Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6003VMH) Review

Tom.Gerritse 4 september 2014, laatste update op 2 maart 2015, 3.765 views

Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6003VMH)

Een mooie laptop, zeer mooi en goed FullHD mat scherm. Inwendig ook goed, werkt lekker vlot. Wel aan te raden om er nog 4GB ram bij te prikken voor extra snelheid en werkcomfort!

Pluspunten

• Mooi en rustig ontwerp
  • Er zit niets teveel aan
  • Handige functietoetsen (te gebruiken zonder FN in te drukken)
  • Goede batterijduur (ongeveer 4 uur browsen en tekstverwerken op middelmatige helderheid)
  • Speelt zelfs games als Call of Duty Modern Warfare 2 en GTA IV op ultra hoge kwaliteit!
  • Weinig last en lawaai van de ventilatoren
  • Veel vervangbaar: Processor, werkgeheugen, hardeschijf, en zelfs M.2 SSD van 4.2mm bij te prikken

Minpunten

• Wel handig om er nog 4GB RAM werkgeheugen bij te prikken voor extra snelheid.
  • In het begin moeite gehad met het updaten naar Windows 8.
  • Ik had waarschijnlijk een maandagochtend model...

Reden van aanschaf:
Na het overlijden van mijn oude Acer laptop die mij 5 jaar trouwe dienst heeft geleverd, werd het tijd voor een nieuwe laptop. De eisen waren hoog, het budget gemiddeld. Kortom: een uitdaging.
Iedereen op het forum bedankt voor de hulp bij het uitzoeken van de laptop!

De eisen:
- Intel Core i5 uit de 4e generatie
- Full HD scherm
- Mat scherm
- SSD of mogelijkheid tot inbouwen

Na heel wat zoekwerk uitgekomen bij deze Lenovo Thinkpad Edge E540.
Besteld bij Azerty om 16:43, de volgende dag om 16:55 uur geleverd. Top service dus.

Direct die avond uitgepakt een aan de slag, wat softwarematig helaas tegen viel...
De laptop wordt geleverd met Windows 7 wat op zich wel werkt, maar ik wilde graag Windows 8 op de laptop gebruiken. Dat had ik beter niet kunnen willen...

Dat zal ik even uitleggen.
Het is een laptop die standaard met Windows 8 vanuit de fabriek wordt geleverd. Echter, voor zakelijk gebruik wordt er vaak Windows 7 Professional opgezet. Er worden dan herstelschijven meegeleverd voor het terugbrengen naar Windows 8 Professional. Dit werkte bij mij echter niet lekker en ik had geen idee hoe ik dit aan moest pakken. Na een heleboel bellen met klantenserviceses en een hoop gescheld en vooral UREN verder, is het dan uiteindelijk toch gelukt.

Algemene indruk
De laptop op zich bekeken is echt een hele fijn ding. Mij werd gevraagd of het scherm in te drukken is vanaf de achterkant waardoor de toetsen het scherm raken, en ik heb niet het idee dat het scherm in te drukken is aan de achterkant. Althans, niet meer dan je van een laptop met plastic achterkant kunt verwachten.
Wel zie je op de binnenkant als je de laptop open doet een randje stof / afdruk van de beeldschermrand zitten, maar die kun je zo weer wegvegen. Waarschijnlijk een keer een kwestie van een doekje.... :+

Werkgeheugen
Je kunt wel merken dat het een laptop is met 4GB RAM. Zelf ben ik dus wel echt van plan om hem te gaan upgraden naar 8 GB, maar dat is vrij simpel. Met het werken met meerdere programma's open merkte ik vandaag dat hij er wat moeite mee had.

De Achterkant
Voordat ik de laptop in gebruik nam heb ik hem eerst helemaal open geschroeft om te kijken waar wat zit en hoe het werkt, en dat was, moet ik zeggen, netjes. Het blijkt dus dat je alles kunt vervangen, zelfs de processor! Die zit gewoon met 3 schroeven vast en dat is het. Ook het RAM geheugen kun je makkelijk bijprikken / vervangen en er kan ook een M.2 SSD in van 4.2mm. Is wat prijzig, heb je ook wat. Die prijzen zakken nog wel. Die kan dus naast je bestaande schijf gemonteerd worden, dan heb je dus een 4.2 mm M.2 SSD + de gewone HDD erin zitten. Ideaal lijkt me zo.

