Specificaties Open Source-licentie - Bekijk alle specificaties

CyanogenMod Review

OB1 1 september 2014, laatste update op 7 maart 2015, 926 views

CyanogenMod

Stabiel én zonder rotzooi die processen innemen dus een betere accuduur, interface werkt veel sneller en neemt veel minder ruimte in.

Pluspunten

• De Cyanogenmod installer
  • Vloeiende interface
  • Veel meer vrije ruimte (ROM)
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Installeren kan niet iedereen zomaar indien Cyanogenmod-installer niet geschikt is
  • Niet altijd overclock functionaliteiten, afhankelijk van kernel

Stabiliteit Score: 5
Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Stabiliteit:

Goed, ik heb nog geen enkele crash gehad, in tegenstelling tot bij Touchwiz. De reden dat het stabieler is is dat er veel minder bloatware op de achtergrond draait waardoor de processor minder wordt belast.

Functionaliteit:

Uitstekend, je kan met Cyanogenmod bijna alle kanten op. Ook worden er een paar apps meegeleverd, en die voegen ook iets toe, namelijk DSP Manager (een equalizer), een Movie Studio en de Zaklamp app (met als functies "Fel licht" en knipperen). Ook is het instellingenpaneel heel uitgebreid, er zijn veel opties, bijvoorbeeld de electro beam animatie, trilintensiteit etc..

Prestaties:

Uitstekend, niet alleen de interface werkt veel sneller en zonder haperingen, ook apps starten sneller op en werken gewoon sneller. Ook het opstarten van de telefoon zelf gaat sneller.

Gebruiksvriendelijkheid:

Goed, in principe zijn de meeste dingen makkelijk te vinden, alleen heb ik een half uurtje alleen al gezocht naar de instellingen van AutoCorrect en spellingscontrole en ik kwam er maar niet achter hoe je apps ook weer kon verwijderen.

Installatiegemak:

Voldoende, een beetje Tweaker heeft zo Cyanogenmod werkend, echter, ik raakte al bijna de weg kwijt door zo slim te zijn de boel in de verkeerde volgorde te installeren, maar goed.
Wat ik heb gedaan:

- toestel geroot
- ClockWorkMod Recovery geflashed
- Recovery gereboot
- Cyanogenmod geflashed
- Google Apps geďnstalleerd
- User data gewiped
- Opstarten :)
Beginners zie ik al snel de mist in gaan, wat wel zonde is, gezien de mogelijkheden en snelheid die het biedt.
quote: njtitter
Alternatief voor compleet flashen van je ROM is de Xposed module gebruiken met GravityBox: http://forum.xda-develope...weak-box-android-t2316070
Let op!!
Indien je niet per sé KitKat of Lollipop nodig hebt is het beter om een stable versie te kiezen i.p.v. een Nightly, na een update naar een nightly startte mijn telefoon niet meer op en moest ik de ROM opnieuw flashen.

Heb jij ook een CyanogenMod?

Ik dacht dat Cyanogenmod een installer had waarmee de installatie zo gepiept was? Ik heb dat wel eens op m'n galaxy nexus geprobeerd, de installatie van een custom rom was voor mij nog nooit zo makkelijk geweest.

[Reactie gewijzigd door k1NG op 1 september 2014 23:40]

klopt die staat gewoon op hun website, ook gebruikt voor mijn galaxy s3 was zo klaar.
Klopt inderdaad, echter mijn Macbook had weer zin er in om gewoon niks te doen als ik de aan-knop indrukte. Stond 'ie eindelijk aan, crashte de boel continu.
En de CM-installer werkt bij mijn telefoon niet op Mac.
Staat toch in de tekst?
Indien je telefoon niet door de installer gesupport wordt (of je de installer om de een of andere reden niet kunt gebruiken) dan is installatie heel wat omslachtiger.
Ja maar dat is bij elke andere custom rom net zo.
Bedankt voor de tip! Zet ik straks tijdens Duits wel even erin. :)
Alleen is Cyogen wel weer een goed idee om op een niet-stock telefoon te zetten. Want die Samsung meuk vertraagd de boel aleen maar :)

Zelf heb ik een Nexus 5 en daar is Cyogen niet echt nodig.