbuds zorgt dat hij bij iedereen perfect past. Daarnaast zit er weer een garantiepapiertje bij (24 maanden, 2 jaar dus), een 3,5mm naar 6.5mm (versterker/stereo jack) verloopstukje en het mooi stevige hoesje waar ik eerder dit over schreef:
Best wel een 'uitzonderlijk' hoesje qua dat hij echt überstevig is. Ik vermoed dat juist doordat hij zo stevig moet zijn ook een beetje lomp is geworden. Maar als je je oortjes dag in dag uit in je tas of iets dergelijks meedraagt is een beetje bescherming nooit weg. Het hoesje bied plaats voor de koptelefoon zelf en daarnaast nog wat accessoires. Als je de koptelefoon zelf in het hoofdvak doet dus gewoon los in het hoesje heb je nog twee vakjes voor de accessoires. Nu heb ik daar extra oordopjes in zitten (meegeleverde Comply-Foam en extra setje van de M size die ik lekker vind) en aan de andere kant de meegeleverde 1/4" adapter plug en een garantiepapiertje dat er standaard bijgeleverd wordt. Zoals ik al zei is het hoesje een beetje aan de grote kant, hij meet ongeveer 8 x 6 x 3.5 cm (BxHxD).

De Brainwavz R3 geven net als bijna alle andere Brainwavz koptelefoons een uitstekende bang voor buck audiokwaliteit.
Het hebben van twee drivers betekend niet meteen twee keer zo veel volume en/of twee keer zo goed geluid. Het hebben van twee drivers is zelfs best een tricky iets op het gebied van koptelefoons. De aansturing van de twee losse speakers per oortje moet precies goed afgestemd zijn en het geluid van de speakers moet gelijktijdig en goed ‘gemend’ bij je oor aankomen. Bij de R3 is dit doormiddel van de zogenaamde “Blending chamber” gedaan, de ruimte tussen de twee speakers die aansluit op het geluidskanaal. Een van de twee speakers is voor de bas en mid-tonen en de andere speaker is voor de hogere tonen.
Dit levert een geluidskarakterestiek af met gedetailleerde hoge en midden tonen met een duidelijke maar niet overweldigende bas. Overall een breed en gedetailleerde geluidsoutput.

Mits je de geode earplugs combineert met de R3 sluit deze omgevingsgeluid bijna volledig af. Top als dit je doel is maar kijk uit met het gebruik van koptelefoons in bijvoorbeeld het verkeer! Het kiezen van de juiste earplugs moet je op gevoel doen, bij de R3 wordt een heel assortiment aan verschillende soorten en maten earplugs bijgeleverd dus er moet altijd wel iets voor jou tussen zitten.

Overall is de Brainwavz R3 alles wat je van een dual-driver earphone mag verwachten. Naast de hoge bouwkwaliteit en breed pakket aan accessoires een brenger van uitstekende geluidskwaliteit. Een geluidskwaliteit die met name veel details laat zien en overall goed is, niet specifiek op bepaalde geluidsgebieden uitblinkt of slecht scoort. Ondanks dat hij erg groot lijkt is het draagcomfort goed te noemen en heb je daar echt geen last van.

Al heb ik heel af en toe het gevoel dat mijn telefoon en MP3 speler wat aanstuur-power tekort komen. Vandaar dat ik een mobile Amp besteld heb van het in hifi wereldje bekende merk Fiio. Vroeger (enkele jaren geleden) de heilige graal van beter geluid, maar tegenwoordig hoor je er maar weinig over. Ben benieuwd of die amp nou echt zo veel impact heeft op het geluid, dus zodra deze binnen is en getest is komt daar een mooie review van met mijn bevindingen.

Wil je de Brainwavz R3 ook kopen? Deze is te koop bij ]MP4Nation voor $129.50.

Heb jij ook een Brainwavz R3 (Aluminium)?

Yes, check PM even kan je doorgeven wat je precies wilt weten.
Hoe ervaar je de bass? Ik geloof dat deze veel balancer is dan zijn voorgangers de M1-M5?
Ja, ingetogen qua dat hij niet over-aanwezig is.
Vind 'm goed gebalanceerd met de andere tonen, en je zou inderdaad kunnen zeggen dat hij meer in balans is tov de M1/M5.
Heb je de M4 of M5 ook?
Ja, ik heb de Brainwavz M5.

De M4 heb ik niet.
Vet. Zou je misschien iets willen review hoe de M5 vergelijkt tegenover de R3?