Invoermogelijkheden
Verder is het een heel erg fijn toetsenbord en een goed reagerend touchpad met een goede respons (het touchpad klikt in zijn geheel naar beneden wat een goede respons geeft).

Scherm
Mooi scherm, Full HD en mat, wat echt heerlijk werkt! Goede helderheid ook, zelfs in de felle zon goed te lezen. Geen klachten hierover, in tegendeel zelfs!

Accuduur
Deze laptop heeft een 48Wh accu, en met gemiddelde helderheid houd de laptop het ongeveer 4 uur uit tijdens browsen en tekstverwerken. Met gamen en films kijken is hij iets sneller leeg, maar nog haal je de 2 tot 3 uur wel.

Gamen
In verband met drukte op de opleiding heb ik de laptop vooral daarvoor gebruikt, naast mijn desktop.
Wel heb ik de laptop even getest op gamingprestaties. Ik heb Call of Duty: Modern Warefare 2 geļnstalleerd, ingesteld op de hoogste graphics en spelen maar. Dat beviel goed, geen lagg, mooi beeld, goed geluid ook van de ingebouwde speakers (die nog best wel hard kunnen ook). Ook GTA San Andreas draaide zonder moeite op de hoogste graphics.
Qua gaming (al zijn het oudere games) dus prima in orde.

Handigheden
Handige koppelingen ook, in plaats van de Functietoetsen (F1 etc), daar zitten knoppen voor helderheid, volume, instellingen en zoeken etc. Dit is ook weer uit te zetten door FN+Esc in te drukken, dan heb je gewoon weer de Functie toetsen. Spreekt voor zich.
Ook zit er een fingerprintreader op en een trackpoint tussen de toetsen, gebruik het zelf niet, maar het is ook niet tot last.

Design
Verder een mooi simpel design met een lampje wat langzaam aan en uit gaat als de laptop in slaapstand staat. Je zou het kunnen vergelijken met snurken :z
Er zit verder niet teveel of teweinig aan deze laptop. Mooi rustig design, matte afwerkingen overal wat er ook voor zorgt dat de laptop niet zo gevoelig is voor vingerafdrukken.

Kortom: een goede, fijne, goed vormgegeven laptop voor een redelijke prijs (Ik betaalde bij Azerty op 26-08-2014 ¤723,94. Verzending was gratis). Wel aan te raden extra ramgeheugen bij te prikken, voor een net iets sneller dagelijks gebruik. Ik ben een tevreden gebruiker!

Dit was mijn eerste review van een product op Tweakers, heb je nog vragen of opmerkingen, plaats ze gerust!

Edit 24-09-2014
Vorige week vrijdag de laptop opgestuurd naar Azerty na telefonisch contact i.v.m. schokgevoeligheid van de HDD. Het bleek dat mijn model/versie erg schokgevoelig is en daar kwam ik achter toen mijn films / series telkens haperden bij het kijken in de trein, of door met je voet te bewegen als de laptop op schoot stond. Hiervoor stuurt Azerty (na het zelfde bevonden te hebben) de laptop op naar Lenovo om dit uit te laten zoeken.

Verder had ik het plan werkgeheugen bij te prikken en daarvoor had ik Kingston KVR16S11S8/4 geplaatst, maar dit werkte niet samen met het originele geļnstalleerde werkgeheugen. Ik heb aan Azerty gevraagd of ze dit dan direct voor me konden oplossen en ik werd gisteren telefonisch geļnformeerd dat ze een (voor mij nog onbekend maar volgens Azerty een werkend) bankje van 4 GB van Kingston hebben bijgeplaatst. De laptop zou nu 8GB aan werkgeheugen herkennen, wat het eerst niet deed. Dit kostte me echter maar ¤40. De service van Azerty hierin is echt top!

Ook had ik wat kleine problemen met het WIFI ontvangst, maar later bleek dat dit een kwestie van een Driver was, waar overigens ook een mededeling over in de doos zat meegeleverd :z

Ik ben de laptop nu al 1 week en nog 2 weken kwijt is de verwachting, maar goed, het is niet anders. Als het goed is heb ik dan wel een super fijne en sterk verbeterde laptop in mijn bezit. De twee weken die ik hem tot nu toe heb mogen gebruiken heb ik op bovenstaande punten na geen klagen gehad over de laptop!Echt een aanrader,, maar let goed op wat je verwachtingen ervan zijn!

