Specificaties 15,4" (1680x1050), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Compaq 8510w (KE186ET) Review

Frisian1206 7 maart 2009, laatste update op 9 maart 2009, 1.236 views

HP Compaq 8510w (KE186ET)

Pluspunten

• Prestaties
  • Accuduur
  • Features
  • Schermresolutie bij werk op tafel
  • HDMI-uitgang videokaart

Minpunten

• Warmteproductie
  • Capaciteit hardeschijf
  • Schermresolutie bij werk in de laptopsteun

Deze laptop is door mij gekocht uit het laptopproject 2008/2009 van de Universiteit Twente. Dit was het high-end model. Het budget-model was de 6710b. De prijs was, door dit project, slechts ¤965,- volgens mij minstens 400 euro korting op de consumentenprijs. De 6710b was er voor ¤645,-

Processor
De processor is de T9300 Core 2 Duo Penryn die standaard op 2,5 Ghz draait. Het L3-cache bedraagt 6Mb, wat volgens mij vrij fors is. Deze processoren beginnen nu net mondjesmaat geintroduceerd te worden in de grote winkelketen, dus het is redelijk top-of-the-line spul. Niet dan lof over deze processor, hij draait alle dagelijkse dingen met gemak. Ook nog even Cinebench R10 gedraaid:

Rendering (Single CPU): 3111 CB-CPU
Rendering (Multiple CPU): 5840 CB-CPU

Multiprocessor Speedup: 1.88

Shading (OpenGL Standard) : 3952 CB-GFX

Erg nette score lijkt mij.

Videokaart
Deze laptop bezit een Nvidia Quadro 570M. Deze Quadro kaart heeft een 8600M GT als basis en heeft 256 mb eigen geheugen. De geheugenkloks draaien standaard op 500/700 mhz core/geheugen. De Quadro voordelen heb ik nog nooit getest, maar Solidworks 2008 was zeer prettig in omgang met deze machine. Daarnaast wordt op dit systeem ook regelmatig gegamed en daar presteert hij ook prima mee. Alle hedendaagse spellen kunnen prima gespeeld worden, alleen niet op de native resolutie van 1680x1050. Daar bezit deze kaart voornamelijk te weinig geheugen voor. Zelfs GTA IV speel ik hier op, alleen is de beeldkwaliteit dan wel om te huilen, maar het is speelbaar. Als laatste is de HDMI aansluiting een erg handige feature om HD content af te spelen op een HDTV, de laptop kan het iig prima aan.

Geheugen
Voor het laptopproject was er 4 GB werkgeheugen geplaatst in deze laptop. Als ik me niet vergis is er standaard meestal 2 GB aanwezig. Het werkgeheugen draait helaas wel op een magere kloksnelheid van 667 mhz. 4 GB is met Vista een must, zodra m'n pc is opgestart weet hij te melden dat hij al 1,4 GB gebruikt. Tijdens GTA IV loopt dit zelfs op tot 3,6 GB, dus deze 4 GB is erg welkom.

Harde schijf
Deze laptop is standaard voorzien van een 200 GB harddisk van (als ik me niet vergis) Hitachi. De bruikbare capaciteit ervan is 177 GB + 8,3 GB voor de HP Back-up disk. De capaciteit is voldoende, maar voor de bulk-opslag heb ik toch een externe harde schijf aangeschaft, want met een paar spellen en de dagelijkse programma's zit je al snel aan <50 GB vrije ruimte. Verder is het nuttig om te melden dat deze harde schijf op 7200 rpm draait, wat naar mijn mening vrij zeldzaam is voor een 2,5 inch laptopschijf. Ik heb een benchmark uitgevoerd met HD Tune 2.55 (niet pro, dus alleen leessnelheid als ik me niet vergis):

Resultaten:
Max. transfer rate: 65,8 Mb/sec
Min. transfer rate: 32,2 Mb/sec
Average transfer rate: 51,8 Mb/sec
Access Time: 15,2 ms

Scherm
Het scherm is een 15,4 inch breedbeeld scherm met verhouding 16:10. De resolutie is een stapje hoger dan de gebruikelijke 1280x800 en is, zoals eerder genoemd, 1680x1050. Inmiddels is de laptop een half jaar in bezit en ik nu begint mijn lofzang over deze hoge resolutie toch een beetje te verstommen. Op schoot en op tafel werken (er dicht op zitten dus) is heerlijk en er kunnen perfect leesbaar 2 word documenten naast elkaar geopend zijn op 120% zoom. Maar zo'n hoge resolutie maakt alles wel erg klein en dat wordt vooral lastig als de laptop in een laptopsteun op het bureau geplaatst wordt icm een extern toetsenbord en muis. Ik zit er dan ook aan te denken om een monitor voor bureaugebruik aan te schaffen.

De helderheid van het scherm is zeer goed, in 95% van de gevallen is het scherm goed af te lezen. Alleen met volle zon en een volle laag stof op het beeld wil het nog wel eens minder worden. Ook de kleuren worden goed weergegeven, al lijken deze wel iets bleker te zijn dan bijvoorbeeld een LCDtv, maar dat kun je vast en zeker veranderen. Het stoort mij niet iig.

