Toshiba STOR.E ALU 2S (2.5") 1TB Zwart Review

LankHoar 26 augustus 2014, laatste update op 27 augustus 2014, 333 views

Toshiba STOR.E ALU 2S (2.5") 1TB Zwart

Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding erg goed. Hij ziet er strak uit, is erg licht en erg klein. Hij produceert nauwelijks warmte en geluid. De lees prestaties hadden wellicht wat hoger gemogen. Al met al vind ik hem iedere cent waard, en geef ik hem een dikke goed.

Pluspunten

• Geen geluidsproductie
  • Erg Koel
  • Stevige constructie
  • Laag gewicht

Minpunten

• Bijgeleverd kabeltje erg stug
  • Kabel erg lastig (los) te koppelen aan de schijf
  • Leessnelheid 23.0 MB/sec.

Mobiliteit Score: 5
Reden van aanschaf
Gezien de S.M.A.R.T. test op mijn Externe Medion HDD aangaf dat deze het nog wel eens kon gaan begeven binnen kort, beseloot ik om een nieuwe aan te schaffen, zodat ik alles wat op de Medion stond kon back uppen.

Bij het zoeken naar een nieuwe schijf, had ik de volgende wenslijst:
- 1TB
- USB 3.0
- Toshiba, WD of Hitachi
- 2,5"
- Stroomverziening via USB
- Niet duurder dan 75 euro
- Gemaakt van staal of aluminium

Na de pricewatch enige tijd in de gaten te hebben gehouden, kwam deze schijf toch naar voren als beste keuze, voornamelijk door de scherpe prijs van iets meer dan 50 euro waar hij voor werd aangeboden. Uiteindelijk heb ik 68,50 euro betaald, omdat ik te lang heb overwogen om op een lagere prijs te wachten. Die fout zal ik de volgende keer niet maken :+

Uiterlijk
Zoals gezegd wilde ik een HDD gemaakt van of staal, of aluminium. Deze is van aluminium, en is geborsteld afgewerkt, wat echt erg mooi is. De foto's die er in de pricewatch bij staan zijn niet overdreven, zo ziet 'ie er echt uit.

Afmetingen
Inmiddels heb ik de schijf een paar maand in gebruik, en moet zeggen dat ik hem nog niet heel veel anders heb gebruikt dan voor een back up. Dit is ook waar ik hem voor gekocht heb, hoewel het een prima drive is om in je zak te steken en mee te nemen. De afmetingen zijn namelijk 120 x 75 x 15 mm.

Geluid- & warmteproductie
Het apparaatje maakt eigenlijk helemaal geen geluid. Zelfs bij het langdurig schrijven tijdens het maken van mijn back up, heb ik het niet gehoord. Moet daarbij wel vermelden dat ik er niet met mijn oor boven op heb gelegen :+ De warmteproductie is ook prima. Tijdens gewoon gebruik kan ik nauwelijks tot niet warmteproductie voelen, en bij het maken van de back up alleen een klein beetje.

Prestaties
Omdat ik, zoals gezegd, al een back up van al mijn bestanden op deze schijf heb gezet, kan ik helaas op dit moment geen schrijftests uitvoeren. Ik heb nog geen ervaring met benchmarks draaien, en wist niet dat je data verloren gaat wanneer je dat doet. Mocht ik nog ergens tijdelijk al mijn bestanden op kunnen back uppen, zal ik daar zeker nog iets van toevoegen.

Wel heb ik een read benchmark gedraaid. Gezien ik zoals gezegd 0 ervaring heb met benchmarks draaien, heb ik gegoogled op 'external HDD benchmark' en uiteindelijk 'HD_Speed.exe' gedownload, een van de eerste hits. Ik heb ongeveer 5 minuten de read test laten draaien op USB 2.0, en deze kwam op een 23.0 MB/sec. uit. Dit valt me ergens tegen, gezien ik het idee heb dat hij bij het maken van mijn back up veel hogere snelheden behaalde, echter kan ik dat niet controleren. Ondanks dat ik een schijf wilde die een USB 3.0 aansluiting heeft, heeft mijn PC deze niet. Maar binnen aanzienlijke tijd wil ik een nieuwe PC samen stellen, dus vandaar deze eis.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Gezien ik de schijf nog maar enkele maanden in gebruik heb, kan ik hier nog erg weinig over zeggen. Tot zover nog helemaal nergens last van gehad. Maar de tijd zal het leren. Ik ga er in ieder geval van uit dat hij langer dan de Medion meegaat, die ik slechts 3 jaar heb gehad, en nagenoeg alleen voor back ups heb gebruikt.

Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding erg goed. Hij ziet er strak uit, is erg licht en erg klein. Hij produceert nauwelijks warmte en geluid. De lees prestaties hadden wellicht wat hoger gemogen, maar voor mijn doeleinden is 23.0 MB/sec. prima. Al met al vind ik hem iedere cent waard. Ik geef hem een dikke goed, en ik raad deze eenieder die soortgelijke eisen heeft aan, om op zijn minst te overwegen.

Ik zal proberen binnenkort meer benchmarks toe te voegen, mocht iemand tips hebben over welk programma ik het beste kan gebruiken, hoor ik dat graag. Ook wil ik nog wat foto's maken.

Heb jij ook een Toshiba STOR.E ALU 2S (2.5") 1TB Zwart?