Specificaties 8,2MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 20D Zwart Review

Q 22 januari 2007, laatste update op 24 november 2011, 964 views

Canon EOS 20D Zwart

Pluspunten

• 1. Snelheid, geen vertraging met starten, geen shutterlag
  • 2. ISO is werkelijk de killer ap van deze camera, zeer goed
  • 3. Erg stevig

Minpunten

• 1. ISO waarde kan niet via zoeker worden ingesteld.

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Dit is mijn eerste dSLR, daarvoor geen ervaring met SLR camera's. Ben amateur/hobbyist.

Ik heb veel met deze camera zitten knoeien en merk dat ik vooral blij ben (los van mogelijkheden met scherpte diepte) met deze camera vanwege de ISO mogelijkheden. Gezeten in een bruin café kun je nog meesterlijke plaatjes schieten. De ruis wordt vanaf 800 iso zichtbaar, maar is niet te vergelijken met de ruis uit de doorsneel compact camera's.

Op ISO 3200 zie je wel aardig wat ruis, wat niet zo goed is voor de kleine details, maar ik vind dat niet belangrijk. ISO 3200 zorgt er voor dat je die foto hebt kunnen maken zonder beweginsonscherpte en zonder flits. Dat is wat mij betreft belangrijker.

Afhankelijk van de situatie wil je snel kunnen switchen tussen iso 100 -> tot indien nodig -> ISO 3200. Nu kun je met je wijsvinger de sluitertijd en je duim het diafragma instellen, terwijl je door de zoeker kijkt. Maar de huidige ISO waarde is alleen via het bovenste display af te lezen. Bovendien moet je eerst een knop in drukken. Dat is wel jammer. Maar niet onoverkomelijk.

Scherpte e.d. zijn vooral afhankelijk van de lens die wordt gebruikt. Ik ben daar wel tevreden over.

Een andere pretige 'feature' is het switchen tussen menu en foto's maken. Stel dat je een foto aan het bekijken bent en opeens zie je een tafereel dat je wilt vastleggen, kun je gewoon direcht de sluiter half indrukken en schieten. Niks geen gedraai aan knoppen voor verschillende modi.

Erg leuk dat je 5 foto's per seconde kan nemen, maar dat lijkt me alleen relevant voor de fotojournalist of de sportfotograaf. Die stand gebruik ik alleen om te "showen" maar gebruiken doe ik die niet.

Nu heb ik een hekel aan flitsfoto's, maar tot mijn verbazing levert de ingebouwde flits nog niet eens zulke slechte foto's op.

Ik ken tevens een fotografe die deze camera met wat L-lenzen voor haar werk gebruikt.

De concertfoto's zijn geschoten op ISO 1600.

• Tamron 28-75 F2.8
  • Canon 70-200 F4 L
  • Sigma 10-20 F4
  • Windows XP

Heb jij ook een Canon EOS 20D Zwart?