TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 Review

dmvdberg 21 augustus 2014, laatste update op 22 augustus 2014, 20.437 views

TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7

AC op een budget. En dat krijg je in zowel positieve als negatieve zin.

Pluspunten

• AC
  • 6 antennes
  • USB poorten
  • Goedkoop
  • Bereik

Minpunten

• Stabiel als een rietje
  • Matige firmware
  • Geen koeling
  • Connectie drops
  • Bereik V1 is ruk

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 3
Gebruikers ervaring & Review van de TP Link Archer C7.

Een op papier uitstekende machine maar in de praktijk blijkt de C7 wat nukken te hebben.
LET OP: De V1 is niet goed, koop minstens de V2. Helaas heb ik dus een V1.
Zoals in de comments al blijkt, schijnbaar kun je hem om laten ruilen (jeej!).
  • Korte introductie
  • Gemak van gebruik
  • Bereik en mijn gebruik
  • Conclusie
TP Link Archer C7
Een korte introductie is op zijn plaats.
De C7 is mijn vervangende router nadat ik (eindelijk) uit mijn laatste studentenhuis ben getrokken om gruwelijk burgerlijk in een rijtjes huis te gaan wonen samen met mijn vriendin. Mijn eigen Asus AC66U is overgekocht door de huisbaas. Het wifi was namelijk eindelijk goed en stabiel.

Verhuizen is duur dus de vervangende router is de C7 geworden. Prima op papier en mogelijk zelfs beter dan de ASUS als je ze met elkaar vergelijkt.
De C7 heeft inmiddels op meerde plekken in mijn huis gestaan. Van de meterkast tot en met mijn werkkamer (1e verdieping) en nu in de woonkamer.

C7

Elke keer heeft heeft er een klein leger aan gehangen wbt kabels.
In de huidige config zit er nu geen USB drive en printer meer aan maar zijn alle andere poorten wel bezet.
  • Lacie 2Tb NAS. Review hier
  • WD MyBook 3Tb
  • Macbook Pro (wifi kapot). Review hier
  • Ziggo decoder
kabels

De printer heeft de C7 nooit lekker ondersteunt en momenteel hangt die aan de vervangende macbook. Zo veel printen we ook al weer niet. De USB drive is er ook vanaf. Deze wou niet meer gelezen worden vanaf het netwerk nadat ik geprobeerd heb deze van buiten het netwerk ook toegankelijk te maken. Puur uit luiheid heb ik de router niet opnieuw ingesteld. De standaard USB deel functie werkt iig redelijk.

Gemak van gebruik
Eenmaal ingesteld doet de C7 het aardig, en dat hele instellen is ook zo gedaan. Al moet ik zeggen dat ik teleurgesteld ben in de firmware. Mooi is anders en veel dingen zijn zoeken. Zeker voor wie graag alles zelf wil instellen is net even langer bezig. Mijn eigen ervaring met Linksys, Apple en Asus routers heeft me misschien wat gekleurd in deze mening. Feit is: het kan beter. Is het slecht? Nee. Maar hier mag best iemand eens naar kijken. Als het kon zou ik graag custom firmware draaien voor een wat betere 'user experience'.

Bereik en mijn gebruik
De C7 is geen bereik koning. Verre van. Vergeleken met een Airport Extreme wifi N van 4 jaar gelden scoort deze niet beter. Al zijn de snelheden misschien iets hoger (laptop naar NAS).
Een recente kopie pasta actie van een goede 6Gb van mijn werkkamer (2.4Ghz wifi, 1e verdieping) naar de NAS die op utp kabel aan de C7 hangt koste een goede 20min! Dat moet beter kunnen.

Het is wel eerlijk om te vermelden dat in al mijn vloeren een vloerverwarming ligt en het nieuwbouwhuis van beton is met energie A+ label. De gemiddelde bunker is (spreekwoordelijk) minder ge´soleerd dan dit stukje moderne architectuur.

Echter. De Asus AC66u trok door DRIE lagen gewapend beton een zelfde transfer in nog geen 12min naar die zelfde NAS. Van de zelfde laptop ook.

Vreselijk niet wetenschappelijk enzo maar het gaat hier om een 'real world' beleving en ervaring. Cijfertjes zeggen maar zoveel wanneer beneden iemand wacht totdat de film eindelijk op de NAS staat voor een gezellige avond.

Waarom staat de C7 nu beneden?
Omdat op elke andere plek het bereik simpel weg klote was. Punt.

Bijkomend irritatie puntje. De C7 is absoluut niet stabiel. Verbinden met de C7 vanaf de eerste etage gaat traag, duurt lang en 1 op de 10 keren pakt ie niet de 1e keer of valt ie weg. Niet dramatisch maar uiteraard als het nooit uitkomt.
Onder stress gaat ie niet lekker dus. De keerzijde is dan wel weer dat ALS je idd verbinding hebt dat je makkelijk een Skype gesprek kunt voeren, de desktop via skype kunt delen en dan nog full HD youtube kunt kijken. Terwijl iemand anders zonder issues naar Netflix kijkt in FullHD.