Edit: 24-10-2015
Vandaag de laptop weer ontvangen. De problemen met het schokkerige video kijken ondervonden zij ook, maar er werd door Lenovo gezegd dat dit hoort bij deze schijf. Het is een bescherming tegen het beschadigen van de schijf aldus Lenovo.
Het Wifi probleem deed zich daar niet voor, dus dat zal dan wel aan mij gelegen hebben, en het werkgeheugen is door Azerty netjes opgelost. Ik had dus geheugen besteld van me inclusief montage ¤40 zou kosten, maar omdat het allemaal zo lang duurde kreeg ik ¤20 korting. Sportief en vriendelijk Azerty!
We gaan nu maar eens kijken hoe de laptop zich houd!

Edit 30-10-2015:
Vandaag na vele uren frustraties en problemen en telefonisch contact met Azerty besloten de laptop op te sturen naar Azerty.
Reden: de Wifi werkte nog steeds niet naar behoren en ik kreeg van de klantenservice de tip om de laptop opnieuw te installeren, de drivers opnieuw te installeren en dan te kijken of het werkte. Na overleg het er ook nog over gehad om een schone Windows installatie te doen, ook nog geprobeerd maar dit was al helemaal geen succes. Bij het doen van deze 'schone' Windows installatie de hardeschijf geprobeert te formatteren door hem aan mijn desktop aan te sluiten, maar het formatteren lukte helaas niet. Enfin, schijf weer terug, herstelschijven erin: NIKS.
Het werkte van geen kant. Klantenservice gebeld, ja tja blijven proberen. Nee daar heb ik wat aan. Na nog een keer gebeld te hebben afgesproken dat ik de laptop zou opsturen en dat ze voor mij een 'schone' Windows installatie zouden doen. Ik de productcodes meegestuurd en de herstelschijven.
Hopelijk gaat het allemaal lukken en krijg ik hem weer fatsoenlijk terug want ik ben er nu best wel klaar mee...

Edit 05-11-2014:
Vandaag de laptop weer ontvangen. Wat hebben ze gedaan: de herstelschijven gebruikt (vraag me niet hoe) en dus geen 'schone' Windows geļnstalleerd maar nog steeds met alle voorgeļnstalleerde rommel van Lenovo.... Maar goed, het werkt. We gaan het maar weer proberen!
Gelukkig is de laptop sinds het nieuwe werkgeheugen wel een heel stuk sneller, echt een aanrader dus om dat te doen!

Edit 02-03-2015
De laptop op 8 januari 2015 opgestuurd in verband met een gele lijn over het scherm en stroomverlies op de USB-poorten waardoor het opladen van een telefoon heel lastig was. De poort gaf voor ongeveer 5-15 seconden stroom en daarna even niet, waarna er weer vrolijk een Windows melding kwam dat er een nieuw apparaat werd aangesloten. Hopeloos dus.
De gele lijn trouwens zat op ongeveer 1/4e van de linkerkant van het scherm, verticaal in beeld en was ongeveer 1-2 mm breed. Wel hinderlijk in ieder geval.

Op 07-022015 (bijna een maand later!!!) nog steeds niets gehoord van Azerty. Toch maar eens gemaild hoe het er mee stond. Blijkt dat er een nieuw scherm en mainbord in bestelling stonden bij de reparateur.

Afgelopen week, 24-02-2015 de laptop dan eindelijk weer ontvangen.
Na de laptop bijna 7 weken (!!!) kwijt te zijn geweest is hij dan eindelijk weer hier.
Uit een slordig blaadje wat erbij zit (geen begeleidende brief of mail helaas) kon ik opmaken dat ze het scherm hebben vervangen, net als het mainbord en de SD-kaartlezer met USB module.
Laptop opstarten, en het werkte! Gelukkig maar, komt het toch nog goed!

Nu op het moment van schrijven de laptop nu dan eindelijk een aantal dagen kunnen gebruiken waarvoor ik hem besteld had (na ruim een half jaar klooien).
En ik moet je zeggen: het werkt heerlijk. Als nou alleen de accuduur nog wat langer was geweest was het helemaal geweldig, toch heeft hij het wel 4-5 uur vol gehouden met tekstverwerken en Wifi-verbinding actief.