Overige features
- Fingerprint sensor, die zeer handig is bij het aanmelden bij Windows.
- SD cardreader, die ik gebruik als backup van m'n studiebestanden
- DVD DL brander, gebruik ik niet veel, maar brandt prima
- Bluetooth en wifi, werken beiden perfect
- Touch interface knoppen om het geluidsniveau te regelen en nog wat, zoals een 'presentatieknop' die met één druk op deze knop enkele instellingen wijzigt en bijvoorbeeld Powerpoint opstart.
- 4 USBpoorten
- VGA-poort
- Netwerkaansluiting
- microfoon en geluidsaansluiting
-Touchpad, werkt prima met horizontale en verticale scrollzone en drie 'muisknoppen'.

Accu
Een belangrijk onderdeel van een laptop is natuurlijk de accu. Specificaties van de accu heb ik niet, maar ik gebruik gewoon de standaard accu en niet de extended life battery oid. Meestal hangt hij gewoon aan de adapter, bij thuisgebruik e.d., maar in de trein kijk ik vaak series of gebruik ik hem voor tekstverwerken. Puur en alleen tekstverwerken, zonder veel programma's opstarten en afsluiten, op energieschema 'energie besparen' met de helderheid minimaal (20% oid) levert een accuduur op van rond de 3,5 uur. Dit gecombineerd met internetten (wifi aan) houdt de accu krap 3 uur uit. Series kijken (geen HD) houdt hij ongeveer 2,5 uur uit. Op 'hoge prestaties' GTA IV spelen houdt hij ongeveer 45 minuten uit.
Wanneer de accu helemaal leeg is en uit staat is hij na iets meer dan 2 uur weer volledig opgeladen.

Warmteproductie
Nu ik een tijdje met deze laptop werk, is een ding dat mij opvalt de hoge temperaturen die in de laptop ontstaan. Ik realiseer me dat er relatief snelle componenten in een compacte verpakking bij elkaar zitten, maar toch. Ik heb de temperaturen gemeten met Everest Ultimate.

Temperatuur bij browsen en tekstverwerken na 3 uur, geplaatst op gladde tafel:
Processoren: 55 graden
Harde schijf: 40 graden
Videokaart: 59 graden

Temperatuur na 1 uur gamen tijdens het spelen in de laptopstandaard zodat de laptop nergens wordt afgedekt en de ventilator vrij baan heeft:
Processoren: 76 graden
Harde schijf: 55 graden
Videokaart 79 graden

Ik heb de temperaturen van de processoren en de videokaart al eens een keer enkele graden over de 80 graden gezien. Het moge duidelijk zijn dat de ventilator dan ook flink aan het loeien is. Bij tekstverwerken en browsen is de ventilator echter stil op de achtergrond aanwezig.

Bouwkwaliteit
Over het algemeen ben ik goed te spreken over de bouwkwaliteit. Veel componenten voelen degelijker aan dan andere laptops die ik in handen hebben gehad. De laptop is dan ook aardig aan het gewicht voor een 15,4 inch: 2,8 kg. Enige minpunt: de behuizing rondom de dvd-drive vertoont wat speling en is wat beweegbaar.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over deze laptop, vooral de prestaties en de accuduur spreken mij aan. Als aanvullende informatie nodig is hoor ik dat graag!

Heb jij ook een HP Compaq 8510w (KE186ET)?

Mijn oren klapperen. Ik heb 2GB en Vista Business (op een dc7900) draait prima. Hoe meer geheugen je hebt, hoe meer Windows zal alloceren, dus vreemd is dat niet:
Danku voor de info, ik vond het al vreemd dat vele mensen met 2 GB werken en er idd totaal geen problemen mee ondervinden. Maar dit verklaart het.
Het is inderdaad dat er automatisch preciés 25% wordt gebruikt voor allocatie waaronder Windows Vista draait. Zit ingebakken.
Toch zorgt de extra hoeveelheid RAM volgens de meeste mensen voor een net iets hogere snelheid en reactievermogen.

Zelf heb ik het niet getest, maar het blijkt zo.
De andere 400 MB zal dus gewoon gebruikt worden voor jouw alledaagse dingen die automatisch worden opgestart enz.
Ik heb ook gemerkt dat Vista mij (alhoewel vele mensen mij nu zullen vervloeken) beter bevalt dan XP. Bij XP werd m'n pc na verloop van tijd erg traag met opstarten door allerlei programmaatjes die op de achtergrond wilden gaan draaien. Op één of andere manier weet Vista daar veel beter mee om te gaan. Deze constatering is puur subjectief hoor, maar ik ben er blij mee.
kleine opmerking, je hebt een klein foutje gemaakt bij het kopje accu: [b]Accu[/b} laatse symbool moet een ] zijn ;) voor de rest een nette review.
Is veranderd, mijn html-ervaring reikt niet verder helaas :)