De C7 kan het dus echt wel, maar muren zijn geen vriendjes van deze router.
Een snelle blik in de router laat zien waar het hier mis gaat. Ondanks de ZES antennes blijft bereik een issue. Ik had graag een betere afwerking en/of koeling gezien zoals de Asus en Apple routers laten zien.
In mijn tweede studentenhuis draaiden we Linksys WRT54G routers met DDWRT firmware en alles met een aardige OC er op, koel gehouden met koelblokjes. Werkte prima.

Printplaat C7

Op een budget een prima router. Binnen een appartement of studio woning een goede keuze.
Voor huizen met een verdieping echter niet de beste oplossing en ik ga dan ook binnenkort terug naar een Asus AC66u of Apple Airport Extreme. Dit aan de hand van os Hardware.info hun meer dan uitgebreide AC router test. Te lezen hier.

Heb jij ook een TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7?

Ik wordt er net opgewezen dat je een V1 kan rma-en voor een V2.
Even gegoogled, kwam deze draad tegen, op de link geklikt een ticket aangemaakt en ik wacht af :)

Thanks! Ook maar eens doen idd =)
Oeh dat ga ik ook maar doen, zou heel fijn zijn haha
Met dank aan GunGrave supporting from the shadows ;)
In eerste instantie gekozen voor de TP-Link Archer C7 V2 voor 89 euro (dec-14). Deze dual band AC 1750 router heeft 3 interne antennes voor de 2,4 GHz-band en 3 externe antennes voor de 5 GHz band. Installatie was eenvoudig en ook de meest recente software versie was makkelijk te installeren op de router. Resultaat was goed, maar dan vooral beneden. Boven had ik nog steeds weinig tot geen bereik op zowel 2,4 als 5 GHz. Ook de vaste verbinding naar mijn pc boven (10 mtr) bleek instabiel.
Als laatste vond ik het apparaat met de externe antennes (niet eens noodzakelijk) niet echt mooi om te zien. Lang leve het online kopen, ook deze weer retour binnen 14 dagen.

Nog eens goed allerlei router testjes gelezen, waarbij de D-Link DIR 868L er als goede en toch nog voordelige dual band 1750 AC router uitspringt. Een top ding voor slechts 93 euro bij Wehkamp (dec-14), met een kerstkorting ging daar nog eens 7,50 euro vanaf. Een koopje natuurlijk voor zo'n router.

Binnen 5 minuten werkte alles. Mede door de SmartBeam-technologie in de D-Link DIR 868L heb ik nu fantastisch bereik, zowel 2,4 GHz als 5 GHz overal in huis zonder hulp van een range extender. Hij ramt het signaal gewoon door de vloer (met isolatie), veel beter dan de C7 dat deed.
kijk, zo hoort het idd :)
Wel erg vreemd dat deze router zo bar slecht presteert...
Zeker als je het vergelijkt met zijn kleinere broertjes (TL-WDR3600 en de TL-WDR4300) weten die veel beter te presteren ondanks dat dat geen AC routers zijn...

Daarnaast zou OpenWRT wellicht ook een optie kunnen zijn?

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 21 augustus 2014 18:48]

Ik ben van de wdr3600 over gestapt naar de C7 en vooral op 5ghz is hij minder stabiel. Heb ook wel eens gekeken naar openwrt maar de chip voor 5ghz wordt volgens mij niet ondersteund.
De WDR3600 is minder stabiel op 5GHz of juist de C7?
C7v1 is bij mij minder stabiel
Met de laatste firmware word hij een stuk stabieler, er vanuit gaande dat je de versie 1 hebt, de 2e versie schijnt minder problemen te hebben.
Het probleem is deels verholpen ja. Feit blijft dat mijn van verwarmingsbuizen voorziene vloer een probleem is voor deze router. En dat is idd een V1 ook nog. Alle kleine puntjes samen hebben nogal een deuk aangebracht in mijn vertrouwen van dit apparaat.

Is het een slechte router? Nee. Maar gewoon niet geschikt voor wat ik er van verwacht / mee doen.
Goedendag,

Ik heb gisteren de Archer c7 geinstalleerd in ons 'appartementencomplexje' (4 apparte ruimtes).
We hebben Ziggo 90mbps en via de kabel haalt hij (uiteraard) de volle 90mb. via mijn iPad en voor de router zittende haalde ik 65 mbps. ga ik op de trap zitten (5 meter hemelsbreed) met alleen een deur ertussen en ik heb nog maar 40mbps. ga ik naar mij eigen kamer 1 verdieping hoger (hemelsbreed 7 meter) en ik haal een signaal sterkte van 40% en geen 20mbps.
dat is probleem 1 :P.
Probleem 2, heb diezelfde avond het internet niet kunnen gebruiken op mijn iMac omdat hij zooo traag was (zowel 2,4 als 5GHz). 0,08mbps. Youtube op 144p kon niet eens afgespeeld worden.
heb een TP-link wifi versterker, wat het signaal wel opkrikt naar 60%. (airplay doet het prima nu).