Conclusie tot op heden (02-03-2015)
Al met al een prettige laptop. Werkt goed, heerlijk toetsenbord, fijn scherm, aardige speakers ingebouwd... Maar oh wat heb ik er de balen van gehad van deze laptop! Ik vermoedt dat ik een maandagmorgen model heb gehad.
Ik hoop dat ik er na al deze moeite nog heel wat plezier aan mag beleven. Dank voor het lezen en mochten er tips of vragen zijn: zet het hieronder in de reacties!

Heb jij ook een Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6003VMH)?

@XtrSKF: Dankjewel, goed om te horen! Momenteel is de laptop bij Azerty (waar ik hem gekocht had) in verband met wat problemen van de harde schijf en om er extra geheugen in te laten prikken. Zelf had ik Kingston Value Ram Kingston KVR16S11S8/4 geplaatst maar dit werkte niet samen met het originele werkgeheugen. Nu is er een voor mij nog onbekend maar volgens Azerty een werkend bankje van 4 GB van Kingston bijgeplaatst. Dit kostte me echter maar ¤40.

Verder blijkt de hardeschijf in mijn model ERG schokgevoelig en daarvoor wordt de laptop nu opgestuurd naar Lenovo, door Azerty, die dit voor mij regelt.

@I3art: Helaas helaas blijkt het een TN-scherm te zijn. Ik baal er ook van, maar de kijkhoeken op zich zijn prima. Je went er met anderhalf uur aan en dan merk je het ook zelfs niet eens meer.
M.2 SSD's zijn wel los te krijgen (zoek goed in de picewatch), maar het blijkt dat deze inderdaad alleen voor de Cache zijn en het wordt dus niet geadviseerd om een M.2 SSD als opstart/BOOT SSD te gaan gebruiken om de PC te versnellen. Ik baal er van, maar op zich zou je natuurlijk ook gewoon een gewone SSD kunnen inbouwen, de prijzen daarvan gaan steeds verder naar beneden.

Hopelijk genoeg geinformeerd, zo niet: Vragen!
Je kunt de M.2 gewoon als BOOT SSD gebruiken, althans in mijn Lenovo Ideapad Y510p kan dat prima. De prijzen zijn ook niet veel hoger ofzo.. 120euro voor 240GB. De snelheden ervan zijn ook prima..
Over te gebruik van de M.2 SSD als BOOT SSD, Ik quote uit de handleiding van de Lenovo Thinkpad Edge E540:
- M.2 SSD-station (alleen voor cache-werking, op bepaalde modellen)
- Als de computer is uitgerust met zowel een vaste-schijfstation als een M.2 SSD-station, wordt afgeraden het M.2 SSD-station te gebruiken als opstartapparaat. Het M.2 SSD-station wordt gebruikt voor de “cachefunctie” en voor de ondersteuning van de Intel Rapid Start Technology.

Of begrijp ik het tweede punt verkeerd en gaat dat over het meegeleverde M.2 SSD station? Dat zou natuurlijk ook nog kunnen, en in dat geval bied dit weer perspectieven!
Volgens mij gaat het daar om het meegeleverde station. Dat is nml maar 8-24GB geloof ik, en daar past dus nauwelijks Windows op.
Dat klopt, dat is 16 GB wat meegeleverd wordt. M.2 SSDs zijn er al best goedkoop tegenwoordig en kijk even naar de verschillende opslagcapaciteiten:
- http://tweakers.net/price...-sp900-m2-2242-128gb.html
- http://tweakers.net/price...ranscend-mts400-32gb.html

Dat zou nog wel een uitkomst zijn!
Heb je die al gemonteerd zitten? Zo ja, hoe bevalt die? En hoe heb je dat gedaan met het overzetten van Windows? of daar een Clean Copy op gemaakt?
Ik was net bezig met het klonen van Windows met de standaard applicatie die bij de schijf geleverd wordt. Die zou ook MBR e.d. doen.. Alleen nu wil de pc niet opnieuw opstarten omdat de schijf gelocked is. Maakt niet uit of ik de gewone schijf of de SSD op plaats1 van start-up zet.

BIOS setting is gewoon UEFI. had besloten 92GB (De C:\) te kopiėren, en verder die partitie gewoon extenden over de hele SSD..

Morgen even thuis proberen met recovery stick en zien hoe ver ik dan kom..

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 25 september 2014 01:02]

En, hoe is het afgelopen? Ben benieuwd naar de uitkomsten!
Toevallig ben ik er vanavond weer mee bezig.
De schijf is vanavond gerecovered met de recovery partitie.

