Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 215 (Zwart) Review

Menesis 28 februari 2009, laatste update op 28 februari 2009, 9.559 views

Sennheiser HD 215 (Zwart)

Pluspunten

• Zeer helder, wijd en mooi geluid
  • Sluit goed om je oren heen
  • Zit erg comfortabel

Minpunten

• Na een tijdje last van warme oren
  • Kabel klinkt zacht door in de oorschelpen als deze ergens tegenaan komt.

Na zo'n 8 jaar de HD 25 SP te hebben gehad, stapte ik over op deze koptelefoon. Het is een gesloten koptelefoon met grote oorschelpen die je oor mooi afsluiten van de buitenwereld (itt de HD 25 SP die wat kleiner was).
Ik gebruik deze koptelefoon vooral icm een Yamaha CP 33 stage piano. Nadat ik van de HD 25 SP overstapte op deze koptelefoon vielen me vooral de heldere hoge klanken op en dat de bas iets minder aanwezig was. Bij een harde aanslag met een piano kon ik nu echt het metaalachtige geluid van pianosnaren horen.

Verder gebruik ik m vooral icm een computer, maar aangezien de geluidskaart gen hi-end ding is, valt daar niet veel over te zeggen. Wel hoorde ik bij het beluisteren van een klassiek stuk opeens een kuch die ik nooit eerder heb gehoord, ondanks dat ik dat nummer echt 100en keren heb geluisterd!
Bij andere soorten muziek valt vooral op hoe 'wijds' alles klinkt. De HD 25 SP is een goede koptelefoon maar bij deze ervaarde ik nog meer ruimtelijkheid.

Verder wordt de koptelefoon meer als DJ koptelefoon gepositioneerd door Sennheiser. Dat is te merken aan de opgekrulde kabel (zoals bij oude telefoontoestellen) en de mogelijkheid om 1 oorschelp naar opzij te draaien. Ik vraag me af of dat laatste veel nut heeft, het kost minder moeite om de hele koptelefoon scheef op je hoofd te zetten, dan om 1 oorschelp weg te draaien.
Van de opgekrulde kabel heb ik soms last: als die ook maar heel zacht ergens langsschuurt hoor je dit terug in de koptelefoon! Bij normale muziek is dat geen probleem, maar als je wat zachter luistert kan het hinderlijk zijn. Gelukkig kun je makkelijk een andere kabel aan de koptelefoon hangen.

Over het algemeen kan ik deze echt aanraden, ook al ben je geen DJ. Als je echt puur alleen klassieke muziek luistert zou ik echter naar een ander model kijken, vanwege de kabel die je terughoort in de oorschelpen.

Wordt geleverd met minijack -> jack plug en zwart (leren?) draagtasje

• Yamaha CP 33 stage piano
  • PC onboard geluidskaart (Gigabit moederbord)
  • (Sony Ericsson W810)

Heb jij ook een Sennheiser HD 215 (Zwart)?

Aan de ene kant vind ik dit een fijne koptelefoon: hij klinkt door zijn formaat erg ruimtelijk en helder. Helder vanwege de duidelijke weergave van de hoge tonen. De bass is minder aanwezig en pompt dus niet zoals bij de HD 202. Ik versterk met deze koptelefoon de bass vanwege de muziek. Lage tonen zijn zo wel hoorbaar maar niet voelbaar, om het zo te zeggen. Kortom, alles klinkt wel goed en duidelijk maar het wow-effect van de warme geluidsbeleving blijft uit.
Het wow effect is er inderdaad niet. Versterken is een aanrader ja (een must).
Ik heb deze koptelefoon nu ruim een jaar. Prima ding. Ik heb geen referentie kader.