hoe kan die download snelheid weer normaal of beter worden? ik las iets van bandwidth control?
zou na 9 maanden waardeloos wifi nu toch een keer geen problemen meer willen hebben.
Heb je een V1 of V2 van deze C7 ?
Ik heb wel een V2 gekocht.
Heb nog even gekeken naar het weekend, zowel op mijn ipad en imac 1,5 mbps.
waar kan dat aan liggen dan. toch niet alleen aan een slechte signaal sterkte?
Afwijkende chipset op de TP link tav andere vendors. Zeker met apple producten maakt de chipset enorm veel uit.
Koop een Asus. Dat doe ik nu ook weer.
I give up on this thing. :(
welke asus? misschien handig om te weten als back-up.
probleem is dat de huisbaas betaald en dus niet te veel geld er aan wilt besteden.
Ik gebruik op dit moment de ubee modem/router van ziggo.
Ik wil graag mijn bereik iets verbeteren.

Ik twijfel nog tussen de Archer C7 en de C5.

Weet iemand wat de verschillen zijn tussen de v1 en v2?
Is er misschien ook iets te zeggen of het bereik van de C7 of C5 beter is?
Ik ben van plan om de std firmware te blijven gebruiken, tenzij andere firmware echt beter bereik opleverd.
Koop een ASUS. Echt beste advies dat ik je ooit kan geven sinds ik een TP-Link heb.
Ik heb de C7 nu al 4 maanden, geen enkel probleem en tot op de zolder ontvangst.
Ik heb hem 1x moeten herstarten door de stroom er even vanaf te pakken, echter bleek het euvel niet de router maar de Ziggo router te zijn.
Ook in de tuin is niet erg diep maar de afstand bedraagt van de plek waar de router hang ( in de meterkast op ongeveer 2,20 meter hoogte, 16 meter.
Ook de vloeren zijn gewapend beton en ook de zoldervloer.
Draai zeer fijn op 5GHz. ook met meerdere apparaten, 2 telefoons, Tablet en wat familie en vrienden die hier komen. Soms met 14 man, bij een feestje, en geen problemen met het internet !
1e wat ik heb gedaan was de Firmware bijwerken, verder niets ingesteld en ik gebruik de router puur voor WIFI verbinding, dus niets streamen of voor data overdracht. Dat doe ik bekabelt als GIGABIT.
Mijn PC, de Mediacenter ( zelf gebouwd) Boxxee ( 2 stuks ) en WD Live zijn ieder separaat bekabeld met een CAT 7 kabel !! Hierdoor met de 180MBIT van Ziggo gaat het lekker vlug. Een Blue-Ray streamen is geen enkel probleem, dat was wel eens anders en onmogelijk bij 10MBIT.
Dus ik denk dat het verschil in deze router zit in het gebruik in je netwerk, wat ik dus niet doe. Ik gebruik hem alleen voor het internet WIFI te verbinden en niets naar welk netwerk apparaat dan ook.
Ik ben hier dan ook zeer over te spreken. Super router de AC 1750 van TP-Link.
De dyslect in mij moest even alles twee keer lezen, maar ik snap de reactie.

De review gaat zoals nu ook wel duidelijk is over een V1 versie. En dat ga ik ook nog even EXTRA vermelden. Ook geef ik aan dat 90% van de issues die ik heb pas naar voren komen een verdieping hoger. In de tuin en op de zelfde etage heb ik nergens last van.

Het is ook geen slechte router, maar gewoon niet wat ik zoek / deze versie is ruk.
Is er voor de Archer C7 V2 ondertussen ook al een nieuwe firmware beschikbaar?

[Reactie gewijzigd door PeterVeter op 23 augustus 2014 16:03]

Zou ik kunnen uitzoeken. Maar ik ben bang dat ik TP Link even compleet links laat liggen.
Totdat deze op RMA gaat voor een V2 duik ik daar niet in. Ook omdat er voor die tijd al een Asus AC66U weer in huis staat de draaien.
Het lijkt ook zinvol te zijn om de bandbreedte van je provider goed in te stellen in de setup voor een maximale performance van deze Archer C7.
En hoe doe je dat precies? Ik heb sinds een paar dagen de versie 2 in gebruik.
Het is geen modem, dus waarom zou je dat doen?!
Inpluggen, niet te moeilijk over doen. Werkelijk nog nooit bij een Router gedaan of hoeven doen.
Beetje overdreven, zo dom is dat ding ook al weer niet.
Ik heb deze router nu ongeveer 1,5 jaar in mijn bezit, de v1 versie. Ik moet zeggen dat het begin dramatisch was, maar sinds de firmware update naar versie 141204 is dit enorm verbeterd. Ik ervaar eigenlijk helemaal geen problemen meer. Het 5GHZ bereik is wellicht niet zo goed als andere routers, maar voor dit geld mag je misschien ook geen bereik van een kilometer verwachten...