Maar nu staat dus weer alles op de HDD.. Ga straks, als alle updates eropstaan, http://hddcaddy.nl/2013/0...nen-naar-nieuwe-lege-ssd/ uitvoeren..

//edit -> GEfixt, de methode hierboven werkt. Al heb ik na klonen de bootvologorde nog moeten aanpassen in het bios.. Het snellheidsverschil met opstarten is overduidelijk.

ook, na het verkleinen van de C:\ als je nog andere partities wil toevoegen moet je die draggen en droppen in dat programma ipv kopieren :). Anders blijft ie zeggen dat er insufficient space is.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 1 oktober 2014 11:32]

Mooie review! zelf gemaakte afbeeldingen en benchmarks zouden het plaatje compleet maken.
Bedankt! Afbeeldingen heb ik geprobeerd maar dat pakte de site niet, en benchmarks zijn niet echt mijn ding verder.
Je kunt afbeeldingen eventueel linken naar een public mapje in dropbox of ze uploaden naar een site als Imgur.com
Prima review! Je hebt me kunnen overtuigen deze laptop aan te schaffen. Ik twijfelde al langere tijd tussen meerdere opties.

Heb je inmiddels al extra intern geheugen erin geprikt? Zo ja, welke? En zo nee, waar zat je aan te denken? Ik ben zelf ook van plan de laptop met een lager geheugen te kopen en later extra erbij te voegen.
Weet je wat voor scherm het is? Is het een TN of een IPS scherm?
En als ik het goed begrepen heb ik dat M.2 SSD eigenlijk nauwelijks los te krijgen. Heb je enig idee of het überhaupt als los geheugen te gebruiken is, of alleen als cache geheugen?

[Reactie gewijzigd door l3art op 24 september 2014 10:50]

Plaatjes worden altijd zeer gewaardeerd. Ook enkele afbeeldingen van de binnenkant kunnen handig zijn voor medeTweakers.

Voor de rest een prima review.
Hoi, thanks voor de duidelijke review. Heb weken gezocht naar een nieuwe laptop. Ik heb deze een paar weken geleden ook besteld (op jouw aanraden met 8gb ;-)). En ik moet zeggen ben het helemaal eens met je review. Hele fijne laptop. Ook het scherm vind ik prima, ondanks andere reviews waarin die als minder wordt beoordeeld. Wellicht scheelt het ook wat je er mee doet. Maar nogmaals bedankt voor je duidelijke review :-)
Hallo Stoepie1,

Ik ben erg blij te horen dat je wat aan mijn review hebt gehad!

Ik wens je erg veel plezier van de laptop en mocht je nog tegen dingen aan lopen of vragen hebben (of juist tips) dan hoor ik het graag!

Groeten Tom
Mmmmm misschien een beetje laat, maar wat ik nou zo mooi vind, is de Lenovo Airbag protection. Deze schakelt je HDD uit bij schokken om te voorkomen dat data verloren gaat als je bijvoorbeeld je laptop laat vallen :Y)
Ook mooi, je kan de gevoeligheid instellen en zelfs helemaal uitschakelen, programmaatje staat standaard bij configuratiescherm volgens mij.
Ik hoop dat je nog wat verschil kan merken, en zo niet dan lag het niet hieraan ;)
Beste Quintenzee,

Dat is nieuws voor me! Ik denk dat ik dat vanmiddag maar eens even ga opzoeken!
Heb je enig idee hoe dat programma heet?
"Lenovo Airbag protection''.
Ik heb precies dezelfde laptop - nou ja, model 20c600jhmh dan (i5-4210m ipv 4200m & 7200rpm HDD ipv 5400rpm) - ook mede gekozen vanwege deze mooie review haha.
Ik ga er dus vanuit dat het qua software en alles het wel redelijk gelijk is,
tenzij dat 'fixen' van de Azerty het programma verwijderen is ;).
Als het goed is staat hij gewoon bij configuratiescherm.
Helaas heeft Azerty het probleem met de HDD niet opgelost, ik kreeg te horen dat zij door Lenovo verteld waren dat het standaard is ingeboud en dat je er niks aan kan veranderen. Heb net even gekeken naar die software, niet present hier op de laptop.
Kan zijn dat het alleen bij het 7200rpm model is, en de dus wat nieuwere laptop.

Toch hartelijk dank voor je bericht, en het herinnert me eraan dat ik de revieuw nog even wat moet aanpassen!