Philips Saeco Intuita Automatisch espressoapparaat Review

Malus65 26 augustus 2014, 3.579 views

Philips Saeco Intuita Automatisch espressoapparaat

Prima apparaat voor een goede prijs.

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik, lekker experimenteren met diverse smaken bonen.

Minpunten

• Mogelijk mechanische defecten bij langer gebruik. Bonen wisselen kan pas als de molen bijna leeg is.

Sinds een krappe week heb ik dit apparaat thuis staan. Ik heb deze van Philips ter test aangeboden gekregen via een actie.

Ik ben een verfent koffie drinker van met name Nespresso en hou van sterke koffie. Wij hebben naast het Nespresso apparaat ook nog een filtermachine in gebruik.
Zoals gebruikelijk bij dit soort apparaten voor het eerste gebruik moet er eerst een spoelprocedure worden doorlopen voor er koffie kan worden getapt. In de bijgeleverde handleiding staat duidelijk omschreven welke stappen gevolgd moeten worden en wat je moet doen.

Dan het apparaat zelf: dit is functioneel en strak vorm gegeven. Ik vind het er goed uitzien, alhoewel het volledig van kunststof is gemaakt. Op zichzelf hoogwaardig, maar het blijft natuurlijk kunststof.
Functioneel zit het prima in elkaar. De mogelijkheden zijn ook goed: bonen malen, espresso in diverse smaken, melk opschuimen en heet water tappen.

Automatisch zet het apparaat zichzelf in stand-by stand na ongeveer een kwartier niet gebruikt te zijn. Op zich mooi, hij spoelt zichzelf ook door, maar daarna blijft een LEDje rood knipperen. Het was beter geweest als dit groen zou zijn geweest en nog beter als het apparaat helemaal uit gegaan zou zijn. Het verbruik heb ik nagevraagd bij Philips en dit is minder als 1w/h. Het voldoet ook aan een eigen certificering van Philips met betrekking tot milieuvriendelijk geproduceerde apparaten.
Na het in gebruik nemen, d.w.z. doorspoelen zoals de handleiding voorschrijft, heb ik direct de maling van de bonen op de fijnste stand gezet. Er zijn diverse standen, maar ik heb alleen de fijnste maling geprobeerd.
Want daar gaat het toch om: hoe smaakt het bakkie espresso?
Na een week van proeven en proberen van diverse bonen vind ik het aan aanwinst ten opzichte van Nespresso. Het leuke is dat je naar hartelust met diverse bonensoorten en brandingen kunt experimenteren.
Ik heb uiteraard ook de melkopschuimer geprobeerd: dit werkt goed, de melk wordt mooi luchtig en de tuit is naderhand makkelijk los te halen en af te spoelen zodat er geen melkresten achter blijven. De melk is ook goed heet en is perfect om er vervolgens een lekkere cappuccino mee te maken. Ook de koffie en espresso zijn goed heet. In mijn beleving heter als Nespresso. Over de duurzaamheid kan ik nog niets zeggen, daarvoor gebruik ik het te kort. Het nadeel van een dergelijk apparaat is dat het onderhoud nodig heeft, iets meer als een Nespressoapparaat. Er moet regelmatig worden ontkalkt en de zetgroep moet ook maandelijks een drupje olie hebben, maar in ruil hiervoor krijg je wel een lekker bakkie koffie terug en op den duur zullen de kosten, zeker met mijn koffie verbruik, gunstig afsteken in vergelijking met Nespresso.

Heb jij ook een Philips Saeco Intuita Automatisch espressoapparaat?

Ik heb al ruim een jaar het iets duurdere broertje: de HD8751, volgens mij is het enige verschil dat de HD8751 een simpel display heeft i.p.v. aparte LEDs. Het onderhoud vind ik meevallen, 1x per week de zetgroep uitspoelen. Een drupje olie zou ik niet doen, je kunt beter siliconenvet gebruiken, bv: http://goo.gl/m5t3ib. Voor het ontkalken is de officiŽle Philips-Saeco ontkalker erg duur (tegen de 8 Euro per flesje voor ťťn beurt :'( ), zeker omdat dit ongeveer elke 3 maanden moet gebeuren. Ik gebruik zelf een flinke eetlepel citroenzuur (oplossen in het water), verkrijgbaar bij sommige drogisterijen (een pot van 800 gram voor 8 Euro).
Proost ! :9

[Reactie gewijzigd door peterpv op 26 augustus 2014 17:38]

Hallo Peter,

bedankt voor je opmerkingen en tips. Ik ga zeker even verder shoppen met name dat citroenzuur. Bij welke drogist koop je dat? Is dat speciaal bedoeld voor ontkalken? Welke bonen gebruik jij zoal?

groet, Stef
Hoi !
Citroenzuur, bij de drogist hier in het dorp ;) deze maakt geen deel uit van een landelijke keten.
Bij de Etos of kruidvat hebben ze geen citroenzuur (denk ik) maar bij bol.com wel.
Wat ik heb is precies deze:
Nee, deze is niet speciaal voor ontkalken maar wel voor gebruik in voedsel als conserveringsmiddel
en daarom niet giftig of gevaarlijk :) Sommige reformdrogisterijen verkopen het.

Ik gebruik de bonen van de Lidl, in de rood-zwarte zak. Ik heb er niet heel veel verschillende of speciale geprobeerd, deze beviel ons en is het goedkoopste.
Zelfs iemand die bij ons koffie dronk en wel heel veel verschillende / speciale bonen had geprobeerd (van de koffie speciaalzaak hier in het dorp) zei:
Lekker, welke bonen zijn dit ? Hele speciale zeker ?
Nee, van de Lidl :+
En wij zijn niet de enige die ze lekker vinden:

Groeten, Peter-Paul

[Reactie gewijzigd door peterpv op 27 augustus 2014 22:59]

Bedankt Peter! Ik ga lekker verder met brouwen :)

groeten, Stef
Jullie weten dat je gewoon kan ontkalken met schoonmaakazijn a §1,59 per fles (afhankelijk van de week aanbieding)?

Ik weet dat inderdaad, maar alle fabrikanten van koffie en espresso apparatuur raden het gebruik van azijn af. De moderne schoonmaakmiddelen zijn gebaseerd op citroenzuur. Omdat dit zo breed door alle fabrikanten gebruikt wordt ga ik ervan uit dat dit niet zonder reden zal zijn.
Inderdaad, zoiets had ik ook gelezen:
van http://www.dekoffiethuisw...-koffiemachine-ontkalken/:

Kan ik mijn koffiemachine ontkalken met azijn?

Gebruik voor het ontkalken van uw koffiemachine geen azijn. Azijn is voor veel onderdelen van uw machine te agressief. Het heeft ook een ander nadeel: de zure smaak nestelt zich in uw machine en besmet de smaak van uw koffie. Koffie met een niet lekkere, lichte azijnsmaak is het gevolg.

Het zuur in de officiŽle Saeco ontkalker is melkzuur (staat op het flesje geloof ik).
Maar citroenzuur is veel goedkoper en werkt ook prima :)

Ontkalkze ! :+
Echte tweakers verzamelen service manuals.
Bij toeval stuitte ik op deze: http://www.manualslib.com...Saeco-Intelia.html?page=1 8-)
"Ter leering ende vermaack" :+
Haha, ik heb al wat rond gezocht maar deze ben ik nog niet tegen gekomen. Handig! :)