Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2013) Review

basb 26 augustus 2014, 783 views

Google Chromecast (2013)

Uitstekend concept, echter nog buggy software. Alleen youtube werkt goed. Zoveelste media-apparaat wat ik probeer waarbij eigenlijk alleen youtube foutloos werkt.

Pluspunten

• Klein
  • simpel
  • zuinig
  • makkelijk in te stellen

Minpunten

• buggy
  • traag
  • controle apparaten verliezen connectie met chromecast terwijl wifi maximale sterkte is

Geluidskwaliteit Score: 3
De chromecast is een soort dongle om alles af te spelen op je tv via je telefoon of tablet of pc. Concept is waanzinnig, airplay voor de prijs van android!

Praktijk, software is helaas nog lang niet af. Het idee van wat op je scherm ziet naar je tv sturen werkt sinds kort met enkele smartphones als proef. Maar bijvoorbeeld netflix gebruiken blijkt op veel apparaten in praktijk niet behoorlijk te werken. Helaas heb ik de pech om net de tablet en smartphones te hebben die niet lekker werken in deze combinatie. Ook 5.1 geluid blijkt onmogelijk, ik heb 5.0 wel werkend gekregen maar de lfe-encoding heb ik niet werkend gekregen. De SUB blijft rustig in standby mode bij de chromecast.

Via je PC chromecast gebruiken, vergeet het maar! De setup-wizard neemt aan dat je connectie via WIFI moet maken terwijl een pc meestal bedraad aan router/switch hangt. Windows ziet de chromecast op netwerk zitten, maar de google-software wil alleen werken indien een wifi-netwerkkaart aanwezig is in plaats van daadwerkelijk te zoeken op netwerk. Niet goed over nagedacht, niet normale standaarden volgen en vooral niet goed getest dus door google; Buggy.

Gelukkig kost het dingetje ongeveer 35 euro, maar netflix gebruiken zal ik toch via me crap blu-ray speler moeten doen (crap ivm software van de blu-ray speler ook niet echt wat je noemt af is. bijv. miracast weer totaal niet werkt en alle andere smartfuncties ook niet goed werken, maar netflix toevallig weer wel goed werkt maar browsen van netflix doet het op de blu-ray speler weer niet. crap crap.... buggy).

Voor nu gaat de chromecast stof happen totdat er goede update komt, in verband WII U simpel weg beter werkt als youtube player en dat ook het enige is wat echt goed werkt met de chromecast op dit moment.

Jammer, want het concept van de chromecast vind ik wel geweldig. Gezien de lage prijs is gokje wel waard of het met jouw smartphone/tablet wel goed wil werken of zoek er 1 op marktplaats. Wil je echte goede media-player hebben, dan kom je anno 2014 nog steeds uit op een dedicated media-pc te bouwen voor de tv. Maar daar kun je wel 10-15 chromecasts voor kopen. De Rapsberry Pi vind ik te traag, uitgebreid mee gehobbyed maar mist brute cpu-kracht.

Heb jij ook een Google Chromecast (2013)?

Leuke nette korte review.
Kan me er goed bij vinden en kan ik ook weer meenemen bij advies aan klanten in de winkel. Thanks =)
Ik vraag me toch af met welke apparatuur je de Chromecast getest hebt. Je hebt het heel vaak over het feit dat het goed moet werken met je smartphone/tablet terwijl deze apparaten niet meer doen dan een seintje geven aan de Chromecast om een bepaalde app of onderdeel van een app in te starten. De app zelf wordt volledig op de Chromecast gedraait en de telefoon is dus enkel een remote in de meeste gevallen.

Verder had je op zich kunnen weten dat met een bedraade PC je geen installatie kan uitvoeren van de chromecast. De website van de chromecast geeft ook niet voor niets laptop aan ipv computer. Nu had dit misschien duidelijker kunnen staan, maar er staat niet voor niets laptop, deze hebben in 99/100 gevallen namelijk een wifi kaart erin zitten. Waarom wifi? De Chromecast zal informatie moeten ontvangen over het netwerk waarmee je hem verbinden wil. Daarvoor zet de Chromecast een tijdelijk wifi netwerk op welke je met je Smartphone/Tablet of Laptop mee verbinden moet om de gegevens van het wifinetwerk aan de Chromecast door te geven. Kortom, ze volgen de normale standaarden volgens mij.

Dat de chromecast niks voor je is is me wel duidelijk, maar je benadering vind ik te negatief gezien de hoeveelheid uitleg die je erbij geeft =)