Sandisk Extreme Pro 16GB (95Mb/s) Review

zwen 20 augustus 2014, laatste update op 23 augustus 2014, 624 views

Sandisk Extreme Pro 16GB (95Mb/s)

Zeer snelle kaart die echter, op het moment van schrijven, de allerduurste 16 GB UHS I SDHC kaart is.

Pluspunten

• Snel

Minpunten

UPDATE 23-8-2014, review bijgewerkt
Zoals in de samenvatting al is aangegeven is eigenlijk het grootste minpunt van deze SDHC kaart de, relatief, hoge prijs in vergelijking met zijn concurrenten. Hij is ruim 4x zo duur als de goedkoopste SDHC kaart in de pricewatch. De opgegeven maximale schrijfsnelheid is echter 9x zo hoog. Uit de door mij uitgevoerde snelheidstest blijkt hij hier aardig bij in de buurt te komen. Ik kom zodoende tot de conclusie dat hij zijn geld weldegelijk waard is als je de snelheid nodig (denkt) te hebben.

Test
Allereerst heb ik met CrystalDiskMark een test gedaan. Dit leverde de volgende resultaten op:
Afbeelding 1: CrystalDiskMark

Als tweede heb ik met H2testw een test uitgevoerd. Dit leverde deze resultaten op:
Afbeelding 2: H2testw

Als derde heb ik een leestest gedaan omdat ik bij het kopiŽren van de foto's een heel andere snelheid kreeg als ik verwachte. Om de invloed van mijn harde schijf te omzeilen en om de mogelijkheid dat het eraanlag dat ik de foto's knipte inplaats van kopiŽren, heb ik er vervolgens voor gekozen om een leestest te doen door de foto's van de kaart naar mijn SSD te kopiŽren. Dit leverde het volgende beeld op:
Afbeelding 3: leestest

Als vierde en laatste test heb ik de kaart in mijn camera met de stopwatch getimed bij het opslaan van foto's:
Eerst een burst van 22 foto's in raw+jpg (na ongeveer 12-13 foto's is de buffer van de camera vol), na ongeveer 20 seconden was de camera klaar met opslaan, dit komt neer op minder dan 1 seconde per foto. Een raw+jpg is ongeveer 26-28 MB groot.
Daarna heb ik 5 keer het nemen+opslaan van 1 foto (raw+jpg) getimed. dit leverde een gemiddeld van 2,23 seconde op.
Ter vergelijking heb ik dezelfde test uitgevoerd met een Transcend class 10 kaart van 8 GB deze leverde met dezelfde instellingen een burst van 22 foto's in ongeveer 54 seconde af (gemiddeld ruim 2 seconde per foto) en het opslaan van 1 foto ging gemiddeld in ongeveer 4 seconde.

Voor mij is deze kaart zijn geld absoluut waard, de snelheid weegt in dit geval voor mij zwaarder als de prijs.

Heb jij ook een Sandisk Extreme Pro 16GB (95Mb/s)?